2016-08-21, 12:40
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Finns en enorm brist på chaufförer i yrket, vanliga åkare med vanliga löner kan inte få tag på folk. Även om konkurrensen är som den är så finns det gott om vettiga jobb. Ser Åkerier som söker hela tiden.
Citera
2016-08-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Finns en enorm brist på chaufförer i yrket, vanliga åkare med vanliga löner kan inte få tag på folk. Även om konkurrensen är som den är så finns det gott om vettiga jobb. Ser Åkerier som söker hela tiden.
Beror på vem du frågar och vart du bor. Det sägs ju att det är ingenjörsbrist men här på FB sägs det något helt annat som talar emot.

Bor man nära Stockholm, Göteborg, Malmö så finns det säkerligen jobb att få tag i.

Bor själv inte nära någon storstad som de ovannämnda. Har pratat med många lastbilschaufför som påstår att deras åkare skriker efter folk men när man väl kliver in i kontoret så är verkligheten en annan. Troligtvis anser dem väl att arbetsbelastningen är hög och att uppdragena ökar men att åkare hellre betalar ut mer övertid än att anställa fler.

Sedan är ju frågan om hur villig man är att flytta för o få ett jobb. Får man jobb i t,ex. Stockholm och ska flytta 50 mil. Får man se till o fixa lägenhet på kanske 2-4 veckor innan man startar. Men hur lätt är det att få ta i lägenhet i Stockholm på kort varsel?
Citera
2016-08-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braksskiten
Herregud vad du svamlar klart man blir svartlistad om du vänder dig till transport ett svagare fack finns inte. Googla och läs det finns många som fått sitt första och sista jobb via en oseriös liten åkare.

Lovar dig de större lyssnar på liten skit oxå de ser en möjlighet till prispress, får man bort folk som kräver lön öppet enl kollektivavtal klart de tar chansen och få bort personer normalt.

Sedan må de spela ett spel utåt om seriösa skall prioriteras men det är bara skitsnack, idag gäller priset den som påstår annat ljuger !!
Svartlistad? Hur då? Av vem? Fick inte ut min lön och vände mig då till mitt fackförbund. Några dagar senare var min lön insatt på kontot.

Du skiter hellre i din månadslön än att vända dig till facket? Finns ju alltid gnällspikar som går runt med avtalet under armen och klagar på att de miste en timmes ob-tillägg. Sådana är ju besvärliga, ja!

Men för mig är det en extra trygghet om jag t,ex. inte skulle få ut min lön. Som hände mig. Billigare att vända sig till facket än att vända sig till en jurist och driva in pengarna på det sättet.

Jag blev medlem just för att branschen består av många oseriösa arbetsgivare. Men det finns ju såklart även undantag!!!
Senast redigerad av SweDutch 2016-08-21 kl. 13:15.
Citera
2016-08-21, 14:22
Medlem
brackspaces avatar
Jag kör extra åt ett mindre åkeri med fyra bilar. Fördelen med mindre företag är att jag får ta ut däck, tanka diesel osv istället för lön. Bättre deal än att skatta bort nästan varenda krona jag tjänar på att jobba extra
Citera
2016-08-21, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElinAndersson
Jag dedikerar den här tråden till yrket "Lastbilschaufför"

Finns det någon här som kör lastbil?
Vad kan du berätta om ditt jobb?

Hur fungerar det med utbildning, vad kostar den?
Berätta gärna om när du gick din utbildning
Går det att skaffa C\CE behörighet med egenstudier?

Det som i första hand krävs är ett körkortsbehörighet för C CE D DE. Läkarbesöket kostar ca 500 kr

Efter det så är det bara att kolla efter teoriböcker. Tungboken är att rekomendera, och boka in ett teoriprov. du måste ha 44 av 60 rätt varav. 5 testfrågor. Efter du klarat teoriprovet, har du 1 år på dig att klara en uppkörning med lastbil.

Om du kan hitta ett företag som har möjlighet att övningsköra och låna ut en lastbil inför uppkörningen skulle det underlätta, då trafikverket inte alltid har tillgång till egna lastbilar.

Efter klarad uppkörning, måste du även klara av YKB prov för att få arbeta som yrkeschaufför
Citera
2016-08-21, 16:57
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Det som i första hand krävs är ett körkortsbehörighet för C CE D DE. Läkarbesöket kostar ca 500 kr

Efter det så är det bara att kolla efter teoriböcker. Tungboken är att rekomendera, och boka in ett teoriprov. du måste ha 44 av 60 rätt varav. 5 testfrågor. Efter du klarat teoriprovet, har du 1 år på dig att klara en uppkörning med lastbil.

Om du kan hitta ett företag som har möjlighet att övningsköra och låna ut en lastbil inför uppkörningen skulle det underlätta, då trafikverket inte alltid har tillgång till egna lastbilar.

Efter klarad uppkörning, måste du även klara av YKB prov för att få arbeta som yrkeschaufför

Är du på riktigt?
Citera
2016-08-21, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Är du på riktigt?

varför skulle jag inte vara på riktigt? :P Själv tagit C kort och det är exakt det som krävs. Lättaste är väl att gå via grönlunds eller nån annan utbildning men då kostar det en hel del
Citera
2016-08-21, 18:11
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExSumo

Tack för ditt svar.

Jag förutsatte nästan detta med vikten då den egentligen inte borde spela någon roll så länge som man klarar av sitt jobb och är friskförklarad av läkare.

En fast anställning direkt hade ju varit det ultimata men med en timanställning så får man in framfötterna precis som du säger och kan då visa vad man går för och det är ju bra det med. Jag är som sagt beredd att flytta så man skulle kanske ta och kolla upp detta med att arbeta i Norge? Har du möjligen lite tips för en blivande kollega?

Har du fast anställning i dag? Arbetar du här hemma eller utomlands?

Om du bor i närheten av stället där du har din utbildning, börja ringa runt åkerierna och presentera dig, hör dig lite för om vem som eventuellt kommer behöva folk. Snacka med lärarna på utbildningarna, de har ofta koll på vilka som behöver chaufförer. Ju fler Nej du får (och det kommer du få många som ny chaffis), desto närmare ett Ja är du. Fördelen med att söka jobb nära du bor nu är att du slipper flytta och börja leta boende och annat.

För att komma in snabbt i Norge hade jag rekommenderat någon form av rekryteringsfirma och de hittar du lätt via Finn.no. Har kompisar som kört för bl.a Studentconsulting och varit väldigt nöjda, detta är ofta Bring/Posten Norge. Fördelen med det är att det ofta är ordnat boende i samma vända, men har även folk som köpt billiga husvagnar och dragit dit för att bo billigare.
Dock så letar de mest folk på sommaren som semestervikarie, att köra på vintern kan vara väldigt knivigt och det är inte för inte som balterna står i alla backar. Som helt färsk chaufför kan Norge vara lite knivigt att börja med om du inte bara kör runt i Oslo. Att kunna "se" och "förstå" vägen spelar en del roll, därför det sitter så många balter fast i alla backar.Men oavsett kolla ändå finn.no, finns mycket jobberbjudande där.

Själv har jag mycket släkt på norska sidan och fick jobb via kontakter så hamnade på bil och släp nästan direkt. Just för tillfället så kör jag lastmaskin istället, lite sämre lön men mer ledigt pga skiftgång. Men tittar väl på att leta mig ut på vägarna igen och Norge eller Sverige spelar ingen roll för jag har ingen egen familj att tänka på.
Senast redigerad av Dweezil78 2016-08-21 kl. 18:19.
Citera
2016-08-25, 17:07
Medlem
Jag funderar på att bli yrkesförare. Största anledningen till detta är möjligheten att vara mer eller mindre för sig själv under dagarna och för att jag gillar att köra alla slags fordon. Kör min bil, motorcykel eller enduro så ofta det bara går för att det är så avslappnande och varje semester tar jag motorcykeln och drar runt i Europa under minst en månad.

Jag tittar nu på två Yrkesförarutbildningar som båda är på 40 veckor och som i grunden ger samma behörigheter. Utbildare B har dock fler behörigheter vilket är meriterande på ett CV och på arbetsmarknaden.

Utbildare A
  • C- och CE
  • Truck A och B
  • YKB
  • ADR Grund
  • Bakgavellyft

Utbildare B
  • C- och CE
  • Truck A och B samt C2 (Hjullastare)
  • YKB
  • ADR Grund
  • Fordonsmonterad kran <18 ton

Utbildare B ger ju som sagt fler behörigheter vilket är meriterande på ett CV och på arbetsmarknaden. Frågan är om det är värt att under utbildningen få en merkostnad på 15,000 kr för bensin, 400 extra restimmar samt behöva gå upp minst en timme tidigare och komma hem en timme senare varje dag för detta?

Du som i dag arbetar som yrkesförare och har erfarenhet inom branschen, vilken utbildare hade du valt?

Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
varför skulle jag inte vara på riktigt? :P

Tror han syftar på att du citerar och svarar på det första inlägget i denna tråd som är från 2006. Trådskaparen har nog vid detta laget redan fått svar på sina frågor.
Senast redigerad av Soneji 2016-08-25 kl. 17:14.
Citera
2016-08-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soneji
Jag funderar på att bli yrkesförare. Största anledningen till detta är möjligheten att vara mer eller mindre för sig själv under dagarna och för att jag gillar att köra alla slags fordon. Kör min bil, motorcykel eller enduro så ofta det bara går för att det är så avslappnande och varje semester tar jag motorcykeln och drar runt i Europa under minst en månad.

Jag tittar nu på två Yrkesförarutbildningar som båda är på 40 veckor och som i grunden ger samma behörigheter. Utbildare B har dock fler behörigheter vilket är meriterande på ett CV och på arbetsmarknaden.

Utbildare A
  • C- och CE
  • Truck A och B
  • YKB
  • ADR Grund
  • Bakgavellyft

Utbildare B
  • C- och CE
  • YKB
  • ADR Grund

Utbildare B ger ju som sagt fler behörigheter vilket är meriterande på ett CV och på arbetsmarknaden. Frågan är om det är värt att under utbildningen få en merkostnad på 15,000 kr för bensin, 400 extra restimmar samt behöva gå upp minst en timme tidigare och komma hem en timme senare varje dag för detta?

Du som i dag arbetar som yrkesförare och har erfarenhet inom branschen, vilken utbildare hade du valt?

Tror han syftar på att du citerar och svarar på det första inlägget i denna tråd som är från 2006. Trådskaparen har nog vid detta laget redan fått svar på sina frågor.
B såklart. Bakgavellyft lär du får använda oavsett om du har intyget eller ej. Min åkare är ansluten till tya så fick mitt bakgavellyft intyg gratis via honom. Kostar inte honom heller något extra iom medlemskapet.
Citera
2016-08-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soneji

Utbildare A
  • C- och CE
  • Truck A och B
  • YKB
  • ADR Grund
  • Bakgavellyft

Utbildare B
  • C- och CE
  • YKB
  • ADR Grund

Utbildningen för Bakgavellyft går ut på att svara på tre frågor sen får du ett intyg. Typ. Lite av ett skämt, så det kan du nog fixa lätt på nåt sätt.

B låter utan tvekan bäst. Kran öppnar upp många fler möjligheter vilket är trevligt. Hjullastare är ju också bra att få köra, även om det bara gäller i "truckmiljö" med gafflar.
Citera
2016-08-25, 21:58
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Jag kör extra åt ett mindre åkeri med fyra bilar. Fördelen med mindre företag är att jag får ta ut däck, tanka diesel osv istället för lön. Bättre deal än att skatta bort nästan varenda krona jag tjänar på att jobba extra

Hahaha, den ända som vinner på det i slutändan är din åkare.
Känner flera som har så,och i slutändan så är det mycket mer det fuskas med än bara övertidsersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in