2016-08-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vilken sanning?

Begreppet ateo skapades ursprungligen i antikens Grekland för nästan 3000 år sedan. Ursprungligen gällde termen personer som aldrig hört talas om gud(ar). För 2500 år sedan började termen istället användas om personer som inte trodde att det fanns några gudar (på Olympos, eftersom det är antikens Grekland det gäller). Den sanning som ligger bakom begreppet ateist, som du nämner, måste alltså vara att den personen förnekar sanningen att det finns gudar på Olympos.

Begreppet kan omöjligen ha syftat på ett förnekande av bibelns gud eftersom bibeln inte ens hade skrivits för 3000 år sedan när begreppet uppkom.
Vad tror du på då? politik?pengar? aftonbladet? Ja jag tror på jesus till 100%. jag har fått bevis från herren att han bryr som om alla som låter han leva i deras själar
Citera
2016-08-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Att jesus är enda vägen till himlavalvet. han är guds son for real!! sen att m¨ånga förnekar detta beror väl på att de känner sig bekväma i sina syndfulla liv. men jag dömmer ingen, vill bara att folk ska se den sanna godheten jesus erbjuder alla människor bara de tar emot han o ångrar sina misstag till han, då han är den enda som förlåter synder helt. han är gud! Kärlek godhet men främst rättfärdighet gör vår herre glad på oss. och det är viktigt! When the world has given up, you better turn to jesus!
För mig är det endast en fråga om bevis. Har inget med att göra hur jag lever mitt liv.
Citera
2016-08-23, 22:18
Medlem
Citat:
Vad tror du på då? politik?pengar? aftonbladet? Ja jag tror på jesus till 100%. jag har fått bevis från herren att han bryr som om alla som låter han leva i deras själar
Vilka bevis fick du? Och hur vet du att dom kom från "Herren"?
( svara gärna på lämplig tråd)
Citera
2016-08-23, 22:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Typiskt att bara för att du har något som du tror på så tror du att alla måste tro på något.
Ämnet för den här tråden är att ateism INTE är en tro. Hade du missat det?
Citera
2016-08-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Herregud, det är inte tjat, det är du som har väldigt svårt att acceptera ordens värden , att inte förstå de definiitoner som du fått presenteraat tyder på att du är indoktrinerad. Ateism betyder att inte leva med gud utifrån att man saknar gudstro och även om man förstår religiöa agendor och program så fortsätter man leverne som relaterar till det som är, att då teister som inte får eller inte kan eller inte vill släppa taget om sina inlärda program, då är det deras tro att fortsätta lägga sin tilltro och köpa vad de köper.

Ateism köper inte gudshypotesen och det finns inget att bråka om inget tjaffs från ateismens sida som ägnar sig åt annat än att t.ex söka gud som är en central skyldighet att göra i teismens livsvägar.

Ateister tror inte, vi vet.

Men varför då kalla sig ateist?

Jag kallar mig inte a-unicornist, och påstår inte att "som aunicornist tror jag inte, jag vet".
Jag har inget behov av att definiera mig som troende/teist heller faktiskt.

Istället för att ägna sig åt ett definierande baserad på subjektiva åsikter som MAN SJÄLV tillskriver sig (a la "jag är humanist") kanske det vore mer rimligt att beskriva vilken typ av aktiveteter man ägnar sig åt. Finns ju muslimer som är ateister, judar som är ateister, ateister som är buddhister, osv. Kanske finns det ateister som är ateister också.
Senast redigerad av grelin1999 2016-08-23 kl. 23:16.
Citera
2016-08-23, 23:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men varför då kalla sig ateist?

Jag kallar mig inte a-unicornist, och påstår inte att "som aunicornist tror jag inte, jag vet".

Jo, och varför då kalla sig svensk?

Och varför inte kalla sig aunicornist? Det borde du ha insett, men jag ska förklara: det är ett helt meningslöst ord därför att det inte finns några unicornister, så att poängtera att man själv INTE tror på enhörningar blir i det sammanhanget meningslöst.

Precis lika meningslöst kommer det sannolikt att bli om ett par hundra år att kalla sig ateist, i och med att det högst sannolikt inte längre kommer att finnas några troende om ett par hundra år ifall trenden fortsätter som den gjort under de senaste 100 åren.
Citera
2016-08-24, 00:09
Medlem
Citat:
Jo, och varför då kalla sig svensk?

Och varför inte kalla sig aunicornist? Det borde du ha insett, men jag ska förklara: det är ett helt meningslöst ord därför att det inte finns några unicornister, så att poängtera att man själv INTE tror på enhörningar blir i det sammanhanget meningslöst.

Precis lika meningslöst kommer det sannolikt att bli om ett par hundra år att kalla sig ateist, i och med att det högst sannolikt inte längre kommer att finnas några troende om ett par hundra år ifall trenden fortsätter som den gjort under de senaste 100 åren.

Fast det är fler personer som säger att de inte tror på Gud än som kallar sig själva ateister. Och en del av de som är ateister säger sig tro på Gud.

Citat:
Although the literal definition of “atheist” is “a person who believes that God does not exist,” according to the Merriam-Webster dictionary, 8% of those who call themselves atheists also say they believe in God or a universal spirit.
Alternatively, there are many people who fit the dictionary definition of “atheist” but do not call themselves atheists. About three times as many Americans say they do not believe in God or a universal spirit (9%) as say they are atheists (3%).
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/06/01/10-facts-about-atheists/

Som tur är vet ni i flashbackmobben bättre vad folk är än vad de själva vet.

Mvh
aunicornisten Grelin.

Varför kan jag inte få kalla mig det? Jag tror ju inte på enhörningar. Det finns visst unicornister, 6% av amerikaner tror på unicorns. http://www.huffingtonpost.com/mark-morford/37-percent-of-people-comp_b_2864142.html
Citera
2016-08-24, 00:37
Medlem
Citat:
Fast det är fler personer som säger att de inte tror på Gud än som kallar sig själva ateister. Och en del av de som är ateister säger sig tro på Gud.

Mvh
aunicornisten Grelin.

Varför kan jag inte få kalla mig det? Jag tror ju inte på enhörningar. Det finns visst unicornister, 6% av amerikaner tror på unicorns. http://www.huffingtonpost.com/mark-morford/37-percent-of-people-comp_b_2864142.html
Vilka värderingar lägger du in i att vara aunicornist? Du brukar lägga in både det ena och det andra i ordet "ateist".
Är det verkligen sant att aunicornister inte tror på någonting?
Är aunicornism en religion?
Citera
2016-08-24, 01:53
Medlem
Citat:

[/url]
Så klart folk blir förvirrade av ordet när folk felaktigt målar upp ateister som personer som tror att det inte finns någon gud när det rätt definitionen är

http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/atheist

Citat:
Mvh
aunicornisten Grelin.

Du är inte speciellt källkritisk va? Det du länkar till är inte ursprunget utan de vidare länkar till en blogg där han slänger ut massor denna "statistik" utan att faktiskt hänvisa eller länka till vilken undersökning som detta kommer ifrån. Jag har själv försökt hitta denna undersökning med google utan att lyckas. Du kanske blir mer framgångsrik och hitta den?

Och om nu det är 6% , vilket jag tycker låter alldeles för mycket, så är det väl fortfarande väldigt långt ifrån att vara ens i närheten av en norm.
Citera
2016-08-24, 01:56
Medlem
Citat:
Typiskt att bara för att du har något som du tror på så tror du att alla måste tro på något.
Ämnet för den här tråden är att ateism INTE är en tro. Hade du missat det?
Ja med det jag skriver hänger ju ihop med tråden ämne. Så vad är problemet?
Citera
2016-08-24, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilka bevis fick du? Och hur vet du att dom kom från "Herren"?
( svara gärna på lämplig tråd)
Jag har flera bevis! Men du trotsar bara mina ord så whats the point?
Citera
2016-08-24, 02:05
Medlem
Citat:
Jag har flera bevis! Men du trotsar bara mina ord så whats the point?
Då kan det inte vara starka bevis? Och det kanske är fler än jag som läser. Dom kanske inte trotsar dina ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in