Citat:
Ursprungligen postat av
Honey.B.Blue
Herregud, det är inte tjat, det är du som har väldigt svårt att acceptera ordens värden , att inte förstå de definiitoner som du fått presenteraat tyder på att du är indoktrinerad. Ateism betyder att inte leva med gud utifrån att man saknar gudstro och även om man förstår religiöa agendor och program så fortsätter man leverne som relaterar till det som är, att då teister som inte får eller inte kan eller inte vill släppa taget om sina inlärda program, då är det deras tro att fortsätta lägga sin tilltro och köpa vad de köper.
Ateism köper inte gudshypotesen och det finns inget att bråka om inget tjaffs från ateismens sida som ägnar sig åt annat än att t.ex söka gud som är en central skyldighet att göra i teismens livsvägar.
Ateister tror inte, vi vet.
Men varför då kalla sig ateist?
Jag kallar mig inte a-unicornist, och påstår inte att "som aunicornist tror jag inte, jag vet".
Jag har inget behov av att definiera mig som troende/teist heller faktiskt.
Istället för att ägna sig åt ett definierande baserad på subjektiva åsikter som MAN SJÄLV tillskriver sig (a la "jag är humanist") kanske det vore mer rimligt att beskriva vilken typ av aktiveteter man ägnar sig åt. Finns ju muslimer som är ateister, judar som är ateister, ateister som är buddhister, osv. Kanske finns det ateister som är ateister också.