2016-08-22, 23:05
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Casablanca...han skrev tidigare om vita huset. Casablanca betyder väl just vita huset.

Han upprepar stygg, då tänker jag på ordet elak. I Casablanca talar man väl arabiska? El som i elak är väl just ett arabiskt ord. El anger bestämd artikel om jag inte är helt ute och cyklar (rätta mig gärna, jag har inte kollat med Google).

Bara tänker högt lite.

Edit: Eller det är väl på spanska man använder El, på arabiska är det väl Al? Ta allt i detta inlägget med en näve salt!
Det är visserligen på spanska, men al/el används i arabiska också, vet inte om det är två olika ord som la/le eller bara olika transkribering. Förmodligen kom el till spanskan med morerna, och dessutom har ju Marocko och därmed Casablanca (som ju är spanska för vitt hus, mycket riktigt) tillhört Spanien, så hur man än vrider och vänder är du nog något på spåret.

På spåret, hmm... el...
Citera
2016-08-22, 23:10
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Casablanca...han skrev tidigare om vita huset. Casablanca betyder väl just vita huset.

Edit: Redigerade bort svammel.

Ja, Vi har ju Vita Huset i Moskva med, som stridsvagnarna sköt på.. Men de är väl inga direkta "färdmedel". SL-kort för buss, tunnelbana och stridsvagn här gäller det att tänka ur lådan
Citera
2016-08-22, 23:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
- - -

På spåret, hmm... el...

...el... eldriven trådbuss... ..?

(minns någonting om att han skrev något i stil med "extrapoäng för modellbeteckning" eller liknande och att min ledbussgissning var både rätt och fel... )
Citera
2016-08-22, 23:19
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det är visserligen på spanska, men al/el används i arabiska också, vet inte om det är två olika ord som la/le eller bara olika transkribering. Förmodligen kom el till spanskan med morerna, och dessutom har ju Marocko och därmed Casablanca (som ju är spanska för vitt hus, mycket riktigt) tillhört Spanien, så hur man än vrider och vänder är du nog något på spåret.

På spåret, hmm... el...
Intressant...redigerade mitt inlägg innan jag läste detta nu. Tack för infon!
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, Vi har ju Vita Huset i Moskva med, som stridsvagnarna sköt på.. Men de är väl inga direkta "färdmedel". SL-kort för buss, tunnelbana och stridsvagn här gäller det att tänka ur lådan
Ja, funderar på träsko. Chrusjtjov bankade ju i FN:s talarstol med en sådan...nej, vänta...det var en toffel!

Vall och grav...kan det vara att medlet är kurvigt format?

Brainstorming: Sputnik, flygande matta, någon farkost som Da-Vinci ritade, LSD (tripp)...
Citera
2016-08-22, 23:37
Medlem
Alla ryska referenser för mig in på tankar kring Bulgakovs Mästaren och Margarita. I den romanen brukas ju flygande kvastar som fordon.

Två exempel på flygkvastmodeller är ju Nimbus 1000 och Nimbus 2000 (i alla fall i böckerna om Harry Potter).

Kan rekommendera Bulgakovs bok, böckerna om Harry Potter har jag dock ej läst.
Citera
2016-08-23, 15:06
Medlem
Zwerchstands avatar
Vilken ruljans! Tur att jag själv legat däckad, som annars inte skulle hållit jämna steg med era infall. Jag ska nu försöka hinna ikapp.
Citat:
Det är väl Kalinin? Udda man ut; Stalin, Lenin, Kalinin. Brezjnev ska alltså ut. Sen hajar jag inte mer!
Du är oförbätterlig manifestor av tankspriddhetens & hjärnstormens högre uteffekt än Internätets tunnelseende söklykta! Men där är inte Brezjnev den udda. Och snöa inte in på ut, det är den udda som ska vara kvar.
Citat:
Det har du rätt i! Skulle tittat noga. Då har vi ju Kaliningrad, Leningrad (S:t Petersburg) och Stalingrad (Volgograd) och Naberezhnye Chelny/Brezjnev).. Vad det nu ger..
Sådärja.
Citat:
Precis! Verkar vara som att bara en av de fyra ska ge något? Grubblar här med en kopp te Så Brezjnev-kartan borde vara ledtråden..
Sådärnej.
Citat:
Ursprungligen postat av att
Men det här är historie- och inte stadstråden...!?
Helt korrekt, att är s.a.s. truppens fanbärare och topikutkik. Men just detta moment av gåtan gäller att med historia välja rätt stad. (Och apropå Stalin & grammofonen, det bli en annan gåta till senare.)

Nöten har som sagt 3 skal. Ni har nu att bryta igenom vallen, bara promenera över den, eller t&m snubbla över – hoppa över går dock inte – men till vilken stad? Bakom vallen väntar vallgraven på överbryggning, och med det gjort har ni även uträknat hur man bäst tar sig över densamma, och då bör någon pricka ett i tvärpopulära kretsar famöst nämnt fordon som aldrig där brukats, en stilnörd säga vem som annars suttit i dess sidovagn (med dyrköpt budgetbiljett), och bägge planera ärevarv på annan ort.

Åter styggt kan sägas att att fortfar närmast hittills med sin 1:a gissning (d.v.s. litet På spåret-stuk denna gång; och lustigt att svaret hade nåtts på >2 sätt med bara 2 klick från bägge Wikipediaartiklar att länkat om de skrivits på svenska, medan detsamma inte låter sig göras i de befintliga svenska), ett rättare svar bortdömt som utanför banan, och att ni mest står & trampar på samma plats. Glöm nu Casablanca med fortsättning, och tåg även som rep ~ tråd ~ leddel. (Och Bulgakov är bra, Rowling är det ikke.)

Återigen, kul att ni ugglar runt här med grillor i huvudet, ho-ho! Fällorna går som på räls, men om ni noga läser signalerna ser ni att alla växlar stått förinställda på raka vägen start—mål; så se er om, gissa inte utan resonera, välj, och – framåt!

Redigerat: Segrar gör alltså den som prickar det famöst nämnda fordonet.
Senast redigerad av Zwerchstand 2016-08-23 kl. 16:03.
Citera
2016-08-23, 20:43
Medlem
Får lämna Tram(p), Dirty Harrys SF och Streetcar namned desire.. Petrograd, Potemkin och Kirov är kryssare (sidovagn har de dock inte..) Kör på kryssare.
Citera
2016-08-23, 21:17
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Får lämna Tram(p), Dirty Harrys SF och Streetcar namned desire.. Petrograd, Potemkin och Kirov är kryssare (sidovagn har de dock inte..) Kör på kryssare.
Njet, kryssare (som per definition klarar sig utan bihang) går mellan länder, inte vallgravs stränder – särskilt inte sedan de överbryggats, då ju landgång gäller. Vilket fordon det är vet man utifrån rätt val av stad, fordonet sedan är bildligt. (Den för gåtans lösning egentligen oviktiga sidovagnen är så ytterligare en bild på bilden. Man kan säga att de utgör varandras skugga i respektiv, men bättre strunta i den tills lejonparten klokats ut, ho-ho.)

Se på bilderna igen. Du ensam har postat rätta stadens nycklar.
Citera
2016-08-23, 23:55
Medlem
Zwerchstands avatar
Vafalls, har någon Ugglespegel dragit i nödbromsen?! Inte jag i alla fall, mitt fartyg saknar sådan. Nå, såhär vidpass midnatt Zwölfmeter: Svaret har formen X:s Y.
Citera
2016-08-24, 04:01
Medlem
Bateaux Mouches? Jag ar faktiskt rest med en sådan på Seine!

https://en.wikipedia.org/wiki/Bateaux_Mouches

Jean-Sébastien är ett exempel på en sådan båt (för stilpoängens skull).

Inte för att jag är 100% säker på att det är rätt, men ändå.
Citera
2016-08-24, 09:32
Medlem
Citat:

Tror du kan ha det!

Får komplettera med Batobus (flodbåt/taxi), de andra båtarna (Vedettebåtar finns det väl med, men de är det nog inte)
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2016-08-24 kl. 10:08.
Citera
2016-08-24, 14:34
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:

Ho-ho, ett resonemang bakom det svaret skulle säkert ge stilpoäng men inget annat! Detsamma gäller följaktligen Bilingualbvern2.0 som åter uppmanas “Se på bilderna igen. Du ensam har postat rätta stadens nycklar.” Hör nu, jag sade tidigare att vallgraven inte kan hoppas över, och det är avgörande. Ni måste veta vilken stad saken gäller för att komma vidare, och kan resonera er dit, varefter resten lär falla sig rätt a priori. Skönsången nu senast gäller dessutom klarspråk för mitt tjat om namn hittills: att om någon vill gissa ‘båt’ måste formen ändå vara ‘[namn]:s båt’ (varför man nu gissar på båt när jag sagt att landgång gäller). Ett av skälen att vara nöjd över denna gåta är att ni inte kan gissa er till person X från fordon Y, men kommer veta bägge efter att ha spikat staden. Därför just ‘Paris’ broar’, staden vars namn ju kan läsas som kämpens, och visan hängande på en språkknorr stygg som den jag satt i lösningens sista moment (som snällt nog då alltså inte måste lösas utan lär direkt fattas). Paris kan alltså inte vara rätt stad, inte efter att jag givit er namnet och dessförinnan sagt att rätt stad är 1 av de ursprungligen 4, och av dem inte Brezjnev. Gissa inte.

Elfmeter vid 23:00.
Senast redigerad av Zwerchstand 2016-08-24 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in