2016-08-24, 14:38
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tror du kan ha det!

Får komplettera med Batobus (flodbåt/taxi), de andra båtarna (Vedettebåtar finns det väl med, men de är det nog inte)
Ja, det skulle kunna vara träff! Namnet betyder tydligen fluga på franska. Frågeställarn har ju nämnt många olika djur i sina ledtrådar; syrsor och ugglor bland annat.

Udda ska ut...Paris?

Jag är dock långt i från säker!
Citera
2016-08-24, 14:40
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, det skulle kunna vara träff! Namnet betyder tydligen fluga på franska. Frågeställarn har ju nämnt många olika djur i sina ledtrådar; syrsor och ugglor bland annat.

Udda ska ut...Paris?

Jag är dock långt i från säker!
Morr’n där. Se föregående post.

Redigerat: Ingen syrsa i protokollet, men uggla & …?
Citera
2016-08-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Morr’n där. Se föregående post.

Redigerat: Ingen syrsa i protokollet, men uggla & …?

Griller i skallen...grillus betyder ju syrsa på latin och det är därifrån det är taget. Det ljudet man hör på kvällarna, det är en bild av en galnings tankeverksamhet. Här i Sverige har det väl kommit via tyskan då vi inte har haft så mycket latinokontakter i fordom.

Jag lägger et silvermynt under tungan och ber om att få åka över...

Lillklockan klämtar til Storklockans dön,
Löfvad står Cantorn i porten;
Och vid de skrålande Gåssarnas bön,
Helgar denna orten.

Storklockan här skall väl vara den i Klara kyrka (den väger faktiskt 1,7 ton!). Gjuten 1751 av styckgjutare Meyer. CM Bellman vilar för övrigt vid denna kyrka.

Jag gissar då på floden Styx, den i dödsriket; den man får ge peng till Charon för att få resa över. Han, Charon, står ju och vinkar vid sin brusande älv!

https://www.youtube.com/watch?v=jNrwzbP0veA

Jag är vattusjuk och har svälttyfus! Yr av hunger men hjärtat glatt, nu drar stormen in!
Citera
2016-08-24, 16:22
Medlem
Zwerchstands avatar
Jaså, ja, med grillor menades sådana man kan korsa en vallgrav på om vintern, men nu går ju inte heller det. Styx så är en våtväg och inget fordon i sig, floden=“vallgraven” i fråga mynnar inte i dödsriket (fast Styx normalt korsades snarare än följdes) men Östersjön, och dessutom gäller landfart över brygga. Nej, bättre läs mitt förra egentliga inlägg, här, och komplettera paren X:s Y samt uggla & [?].

Utom tävlan hörs från andra sidan retsamt Josquin: El grillo.
Citera
2016-08-24, 18:31
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Jaså, ja, med grillor menades sådana man kan korsa en vallgrav på om vintern, men nu går ju inte heller det. Styx så är en våtväg och inget fordon i sig, floden=“vallgraven” i fråga mynnar inte i dödsriket (fast Styx normalt korsades snarare än följdes) men Östersjön, och dessutom gäller landfart över brygga. Nej, bättre läs mitt förra egentliga inlägg, här, och komplettera paren X:s Y samt uggla & [?].

Utom tävlan hörs från andra sidan retsamt Josquin: El grillo.
Med Östersjön i åtanke kan väl Stalingrad/Volgograd uteslutas, återstår alltså Kaliningrad och Leningrad/St. Petersburg. Men något fordon får jag inte till utav det. St. Petersburg är ju förstås känt för sin metro...
Citera
2016-08-24, 18:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Är hyfsat säker på att det är Lenin som ska bort, "Under Paris broar" är med i filmen Ryska Snuvan som startade i S:t Petersburg, med nycklar har vi ju Saint Peter himself, och det allra första jag tänkte på när det pratades skoskav var apostlahästarna, kan det vara fötter? Modell: vänster och höger, valfri lärjunge inkl. Jesus med kanske.

Edit: Vi skulle ju släppa modelljärnvägar, men fastnade länge på Children's October Railroad som är med på tube-kartan där tågen Tu2-191 - Lider och Tu10-030 kör Men banvall till trots skulle det spåret vara fel
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2016-08-24 kl. 18:38.
Citera
2016-08-24, 18:58
Medlem
Noas ark?

Regalskeppet Wasa?

Karlavagnen?
Citera
2016-08-24, 19:19
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Med Östersjön i åtanke kan väl Stalingrad/Volgograd uteslutas, återstår alltså Kaliningrad och Leningrad/St. Petersburg. Men något fordon får jag inte till utav det. St. Petersburg är ju förstås känt för sin metro...
Bra där, -1 lämnar 2 kvar att inte gissa men välja mellan. Först efter ett rätt underlagt val låter sig fordonet inte gissas men förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Är hyfsat säker på att det är Lenin som ska bort, "Under Paris broar" är med i filmen Ryska Snuvan som startade i S:t Petersburg, med nycklar har vi ju Saint Peter himself, och det allra första jag tänkte på när det pratades skoskav var apostlahästarna, kan det vara fötter? Modell: vänster och höger, valfri lärjunge inkl. Jesus med kanske.

Edit: Vi skulle ju släppa modelljärnvägar, men fastnade länge på Children's October Railroad som är med på tube-kartan där tågen Tu2-191 - Lider och Tu10-030 kör Men banvall till trots skulle det spåret vara fel
Nej. När du vet varför 1 ska vara kvar (och bör för det kolla alla 4 även när det bara är 2 kvar), då bör du veta även innehavare & fordon.

Ni ska för länge sedan ha släppt modelltåg & tågmodeller, men har väl då inte kastat ock kartan? Tåget är fel men spåret rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Noas ark?

Regalskeppet Wasa?

Karlavagnen?
Av dem har endast arken rätt form (X = Noa, Y = ark), men det skulle ju inte vara någon jefla båt! Men håll Karlavagnen i minne till Elfmeter.

Förresten – är det inte dags att fundera tvärvetenskapligt, alltså vilken disciplin det gäller sedan historia avgjort vilken stad?
Senast redigerad av Zwerchstand 2016-08-24 kl. 19:21.
Citera
2016-08-24, 22:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Fler än jag som känner att det kommer att bli darrigt att lägga bollen tillrätta från elva meter...
Citera
2016-08-24, 22:10
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Fler än jag som känner att det kommer att bli darrigt att lägga bollen tillrätta från elva meter...

Hehe Ja Funderar på att skriva ut kartorna och hålla upp dem mot stearinljus a la nån Da Vincikod-metod, och vips är det solklart, Drottning Elisabeths svävare!
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2016-08-24 kl. 22:14.
Citera
2016-08-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja, vid 23.00 skulle det ske.

Citera
2016-08-24, 22:34
Medlem
atts avatar
Gissar Königsbergs sju broar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem