2016-08-05, 14:01
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoralMoral
Tack för jättebra svar.

Då blir det med andra ord sysselsättning som "tvång" för att få boja vilket var det jag misstänkte.

Du har ett i-landsproblem i sammanhanget när du jämför med andra som gör hård tid.

Eller de som har gjort hård tid i förhållanden som du inte ens kan föreställa dig.

Du snackar om en kaffevolta på antingen 120 eller 70 dagar.

Som jämförelse så satt jag i en bunker i USA i över ett år utan att få se solljus en enda gång.

Så du får ursäkta om jag skrattar lite åt ditt "problem" men jag har respekt för din frågeställning.

När du har osynliga gränser, som med fotboja i hemmet, så är det psykologisk tortyr att inte kunna gå ut när man vill, etc.

Det är mycket jobbigare än man tror att det är. Inget snack om saken.

Sitter du inne så är gränserna satta och mer klara vilket underlättar även om du nu bara sitter på en 3:a.

Med all respekt, snacket om att falla tillbaka i brottslighet köper jag inte.

Det där är helt upp till dig och ingen annan om vi skall vara brutalt ärliga mot varandra. Det vet du lika väl som jag.

Nu kommer jag inte exakt ihåg hur många fria timmar du får men låt oss säga att det är 6 timmar i veckan.

Antalet timmar ökar efter en viss tid men kommer inte ihåg. Tror det var efter en månad.

Dessa timmar skall sättas exakt.

Till exempel lördag kl 15:00 - 17:00.

Det innebär att du får gå utanför hemmet dessa timmar men tänk på att under dessa timmar så måste du göra allt som du nu måste göra utanför hemmets gränser. Och då menar jag allt.

Så det krävs lite tänkande när man sätter dessa fria timmarna.

Jag tror att du inte kan sätta fria timmar efter kl 22:00 eller hur det nu var.

Du behöver inte anmäla vad du skall göra under dessa timmar men du måste hålla dig i staden där du bor.

En basstation sätts i hemmet och gränserna mäts ut.

Bor du i hus med trädgård så brukar det vara att du inte ens kan gå ut i trädgården för gränserna är ganska så exakta och snävt satt.

Åter igen, jag hade enkelt tagit 70 dagar i spjället.
Citera
2016-08-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Som jämförelse så satt jag i en bunker i USA i över ett år utan att få se solljus en enda gång.

Vad hade du gjort för att hamna i en amerikansk bunker?
Citera
2016-08-15, 15:54
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vad hade du gjort för att hamna i en amerikansk bunker?

Säger inte ens om jag var skyldig eller oskyldig och inget jag orkar dra upp här då jag har fullt upp med att reparera all skada hela den skiten orsakade.

Såren sitter väldigt djupt.
Citera
2016-08-16, 03:52
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Har aldrig hört att det existerar sådant i Sverige. Speciellt inte att fångväktare och fångar börjar slåss. Hur vanligt är det?

händer mycket i vardags på klass 2 o 1 som inte folk på utsidan vet för det kommer aldrig ut. Det är en egen liten isolerad värld det där. Så klart det händer folk slåss, får stryk, att plitar missbrukar makt m. Men det lätt går att undvika hamna i bråk. Det är folk med skuld, golare, idioter som tjafsar och spelar allan, inte följer fångarnas regler såna får stryk eller skapar bråk. Var inte respektlös så går det för det mesta bra Lägg inte näsan i blöt i nåt du inte har med att göra. var aldrig skyldig nån. var inte otrevlig. Ljug inte. Plitfittorna kan man inte göra mycket åt, dom jävlas när dom kan. Det e mycket vanligare med fights mellan fångar elr att nån idiot får smäll än att fångar går på plitar.
Senast redigerad av IIIDracul 2016-08-16 kl. 03:59.
Citera
2016-08-19, 15:22
Medlem
Tja

har lite olika frågor....

skulle inställt mig på halmstad i måndags...tror ni dom kan komma nu under helgen...lr försöker dem ringa lr så flrst lr hur fungerar själva efterlysningen...har gått 4 dagar nu

och hört att man inte får ha tv spel på halmstad?

någon som vet nåt jag borde ta med mig så jag inte glömmer nåt? jaja droger osv men menar VANLIGA saker som man kan ha nytta av

och hur fungerar d med besök för tjejen som är dömd för att rökt en spliff?

och vet nån vad den dör sidan man kan köpa feta vykort med roliga krim skämt o så??

ska själv åka dit på söndag men hade en begravning jag ville gå på ....
Citera
2016-08-19, 17:01
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsseMp3
Tja

har lite olika frågor....

skulle inställt mig på halmstad i måndags...tror ni dom kan komma nu under helgen...lr försöker dem ringa lr så flrst lr hur fungerar själva efterlysningen...har gått 4 dagar nu

och hört att man inte får ha tv spel på halmstad?

någon som vet nåt jag borde ta med mig så jag inte glömmer nåt? jaja droger osv men menar VANLIGA saker som man kan ha nytta av

och hur fungerar d med besök för tjejen som är dömd för att rökt en spliff?

och vet nån vad den dör sidan man kan köpa feta vykort med roliga krim skämt o så??

ska själv åka dit på söndag men hade en begravning jag ville gå på ....

Du är redan lyst, men ingen större risk att snuten kommer att plocka dig under helgen. De har mkt annat att göra nu för tiden, även på vardagar.

Har din tjej en dom som är färskare än 5 år så får du räkna med bevakat i bästa fall. Sannolikt inget besök alls om det är riktigt färskt.

Vad du behöver ta med in beror ju på vad du är intresserad av att fördriva tiden med, men gympadojor, schyssta rakgrejer och trimmer är alltid bra att ha.

Låter konstigt att Halmstad inte tillåter TV-spel, t o m Kumla plomberar och skickar upp på avdelningen även om det tar tid. Högst PS2 dock.
Citera
2016-08-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Du är redan lyst, men ingen större risk att snuten kommer att plocka dig under helgen. De har mkt annat att göra nu för tiden, även på vardagar.

Har din tjej en dom som är färskare än 5 år så får du räkna med bevakat i bästa fall. Sannolikt inget besök alls om det är riktigt färskt.

Vad du behöver ta med in beror ju på vad du är intresserad av att fördriva tiden med, men gympadojor, schyssta rakgrejer och trimmer är alltid bra att ha.

Låter konstigt att Halmstad inte tillåter TV-spel, t o m Kumla plomberar och skickar upp på avdelningen även om det tar tid. Högst PS2 dock.

tack för svar...vill gärna ha fler folket
är nog inte lyst än då jag snackade med anstalten igår o sa att jag kommer idag som jag även gkorde i förrgår så kan nog inte göra detsamma igen haha

och jag har hört att man kan få obevakat efter typ 3-4 bevakade om dem går bra
hur äre med permissiiner o sånt när man bara ska göra 5mån 10dag effektiv tid?

jag tänkte lite målarpennor o målarbok med lite mandalas o lite så

tkr också d var skumt men fick typ som svar båda gånger att du får typ inte ta med dig nånting och en polare som suttit där 2 mpnsder nu sa att d var bara en snunbe på avdelningen som fick godkänt ps2

man får väl ha egna boxers och strumpor också?

npgon som vill ställa upp o dkicka cd skivor lr spel...lr kansle bara ett brev så skicka ett pm

mer tips o råd

som sagt inte mitt första straff
Citera
2016-08-19, 20:26
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
tack för svar...vill gärna ha fler folket
är nog inte lyst än då jag snackade med anstalten igår o sa att jag kommer idag som jag även gkorde i förrgår så kan nog inte göra detsamma igen haha

KV kommer ju inte ut o hämtar dig hur som, men deras rutin är att ringa in en lysning till snuten. Så den ligger nog ute iaf.
Har själv aldrig ställt in mig utan alltid gått via gripande, arrest, häkte, så kan inte riktigt svara på hur "snälla" de är med folk som skiter i att ställa in sig i tid. Ingen bra början kan du ju utgå ifrån och det hänger kvar i dina papper för evigt.

Citat:
och jag har hört att man kan få obevakat efter typ 3-4 bevakade om dem går bra
hur äre med permissiiner o sånt när man bara ska göra 5mån 10dag effektiv tid?

Du ska göra 1/4 av utdömt, alltså inte effektiv tid, innan du har chans till permis enligt lag (och man ska sitta minst 3 mån innan första permis). Anstalter brukar lägga på extra kvaltid ovanpå det, men just Halmstad har varit ganska schyssta med det tidigare och inte lagt på.
Du lär nog få din första 8a efter drygt 3 mån, om de inte härsknar på din sena inställelse eller om du drar på dig varning.

Citat:
tkr också d var skumt men fick typ som svar båda gånger att du får typ inte ta med dig nånting och en polare som suttit där 2 mpnsder nu sa att d var bara en snunbe på avdelningen som fick godkänt ps2

Låter jävligt konstigt. Har aldrig hört talas om att olika regler gäller på en o samma avd. Däremot på olika hus pga skillnad mellan kvinsp-idioter.

Citat:
man får väl ha egna boxers och strumpor också?

Det får man, men då ska man tvätta själv. Saknas tvättmöjlighet kan de avslå.

Citat:
som sagt inte mitt första straff

Nä, det begrep jag
Senast redigerad av ExConvict 2016-08-19 kl. 20:44.
Citera
2016-08-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
KV kommer ju inte ut o hämtar dig hur som, men deras rutin är att ringa in en lysning till snuten. Så den ligger nog ute iaf.
Har själv aldrig ställt in mig utan alltid gått via gripande, arrest, häkte, så kan inte riktigt svara på hur "snälla" de är med folk som skiter i att ställa in sig i tid. Ingen bra början kan du ju utgå ifrån och det hänger kvar i dina papper för evigt.

Du ska göra 1/4 av utdömt, alltså inte effektiv tid, innan du har chans till permis enligt lag (och man ska sitta minst 3 mån innan första permis). Anstalter brukar lägga på extra kvaltid ovanpå det, men just Halmstad har varit ganska schyssta med det tidigare och inte lagt på.
Du lär nog få din första 8a efter drygt 3 mån, om de inte härsknar på din sena inställelse eller om du drar på dig varning.

Låter jävligt konstigt. Har aldrig hört talas om att olika regler gäller på en o samma avd. Däremot på olika hus pga skillnad mellan kvinsp-idioter.

Det får man, men då ska man tvätta själv. Saknas tvättmöjlighet kan de avslå.

Nä, det begrep jag

hur lång tid har det tagit ungefär innan dom knackat på dörren?

kommer någ8n på vad sidan heter med vykorten? lr annat tips på saker jag ska fixa lr så innan dom tar in mig nu imon eller jag självmant åker dit på söndag
Citera
2016-08-19, 22:21
Bannlyst
Citat:

kommer någ8n på vad sidan heter med vykorten? lr annat tips på saker jag ska fixa lr så innan dom tar in mig nu imon eller jag självmant åker dit på söndag

Böcker/tidningar? Musik? Kontanter!

Egna kalsonger kan vara guld värt.

Bara den delen är nästan värsta med straffet! Spelar ingen roll att dom är tvättade 735 gånger.
Det är riktigt äckligt att använda samma kalsonger andra har haft, och det finns riktigt vidriga människor på anstalter! Inget man ska tänka på för mycket.
Citera
2016-08-20, 05:11
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:

Hos mig har de aldrig knackat

Du kan vara lugn, du är inte prio på deras lista om du inte ens suttit häktad inför anstaltsplacering. Ingen kommer plocka dig före söndag, eller ens troligen nästa söndag.
Dröj inte för länge bara, de kan skicka dig till ngt riktigt skithål på rent jävelskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
det finns riktigt vidriga människor på anstalter! Inget man ska tänka på för mycket.

Ja fy fan, det är något av det mest traumatiska med att sitta inne. Att dagligen tvingas dela matbord, toa och dusch med en del som knappt har koll på sina kroppsfunktioner, käkar med öppen mun osv. I många fall går det att styra upp, men en del kan inte bättre, har alltid levt som svin.
Citera
2016-08-20, 07:39
Medlem
Citat:

Jag väntade i säkert 5-6 månader med att ställa in mig en gång, och hörde inte ett knyst i från dom. Varken från snuten eller kv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in