Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-22, 01:34
  #4777
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
funkade bra på beateberg i flera år.

Jasså? Hur vet du det? Satt du där med honom? Eller känner du någon som satt med honom?

Hur funkade det när han satt på klass 1a? Berätta mer, du som vet.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2014-12-22 kl. 02:09.
Citera
2014-12-22, 02:32
  #4778
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Läser denna tråd flera ggr i veckan, oftast med stor glädje.

Såg att det skrevs om Flinck. Jag trodde verkligen inte han hade problem på någon anstalt han suttit.
Dels för att under alla år som inlåst varit skötsam och aldrig varit ett problem (vad jag sett och läst genom åren iaf). Så inga "normal" intagen s.a.s.

Om han nu är "hatad", varför då?

Visst han har begått ett jävla hemskt brott men då jag följt hans fall sedan 20 år tillbaka så är han "egentligen" (enligt mig) precis som vilken Svensson som helst, kanske inte helt men ja du förstår säkert hur jag menar.
Så är han hatad för morden han begick under sin psykos?

Isf måste ju tex stureplansmördarna vara ännu mer hatad då de dödade oskyldiga också pga en extremt lam anledning (nekade inträde på krogen)

Tack igen för en grymt intressant tråd och tack för alla spännande svar.

Här är min personliga uppfattning om Flink. Han är defintivt ingen Svensson efter någon normal definition. Svensson blir inte psykotisk och har ihjäl folk när han/hon dricker.

Flink var mkt medveten om hur han reagerade på alkohol. Trots det var han tvungen att dricka sig aspackad och skjuta ihjäl 5 kvinnor och 2 män med automatkarbin. Han ska inte gömma sig bakom nån jävla psykos (vilket han försökte och nästan gick loss).

Dessutom bör du förstå att "skötsamhet" ur KVs perspektiv inte automatiskt leder till popularitet bland medintagna. Och Flink har slickat KV-röv big time på insidan (det vet jag till skillnad från puckodetektiven i tråden som läst lite Wiki) Det är den största anledningen till att han kom ut så snabbt.

Flink är en feg liten råtta som aldrig stått för vad han gjort och gjort sitt bästa för att bli KVs affischpojke nr 1. Dubbelfel således, minst.
Citera
2014-12-22, 16:15
  #4779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Jasså? Hur vet du det? Satt du där med honom? Eller känner du någon som satt med honom?

Hur funkade det när han satt på klass 1a? Berätta mer, du som vet.
Exakt hur jag vet det hör lika lite hit som vilka du satt med och vad de har gjort & sagt.
Citera
2014-12-22, 16:24
  #4780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Här är min personliga uppfattning om Flink. Han är defintivt ingen Svensson efter någon normal definition. Svensson blir inte psykotisk och har ihjäl folk när han/hon dricker.

Flink var mkt medveten om hur han reagerade på alkohol. Trots det var han tvungen att dricka sig aspackad och skjuta ihjäl 5 kvinnor och 2 män med automatkarbin. Han ska inte gömma sig bakom nån jävla psykos (vilket han försökte och nästan gick loss).

Dessutom bör du förstå att "skötsamhet" ur KVs perspektiv inte automatiskt leder till popularitet bland medintagna. Och Flink har slickat KV-röv big time på insidan (det vet jag till skillnad från puckodetektiven i tråden som läst lite Wiki) Det är den största anledningen till att han kom ut så snabbt.

Flink är en feg liten råtta som aldrig stått för vad han gjort och gjort sitt bästa för att bli KVs affischpojke nr 1. Dubbelfel således, minst.
Du är väldigt lättprovocerad. Blir du arg när folk inte tycker det är coolt med fängelse?

kriminalvårdens undermåliga rehabilitering att få dig till att bli en god samhällsmedborgare verkar ju itne ha fungerat här heller då du ser ned på den gode flink för att han slickade KV-röv...

Men fortsätt du. Det är alltid nån som blir imponerad av att få kortspelsreglerna på kåken berättade för sig på internet. Det tar dig långt i livet.
Citera
2014-12-22, 16:55
  #4781
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Exakt hur jag vet det hör lika lite hit som vilka du satt med och vad de har gjort & sagt.

Jag vet precis varför det inte hör hit, eftersom du inte vet ett skit. Det framgår tydligt för alla.

Du har inte ens vett läsa dig till fakta innan du låter käften gå. All diskussion med dig är meningslös och härmed avslutad.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2014-12-22 kl. 17:00.
Citera
2014-12-23, 15:03
  #4782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Här är min personliga uppfattning om Flink. Han är defintivt ingen Svensson efter någon normal definition. Svensson blir inte psykotisk och har ihjäl folk när han/hon dricker.

Flink var mkt medveten om hur han reagerade på alkohol. Trots det var han tvungen att dricka sig aspackad och skjuta ihjäl 5 kvinnor och 2 män med automatkarbin. Han ska inte gömma sig bakom nån jävla psykos (vilket han försökte och nästan gick loss).

Dessutom bör du förstå att "skötsamhet" ur KVs perspektiv inte automatiskt leder till popularitet bland medintagna. Och Flink har slickat KV-röv big time på insidan (det vet jag till skillnad från puckodetektiven i tråden som läst lite Wiki) Det är den största anledningen till att han kom ut så snabbt.

Flink är en feg liten råtta som aldrig stått för vad han gjort och gjort sitt bästa för att bli KVs affischpojke nr 1. Dubbelfel således, minst.

Tack för din åsikt!
Du och jag kommer från skilda världar ur ett fängelse-perspektiv då jag aldrig suttit så därför ser vi kanske ur lite olika vinklar.

Jag försvarar absolut inte hans handling, snarare tvärtom men ur ett juridiskt perspektiv är domen tveksam.
Dessutom va han ju extremt säker med vapnet trots sin starka berusning vilket är anmärkningsvärt.

Om han nu slickade KV-röv så måste han haft ett helvete emellanåt och åkt på strul minst ett par ggr från uppgivna fångar (livstidar som inte bryr sig vad det gör) eller andra som tex kanske vill "impa" på andra intagna. Inte läst om han åkt på stryk under alla åren. Har han lyckats klara sig är ju den en "bedrift" om du förstår hur jag menar?

Nåja, Flink har suttit i 20 år. Det är inte kattpiss i antalet år enligt mig (finns väl tom de som kommit ut tidigare än så eller?)

Ska man se det krasst och till vad läkare/psykologer gjorde för bedömningar 1994 och hur lagen såg ut då så skulle han aldrig behövt sitta 20 år (hade givetvis aldrig varit OK om han gått fri) men med tanke på hur saker och ting skedde och med dåtidens lagstiftning så skulle han faktiskt kunna friats eller varit ute redan efter några månader/år.

Är mest förvånad över hur hatad du påstår att han var. Jag trodde faktiskt inte att det var så, snarare tvärtom. Intressant att få höra lite "sanningar" från folk som dig som suttit.

Har du suttit på flera ställen? Har du suttit för flera olika brott? (Alltså olika tillfällen) Är du "laglydig" idag?

God jul :-)
Citera
2014-12-23, 16:47
  #4783
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Tack för din åsikt!
Du och jag kommer från skilda världar ur ett fängelse-perspektiv då jag aldrig suttit så därför ser vi kanske ur lite olika vinklar.

Jag försvarar absolut inte hans handling, snarare tvärtom men ur ett juridiskt perspektiv är domen tveksam.
Dessutom va han ju extremt säker med vapnet trots sin starka berusning vilket är anmärkningsvärt.

Tack själv, gillar att utbyta synpunkter med någon som har ngt vettigt att tillföra. Delar uppfattningen att domen gick emot dåtidens praxis. Eftersom Flink var psykotisk under gärningen skulle han normalt blivit dömd till rättspsyk (och då utsläppt i princip direkt). Det gick givetvis inte för sig (domen är riggad) och det har jag personligen inga som helst problem med.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Om han nu slickade KV-röv så måste han haft ett helvete emellanåt och åkt på strul minst ett par ggr från uppgivna fångar (livstidar som inte bryr sig vad det gör) eller andra som tex kanske vill "impa" på andra intagna. Inte läst om han åkt på stryk under alla åren. Har han lyckats klara sig är ju den en "bedrift" om du förstår hur jag menar?

Flink har varit och är impopulär i kåksverige. Han har inte blivit ordentligt sönderslagen men haft rejäla problem på insidan. Det hör till sakens natur att livstidare inte väljer att gola ner medintagna för hot/våld. Det skulle innebära att de får tillbringa resten av sin volta på isolering eller annat värre ställe. Sådant kommer endast fram när skadorna är uppenbara, t ex skador från slag i ansiktet. Då kan man vara säker på att tjänstgörande plit(ar) ringer Expressen direkt och säljer nyheten om det gäller en sån som Flink.

Livstidare tillhör f ö överlag de mest stillsamma intagna, även om undantag givetvis finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Nåja, Flink har suttit i 20 år. Det är inte kattpiss i antalet år enligt mig (finns väl tom de som kommit ut tidigare än så eller?)

Nä, det är inte på ngt sätt kattpiss, sätter sina spår. Men i relation till den exceptionella gärningen är det åtminstone 4-5 år för lite. Genom utstuderat rövslickeri har han kunnat tillgodogöra sig en rejäl straffrabatt. Ingen ska inbilla mig att den här killen är ofarlig om han får i sig ett par groggar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Är mest förvånad över hur hatad du påstår att han var. Jag trodde faktiskt inte att det var så, snarare tvärtom. Intressant att få höra lite "sanningar" från folk som dig som suttit.

Inte hatad i närheten av Eklund-klass, men väldigt illa omtyckt. Och det räcker för att det ska leda till allvarliga konflikter när han hamnat med fel snubbar på en sluten avdelning, där man lever väldigt nära inpå varandra. Det gick negativt snack om Flink på kåkar där han inte ens satt sin fot. Då har man problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Har du suttit på flera ställen? Har du suttit för flera olika brott? (Alltså olika tillfällen) Är du "laglydig" idag?

God jul :-)

Som långtidsdömd blir man skickad kors och tvärs genom systemet. Jag har suttit inlåst på ett 10-tal ställen häktet medräknat under ett enda straff. Jag är laglydig idag.

God jul på dig!
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2014-12-23 kl. 16:52.
Citera
2014-12-23, 16:56
  #4784
Avstängd
PAC12s avatar
Vad är dom mest intressanta myter/vandringssägner/sanningar du har hört.

Antar det finns en del om korkade begångna brott där dom har åkt dit och folk
som har klarat sig undan.
Citera
2014-12-23, 21:55
  #4785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Tack själv, gillar att utbyta synpunkter med någon som har ngt vettigt att tillföra. Delar uppfattningen att domen gick emot dåtidens praxis. Eftersom Flink var psykotisk under gärningen skulle han normalt blivit dömd till rättspsyk (och då utsläppt i princip direkt). Det gick givetvis inte för sig (domen är riggad) och det har jag personligen inga som helst problem med.



Flink har varit och är impopulär i kåksverige. Han har inte blivit ordentligt sönderslagen men haft rejäla problem på insidan. Det hör till sakens natur att livstidare inte väljer att gola ner medintagna för hot/våld. Det skulle innebära att de får tillbringa resten av sin volta på isolering eller annat värre ställe. Sådant kommer endast fram när skadorna är uppenbara, t ex skador från slag i ansiktet. Då kan man vara säker på att tjänstgörande plit(ar) ringer Expressen direkt och säljer nyheten om det gäller en sån som Flink.

Livstidare tillhör f ö överlag de mest stillsamma intagna, även om undantag givetvis finns.



Nä, det är inte på ngt sätt kattpiss, sätter sina spår. Men i relation till den exceptionella gärningen är det åtminstone 4-5 år för lite. Genom utstuderat rövslickeri har han kunnat tillgodogöra sig en rejäl straffrabatt. Ingen ska inbilla mig att den här killen är ofarlig om han får i sig ett par groggar.



Inte hatad i närheten av Eklund-klass, men väldigt illa omtyckt. Och det räcker för att det ska leda till allvarliga konflikter när han hamnat med fel snubbar på en sluten avdelning, där man lever väldigt nära inpå varandra. Det gick negativt snack om Flink på kåkar där han inte ens satt sin fot. Då har man problem.



Som långtidsdömd blir man skickad kors och tvärs genom systemet. Jag har suttit inlåst på ett 10-tal ställen häktet medräknat under ett enda straff. Jag är laglydig idag.

God jul på dig!

Okej tack för alla svar.

Såg att någon undrade lite saker under din senaste post och då kom jag att tänka på en fråga.

Måste finnas en himla massa som åkt dit och sitter både längre och kortare dit där brotten är riktigt pinsamma (menar inte våldtäkter) utan snarare om man typ ska göra ett inbrott och fastnar på insidan typ som någon gjort när de försökt råna en guldsmed etc.
Dessa fångar måste ju bli hånade och till åtlöje för alla och helt sakna respekt från någon på kåken eller?

Har du några såna roliga fångar du sprungit på? Såna som är för dumma för sitt eget bästa typ =)

Några roliga historier eller sköna individer som bjöd på några bra practical jokes med plitarna eller andra fångar? Sånt brukar man ha en förmåga att minnas, har ju själv massa roliga såna saker från mitt trista svensson-liv utanför murarna som polarna bjudit på

Edit: Btw är det väldigt sjukt att livstidarna är de lugnaste typ. Har läst och förstått att det är så tidigare i denna tråd. Man kan ju undra varför. Kanske är svårt att förklara eller förstå för dig varför?
De har ju dels gjort de mest allvarliga brotten (och borde vara "galna") och har ingen frihet att se framemot.
Kanske är där man ska sitta för att få lite lugn och ro i livet :-)
__________________
Senast redigerad av Gurjon 2014-12-23 kl. 22:03.
Citera
2014-12-25, 09:30
  #4786
Medlem
ExConvicts avatar
Jo visst har man fått höra en hel del sköna historier om en del "kåkkändisar", och det har funnits en del muntra stunder med practical jokes och annat.

Vill inte outta mig själv eller vänner så kan inte vara specifik, men kan berätta lite mer generellt.

Ett vanligt practical joke är när någon är ute på permis från sluten och övriga hittar på ngt kul med vederbörandes cell. Om plitarna glömmer att låsa permittentens cell kan det hända att denne hittar halva avdelningsmöblemanget instoppat i cellen vid återkomst.

En annan variant om cellen är låst är att öppna plitluckan och bomba cellgolvet med överblivet käk från frukostförrådet så att han "slipper gå hungrig när han kommer tillbaka"

Ganska kul att höra reaktionerna på kvällen när permittenten kommer tillbaka i sällskap av två plitar som låser upp cellen.

En annan vanlig grej när en förstagångare ska mucka är att värma upp en burk raklödder och slänga in den i cellen. Då får man en go spridning på väggar, brits och tak. En del plitar går i taket och drar iväg rapporter så det ryker, andra tar det för vad det är.

På vissa avdelningar där jag suttit har vi haft en skön stämning med plitarna och hittat på en del skoj åt vardera håll. Varför göra saker jävligare än vad de är liksom? Men då har det varit bra plitar som varit raka och äkta, inte typen som låtsas, ljuger och manipulerar.

Ganska roligt är det även när folk skryter om brott som de inte ens har deltagit i och den riktiga gärningsmannen sen dyker upp på samma anstalt. Det kan leda till att skitsnackaren tillbringar all sin tid på cellen månader framöver och inte ens går ut på promenader.

På öppna anstalter vintertid när det är mörkt kan det hända att man bjuder in folk utifrån och har lite fest. Oftast består kvällsskiftet av två plitar som inte är ordinarie, sitter i centralvakten o glor på TV. Man handlar loss i kiosken med godis och låter drickat komma utifrån.
Citera
2014-12-26, 13:01
  #4787
Medlem
Kolmården, Svartsjö eller Asptuna? Motivera gärna.

Vill plugga, träna, läsa böcker och ha en så lugn anstaltsvistelse som möjligt.
__________________
Senast redigerad av Jellywhisper 2014-12-26 kl. 13:40.
Citera
2014-12-27, 17:34
  #4788
Medlem
Hur vanligt är det med våldtäkter på svenska anstalter?

Om man hamnar på t.ex. Kumla, är 20-25 år och "pretty-boy", hur stor är då risken att man blir våldtagen? Finns det någon risk överhuvudtaget?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback