Citat:
Ursprungligen postat av
SGDF
Kan du ta det hela en tredje gång, för jag är verkligen trög här.
1. Lisbeth säger i rätten ungefär: "Jag trodde att skotten kom från längre håll, men jag har förstått, rent tekniskt att det inte var så". Vi kan ta fram exakta ordalydelsen om du vill, fast du vill inte, för 1989 var för långt efter händelsen. Så långt förstår jag hur du menar, fast jag tycker det är märkligt att hon har så svårt med avståndsbedömningar, det talas om en sju-åtta meter ifrån, om jag minns rätt. Eller att avståndet var som trottoarens bredd.
2. Lisbeth pratar med Rimborn åtminstone, om hon pratar med Christiansson verkar mer dolt i dunkel. Då får han ett så vagt signalement, att det kommer att dröja med rikslarmet. Welander var inte helt nöjd, är vi ense så långt? Hon säger då att hon tror att den som skjutit kan vara en av de två på Västerlånggatan, är vi ense där?
3. Vittnet AB och vittnet AD och vittnet IM, samt i viss mån vittnet AH: talar någon av dom om två gärningsmän? Nej. Eller är vi oense? Måste dom citeras? Dom var där DÅ, med stort DÅ som du skriver.
4. Hon koncentrerar sig förmodligen mer på Olofs situation än på att identifiera GM, men självfallet bör hon ha sett något av honom. Jag tror hon har sett AB och en man i beige jacka, jag tror att hon har skymtat LJ och också ryggen på GM.
5. Redan på platsen säger hon till SE, om nu det kan räknas som tillförlitligt: "Förresten har dom skjutit mig också". Jag är med på hennes utsaga, men den står märkligt ensam jämfört med de ovan uppräknade vittnesuppgifterna.
Nu har jag visat båda sidorna av saken, jag tycker inte att jag är låst. Men jag finner det plausibelt att LP har sämst koll på vem som sköt, jag tror mer på AB, AD, IM, AH.
Ta det en tredje gång, utgå gärna från mina punkter, var är vi oense?
Vem slingrar sig och trollar?
När skrev jag något om vad Lisbeth såg och inte såg?
Det jag däremot skrev om var att det Finns - i verkligheten - uppgiften om Två Gärningsmän.
Och den uppgiften är dessutom den som Först går ut i larmet.
Alltså - det Allra första, det allra färskaste, i detta ärende, det är uppgiften om Två Gärningsmän."
Du tramsar så mycket du bara kan när du inte kan se det.
Istället tjatar du dig blå om vad Lisbeth såg och inte såg.
Men det är faktiskt irrelevant.
Förstår du det?
Förstår du varför det är irrelevant?
---
Dvs det finns endast två sätt att förstå denna uppgiften på.
Dels om det är Lisbeths egna uppgifter.
Och dels om det är "polisens" egna uppgifter.
Förstår du nu?
I Båda fall bevisar detta att det förekommit bevismanipulering och mörkläggning etc.
För om det kom från Lisbeth, då tystades det ju som bekant ner totalt. Det hemligstämplades omedelbart och begravdes så djupt att ingen därefter någonsin ens nämn det.
Och om det kom från "polisen", då bevisar det att det var "planterade bevis", att de försökte sprida vilseledande information i rikslarmet, för att sabotera jakten/spaningen/utredningen.
Förstår du bättre nu varför
uppgiften om Två gärningsmän är så central?
För den Bevisar faktiskt båda två ovanstående faktorer.
Dvs bevisar en sk "konspiration." Det Bevisar antingen en mörkläggning och/eller att man spred vilseledande information.
Ja, det Bevisar faktiskt det
---
Och Jo, du Är låst.
Det eftersom du Bara fokuserar på "vad Lisbeth såg och/eller inte såg".
Du borde lämna den frågan, åtminstone för ett slag.
Istället borde du fokusera på varifrån den första uppgiften kom ifrån, och varför den uppgiften spreds.
Sen kan du fortsätta med Vem som låg bakom dessa aktiviteter
Dvs, om 1. - vem "mörkade" Lisbeths uppgifter, och varifrån fick denne sin order?
Om 2 - vem var det som spred den uppgiften, och varifrån fick han sina order.
Förstår du verkligen inte vad den uppgiften Bevisar?
Dvs att det försiggick "fult spel."
Det är den "rykande pistolen".
Uppgifterna hade omöjligen kunnat komma ut utan orsak, utan aktiv, medveten vilja.