Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Att ett antal signaturer strömmar till tråden och uttrycker sin bestörtning över misstankar mot Christer Pettersson, och indirekt anklagar Lisbet Palme för att ljuga, får en varningsklocka att ringa i mina öron. Att ingen heller reflekterar över möjligheten att CP kan ha funnits där av en naturlig anledning (han brukade tydligen stå och hänga där vid den tiden) gör inte saken bättre.
Naturligtvis är det ingen som bryr sig om Christer Pettersson som person, en våldsbenägen knarklangare och kvinnomisshandlare som ingen normal människa ville möta på tu man hand, utan udden är riktad mot Lisbet Palme: att hon ljuger om att hon sett Christer Pettersson på platsen. Av någon obegriplig anledning!
Självklart kan Christer Pettersson ha stått där och självklart kan Lisbet Palme ha känt igen honom ett par år efteråt.
Jag skulle aldrig anklaga LP för att ljuga. Hon är säkert själv övertygad om att det var CP hon sett vid mordplatsen. Hon bedöms ju av hovrätten som ett generellt trovärdigt vittne. Hon är en etablerad person i samhället, utbildad psykolog, nykter vid vittnestillfället etc.
Det är inte det som är problemet. Problemet är att hovrätten bedömde att hennes vittnesmål
inte var tillförlitligt av de skäl jag angav i mitt förra inlägg.
Det blir så att säga rättens sak att förklara för LP att "jo vi hör att du säger att du är säker på att det var CP du såg men dina förutsättningar att göra korrekta iakttagelser av GM:s anletsdrag var omöjliga. Du kan inte ha sett mördarens ansikte. Ditt chockade tillstånd, motljuset från Dekorima, det snabba förloppet osv gör att ditt påstående inte är tillförlitligt".
Vittnesexperten Astrid Holgersson förklarade i hovrätten att minnen inte växer fram med tiden. Minnen avtar med tiden.
Man kan alltså inte, som LP, först säga att man sett två gärningsmän från Ustasja, sedan en gärningsman endast bakifrån och därefter vid publiceringen av Fantombilden säga att man plötsligt vet hur GM såg ut. Det håller inte. Det är inte tillförlitligt.
Att LP sedan litade på polisen när de sa att de fångat in den trolige mördaren och att han var en 41-årig alkoholist från Rotebro är inte så konstigt. Hennes spontana reaktion blev ju också att hon direkt kände igen alkoholisten och sa att "han stämmer på min beskrivning".
Att GM "haltade" hade ju polisen spridit ut via medierna långt före konfrontationsförhöret. I själva verket haltade inte GM. Läs de initiala vittnesförhören med mordplatsvittnena. GM bara sprang och några sa att han rörde sig "smidigt" och "spänstigt".
Det är inte för att beslå LP med lögn jag skriver detta eller för att fria CP. För mig får vem som helst vara skyldig. Jag bryr mig inte om vem som till sist visar sig vara GM. Men vi måste försöka granska de fakta som finns och dra logiska slutsatser.
Det finns, menar jag, ingenting som talar för att CP befann sig vid Dekorima. Om han befann sig där och INTE var GM så bör ju andra vittnen (IM, AB, AD etc) ha sett att det stod en man med CP:s utseende bredvid mördaren.
Men inget mordplatsvittne säger sig ha sett någon sådan man.