2016-08-18, 20:25
Medlem
De här tejpbitarna som hittades tillsammans med kroppen. Är det klarlagt vad dom egentligen använts till? Har de använts till emballage av kroppen eller är det spekulation? Det jag funderar är om tejpbitarna kanske suttit på VBs kropp redan före mordet för att hon tejpat sår med den tejpen? Och därefter har helt enkelt tejpen bara följt med kroppen hela vägen till gula huset?
Citera
2016-08-18, 20:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Har du bytt uppfattning eller roas du mest av att hålla igång diskussionen...?

Minns inte inlägget, sannolikt så är det så att jag har bytt uppfattning, vissa av oss låter oss påverkas av nya ingångsvärden och slutsatser under resans gång, ser inget konstigt i det.

Yttre blygdläpparna är inte dränkta av slidsekret, påstod du.

Jag svarade;

Citat:
Ibland är de sannolikt det.

Men kanske inte när kroppen är död, tvättad och därefter uttorkad.

Med det menar jag att VB:s yttre blygdläppar kan ha varit dränkta i slidsekret då KJ och VB idkade oralsex, dock så bör de inte vara dränkta i slidsekret vid fyndtillfället därför att kroppen anses vara tvättad, därefter så har den torkat därför att den är död.
Citera
2016-08-18, 21:02
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Minns inte inlägget, sannolikt så är det så att jag har bytt uppfattning, vissa av oss låter oss påverkas av nya ingångsvärden och slutsatser under resans gång, ser inget konstigt i det.

Jag svarade;

Med det menar jag att VB:s yttre blygdläppar kan ha varit dränkta i slidsekret då KJ och VB idkade oralsex, dock så bör de inte vara dränkta i slidsekret vid fyndtillfället därför att kroppen anses vara tvättad, därefter så har den torkat därför att den är död.

Och VB kan mycket väl även tvättat sig själv efteråt.
Citera
2016-08-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Och VB kan mycket väl även tvättat sig själv efteråt.

Att ta en dusch efter sex är väl mer regel än undantag, sedan på med nya fräscha tejpbitar på några småskador, skavsår eller vad det nu är och så lägger man tejprullen uppe på badrumsskåpet...
Citera
2016-08-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag svarade;

Absolut inget konstigt i det.
Av nyfikenhet, vilka nya ingångsvärden har fått dig att ändra uppfattning till varför KJs DNA inte påträffats i underlivet trots påstått oralsex?

Min kommentar ang. yttre blygdläppar syftade till försöka att förklara varför man sökt DNA där men inte på inre blygdläppar eller slida trots att dessa ytor testats för sperma.
Min uppfattning är att generellt sett är sannolikheten liten att finna annans DNA på inre blygdläppar/slida pga dominans av offrets DNA. Därför testar man i första hand bara yttre blygdläppar.

Personligen har jag heller inget problem att acceptera frånvaro av DNA trots att oralsex skett.
Resonemanget är mer en provokation mot en postare som argumenterar för att frånvaro av KJs DNA på tejprullen bevisar att rullen inte tillhör KJ. Översatt till frånvaro av DNA på blygdläpparna blir det bevis på att oralsex ej förekommit.....
Senast redigerad av Prudent 2016-08-18 kl. 21:30.
Citera
2016-08-18, 21:24
Medlem
highfives avatar
Senaste dagarnas skriverier i tråden visar bara på bristerna i fup och hur de sk indicierna har lagts fram under rättegångarna. VB kan ha mördats i lägenheten. Eller inte. KJ kan ha haft en tejprulle som använts att tejpa runt huvudet på VB. Eller var det nu så? Ingångshålen och sårkanalerna passar in på en märlspik säger DL. Åklagarna säger istället att det inte är en vanlig kniv. Enligt AB har KJ haft ett håljärn som AB ritar. Javisst här har vi mordvapnet ropar åklagarna fast det inte passar ingångssåren eller de koniska sårkanalerna. När det gäller mordplats, styckningsplats eller styckningsredskap vågar åklagarna inte ens gissa. Blod i KJs bils bagagelucka, men inget i kup'en. Märkligt. Slagningar på hans regnr strax innan. Varför vet ingen.

VB kan ha förvarats i värnet, men det är inte säkert. Benen har troligtvis sköljts av. Eller? Att ta reda på om det var i snö, sjövatten eller vad har ingen analyserat. Kanske i kallkällvatten? Hur och varför hamnade benen i ödehuset? Ingen vet. Bara en massa gissningar. Spaningsarbetet var till 110% som MS noterat. Nej inte riktigt. Sen får MPS MLL en magkänsla att stanna till vid ödehuset. Verkar väl lika misstänkt som KJs agerande under söken? Listan blir lång om jag ska skriva ner allt, men se detta som en del av oklarheterna. Sen skandalen med extramaterialet. Huga.
Citera
2016-08-18, 21:44
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Absolut inget konstigt i det.
Av nyfikenhet, vilka nya ingångsvärden har fått dig att ändra uppfattning till varför KJs DNA inte påträffats i underlivet trots påstått oralsex?

Min kommentar ang. yttre blygdläppar syftade till försöka att förklara varför man sökt DNA där men inte på inre blygdläppar eller slida trots att dessa ytor testats för sperma.
Min uppfattning är att generellt sett är sannolikheten liten att finna annans DNA på inre blygdläppar/slida pga dominans av offrets DNA. Därför testar man i första hand bara yttre blygdläppar.

Personligen har jag heller inget problem att acceptera frånvaro av DNA trots att oralsex skett.
Resonemanget är mer en provokation mot en postare som argumenterar för att frånvaro av KJs DNA på tejprullen bevisar att rullen inte tillhör KJ. Översatt till frånvaro av DNA på blygdläpparna blir det bevis på att oralsex ej förekommit.....

Sannolikheten är större att VB tvättat underredet efter sexet, än att KJ tvättat av tejpen.

Kom ihåg att i en domstol är det åklagaren som skall bevisa sin tes, inte tvärtom. Här har det uppenbart blivit fel slutsatser när underrätterna fört sitt resonemang kring bevisningen.
Senast redigerad av zero73 2016-08-18 kl. 21:49.
Citera
2016-08-18, 22:33
Medlem
Spindelfridas avatar
Är det ingen som har funderat över möjlighten att KJ faktiskt inte var ensam i lägenheten med VB, den aktuella kvällen? Han svävar onekligen på målet när polisen frågar honom om han hade besök då. Detta har, enligt min mening, inte utretts alls!

Han "bjöd" in två yngre, okända män till lägenheten veckan före. Dessa män "studerade" KJ:s gäst "Stella", som sov över - och som upplevde det så obehagligt att hon i praktiken flydde på stört, trots att överenskommelsen var att hon skulle stanna kvar längre hos KJ. Detta har jag tidigare redogjort för här i tråden.

Vad är det som motsäger att han inte gjorde sammalunda den 4 maj? Han hade ju god tid att planera kvällen...
Citera
2016-08-18, 23:58
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Är det ingen som har funderat över möjlighten att KJ faktiskt inte var ensam i lägenheten med VB, den aktuella kvällen? Han svävar onekligen på målet när polisen frågar honom om han hade besök då. Detta har, enligt min mening, inte utretts alls!

Han "bjöd" in två yngre, okända män till lägenheten veckan före. Dessa män "studerade" KJ:s gäst "Stella", som sov över - och som upplevde det så obehagligt att hon i praktiken flydde på stört, trots att överenskommelsen var att hon skulle stanna kvar längre hos KJ. Detta har jag tidigare redogjort för här i tråden.

Vad är det som motsäger att han inte gjorde sammalunda den 4 maj? Han hade ju god tid att planera kvällen...

Förutom din subjektiva bedömning av KJs svar - har du något konkret, förutom någon dåres tvivelaktiga, tidigare inlägg här i tråden, som tyder på att det skulle föreligga det du påstår? Du har försökt lansera det här spåret tidigare vill jag minnas: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) och användaren Lovelyyz berättelse om denna händelse är ju inget annat än mumbo-jumbo.

Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ganska typiskt ett rykte som tyvärr fått "fäste" hos flashback-pöbeln.

1) Lovelyyz hävdar att hennes vän, transvestiten D*vid Er*ksson Sk*tt, sagt att han åkte upp till Boden medan hen i verkligheten blev hämtad av KJ i Skelleftehamn. I FUP på s1280 berättar PH om denna hämtning, vilken också styrks av mobiltrafik.

2) Lovelyyz vän transvestiten berättar att "Alla drack och hade kul", medan hen själv inte pratade så mycket och satt i ett hörn i köket. RR beskriver hen i FUP på s1434.

3) Lovelyyz påstår att transvestiten och KJ stannar kvar i lägenheten medan de flesta åkte på nattklubb. Spindelfrida, som påstår sig hört samma story av samma person, berättar att transvestiten inte ville följa på klubb pga ont i huvudet och att transvestiten lade sig att sova i KJ:s ställbara enkelsäng.

4) Lovelyyz påstår att VB ringt till KJ, något som inte kan styrkas av någon mobiltrafik/samtalslistor. KJ har veterligen inte heller skaffat någon ny telefon efter denna påstådda incident, vilket borde varit fallet om han slängt en IPhone i väggen...

5) Lovelyyz påstår transvestiten sagt dörren var låst inifrån med nyckel och i panik hoppat ut genom ett fönster från andra våningen medan Spindelfrida skriver att samma person sagt hen lämnade lägenheten tidigt påföljande dag. På bilden av lägenhetsdörren inifrån lägenheten på FUP s292 ser dörren ut som en standard lägenhetsdörr med handtag, vred och ringklocka. Även i FUP på s284 ser man samma konstellation på grannens öppna dörr. Ganska standard lägenhetsdörr från tidsperioden med andra ord.

6) Lovelyyz påstår att transvestiten Sk*ott vaknade mitt i natten av att KJ står och stirrar på honom medan Spindelfrida skriver att hen vaknade på småtimmarna av att två okända män i 20-års åldern, som talade dålig svenska/engelska som KJ släpat hem, stod vid sängkanten och stirrade.

För att vara en historia berättad av samma person, är diskrepansen alldeles för stor och berättelserna avviker från varandra i flera avgörande delar. Slutsatsen kan inte bli annan än att personen som berättat detta är ett troll och att berättelsen hör hemma i papperskorgen.

Den naturliga frågan blir istället: varför sprider en person sådan osann dynga...?
Senast redigerad av zero73 2016-08-19 kl. 00:16.
Citera
2016-08-19, 00:05
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Senaste dagarnas skriverier i tråden visar bara på bristerna i fup och hur de sk indicierna har lagts fram under rättegångarna. VB kan ha mördats i lägenheten. Eller inte. KJ kan ha haft en tejprulle som använts att tejpa runt huvudet på VB. Eller var det nu så? Ingångshålen och sårkanalerna passar in på en märlspik säger DL. Åklagarna säger istället att det inte är en vanlig kniv. Enligt AB har KJ haft ett håljärn som AB ritar. Javisst här har vi mordvapnet ropar åklagarna fast det inte passar ingångssåren eller de koniska sårkanalerna. När det gäller mordplats, styckningsplats eller styckningsredskap vågar åklagarna inte ens gissa. Blod i KJs bils bagagelucka, men inget i kup'en. Märkligt. Slagningar på hans regnr strax innan. Varför vet ingen.

VB kan ha förvarats i värnet, men det är inte säkert. Benen har troligtvis sköljts av. Eller? Att ta reda på om det var i snö, sjövatten eller vad har ingen analyserat. Kanske i kallkällvatten? Hur och varför hamnade benen i ödehuset? Ingen vet. Bara en massa gissningar. Spaningsarbetet var till 110% som MS noterat. Nej inte riktigt. Sen får MPS MLL en magkänsla att stanna till vid ödehuset. Verkar väl lika misstänkt som KJs agerande under söken? Listan blir lång om jag ska skriva ner allt, men se detta som en del av oklarheterna. Sen skandalen med extramaterialet. Huga.

Kan bara instämma.

KJ var dömd på förhand av systemet, som hade bestämt sig tidigt vem som var skyldig. Rent juridisk borde aldrig denna dom förkunnats.

Lånar ett tidigare inlägg om vad praxis säger:

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
När det gäller indiciemål så brukar ett stycke ut Svea hovrätts domskäl i mål B 5657-09 ofta citeras.

"Allmänt sett har det för fällande dom i ett indiciemål ansetts krävas att det kan klarläggas, förutom att brott har begåtts, att den misstänkte funnits på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas. Högsta domstolen har även uttalat att det endast i undantagsfall kan komma i fråga att grunda en fällande dom på den negativa omständigheten att utredningen inte synes ge utrymme för någon alternativ gärningsman. Därutöver måste som regel krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och som positivt knyter just den tilltalade till brottet. (Se NJA 1991 s. 56.)"

I det här fallet där brottsplatsen inte ens är känd ser det näst intill omöjligt ut att nå upp till kraven för en fällande dom.
Citera
2016-08-19, 08:18
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Skall även påminnas att pågrund av det knappt går att dra några slutsater av, ja, knappt något, blev också tråden påverkad av detta och nerstängd ett ex antal månader. Det säger också en himla massa om hur det här fallet varit ifrån utrednings dag 1.

Är svårt att diskutera detta fall konkret för de olika sidorna då det är lätt att luta sig emot bristerna när det passar.
Citera
2016-08-19, 14:36
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Nu har väl LH inget med detta att göra väl?

Men annars så är flashback den sista utposten, målvakten som
står mellan rättsrötan och rättvisan.
Gillar du det inte så kan du väl läsa åklagarens sakframställan
så blir du väl på bättre humör.

Här vänder vi på stenar, och tittar under dom, flera gånger.

Nä, hon har väl väl väl inte det väl väl väl. Och det var ju väl, väl?

Oj oj oj, nu tar vi det lite lugnt med Flashbacks betydelse för omvärlden. Jag ger inte en spänn för alla fb-mongon som sitter och ifrågasätter utbildade yrkesutövare här på ABoK.

I den här tråden har knappt vänts några stenar alls de senaste åren. I stället är det samma skit som dras om och om igen, och diskussionen rör sig snarare nästan bakåt eftersom samma saker måste diskuteras om och om igen, då många i tråden vägrar acceptera normala vettigheter och antaganden och rör sig i en värld som ser ut som Midsomer murders.

Ockhams rakkniv: Ju fler antaganden en hypotes innehåller, desto sämre är hypotesen. Gå inte över ån efter vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in