2016-08-18, 14:12
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
OK. Men leveranstiden blev väl ganska lang? Att skicka ett pass utomlands ända till Hongkong i rekommenderat brev, förmodar jag, tar väl kanske en vecka, eller mer. Och sedan maste du väl boka tid pa ambassaden för att överhuvudtaget fa avhämta passet. Dessutom blev du väl tvungen att kontakta ambassaden för att fraga om passet kommit fram? Och, slutligen, du maste väl betala brev/rek-avgift samt eventuell avhämtningsavgift?
Mycket pessimism och problem.

Att ha ett pass är mycket bättre än att inte ha ett pass.
Att inte ha ett pass kostar mycket mer än kostnaden för att ordna ett pass.

Hur klarar du av att leva utomlands om du tycker det är jobbigt att kontakta din lokala Svenska Ambasad.
Citera
2016-08-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Mycket pessimism och problem.

Att ha ett pass är mycket bättre än att inte ha ett pass.
Att inte ha ett pass kostar mycket mer än kostnaden för att ordna ett pass.

Hur klarar du av att leva utomlands om du tycker det är jobbigt att kontakta din lokala Svenska Ambasad.

Men din dumme fan! Jag papekar ju bara fakta! Och nej, jag har ingen kust att kontakta ambassaden. Men har du ingen konkret information att tillföra, sa lat bli att skriva da!
Senast redigerad av har-analys 2016-08-18 kl. 14:15. Anledning: skrivfel
Citera
2016-08-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilEddie
På bokningssidan framgår olika saker beroende på i vilken region man bokar tid för passansökan. Medför man ett intyg om att man inte har förvärvat utländskt medborgarskap är det aldrig några problem att genomföra passansökan, oavsett vilket land man är folkbokförd i, så länge man kan legitimera sig. Det står helt enkelt så för att så få som möjligt ska behöva boka tid hos polismyndigheten för att sedan få veta att de inte har alla dokument som krävs för att fullborda ansökan.

Som du skriver så är det fullt tillräckligt att du medför giltig svensk legitimation om du är folkbokförd i Tyskland och har utvandrat efter 2001. Vilket land du är folkbokförd i framgår omedelbart för passhandläggaren, det spelar naturligtvis ingen roll vad du säger utan det är vad som framgår av folkbokföringen som är avgörande.

Hur skulle det "framga av folkbokföringen" var jag bor? Har svensk polis verkligen tillgang till alla länders folkbokföringsregister? I svensk folkbokföring finns inte noterat vilket land jag nu bor i. Jag är avregistrerad som utflyttad efter 2001, bodde tidigare i Danmark, men sedan en tid i Tyskland.
Citera
2016-08-18, 14:25
Medlem
EvilEddies avatar
Citat:
Hur skulle det "framga av folkbokföringen" var jag bor? Har svensk polis verkligen tillgang till alla länders folkbokföringsregister? I svensk folkbokföring finns inte noterat vilket land jag nu bor i. Jag är avregistrerad som utflyttad efter 2001, bodde tidigare i Danmark, men sedan en tid i Tyskland.

Polisen har naturligtvis bara tillgång till den svenska folkbokföringen. Det som spelar roll är således den utlandsadress som du har uppgett till svenska Skatteverket. Om du sedan bor på den adressen eller inte är ju en helt annan sak, men du har en lagstadgad skyldighet att anmäla den utlandsadress du bor på.

http://www.skatteverket.se/privat/fo...c80001591.html
Senast redigerad av EvilEddie 2016-08-18 kl. 14:32.
Citera
2016-08-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilEddie
Polisen har naturligtvis bara tillgång till den svenska folkbokföringen. Det som spelar roll är således den utlandsadress som du har uppgett till svenska Skatteverket. Om du sedan bor på den adressen eller inte är ju en helt annan sak, men du har en lagstadgad skyldighet att anmäla den utlandsadress du bor på.

http://www.skatteverket.se/privat/fo...c80001591.html

Alltsa, den "lagstadgade skyldigheten" är det ju i sadana här fall manga som ignorerar, i vart fall efter en lang tids utlandsvistelse. Du presenterar ju för övrigt inga som helst källor, som kan belägga det du säger dig "veta"! Att man bara behöver medföra giltig legitimation om man bor i Tyskland, det kan du inte belägga! Och nu säger du, att detta endast gäller förutsatt att det finns registrerat hos svensk folkbokföring! LOL...varför ska man tro pa dina uppgifter?

Och eftersom mitt nya hemland och adress inte finns registrerat hos svensk folkbokföring, sa lär jag ju ända vara tvungen att medföra intyg att jag ej har dubbelt medborgarskap.
Senast redigerad av har-analys 2016-08-18 kl. 14:36. Anledning: skrivfel
Citera
2016-08-18, 15:06
Medlem
Citat:
Alltsa, den "lagstadgade skyldigheten" är det ju i sadana här fall manga som ignorerar, i vart fall efter en lang tids utlandsvistelse. Du presenterar ju för övrigt inga som helst källor, som kan belägga det du säger dig "veta"! Att man bara behöver medföra giltig legitimation om man bor i Tyskland, det kan du inte belägga! Och nu säger du, att detta endast gäller förutsatt att det finns registrerat hos svensk folkbokföring! LOL...varför ska man tro pa dina uppgifter?

Och eftersom mitt nya hemland och adress inte finns registrerat hos svensk folkbokföring, sa lär jag ju ända vara tvungen att medföra intyg att jag ej har dubbelt medborgarskap.

Lite moment 22 om man skall ha ett intyg att man inte är medborgare utanför Sverige.

Är själv en globetrotter som blivit automatiskt utskriven ur Sverige p g a jag inte varit " hemma" på tre år. Jag finns noterad som utskriven, dvs är inte folkbokförd i Sverige. Rest runt i ca 10 länder under dessa tre år, ingen myndighet har brytt sig om var jag är så min adress är olika och aldrig uppgivit någon för den delen heller. Den dan jag skall förnya mitt pass åker jag till Sverige i god tid innan passet går ut. från vilket lands ev folkbokföringsmyndighet skall jag kunna visa upp ett intyg att jag inte är medborgare i, verkar vara en omöjlig uppgift, eller?
Citera
2016-08-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Lite moment 22 om man skall ha ett intyg att man inte är medborgare utanför Sverige.

Är själv en globetrotter som blivit automatiskt utskriven ur Sverige p g a jag inte varit " hemma" på tre år. Jag finns noterad som utskriven, dvs är inte folkbokförd i Sverige. Rest runt i ca 10 länder under dessa tre år, ingen myndighet har brytt sig om var jag är så min adress är olika och aldrig uppgivit någon för den delen heller. Den dan jag skall förnya mitt pass åker jag till Sverige i god tid innan passet går ut. från vilket lands ev folkbokföringsmyndighet skall jag kunna visa upp ett intyg att jag inte är medborgare i, verkar vara en omöjlig uppgift, eller?

Du är alltsa avregistrerad fran folkbokföringen som 'försvunnen', antar jag. Men är du inte folkbokförd i det land du nu vistas i? I sa fall lär du, i enlighet med det jag skrivit, antagligen vara tvungen att medföra ett utdrag ur det landets folkbokföring, där det framgar att du endast är svensk medborgare.

Är du däremot inte folkbokförd nagonstans, vet jag faktiskt inte hur reglerna ser ut. Da kanske du maste kontakta skatteverket i Sverige, när du kommer hem, och folkbokföra dig där pa nytt - för att sedan kunna ansöka om pass. Men om du bara är pa tillfälligt besök i Sverige, gar det inte att du folkbokför dig där heller.

Maila polisen och fraga?
Citera
2016-08-18, 15:28
Medlem
Citat:
Du är alltsa avregistrerad fran folkbokföringen som 'försvunnen', antar jag. Men är du inte folkbokförd i det land du nu vistas i? I sa fall lär du, i enlighet med det jag skrivit, antagligen vara tvungen att medföra ett utdrag ur det landets folkbokföring, där det framgar att du endast är svensk medborgare.

Är du däremot inte folkbokförd nagonstans, vet jag faktiskt inte hur reglerna ser ut. Da kanske du maste kontakta skatteverket i Sverige, när du kommer hem, och folkbokföra dig där pa nytt - för att sedan kunna ansöka om pass. Men om du bara är pa tillfälligt besök i Sverige, gar det inte att du folkbokför dig där heller.

Maila polisen och fraga?

Blev mest nyfiken bara när jag hittade denna tråd, vet flera svenskar som är utskrivna men absolut inte folkbokförda i det nya landet, man förnyar bara sitt visa var o varannan månad. Tittar man i mitt pass t ex ser man alla visastämplar o vart jag varit, i vilka perioder, detsamma med dessa övriga personer jag känner till - har man visastämpel är man ingen medborgare i aktuellt land, svårare bör det väl inte vara?

"försvunnen" är jag knappast, det är inte förbjudet att åka på långsemester några år eller jordenruntseglats hoppas jag! verkar som byråkraterna inte tänkt på alla varianter av utlandssvenskar!

i dagens internetvärld fungerar mina bankkontakter mm utmärkt online, så egentligen flyter det mesta bara på
Senast redigerad av BummingAround 2016-08-18 kl. 15:57.
Citera
2016-08-18, 16:13
Bannlyst
Jag bor utomlands med hela min familj. Tre av oss ska snart förnya våra pass på en ambassad i ett annat land än där vi bor. Mitt pass är giltigt, min sambos pass är giltigt men har för kort giltighetstid kvar för att resa på och vår sons har redan gått ut.

Jag har varit i mailkontakt med den som hanterar passansökningar på ambassaden:
1) Jag behöver endast ha med mig mitt nuvarande pass.
2) Min sambo ska ha med ett ID ifrån landet som vi bor i samt sitt svenska pass som kommer att gå ut. Hon är dubbel medborgare och född i lander där vi bor.
3) Min son behöver endast ta med sitt utgågna pass då han inte har något annat ID. Han är dubbel medborgare och född i Sverige.

Både min sambo och son kommer att resa på svenska nödpass. Dyr historia blir detta.

Så det ser nog lite olika ut beroende på var man bor, hur medborgarskap ser ut och var man ansöker om nytt svenskt pass.
Citera
2016-08-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
Jag bor utomlands med hela min familj. Tre av oss ska snart förnya våra pass på en ambassad i ett annat land än där vi bor. Mitt pass är giltigt, min sambos pass är giltigt men har för kort giltighetstid kvar för att resa på och vår sons har redan gått ut.

2) Min sambo ska ha med ett ID ifrån landet som vi bor i samt sitt svenska pass som kommer att gå ut. Hon är dubbel medborgare och född i lander där vi bor.
3) Min son behöver endast ta med sitt utgågna pass då han inte har något annat ID. Han är dubbel medborgare och född i Sverige.

Både min sambo och son kommer att resa på svenska nödpass. Dyr historia blir detta.

Så det ser nog lite olika ut beroende på var man bor, hur medborgarskap ser ut och var man ansöker om nytt svenskt pass.

är du utskriven från Sverige?
Citera
2016-08-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Blev mest nyfiken bara när jag hittade denna tråd, vet flera svenskar som är utskrivna men absolut inte folkbokförda i det nya landet, man förnyar bara sitt visa var o varannan månad. Tittar man i mitt pass t ex ser man alla visastämplar o vart jag varit, i vilka perioder, detsamma med dessa övriga personer jag känner till - har man visastämpel är man ingen medborgare i aktuellt land, svårare bör det väl inte vara?

"försvunnen" är jag knappast, det är inte förbjudet att åka på långsemester några år eller jordenruntseglats hoppas jag! verkar som byråkraterna inte tänkt på alla varianter av utlandssvenskar!

i dagens internetvärld fungerar mina bankkontakter mm utmärkt online, så egentligen flyter det mesta bara på

Du är alltsa inte folkbokförd nagonstans? Som sagt, fragan är hur det kommer att ga för dig med förnyandet av passet i Sverige? "Försvunnen" är bara en byrakratisk term, som används om personer som inte haft kontakt med svenska myndigheter sedan flera ar.

Fragan är alltsa, om du maste vara folkbokförd nagonstans, för att kunna förnya passet? Jag tror inte det.
Citera
2016-08-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras

Nu blir ju det du tar upp lite off topic, eftersom tradstarten handlar om förnyande av pass i Sverige för utlandssvenskar - inte förnyande pa ambassad i utlandet.

Att olika ambassader skulle ha olika regler later lite märkligt, men är inte omöjligt. Jag vill helst undvika att förnya pass pa ambassad, dels därför att det är ca 4 ggr dyrare, dels därför att man i Tyskland begär inte mindre än 3 olika dokument, därav personbevis, för att fa ansöka om pass. Leveranstiden anges inte ens av ambassaden i Berlin! Svenska ambassader generellt är inte alls service-minded numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in