Citat:
Ursprungligen postat av
har-analys
Du är alltsa avregistrerad fran folkbokföringen som 'försvunnen', antar jag. Men är du inte folkbokförd i det land du nu vistas i? I sa fall lär du, i enlighet med det jag skrivit, antagligen vara tvungen att medföra ett utdrag ur det landets folkbokföring, där det framgar att du endast är svensk medborgare.
Är du däremot inte folkbokförd nagonstans, vet jag faktiskt inte hur reglerna ser ut. Da kanske du maste kontakta skatteverket i Sverige, när du kommer hem, och folkbokföra dig där pa nytt - för att sedan kunna ansöka om pass. Men om du bara är pa tillfälligt besök i Sverige, gar det inte att du folkbokför dig där heller.
Maila polisen och fraga?
Blev mest nyfiken bara när jag hittade denna tråd, vet flera svenskar som är utskrivna men absolut inte folkbokförda i det nya landet, man förnyar bara sitt visa var o varannan månad. Tittar man i mitt pass t ex ser man alla visastämplar o vart jag varit, i vilka perioder, detsamma med dessa övriga personer jag känner till - har man visastämpel är man ingen medborgare i aktuellt land, svårare bör det väl inte vara?
"försvunnen" är jag knappast, det är inte förbjudet att åka på långsemester några år eller jordenruntseglats hoppas jag! verkar som byråkraterna inte tänkt på alla varianter av utlandssvenskar!
i dagens internetvärld fungerar mina bankkontakter mm utmärkt online, så egentligen flyter det mesta bara på