• 4
  • 5
2016-08-22, 09:33
Medlem
har-analys,

jag forstar mycket val vad du gar igenom. jag hade exakt samma problem for nagot ar sedan. landet som jag bor i erkanner inte multipla medborgarskap. pga detta sa begarde passkontoret i stad A att jag skulle bevisa att jag inte hade skaffat mig medborgarskap i det landet dar jag bor. jag namnde precis som du tog upp att vad hander om jag har blivit medborgare i det landet, men inte avsagt mig mitt medborgarskap i sverige, vilket fortfarande ar i enlighet med lagstiftningen i sverige. pa detta hade de inte nagot svar. de hade heller inte nagot tips pa hur ett mojligt "bevis" att jag inte var medborgare i detta land skulle se ut.

hursomhelst, det hela slutade med att jag akte till en annan stad och fixade passet dar utan problem.

mojlig losning ar att kontakta migrationsverket for att fa ett intyg pa att du eller nagon annan inte har lamnat i en ansokan om att bli befriad fran ditt svenska medborgarskap. huruvida ett sadant intyg verkligen existerar jag har ingen aning om.
Citera
2016-08-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
har-analys,

jag forstar mycket val vad du gar igenom. jag hade exakt samma problem for nagot ar sedan. landet som jag bor i erkanner inte multipla medborgarskap. pga detta sa begarde passkontoret i stad A att jag skulle bevisa att jag inte hade skaffat mig medborgarskap i det landet dar jag bor. jag namnde precis som du tog upp att vad hander om jag har blivit medborgare i det landet, men inte avsagt mig mitt medborgarskap i sverige, vilket fortfarande ar i enlighet med lagstiftningen i sverige. pa detta hade de inte nagot svar. de hade heller inte nagot tips pa hur ett mojligt "bevis" att jag inte var medborgare i detta land skulle se ut.

hursomhelst, det hela slutade med att jag akte till en annan stad och fixade passet dar utan problem.

mojlig losning ar att kontakta migrationsverket for att fa ett intyg pa att du eller nagon annan inte har lamnat i en ansokan om att bli befriad fran ditt svenska medborgarskap. huruvida ett sadant intyg verkligen existerar jag har ingen aning om.

Eftersom mitt nuvarande hemland och adress inte finns registrerat hos svenska folkbokföringen, som jag är avregistrerad ifran, kan jag lika gärna strunta i att uppge att jag är utlandsboende. Sa slipper jag den besvärande byrakratin, förmodligen.

Migrationsverket utfärdar inga intyg av den typen du nämnt.
Citera
2016-08-29, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
är du utskriven från Sverige?
Ja, hela familjen är utskriven ifrån Sverige. De andra har medborgarskap i landet vi bor men har ännu inte hunnit ordna med pass.
Citera
2016-08-29, 16:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Eftersom mitt nuvarande hemland och adress inte finns registrerat hos svenska folkbokföringen, som jag är avregistrerad ifran, kan jag lika gärna strunta i att uppge att jag är utlandsboende. Sa slipper jag den besvärande byrakratin, förmodligen.

Migrationsverket utfärdar inga intyg av den typen du nämnt.

Ett praktiskt svar, inte nödvändigtvis juridiskt: Åk hem till Sverige, och ansök om nytt pass i Sverige.
Nemas problemas. Ska man ändå "hem till Sverige", är det lättast att få nytt pass hemma, än det är i random utland hos tveksam svensk beskickning som inte "fattar reglerna".
My 2 cents.
Citera
2016-08-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ett praktiskt svar, inte nödvändigtvis juridiskt: Åk hem till Sverige, och ansök om nytt pass i Sverige.
Nemas problemas. Ska man ändå "hem till Sverige", är det lättast att få nytt pass hemma, än det är i random utland hos tveksam svensk beskickning som inte "fattar reglerna".
My 2 cents.

Ja, det har jag förstatt, efter att ha undersökt ambassadens hemsida. Bäst att ansöka i Sverige.
Citera
2017-04-24, 02:16
Medlem
Har noterat att man ska fylla i en lista på länder du vart bosatt och år. Är detta obligatoriskt eller kan man strunta i det?
Citera
2017-04-24, 06:58
Medlem
Ett sätt att lösa det hela är väl att göra som en kollega till mig, hon är från Spanien och har bott 10 år i Sverige. I svensk folkbokföring är hon skriven på sin bostad i Sverige och i spansk folkbokföring är hon skriven hos sin mamma i Spanien.
Citera
2019-01-13, 03:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Lite moment 22 om man skall ha ett intyg att man inte är medborgare utanför Sverige.

Är själv en globetrotter som blivit automatiskt utskriven ur Sverige p g a jag inte varit " hemma" på tre år. Jag finns noterad som utskriven, dvs är inte folkbokförd i Sverige. Rest runt i ca 10 länder under dessa tre år, ingen myndighet har brytt sig om var jag är så min adress är olika och aldrig uppgivit någon för den delen heller. Den dan jag skall förnya mitt pass åker jag till Sverige i god tid innan passet går ut. från vilket lands ev folkbokföringsmyndighet skall jag kunna visa upp ett intyg att jag inte är medborgare i, verkar vara en omöjlig uppgift, eller?

Vad menar ni med att man blir utskriven om man inte är "hemma" på tre år? Hur ska staten veta huruvida man är i Sverige eller utomlands? Får de information från gränskontrollen när folk reser in och ut över gränsen? Alla gränspassager har ju inte ens passkontroll?

Om man uppger en svensk bostadsadress som Skatteverket (eller vanligtvis Kronofogden) upptäcker att man i själva verket inte bor på, och får frågor var man bor som man inte svarar på, DÅ kan man bli utskriven. Var det detta som hände möjligtvis?
Senast redigerad av Skattebrott 2019-01-13 kl. 03:55.
Citera
2019-01-17, 18:45
Medlem
En fråga. Jag gjorde precis detta och väntar på att få ett nytt pass men jag har en fråga om någon kan hjälpa. behöver jag ha med mig någon form av id när jag kommer tillbaka för att ta upp passet?

Jag kanske inte har id med mig. Men det känns ändå ologisk att de inte kan ge mig en handling som används just för att identifiera mig. Jag vill bara vara säker, någon?
Citera
2019-01-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlTaheer
En fråga. Jag gjorde precis detta och väntar på att få ett nytt pass men jag har en fråga om någon kan hjälpa. behöver jag ha med mig någon form av id när jag kommer tillbaka för att ta upp passet?

Jag kanske inte har id med mig. Men det känns ändå ologisk att de inte kan ge mig en handling som används just för att identifiera mig. Jag vill bara vara säker, någon?

Men om du förnyat ditt pass, måste du ju ha ett gammalt pass, som fortfarande är giltigt. Det passet får du använda som ID, när du hämtar ut det nya. I samband med det makuleras det gamla passet.
Citera
2019-01-17, 23:42
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Men om du förnyat ditt pass, måste du ju ha ett gammalt pass, som fortfarande är giltigt. Det passet får du använda som ID, när du hämtar ut det nya. I samband med det makuleras det gamla passet.

Nej, man behöver inte legitimera sig för att hämta ut pass, däremot behöver man ta med sig sitt gamla pass om det fortfarande är giltigt för makulering.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in