Citat:
Ursprungligen postat av
BummingAround
Lite moment 22 om man skall ha ett intyg att man inte är medborgare utanför Sverige.
Är själv en globetrotter som blivit automatiskt utskriven ur Sverige p g a jag inte varit " hemma" på tre år. Jag finns noterad som utskriven, dvs är inte folkbokförd i Sverige. Rest runt i ca 10 länder under dessa tre år, ingen myndighet har brytt sig om var jag är så min adress är olika och aldrig uppgivit någon för den delen heller. Den dan jag skall förnya mitt pass åker jag till Sverige i god tid innan passet går ut. från vilket lands ev folkbokföringsmyndighet skall jag kunna visa upp ett intyg att jag inte är medborgare i, verkar vara en omöjlig uppgift, eller?
Vad menar ni med att man blir utskriven om man inte är "hemma" på tre år? Hur ska staten veta huruvida man är i Sverige eller utomlands? Får de information från gränskontrollen när folk reser in och ut över gränsen? Alla gränspassager har ju inte ens passkontroll?
Om man uppger en svensk bostadsadress som Skatteverket (eller vanligtvis Kronofogden) upptäcker att man i själva verket inte bor på, och får frågor var man bor som man inte svarar på, DÅ kan man bli utskriven. Var det detta som hände möjligtvis?