Citat:
Ursprungligen postat av
EvilEddie
Vilka handlingar som måste uppvisas vid ansökan beror helt på vilket land den sökande är folkbokförd i och hur länge sökande har varit folkbokförd utanför Sverige. Giltig svensk legitimation ska alltid kunna uppvisas. Innehar sökande ingen svensk legitimation måste någon som innehar svensk legitimation styrka sökandes identitet.
Generellt gäller följande för sökande som är folkbokförda utanför Sverige:
Folkbokförd i ett land som accepterar dubbla medborgarskap och utvandrat efter 2001. Det räcker med giltig svensk legitimation för att kunna genomföra passansökan.
Folkbokförd i ett land som accepterar dubbla medborgarskap men sökande utvandrade innan 2001. Intyg om att sökande inte har förvärvat dubbla medborgarskap alternativt att medborgarskap förvärvades efter 2001.
Folkbokförd i ett land som inte accepterar dubbla medborgarskap. Intyg om att sökande inte har förvärvat medborgarskap i landet, alternativt ett intyg om att medborgarskapet förvärvades automatiskt genom födseln eller äktenskap.
Med intyg om att sökande inte förvärvat utländskt medborgarskap avses oftast ett utdrag ur ett folkbokföringsregister eller liknande där sökandes nationalitet framgår.
(Passet kan alltid skickas till en ambassad, oavsett var passansökan genomförts.)
Har du nagon källa pa detta? Det överensstämmer inte med uppgifterna pa polisens bokningssida för passansökan i Sverige. Där anges att man maste medföra intyg om att man inte förvärvat utländskt medborgarskap, punkt slut. Kan man inte det, far man inte ens boka tid.
Kolla gärna själv genom att ga in pa deras hemsida under "boka tid för passansökan"! Varför överensstämmer inte polisens krav med det du anger?
Och hur ska mina uppgifter enligt dig kunna kontrolleras? Om jag säger att jag är folkbokförd i Tyskland (som tillater dubbla medborgarskap), sedan i ar, exempelvis - da ska det ju räcka med att jag medför giltig legitimation. Men det kan ju vem som helst säga, sa slipper han skaffa de besvärliga intygen, eller hur? Det krävs enligt dig ingen verifikation pa att jag är folkbokförd i landet jag pastar - och hur ska det da kunna kontrolleras?