2016-08-17, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kostar väl mer när man ansöker om pass på ambassad men man kan väl söka passet medan man är i Sverige och sedan hämta ut det på ambassad?

Nej, vad jag vet maste man hämta ut passet i Sverige, om man lämnat in ansökan i Sverige.
Citera
2016-08-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De flesta länder återkallar inte medborgarskap. Och Sverige godtar ju dubbla medborgarskap medborgarskapet är dock inte någon garanti för att du kan få ut ett pass. Det kan ju dras in eller vägras att utfärdas på lite olika grunder.

Femårsgränsen för giltighet har väl inte speciellt med risk för dubbla medborgarskap, varför har du hakat upp dig på det med medborgarskapet?

Om du läst mina tidigare inlägg, hade du förstatt att polisen anger att man ska bekräfta att man inte är medborgare i det nya land man bor i.

Ett generellt gott tips: Läs hela traden, innan du kommenterar...
Citera
2016-08-17, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Så är det inte alltid, utan det kan specificeras vidare i specifika dokument utgivna av relevant myndighet, för att underlätta ändringar etc. Exempel på sådant är vilka radioaktiva ämnen man får innehava utan tillstånd och i hur stora mängder, som bestämmes av SSM.

Jaja. Det som förvanar mig, är de som i traden skrivit att de minsann lyckats skaffa nytt pass bara genom att visa upp det gamla passet.
Citera
2016-08-17, 09:13
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jaja. Det som förvanar mig, är de som i traden skrivit att de minsann lyckats skaffa nytt pass bara genom att visa upp det gamla passet.

Det kan vara så att de helt enkelt inte har ändrat sin folkbokföring till utvandrad, isf har svenska myndigheter ingen som helst aning om det.
Citera
2016-08-17, 11:01
Medlem
Citat:
Det kan vara så att de helt enkelt inte har ändrat sin folkbokföring till utvandrad, isf har svenska myndigheter ingen som helst aning om det.

Utlandssvensk är man ju per definition, om man är folkbokförd i annat land och inte längre i Sverige. Hur kan nagon vara sa dum, att han kallar sig utlandssvensk, och sedan svarar i den här traden, trots att han ännu är folkbokförd i Sverige? Men, visst, idioter finns ju överallt.

Om man bara lämnar landet, blir man inom 2-3 ar avregistrerad fran den svenska folkbokföringen hur som helst.
Citera
2016-08-17, 22:47
Medlem
EvilEddies avatar
Vilka handlingar som måste uppvisas vid ansökan beror helt på vilket land den sökande är folkbokförd i och hur länge sökande har varit folkbokförd utanför Sverige. Giltig svensk legitimation ska alltid kunna uppvisas. Innehar sökande ingen svensk legitimation måste någon som innehar svensk legitimation styrka sökandes identitet.

Generellt gäller följande för sökande som är folkbokförda utanför Sverige:

Folkbokförd i ett land som accepterar dubbla medborgarskap och utvandrat efter 2001. Det räcker med giltig svensk legitimation för att kunna genomföra passansökan.

Folkbokförd i ett land som accepterar dubbla medborgarskap men sökande utvandrade innan 2001. Intyg om att sökande inte har förvärvat dubbla medborgarskap alternativt att medborgarskap förvärvades efter 2001.

Folkbokförd i ett land som inte accepterar dubbla medborgarskap. Intyg om att sökande inte har förvärvat medborgarskap i landet, alternativt ett intyg om att medborgarskapet förvärvades automatiskt genom födseln eller äktenskap.

Med intyg om att sökande inte förvärvat utländskt medborgarskap avses oftast ett utdrag ur ett folkbokföringsregister eller liknande där sökandes nationalitet framgår.

(Passet kan alltid skickas till en ambassad, oavsett var passansökan genomförts.)
Citera
2016-08-17, 23:49
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilEddie
Folkbokförd i ett land som inte accepterar dubbla medborgarskap. Intyg om att sökande inte har förvärvat medborgarskap i landet, alternativt ett intyg om att medborgarskapet förvärvades automatiskt genom födseln eller äktenskap.

Med intyg om att sökande inte förvärvat utländskt medborgarskap avses oftast ett utdrag ur ett folkbokföringsregister eller liknande där sökandes nationalitet framgår.

(Passet kan alltid skickas till en ambassad, oavsett var passansökan genomförts.)

Bara en fråga, men varför skulle Sverige bry sig om ifall man som svensk medborgare även skaffar sig medborgarskap i ett land som inte tillåter dubbelt? Från Sveriges håll är det ju ok med dubbla, så det bör ju bara vara det andra landet som skulle kunna klaga då, eller?
Citera
2016-08-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilEddie
Vilka handlingar som måste uppvisas vid ansökan beror helt på vilket land den sökande är folkbokförd i och hur länge sökande har varit folkbokförd utanför Sverige. Giltig svensk legitimation ska alltid kunna uppvisas. Innehar sökande ingen svensk legitimation måste någon som innehar svensk legitimation styrka sökandes identitet.

Generellt gäller följande för sökande som är folkbokförda utanför Sverige:

Folkbokförd i ett land som accepterar dubbla medborgarskap och utvandrat efter 2001. Det räcker med giltig svensk legitimation för att kunna genomföra passansökan.

Folkbokförd i ett land som accepterar dubbla medborgarskap men sökande utvandrade innan 2001. Intyg om att sökande inte har förvärvat dubbla medborgarskap alternativt att medborgarskap förvärvades efter 2001.

Har du nagon källa pa detta? Det överensstämmer inte med uppgifterna pa polisens bokningssida för passansökan i Sverige. Där anges att man maste medföra intyg om att man inte förvärvat utländskt medborgarskap, punkt slut. Kan man inte det, far man inte ens boka tid.

Kolla gärna själv genom att ga in pa deras hemsida under "boka tid för passansökan"! Varför överensstämmer inte polisens krav med det du anger?

Och hur ska mina uppgifter enligt dig kunna kontrolleras? Om jag säger att jag är folkbokförd i Tyskland (som tillater dubbla medborgarskap), sedan i ar, exempelvis - da ska det ju räcka med att jag medför giltig legitimation. Men det kan ju vem som helst säga, sa slipper han skaffa de besvärliga intygen, eller hur? Det krävs enligt dig ingen verifikation pa att jag är folkbokförd i landet jag pastar - och hur ska det da kunna kontrolleras?
Citera
2016-08-18, 02:23
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Nej, vad jag vet maste man hämta ut passet i Sverige, om man lämnat in ansökan i Sverige.
Stämmer inte.
Jag har gjort ansökan i Sverige, var där under Julhelgen.
Hämtade ut det i Hong Kong. Tiden var för kort för mig att få det innan jag lämnade Sverige igen, inga problem att hämta ut det utomlands.
Citera
2016-08-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Stämmer inte.
Jag har gjort ansökan i Sverige, var där under Julhelgen.
Hämtade ut det i Hong Kong. Tiden var för kort för mig att få det innan jag lämnade Sverige igen, inga problem att hämta ut det utomlands.

OK. Men leveranstiden blev väl ganska lang? Att skicka ett pass utomlands ända till Hongkong i rekommenderat brev, förmodar jag, tar väl kanske en vecka, eller mer. Och sedan maste du väl boka tid pa ambassaden för att överhuvudtaget fa avhämta passet. Dessutom blev du väl tvungen att kontakta ambassaden för att fraga om passet kommit fram? Och, slutligen, du maste väl betala brev/rek-avgift samt eventuell avhämtningsavgift?
Citera
2016-08-18, 14:07
Medlem
EvilEddies avatar
Citat:
Bara en fråga, men varför skulle Sverige bry sig om ifall man som svensk medborgare även skaffar sig medborgarskap i ett land som inte tillåter dubbelt? Från Sveriges håll är det ju ok med dubbla, så det bör ju bara vara det andra landet som skulle kunna klaga då, eller?

Det stämmer men för att erhålla medborgarskap i ett land som inte accepterar dubbla medborgarskap måste man ansöka om befrielse från det svenska medborgarskapet. I Sverige är det polismyndigheten som handlägger passansökan och ansökan om befrielse från det svenska medborgarskapet handläggs av Migrationsverket. Polismyndigheten kan naturligtvis kontakta Migrationsverket i dessa fall för att kontrollera om sökande har ansökt om befrielse från det svenska medborgarskapet men det är otroligt tidsödande. Således är det lättare att sökande uppvisar att denne inte erhållit medborgarskap i det andra landet.
Citera
2016-08-18, 14:12
Medlem
EvilEddies avatar
Citat:
Har du nagon källa pa detta? Det överensstämmer inte med uppgifterna pa polisens bokningssida för passansökan i Sverige. Där anges att man maste medföra intyg om att man inte förvärvat utländskt medborgarskap, punkt slut. Kan man inte det, far man inte ens boka tid.

Kolla gärna själv genom att ga in pa deras hemsida under "boka tid för passansökan"! Varför överensstämmer inte polisens krav med det du anger?

Och hur ska mina uppgifter enligt dig kunna kontrolleras? Om jag säger att jag är folkbokförd i Tyskland (som tillater dubbla medborgarskap), sedan i ar, exempelvis - da ska det ju räcka med att jag medför giltig legitimation. Men det kan ju vem som helst säga, sa slipper han skaffa de besvärliga intygen, eller hur? Det krävs enligt dig ingen verifikation pa att jag är folkbokförd i landet jag pastar - och hur ska det da kunna kontrolleras?

På bokningssidan framgår olika saker beroende på i vilken region man bokar tid för passansökan. Medför man ett intyg om att man inte har förvärvat utländskt medborgarskap är det aldrig några problem att genomföra passansökan, oavsett vilket land man är folkbokförd i, så länge man kan legitimera sig. Det står helt enkelt så för att så få som möjligt ska behöva boka tid hos polismyndigheten för att sedan få veta att de inte har alla dokument som krävs för att fullborda ansökan.

Som du skriver så är det fullt tillräckligt att du medför giltig svensk legitimation om du är folkbokförd i Tyskland och har utvandrat efter 2001. Vilket land du är folkbokförd i framgår omedelbart för passhandläggaren, det spelar naturligtvis ingen roll vad du säger utan det är vad som framgår av folkbokföringen som är avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in