2016-08-17, 08:40
  #9673
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Allmännyttan har du hört talas om den? Den ägs av statliga och kommunal stiftelser. Nog är de kompetenta att upphandla fastighetsservice och annat det har de gjort sedan 1940 talet.

Alla får inte alls lika dåligt de som bor på söder trivs nog lika bra som förr även om de får betala mer.

Allmännyttan ????

Vad är det ?

Aha du menar kanske åt-några-få-nyttan.

Åt-några-få-nyttan har tidigare fungerat tack vare den ständiga strömmen av skattemedel in i de förlustgenererande kommunala bolagen.
Citera
2016-08-17, 08:56
  #9674
Medlem
berra77s avatar
Kontorshyresmarknaden fungerar.
Villamarknaden fungerar.
Bostadsrättsmarknaden fungerar.

Hyresrättsmarknaden fungerar inte.

Gissa vilken marknad som är reglerad ?
Citera
2016-08-17, 09:42
  #9675
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Typiskt skitsnack av en borgarväljare.

Det slemhog förespråkar är inte kommunism på något sätt utan tvärtom så är stat, kommun, fack och landsting till för att garantera att ekonomiskt svaga grupper inte blir offer för kapitalistisk fascism. Det är ren demokrati att även svaga grupper av befolkningen får sina behov av bostäder, sjukvård och övriga välfärdsfrågor tillfredställda.

Du är en ekonomisk fascist som vill att allt skall ske på den starkes villkor.
Om man ställer allt på sin spets så är högerpolitik ren och skär ondska.

Högerpolitik är djävulens politik och högerpolitiker är djävulens hantlangare.

Men herregud. Det är bevisat sedan länge att det är din kära hyresreglering som stänger ute fattiga som aldrig får komma in i värmen.

På vilket sätt tycker du att dagens system gynnar de fattigaste?

Det är precis tvärtom... Det är socialismen som är mest ond.

Varför vägrar vänstermänniskor alltid att inse fakta?

Exemplen på att socialism inte fungerar står som spön i backen, men det biter aldrig på en kommunist.
Citera
2016-08-17, 10:24
  #9676
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur skulle hyresnivån kunna stiga nämnvärt över boendekostnaden i BR?
Du får förklara det.

Om det skulle hända skulle folk som kan lämna sina HR och skaffa BR. Dvs Fastighetsbolagen får vakanser, får inte in hyra, kan inte betala sina räntor och går i kk.

Varför skulle Fastighetsbolagen försätta sig själva i kk?
Hur tänkte du då?

Slugevert, du inser att människor som lever på försörjningsbidrag inte kan köpa BRF? Eller menar du att kommunen skulle köpa BRF åt Rinkebys somalier om hyrorna där blev för höga (i en tänkt marknadshyresituation)?

När det gäller hela marknaden (inte bara de ekonomiskt olyckliga), så kan man resonera kring marknadshyrors införande:

1. Ett sådant införande leder til kraftigt höjda hyror över hela linjen. Detta är troligt när det finns så pass många människor som både passivt och aktivt efterfrågar HR. Befolkningsutvecklingen i relation till nyproduktionen de senaste 15 åren talar också för detta.
Resultatet blir en prispress uppåt på BRF. Du och Sune borde hålla med eftersom ni återkommande anger BRF som billigare.

2. Alternativ: De höjda hyrorna stimulerar byggande av HR, men endast i en omfattning som bibehåller höga hyresnivåer. Detta är det troliga, vill jag påstå. Produktionen kommer följa befolkningsutvecklingen. Yngre människor kommer dock i högre utsträckning än tidigare kliva in på HR-marknaden, helt enkelt eftersom att brf-produktionens andel av helheten kommer att minska, samt att det är hopplöst höga summor som ska lånas när ingen bostad samtidigt går till försäljning. De som redan är inne på brf-marknaden får se prissättningen påverkas uppåt av höjda hyror på alternativområdet HR. På längre sikt kraschar brf-marknaden om det inte fylls på med nyköpare.

3. Alternativ: Byggandet av HR tar verkligen fart. Då kommer priskraschen på brf snabbt.

Jag har återkommande hävdat att brf:en som konstruktion är en förbannelse på svensk bostadsmarknad. Det vore intressant att veta om det gjorts några studier på hur en bomarknad med 50/50 brf respektive marknadshyror skulle kunna bete sig.
Citera
2016-08-17, 10:32
  #9677
Medlem
http://www.svd.se/akut-bostadsbrist-tvingar-kommuner-kopa-boratter

Jag bara älskar det här ! Det kommer att innebära en mängd små lustifikationer
som ingen ännu tänkt på !

Till att börja med var det riktigt fascinerande att det faktiskt fanns en lag enligt
vilken BRF inte kan hindra kommunen från att köpa. Det är tydligen bara juridiska
personer de tillåts ha svårt för ! Och ärligt talat, vem vill ha en massa advokater
boende i sin trappuppgång ?

Årsmötena får väl inte de som bor via kommunen närvara på, däremot kommunen
själv ? Men styrelsen kanske kan sätta upp någon extra punkt på dagordningen
där flyktingfamiljerna berättar om sitt liv, både förr och nu. Detta efter att det
obligatoriska lådvinet serverats.

Och så blir det inte fullt lika enkelt att tillämpa principen "Säg mig var du bor och
jag skall säga dig hur mycket du är värd". Att en fastighet är BRF innebär alltså
inte längre att alla "äger" sitt boende. Det finns i och för sig s k resthyresgäster
redan nu.

Väntar bara på att Stockholms stad skall börja bjuda på lägenheter man tidigare
sålt ut till förmånliga priser ...
Citera
2016-08-17, 12:12
  #9678
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det behover man inte forstora bostadsmarknaden for att astadkomma. Det hade varit mycket battre att ha en fungerande marknad for den stora massan som klarar sig sjalv och sedan en kombination av socialbidrag och social housing for de som inte klarar sig sjalva. Nu drabbas alla.
det är just fungerande marknad vänstern inte vill ha. Allt för drömmen om den billiga hyresrätten som egentligen inte finns.

Kör man på med socialistiska lösningar blir det till slut sosseadeln som gynnas och vanligt folk blir utan. Precis där är vi idag, men vänstern blundar.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nej, med risk for att ga lite off topic sa ar det absolut inte "ren" demokrati. Snarare tvartom, demokrati ar i grunden inte relaterad till ekonomisk redistribution. Det finns dock stollar pa vansterkanten som gillar sa kallad ekonomisk demokrati; vilket resten av oss brukar kalla planekonomi och betrakta som bevisat vardelos efter Sovjet, Kuba, Nordkorea och andra liknande experiment.

Vänstern har en mycket märklig syn på demokrati, där de försöker insuinera att folket tycker som vänstern. Men i verkligheten är det inte alls så.

Vi har sett det många gånger i tråden där vänsteranhängarna säger sig representera vad folket vill ha.

Och här har vi en av grundpelarna i min ideologiska tro som gör att jag aldrig kan bli vänster.
Citera
2016-08-17, 12:13
  #9679
Medlem
http://www.pressreader.com/sweden/svenska-dagbladet/20160817/282170765553033

Vi väntar fortfarande på det första återköpet av lägenheter som sålts ut till
rejäla underpriser i just Stockholms kommun. Inte aktuellt riktigt än om man
får tro artikeln. Återstår att se hur högt de största fåntrattarna i den här tråden
kommer att jubla ...
Citera
2016-08-17, 13:22
  #9680
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://www.svd.se/akut-bostadsbrist-tvingar-kommuner-kopa-boratter

Jag bara älskar det här ! Det kommer att innebära en mängd små lustifikationer
som ingen ännu tänkt på !

Till att börja med var det riktigt fascinerande att det faktiskt fanns en lag enligt
vilken BRF inte kan hindra kommunen från att köpa. Det är tydligen bara juridiska
personer de tillåts ha svårt för ! Och ärligt talat, vem vill ha en massa advokater
boende i sin trappuppgång ?


Årsmötena får väl inte de som bor via kommunen närvara på, däremot kommunen
själv ? Men styrelsen kanske kan sätta upp någon extra punkt på dagordningen
där flyktingfamiljerna berättar om sitt liv, både förr och nu. Detta efter att det
obligatoriska lådvinet serverats.

Och så blir det inte fullt lika enkelt att tillämpa principen "Säg mig var du bor och
jag skall säga dig hur mycket du är värd". Att en fastighet är BRF innebär alltså
inte längre att alla "äger" sitt boende. Det finns i och för sig s k resthyresgäster
redan nu.

Väntar bara på att Stockholms stad skall börja bjuda på lägenheter man tidigare
sålt ut till förmånliga priser ...

Det fetstilta säger en hel del om nivån du håller i den här tråden...
Citera
2016-08-17, 15:22
  #9681
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://www.pressreader.com/sweden/svenska-dagbladet/20160817/282170765553033

Vi väntar fortfarande på det första återköpet av lägenheter som sålts ut till
rejäla underpriser i just Stockholms kommun. Inte aktuellt riktigt än om man
får tro artikeln. Återstår att se hur högt de största fåntrattarna i den här tråden
kommer att jubla ...

Och du förstår fortfarande inte skillnaden på hyresfastighetsmarknaden och hemnet, trots att du fått förklarat för dig hur verkligheten ser ut.

Ytterst tveksamt om Sthlms stad kommer köpa några BR i Sthlm city.

Där man köper BR är där det är ekonomiskt försvarbart att göra så, som exempelvis i Malmö där man fortfarande kan köpa en BR för några hundratusen. Kostnaden blir då lägre för kommunen än om de skulle hyra en hyresrätt.
Citera
2016-08-17, 17:35
  #9682
Medlem
berra77s avatar
Samtalade idag med en kamrat med god insyn i svarta marknaden för 1:a handskontrakt. I Stockholms innerstad ligger prisnivån på 10000/11000 per kvadrat i normalbra läge och normallåg hyra.

Det kanske finns en fungerande hyresmarknad i alla fall.

Sverige ett av de sista kommunistlanden.
Citera
2016-08-17, 18:03
  #9683
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Samtalade idag med en kamrat med god insyn i svarta marknaden för 1:a handskontrakt. I Stockholms innerstad ligger prisnivån på 10000/11000 per kvadrat i normalbra läge och normallåg hyra.
Jag har aldrig förstått varför man köper en hyreskontrakt. Måste vara riktiga idioter. Lägg dom pengarna på en insats till en BR istället.
Citera
2016-08-17, 18:23
  #9684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag har aldrig förstått varför man köper en hyreskontrakt. Måste vara riktiga idioter. Lägg dom pengarna på en insats till en BR istället.

Det är för att du inte förstår att alla inte är kreditvärdiga av olika orsaker. bara för att du har 50 mille så betyder det inte att du kan fläkta runt med dom utan att skatteverket börjar undra vart dom kommer ifrån osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in