2016-08-16, 11:06
  #9661
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vi måste plocka av de privata fastighetsägarna alla deras hyreshus och bilda ett jättebolag för sociala bostäder och i övrigt privatiserar vi till enskilda personer.

I attraktiva lägen ska jättebolaget sälja av beståndet och bilda bostadsrättsföreningar. Inte bara till de som bor i huset, det vore en orättvis subvention. Om man tar en liten bit i taget så dumpar man inte priserna på dessa ny bostadsrättsföreningar och hindra andra från att sälja.

Målet är att vi inte ska ha några giriga privata hyresfastighetsägare, men 2-, 3- kanske 4 lägenhetershus där ägaren bor i den ena ska vara tillåtet av praktiska skäl.

Bostadsrättsföreningar och staten eller kommunerna blir ända ägare. Kommunerna får bara äga i fastigheter i den egna kommunen.

Hyressättningen i hyreshusen måste styras att attraktionskraft och då kan man tänka sig att de som vill bo i en särskild lägenhet bjuder vilken hyra de vill betala. Den som är villig att betala mest får kontraktet.
Det är av omtanke om jättebolagets ekonomi och rättvisa mot de som andra i sämre områden, annars blir det som i dag.

En 3;a blir ledig på strandvägen utannonseras på en websida och auktion om hyressättningen sker på utsatt tid och pågår 1-2 dagar.
En 4;a i Rinkeby utannonseras på samma sätt. Då kan hyran bli lägre när socialkontoret ropar in lägenheten till en av sina klienter.

PS

Om man säger upp hyresgästerna i samma stund som jättebolaget tar över huset. Så får de buda på bestånd som blir ledigt inklusive det egna huset. Nya hyra ja visst men en chans för ett somalier att också få bo på strandvägen. En eller annan östermalmskärring får givetvis flytta till Rinkeby.

Och alla bostadsbrist försvinner som genom ett trollslag. Har man bara pengar till hyran får man alltid hyra. Sociala betala för "en del"!
Och de som inte utgör "en del" räknas inte som bostadssökande de får sälla sig till romerna i parken och ligga under en presenning.

Jag tvivlar på att stat och kommun är lämpliga som fastighetsförvaltare.
På sikt skulle det innebära att alla får det ungefär lika dåligt.
Citera
2016-08-16, 15:58
  #9662
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Jag tvivlar på att stat och kommun är lämpliga som fastighetsförvaltare.
På sikt skulle det innebära att alla får det ungefär lika dåligt.

Allmännyttan har du hört talas om den? Den ägs av statliga och kommunal stiftelser. Nog är de kompetenta att upphandla fastighetsservice och annat det har de gjort sedan 1940 talet.

Alla får inte alls lika dåligt de som bor på söder trivs nog lika bra som förr även om de får betala mer.
Citera
2016-08-16, 22:10
  #9663
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Allmännyttan har du hört talas om den? Den ägs av statliga och kommunal stiftelser. Nog är de kompetenta att upphandla fastighetsservice och annat det har de gjort sedan 1940 talet.

Alla får inte alls lika dåligt de som bor på söder trivs nog lika bra som förr även om de får betala mer.

Allmänyttan är toppen, har bara bra att säga om allmänyttan. Hyror som är förnuftiga, Fina lägenheter ofta som dom renoverat genom åren på vissa saker men kanske inte med dom dyraste materielen, men det är nytt och fräscht ofta, nymålat, nyare kyl/frys och ny bänkskiva typ och lite annat, till skillnad från privatvärdar och giriga slumvärdar i USA där ingenting renoveras oftast.

När man pratar med allmänyttans kundtjänst och förvaltare är dom nästan alltid tillmötesgående och generösa då dom har inget direkt vinstintresse. En mysig stämning ofta och dom står mer på ens egen sida.

Bodde hos 2 mindre värdar förut i stockholm och det var det värsta jag varit med om. Tvättstugan såg ut som tjernobyl och totalt nerslitet. Dom bemödade sig bara renovera när det uppstod spräckta avsloppsrör i tvättstugan. Givetvis behöll dom det dom kunde behålla, tex bordet där man la nya tvätten på som var 100 år gammalt och brun och äckligt. Golven i lägenheterna var fiskbensparkett som dom inte gjort ett skit åt på minst 50 år, sprickor, lösa stavar och hål i golvet, knarrade extremt mycket när man gick. Ett skämt.

Jag älskar staten, offentlig sektor, allmänyttan, facket, hyresgästföreningen och andra dylika ting. Dom står på min egen sida som en vanlig människa. Jag förstår inte varför folk inte förstår och uppskattar dessa instanser mer och hur viktiga dom är. Det är ju en modern motpolkonstruktion till den råa kapitalismen och ondskefulla människor som vill suga musten ur vanligt folk och gjorde det i hela mänsklighetens historia fram tills sekelskiftet typ, typ carnegie, gordon gekko, adeln och knull-sune.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-08-16 kl. 22:16.
Citera
2016-08-16, 23:42
  #9664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vi måste plocka av de privata fastighetsägarna alla deras hyreshus och bilda ett jättebolag för sociala bostäder och i övrigt privatiserar vi till enskilda personer.

I attraktiva lägen ska jättebolaget sälja av beståndet och bilda bostadsrättsföreningar. Inte bara till de som bor i huset, det vore en orättvis subvention. Om man tar en liten bit i taget så dumpar man inte priserna på dessa ny bostadsrättsföreningar och hindra andra från att sälja.

Målet är att vi inte ska ha några giriga privata hyresfastighetsägare, men 2-, 3- kanske 4 lägenhetershus där ägaren bor i den ena ska vara tillåtet av praktiska skäl.

Bostadsrättsföreningar och staten eller kommunerna blir ända ägare. Kommunerna får bara äga i fastigheter i den egna kommunen.

Hyressättningen i hyreshusen måste styras att attraktionskraft och då kan man tänka sig att de som vill bo i en särskild lägenhet bjuder vilken hyra de vill betala. Den som är villig att betala mest får kontraktet.
Det är av omtanke om jättebolagets ekonomi och rättvisa mot de som andra i sämre områden, annars blir det som i dag.

En 3;a blir ledig på strandvägen utannonseras på en websida och auktion om hyressättningen sker på utsatt tid och pågår 1-2 dagar.
En 4;a i Rinkeby utannonseras på samma sätt. Då kan hyran bli lägre när socialkontoret ropar in lägenheten till en av sina klienter.
Mja, detta hade kunna vara rolig läsning om det varit ironi. Nu tror jag dock att signaturen Returpapper menar allvar.
Returpapper har troligen tittat på Sydkorea och förfasats, och sedan på Nordkorea och nickat gillande. Och sedan tittat på Venezuela och nickat gillande när han sett att det inte finns mat i butikerna, att operationer inte kan utföras, att mediciner inte finns osv. Så borde vi försöka få det i Sverige också tänkte Returpapper. Och vill nu ta ett steg i den riktningen genom att överheten skall ta över alla bostäder. (Precis som överheten tagit över all oljeproduktion i Venezuela, och man därför knapp har någon produktion längre). Fint blir det med statliga/offentliga lösningar.
Citera
2016-08-16, 23:45
  #9665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Nä. Men socialförsäkringssystemen kan, vilket vi försökt påtala för dig återkommande.
Hur skulle hyresnivån kunna stiga nämnvärt över boendekostnaden i BR?
Du får förklara det.

Om det skulle hända skulle folk som kan lämna sina HR och skaffa BR. Dvs Fastighetsbolagen får vakanser, får inte in hyra, kan inte betala sina räntor och går i kk.

Varför skulle Fastighetsbolagen försätta sig själva i kk?
Hur tänkte du då?
Citera
2016-08-17, 00:12
  #9666
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Allmänyttan är toppen, har bara bra att säga om allmänyttan. Hyror som är förnuftiga, Fina lägenheter ofta som dom renoverat genom åren på vissa saker men kanske inte med dom dyraste materielen, men det är nytt och fräscht ofta, nymålat, nyare kyl/frys och ny bänkskiva typ och lite annat, till skillnad från privatvärdar och giriga slumvärdar i USA där ingenting renoveras oftast.

När man pratar med allmänyttans kundtjänst och förvaltare är dom nästan alltid tillmötesgående och generösa då dom har inget direkt vinstintresse. En mysig stämning ofta och dom står mer på ens egen sida.

Bodde hos 2 mindre värdar förut i stockholm och det var det värsta jag varit med om. Tvättstugan såg ut som tjernobyl och totalt nerslitet. Dom bemödade sig bara renovera när det uppstod spräckta avsloppsrör i tvättstugan. Givetvis behöll dom det dom kunde behålla, tex bordet där man la nya tvätten på som var 100 år gammalt och brun och äckligt. Golven i lägenheterna var fiskbensparkett som dom inte gjort ett skit åt på minst 50 år, sprickor, lösa stavar och hål i golvet, knarrade extremt mycket när man gick. Ett skämt.

Jag älskar staten, offentlig sektor, allmänyttan, facket, hyresgästföreningen och andra dylika ting. Dom står på min egen sida som en vanlig människa. Jag förstår inte varför folk inte förstår och uppskattar dessa instanser mer och hur viktiga dom är. Det är ju en modern motpolkonstruktion till den råa kapitalismen och ondskefulla människor som vill suga musten ur vanligt folk och gjorde det i hela mänsklighetens historia fram tills sekelskiftet typ, typ carnegie, gordon gekko, adeln och knull-sune.

Du påvisar tydliga kommunistiska drag.

Stat, kommun och landsting slösar bort mina surt förvärvade pengar.
Facket ser till att jag bara får 50% mer lön än andra trots att jag gör ett dubbelt så bra jobb.

Kommunism som du förespråkar fungerar inte i praktiken.
Citera
2016-08-17, 00:17
  #9667
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Du påvisar tydliga kommunistiska drag.

Stat, kommun och landsting slösar bort mina surt förvärvade pengar.
Facket ser till att jag bara får 50% mer lön än andra trots att jag gör ett dubbelt så bra jobb.

Kommunism som du förespråkar fungerar inte i praktiken.

Kommunism=egoism och så enkelt är det med det.

Det är just därför det inte fungerar...
Citera
2016-08-17, 03:43
  #9668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Noterade i förbigående att i området där jag arbetar finns det mycket gott om lediga lokaler att hyra för företag.

Vad är skillnaden på kontorslokaler och bostäder ?

På kontorslokalsidan råder marknadens regler. Företag betalar för läge/standard/storlek.

Kommer ihåg början av 90-talet, då lönade det sig att förvandla bostäder till kontor eftersom priserna var låga på bostadsrätter. Nu gör det inte det.

Det kan inte finnas något annat vettigt sätt att lösa bostadsbristen än att låta marknadskrafterna råda.

Om du var tvungen att ha en kontorslokal för att få ett jobb, familj, hjälp av soc etc. lär det inte finnas många kontorslokaler kvar.
Citera
2016-08-17, 03:44
  #9669
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Du påvisar tydliga kommunistiska drag.

Stat, kommun och landsting slösar bort mina surt förvärvade pengar.
Facket ser till att jag bara får 50% mer lön än andra trots att jag gör ett dubbelt så bra jobb.

Kommunism som du förespråkar fungerar inte i praktiken.

Typiskt skitsnack av en borgarväljare.

Det slemhog förespråkar är inte kommunism på något sätt utan tvärtom så är stat, kommun, fack och landsting till för att garantera att ekonomiskt svaga grupper inte blir offer för kapitalistisk fascism. Det är ren demokrati att även svaga grupper av befolkningen får sina behov av bostäder, sjukvård och övriga välfärdsfrågor tillfredställda.

Du är en ekonomisk fascist som vill att allt skall ske på den starkes villkor.
Om man ställer allt på sin spets så är högerpolitik ren och skär ondska.

Högerpolitik är djävulens politik och högerpolitiker är djävulens hantlangare.
Citera
2016-08-17, 07:30
  #9670
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bodde hos 2 mindre värdar förut i stockholm och det var det värsta jag varit med om. Tvättstugan såg ut som tjernobyl och totalt nerslitet. Dom bemödade sig bara renovera när det uppstod spräckta avsloppsrör i tvättstugan. Givetvis behöll dom det dom kunde behålla, tex bordet där man la nya tvätten på som var 100 år gammalt och brun och äckligt. Golven i lägenheterna var fiskbensparkett som dom inte gjort ett skit åt på minst 50 år, sprickor, lösa stavar och hål i golvet, knarrade extremt mycket när man gick. Ett skämt.
Ja, man far vad man betalar for. Om man som hyresvard inte far lov att satta priset fritt (dvs det ar inte tillatet att lata manniskor fa vad de vill betala for) utan har ett tak sa kommer man naturligvis att tvingas skara ned pa olika kostnader man inte kan fa tackning for. Extra illa for hyresgasterna blir det forstas nar det heller inte finns konkurrens mellan hyresvardarna darfor att hyresregleringen och subventionerade kommunala bostadsbolag har forstort marknaden och skapat langa koer.

I lander med marknadshyra, t ex dar jag bor, kan den som vill hyra en bostad valja pa ett stort utbud av bostader och standarder. Fran studenter som delar sunkrum till superrika som hyr mansions vid vattnet.

Pa en fungerande marknad finns det typiskt sett ett litet overutbud av [vad som nu handlas] och makten ligger hos den som betalar och kan valja att hyra av nagon annan om standarden inte ar bra osv. Marknadshyror ligger alltsa ytterst i hyresgastens intresse.

Hur man skall hjalpa fattiga manniskor som inte kan betala for en rimlig bostad pa en marknad ar en separat fraga. Att se till att systemet fungerar bra i det stora hela kommer forst
Citera
2016-08-17, 07:37
  #9671
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Typiskt skitsnack av en borgarväljare.

Det slemhog förespråkar är inte kommunism på något sätt utan tvärtom så är stat, kommun, fack och landsting till för att garantera att ekonomiskt svaga grupper inte blir offer för kapitalistisk fascism.
Det behover man inte forstora bostadsmarknaden for att astadkomma. Det hade varit mycket battre att ha en fungerande marknad for den stora massan som klarar sig sjalv och sedan en kombination av socialbidrag och social housing for de som inte klarar sig sjalva. Nu drabbas alla.
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det är ren demokrati att även svaga grupper av befolkningen får sina behov av bostäder, sjukvård och övriga välfärdsfrågor tillfredställda.
Nej, med risk for att ga lite off topic sa ar det absolut inte "ren" demokrati. Snarare tvartom, demokrati ar i grunden inte relaterad till ekonomisk redistribution. Det finns dock stollar pa vansterkanten som gillar sa kallad ekonomisk demokrati; vilket resten av oss brukar kalla planekonomi och betrakta som bevisat vardelos efter Sovjet, Kuba, Nordkorea och andra liknande experiment.
Citera
2016-08-17, 08:35
  #9672
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Typiskt skitsnack av en borgarväljare.

Det slemhog förespråkar är inte kommunism på något sätt utan tvärtom så är stat, kommun, fack och landsting till för att garantera att ekonomiskt svaga grupper inte blir offer för kapitalistisk fascism. Det är ren demokrati att även svaga grupper av befolkningen får sina behov av bostäder, sjukvård och övriga välfärdsfrågor tillfredställda.

Du är en ekonomisk fascist som vill att allt skall ske på den starkes villkor.
Om man ställer allt på sin spets så är högerpolitik ren och skär ondska.

Högerpolitik är djävulens politik och högerpolitiker är djävulens hantlangare.

Jag noterar att du är insnöad på den marxistiska irrläran där tolkningen av fascismen är yttre högerkant på höger-vänster skalan. Andra definitioner av fascism finns. Karl Marx levde på 1800-talet, det har vi lämnat bakom oss.

Då jag själv är ultra-liberal så ser jag både vänstersidans som högersidans negativa sidor och känner väl till argumenten mot liberalismen.

Givetvis måste de svaga i samhället ha stöd, just när det gäller bostäder så föredrar jag bostadsbidrag på en fungerande bostadsmarknad före konstiga subventioner på en icke fungerande subventionsmarknad.

Stat och kommun skall ej bedriva företagsverksamhet såsom åt-några-få-nyttan bostadsbolag, ge istället bidrag till de individer som behöver och se till att byggbolagen har mark att bygga på, förenkla regelverken kring hur bostäder byggs och framförallt låt marknaden vara en marknad, oreglerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in