Citat:
Vi måste plocka av de privata fastighetsägarna alla deras hyreshus och bilda ett jättebolag för sociala bostäder och i övrigt privatiserar vi till enskilda personer.
I attraktiva lägen ska jättebolaget sälja av beståndet och bilda bostadsrättsföreningar. Inte bara till de som bor i huset, det vore en orättvis subvention. Om man tar en liten bit i taget så dumpar man inte priserna på dessa ny bostadsrättsföreningar och hindra andra från att sälja.
Målet är att vi inte ska ha några giriga privata hyresfastighetsägare, men 2-, 3- kanske 4 lägenhetershus där ägaren bor i den ena ska vara tillåtet av praktiska skäl.
Bostadsrättsföreningar och staten eller kommunerna blir ända ägare. Kommunerna får bara äga i fastigheter i den egna kommunen.
Hyressättningen i hyreshusen måste styras att attraktionskraft och då kan man tänka sig att de som vill bo i en särskild lägenhet bjuder vilken hyra de vill betala. Den som är villig att betala mest får kontraktet.
Det är av omtanke om jättebolagets ekonomi och rättvisa mot de som andra i sämre områden, annars blir det som i dag.
En 3;a blir ledig på strandvägen utannonseras på en websida och auktion om hyressättningen sker på utsatt tid och pågår 1-2 dagar.
En 4;a i Rinkeby utannonseras på samma sätt. Då kan hyran bli lägre när socialkontoret ropar in lägenheten till en av sina klienter.
PS
Om man säger upp hyresgästerna i samma stund som jättebolaget tar över huset. Så får de buda på bestånd som blir ledigt inklusive det egna huset. Nya hyra ja visst men en chans för ett somalier att också få bo på strandvägen. En eller annan östermalmskärring får givetvis flytta till Rinkeby.
Och alla bostadsbrist försvinner som genom ett trollslag. Har man bara pengar till hyran får man alltid hyra. Sociala betala för "en del"!
Och de som inte utgör "en del" räknas inte som bostadssökande de får sälla sig till romerna i parken och ligga under en presenning.
I attraktiva lägen ska jättebolaget sälja av beståndet och bilda bostadsrättsföreningar. Inte bara till de som bor i huset, det vore en orättvis subvention. Om man tar en liten bit i taget så dumpar man inte priserna på dessa ny bostadsrättsföreningar och hindra andra från att sälja.
Målet är att vi inte ska ha några giriga privata hyresfastighetsägare, men 2-, 3- kanske 4 lägenhetershus där ägaren bor i den ena ska vara tillåtet av praktiska skäl.
Bostadsrättsföreningar och staten eller kommunerna blir ända ägare. Kommunerna får bara äga i fastigheter i den egna kommunen.
Hyressättningen i hyreshusen måste styras att attraktionskraft och då kan man tänka sig att de som vill bo i en särskild lägenhet bjuder vilken hyra de vill betala. Den som är villig att betala mest får kontraktet.
Det är av omtanke om jättebolagets ekonomi och rättvisa mot de som andra i sämre områden, annars blir det som i dag.
En 3;a blir ledig på strandvägen utannonseras på en websida och auktion om hyressättningen sker på utsatt tid och pågår 1-2 dagar.
En 4;a i Rinkeby utannonseras på samma sätt. Då kan hyran bli lägre när socialkontoret ropar in lägenheten till en av sina klienter.
PS
Om man säger upp hyresgästerna i samma stund som jättebolaget tar över huset. Så får de buda på bestånd som blir ledigt inklusive det egna huset. Nya hyra ja visst men en chans för ett somalier att också få bo på strandvägen. En eller annan östermalmskärring får givetvis flytta till Rinkeby.
Och alla bostadsbrist försvinner som genom ett trollslag. Har man bara pengar till hyran får man alltid hyra. Sociala betala för "en del"!
Och de som inte utgör "en del" räknas inte som bostadssökande de får sälla sig till romerna i parken och ligga under en presenning.
Jag tvivlar på att stat och kommun är lämpliga som fastighetsförvaltare.
På sikt skulle det innebära att alla får det ungefär lika dåligt.