http://www.svd.se/akut-bostadsbrist-tvingar-kommuner-kopa-boratter
Jag bara älskar det här ! Det kommer att innebära en mängd små lustifikationer
som ingen ännu tänkt på !
Till att börja med var det riktigt fascinerande att det faktiskt fanns en lag enligt
vilken BRF inte kan hindra kommunen från att köpa. Det är tydligen bara juridiska
personer de tillåts ha svårt för ! Och ärligt talat, vem vill ha en massa advokater
boende i sin trappuppgång ?
Årsmötena får väl inte de som bor via kommunen närvara på, däremot kommunen
själv ? Men styrelsen kanske kan sätta upp någon extra punkt på dagordningen
där flyktingfamiljerna berättar om sitt liv, både förr och nu. Detta efter att det
obligatoriska lådvinet serverats.
Och så blir det inte fullt lika enkelt att tillämpa principen "Säg mig var du bor och
jag skall säga dig hur mycket du är värd". Att en fastighet är BRF innebär alltså
inte längre att alla "äger" sitt boende. Det finns i och för sig s k resthyresgäster
redan nu.
Väntar bara på att Stockholms stad skall börja bjuda på lägenheter man tidigare
sålt ut till förmånliga priser ...