2016-08-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Diskuterade vi inte nybyggnation, varför svarar du inte på det jag skriver?
Nu svarar du inte utan försöker smita undan.

Läs vad jag skrev och vad jag citerade. Och svara på det om du kan.
2016-08-15, 19:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Är väl rätt liten chans att du gör detta med tanke på att det inte servar ditt bias, men skadar inte att föreslå att du tar en titt på modern tids finansiella kriser. Bland de mer generella tendenserna man kan hitta (visserligen i ett hav av udda tendenser) är att de uppstått via bostadskrascher, snarare än det bakvända upplägg du och Alpha brukar vilja diskutera av oklar, icke underbyggd, anledning.

Det är förövrigt detta Ingves har gjort, det är därför han "bubbelbabblar" så mycket. Empirin säger att Sveriges spår är en jättedålig idé för ekonomin i stort.

Förövrigt kraschade inte bostadsmarknaden 2008, inte nära. Den fick ett statligt stimulanspaket utan dess like. Det tog ett år att återhämta ett helt normalt förlopp, inte en krasch.

Att jag inte gör vadå, det fanns inget i det citatet som sa något om vad jag gör.
Du är väl förvirrad som vanligt igen.
2016-08-15, 19:57
Medlem
Citat:
Du menar som 1 års räntan vilken var

10,5 % år 1995-06-06 ,
5,85 % år 2000-06-06,
2,75 %, år 2005-06-02
2,15 % år 2010-06-09
2,03 % år 2015-06-02

Jobbigt med trender

Ska du gå loss om facken och byggkostnader som svar eller vad händer?
Där ser du. Du blir överbevisad med fakta. Och försöker i vanlig ordning smita undan.

Här har du rabblat helt ovidkommande årtal som inte har någon koppling till mätperioden. (Det är som om du inte förstod årtal).
Dessutom har du plockat årtal med så stora glapp att räntan hinner svänga både fram och tillbaka mellan sampel. Det är inte seriöst.

Den perioden jag redovisade så var räntan närmast monotont stigande. Och så var bostadspriserna.
Och det springer du och gömmer dig för. Det är helt tomt på något som helst svar.
2016-08-15, 19:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej då jag har full koll, det är värre med dina kunskaper verkar det som, kanske därför som du kastar skit och aldrig svarar när du blir synad.

Okej så du håller med om att HR blir dyrt i längden för det var det som det handlade om.
2016-08-15, 21:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Nu får BBK nåt att bita i: Statliga banken SBAB sänker idag priset på de långa bundna lånen.

10 årsräntan kostar nu hiskeliga 3,08%...

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/8_15_2016_sbab_sanker_listrantan_pa_bolan_for_bund na_loptider___.html

Var är de höga räntorna som skulle komma?
2016-08-15, 21:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu svarar du inte utan försöker smita undan.

Läs vad jag skrev och vad jag citerade. Och svara på det om du kan.
Så en bankman 1960 hade låtit lånen rullat på utan att amorteras under låntagarens livstid när denne tog lån för att bygga hus 1960?
2016-08-15, 21:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu får BBK nåt att bita i: Statliga banken SBAB sänker idag priset på de långa bundna lånen.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/8_15_2016_sbab_sanker_listrantan_pa_bolan_for_bund na_loptider___.html

Vi vet alla att SEB mfl åker tidsmaskin och kolla av ekonomin 2026-08-15 när det sätter tioårsräntan 2016-08-15
2016-08-15, 21:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej så du håller med om att HR blir dyrt i längden för det var det som det handlade om.
Hur var det med läskunnigheten, absolut, ägande är att föredra, Hr fastigheter åtminstone i Sthlm är generellt sämre skötta än Br dessutom.
Det hindrar dock inte att dagens marknad är en bubbla under tillväxt.
2016-08-15, 21:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Och den 10-åriga statsobligationen är i princip på nollstrecket nu, endast 0,05% så det är helt klart drivet av sjunkande marknadsräntor och inte en drive från SBAB.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
2016-08-15, 21:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Där ser du. Du blir överbevisad med fakta. Och försöker i vanlig ordning smita undan.

Här har du rabblat helt ovidkommande årtal som inte har någon koppling till mätperioden. (Det är som om du inte förstod årtal).
Dessutom har du plockat årtal med så stora glapp att räntan hinner svänga både fram och tillbaka mellan sampel. Det är inte seriöst.

Den perioden jag redovisade så var räntan närmast monotont stigande. Och så var bostadspriserna.
Och det springer du och gömmer dig för. Det är helt tomt på något som helst svar.
Trenden är bedövande tydlig, enskilda hack som du med stor möda lyckas leta upp är betydelselösa, eller rasade marknaden hela året för att priserna sjönk under 3 mån ett år?

Känns som du har det rätt jobbigt när du måste trolla med statistik.
2016-08-15, 23:06
Medlem
Citat:
Så en bankman 1960 hade låtit lånen rullat på utan att amorteras under låntagarens livstid när denne tog lån för att bygga hus 1960?
Nu försöker du byta samtalsämne igen.

Läs vad du skrev och vad jag svarade.
2016-08-15, 23:12
Medlem
Citat:
Trenden är bedövande tydlig, enskilda hack som du med stor möda lyckas leta upp är betydelselösa, eller rasade marknaden hela året för att priserna sjönk under 3 mån ett år?

Känns som du har det rätt jobbigt när du måste trolla med statistik.
Jag visade data på en period på tre år där räntan var närmast monotont stigande och där också huspriserna var monotont stigande. Tre år är så pass lång period så folk hinner reagera på den stigande räntan.

Detta falsifierar ditt påstående om att räntan skulle ha avgörande betydelse på priserna. Hade det varit sant skulle vi sett fallande priser. Det vi såg istället var stigande priser.

De stigande priserna beror på något helt annat än räntan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in