2016-08-01, 03:03
Medlem
hallonyoghurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är amortering en utgift då?

Utgiften vid ett bostadsköp uppstår vid anskaffningen av bostaden. Dvs när din insats + eventuellt lån överslåts till säljaren av bostaden. En amortering är således en utbetalning, men varken en utgift eller en kostnad.

Kostnader som uppstår i samband av köp av en bostad är räntan på det eventuella lånet samt förluster som uppstår vid en eventuell nedskrivning av värdet på bostaden.

Frågor på det?
2016-08-01, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och ändå höjs boräntorna nu?
Räntorna har INTE stigit i år. Här kan du ta del av SBABs historik över ränteändringar.

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#/rantor
https://www.sbab.se/openweb_front/HistoriskBolanerantaExcel.action
2016-08-01, 08:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför skulle jag det, det är bubbelbabblarna som har de mest vansinniga inställningarna till vad kostnader, sparande osv betyder.

Det blir däremot lite hårklyverier att diskutera exakt när sparandet sker. När lönen kommer, när pengarna sätts in på ett sparkonto eller löpande från det att en lön kommer tills nästa kommer. Lite larvigt att diskutera på den nivån tycker jag men vill du det så varsågod.

Det viktiga är att förstå att amortering är sparande och inte en kostnad som vissa förvirrade personer här tror. Om det hade varit en kostnad borde i så fall det motsatta mot att amortera, dvs. höja lånet, vara en intäkt och här inser nog även bubbelbabblarna att de har trampat fel.

Hehe ja inte konstigt att de inte har koll på enkla ekonomiska begrepp. Ägt något boende själv kan de omöjligt gjort med så dåliga kunskaper.
2016-08-01, 08:45
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Egentligen är det väl just där som skon klämmer för bajsbosse. Han och flera andra bubbelbabblare har en tydlig agenda att försöka provocera fram prisfall genom att lura i folk diverse saker. Som t.ex. att räntan ligger i stigande trend så fort den tickar upp 0,01%, men håller helt tyst när den sedan faller mer än så.

Du är inte lite paranoid om du verkligen tror det du skriver. Det finns knappt ord att beskriva hur absurt och verklighetsfrånvänt du resonerar.

Det bevisar hur rädd du innerst inne är för en stor krasch och det förklarar varför du är så aktiv i den här tråden. Det är för att dämpa din ångest, ingenting annat.

Bubbelbabblare kan inte provocera fram prisfall. Du tror oss ha på tok för mycket makt och inflytande om vi genom ett antal inlägg i en tråd på flashback skulle kunna provocera fram prisfall på bostadsmarknaden. Det är bara korkat att tro något sådant. Skulle ett större prisfall inträffa så är skulden inte en handfull bubbelbabblare på flashback.

Sveriges ekonomi i djup recession på grund av en handfull bubbelbabblare på flashback.
Hör du inte själv hur dumt det låter?

Jag tror att du innerst inne själv inser att svensk bostadsmarknad är kraftigt uppblåst och en korrigering nedåt är ofrånkomlig, men konsekvenserna för dig själv i ett sådant scenario är för obehagliga och att du därför försöker slå bort sådana tankar så gott du kan.

Till sist, bubbelbabblarnas motiv är inte att provocera fram prisfall utan, jag kan egentligen bara tala för mig själv, jag och andra med samma inställning förmodar jag, vi vill varna för ett prisfall på grund av att konsekvenserna inte är särskilt trevliga. Och det oavsett om man har bostadslån eller ej.

En större krasch drabbar oss alla, vi är alla förlorare.
Senast redigerad av bill clayton 2016-08-01 kl. 09:40.
2016-08-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Till sist, bubbelbabblarnas motiv är inte att provocera fram prisfall utan, jag kan egentligen bara tala för mig själv, jag och andra med samma inställning förmodar jag, vi vill varna för ett prisfall på grund av konsekvenserna inte är särskilt trevliga. Och det oavsett om man har bostadslån eller ej.

En större krasch drabbar oss alla, vi är alla förlorare.

+1

men det verkar våra motdebattörer inte fatta, dom är för låsta i försvarsställning för att inse att vi vill hjälpa till.
2016-08-01, 09:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du är inte lite paranoid om du verkligen tror det du skriver. Det finns knappt ord att beskriva hur absurt och verklighetsfrånvänt du resonerar.

Det bevisar hur rädd du innerst inne är för en stor krasch och det förklarar varför du är så aktiv i den här tråden. Det är för att dämpa din ångest, ingenting annat.

Bubbelbabblare kan inte provocera fram prisfall.

Det tror inte jag heller men det är tydligt att vissa bubbelbabblare tror det som de håller på. När de är så oseriösa och regelmässigt vägrar besvara alla frågor de får eller bemöta motargument, utan istället som papegojor upprepa det som redan blivit bemött, då finns det en tydlig agenda. Den agendan är inte att debattera utan att försöka lura andra.

Så nej det är inte jag som är rädd utan det är dessa oseriösa bubbelbabblare som är så skitnödiga att de knappt kan sitta still.
2016-08-01, 09:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Räntorna har INTE stigit i år. Här kan du ta del av SBABs historik över ränteändringar.

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#/rantor
https://www.sbab.se/openweb_front/HistoriskBolanerantaExcel.action

Man bör utgå från de verkliga räntorna som kunderna faktiskt betalar och inte listräntorna som kan ses som säljarens/bankens startbud. Bättre att kolla här så ser man det: https://www.compricer.se/borantor/?averageratemonth=2016-6#three_months_to_two_years

Bajsbosse vägrar visserligen att prata om de verkliga räntorna för att de går emot hans världsbild.
2016-08-01, 09:37
Medlem
ecu971s avatar
Vad tror ni valuegards resultat blir 12 aug? Jag tippar på -15% för br sthlm.

Och i september blir det utbudschock, då alla vill sälja innan den extrema kraschen. Ser inte lovande ut.

Alla ni miljoner som läser denna tråd, tänk till nu.
Senast redigerad av ecu971 2016-08-01 kl. 09:54.
2016-08-01, 09:51
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Det tror inte jag heller men det är tydligt att vissa bubbelbabblare tror det som de håller på. När de är så oseriösa och regelmässigt vägrar besvara alla frågor de får eller bemöta motargument, utan istället som papegojor upprepa det som redan blivit bemött, då finns det en tydlig agenda. Den agendan är inte att debattera utan att försöka lura andra.

Så nej det är inte jag som är rädd utan det är dessa oseriösa bubbelbabblare som är så skitnödiga att de knappt kan sitta still.

Någon agenda existerar knappast utan det är känslorna som har tagit överhanden från förnuftet. Rätt eller fel är inte så viktigt som att få den andre på knä förödmjukad och nedgjord.
2016-08-01, 09:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
+1

men det verkar våra motdebattörer inte fatta, dom är för låsta i försvarsställning för att inse att vi vill hjälpa till.

Ni bubbelbabblare får gärna tro att priserna ska rasa med hur mycket ni vill och framföra er tro, det har jag inga som helst problem med. Men när om och om igen ljuger om rena fakta och fortsätter trots att källor på att det är felaktigt har presenterats då förstör ni all seriös debatt.

Bajsbosse är långt ifrån ensam om den här papegojstrategin tyvärr. Upprepa lögner, vägra bemöta fakta som visar att det är lögner osv. En annan strategi ni visat upp flera gånger är att ljuga och när man ber om källor säger ni att det kan du googla fram trots att det förstås inte går då det är en ren lögn.

Debatterar man så här har man en tydlig agenda som inte handlar om att föra en debatt och det är trist att se. Det förstör tråden.
2016-08-01, 09:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Någon agenda existerar knappast utan det är känslorna som har tagit överhanden från förnuftet. Rätt eller fel är inte så viktigt som att få den andre på knä förödmjukad och nedgjord.

Ja det är kanske den stora frustrationen som kommer efter att ha haft fel så länge.
2016-08-01, 10:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
+1

Haha hur mycket har du hjälpt folk på en skala? Den som följt dina råd är den största förloraren

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in