2016-08-15, 22:37
Medlem
Det där besvarar inte gasons frågeställning (eller mina funderingar) och är inte relevant för diskussionen. Du försöker svamla bort ämnet genom att byta fokus.

Det är uppenbart att du totalt saknar förståelse för både hur ljus beter sig och hur perspektiv fungerar.

Ingenting kan försvinna "bakom" horisontlinjen i en platt värld eftersom horisontlinjen i en sådan konstruktion inte är resultatet utav planetens kurva. Föremålen skulle bli mindre och mindre för att sedan ej bli synliga pga vår oförmåga att se så små föremål.
Citera
2016-08-15, 22:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Detta va de jag hittade när jag kolla upp de lite snabbt

[...]

If you look vertically on a clear day, a human has effectively infinite visibility, assuming the distant object is big enough or bright enough to send enough light your way.
Det var under ideala/teoretiska förhållanden jag menade så detta är alltså svaret.
Oändligt långt bort till horisonten med andra ord. Hur tänker du dig att saker hamnar bortom det?

Bilden du länkade till förut visar ett "divergent området" med solen bortom horisonten. Ligger det mer än oändligt långt eller hur menar du?

Du förklarade också med hjälp av badbollen att allt på marken "följer med vattenytan upp till ögonhöjd" när den nåt horisonten. Men sedan då, varför skulle den plötsligt dyka nedåt och försvinna bakom horisonten om avståndet öka ytterligare?

Solen som istället sjunker från hög höjd ner till ögonhöjd vid horisonten, varför byter inte den också riktning och stiger när avståndet ökar bortom horisonten?

Varför blir inte saker oändligt små när de är oändligt långt borta vid horisonten?

Ärligt talat, tycker du detta känns som en hållbar modell?
Citera
2016-08-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Det var under ideala/teoretiska förhållanden jag menade så detta är alltså svaret.
Oändligt långt bort till horisonten med andra ord. Hur tänker du dig att saker hamnar bortom det?

Bilden du länkade till förut visar ett "divergent området" med solen bortom horisonten. Ligger det mer än oändligt långt eller hur menar du?

Du förklarade också med hjälp av badbollen att allt på marken "följer med vattenytan upp till ögonhöjd" när den nåt horisonten. Men sedan då, varför skulle den plötsligt dyka nedåt och försvinna bakom horisonten om avståndet öka ytterligare?

Solen som istället sjunker från hög höjd ner till ögonhöjd vid horisonten, varför byter inte den också riktning och stiger när avståndet ökar bortom horisonten?

Varför blir inte saker oändligt små när de är oändligt långt borta vid horisonten?

Ärligt talat, tycker du detta känns som en hållbar modell?

ja

för att du horisonten rör sig upp mot ögonhöjd. Och du kan inte se bakom en upphöjd horisont.

Dom är inte oändligt långt bort.. dom är så långt bort som du kan se.. och ja då blir objekten mindre.

Den är inte bara hållbar. De är den enda modellen som håller vatten. För att inte ens tala om RE modellen med desperata försök att hålla ihop. Jag ger den några år till innan folk listat ut vilken smörja de gått på..
Citera
2016-08-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vikt har ingenting att göra med den påhittade kraften kallad gravitation. När du sänker ner vågen vatten så förlorar ju träklossen sin vikt på grund av vattnets högre densitet.
Det där är bara ett av många exempel på att du inte kan de grundläggande begreppen inom fysiken. Vikt är ett begrepp som används som synonym till massa (= mängd materia). Den mäts i gram på ex-vis en balansvåg. Om ett föremål "förlorar som vikt/massa" så upphör det att existera.
Vad du pratar om här är tyngd som är en kraft som kan mätas med ex-vis en fjädervåg.

Du har skrivit en hel del tokerier, jag har nämnt några i inlägg 3819. Du har dock bidragit med mera:
I inlägg 3763 och 3788 skriver du galenskaper om corioliseffekten. Den har mätbar effekt enbart på sådant som förflyttas långa sträckor mot andra breddgrader, och är helt enkelt ett bevis för att jorden roterar.
I inlägg 3767 och 3791 visar du att du inte begriper hur raketer fungerar. Det går alldeles utmärkt att använda sådana i vacuum.
I inlägg 3783 och flera andra skriver du konstigheter om gravitation. Och du har fortfarande inte svarat på ett flertal frågor om hur ditt "tryck" ska veta vad som är upp och ner.
I äldre inlägg framgår det att du inte tror det finns atomer!

Allt det här gör att jag omöjligen kan ta dig och ditt snack på allvar.
Citera
2016-08-15, 23:22
Moderator
Citat:
ja

för att du horisonten rör sig upp mot ögonhöjd. Och du kan inte se bakom en upphöjd horisont.

Dom är inte oändligt långt bort.. dom är så långt bort som du kan se.. och ja då blir objekten mindre.

Den är inte bara hållbar. De är den enda modellen som håller vatten. För att inte ens tala om RE modellen med desperata försök att hålla ihop. Jag ger den några år till innan folk listat ut vilken smörja de gått på..
Bestäm dig nu, hur långt bort finns horisonten egentligen. Alldeles nyss gick det att se oändligt långt bort som svar på den frågan.
Citera
2016-08-15, 23:33
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
ja

Aldrig någonsin hört uttrycket "upphöjd horisont" , vad menar du egentligen med det?
Citera
2016-08-16, 08:54
Medlem
Citat:
Bestäm dig nu, hur långt bort finns horisonten egentligen. Alldeles nyss gick det att se oändligt långt bort som svar på den frågan.

Beror på observationshöjden...
Citera
2016-08-16, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Aldrig någonsin hört uttrycket "upphöjd horisont" , vad menar du egentligen med det?

Att marken/vattnat under dig höjd "visuellt" uppåt ju längre bort de är. Tills att den kommer upp till observationshöjd. Sen tar de stop.

https://www.google.se/search?q=horizon&biw=1920&bih=985&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=0ahUKEwjLweqwrcXOAhWya5oKHTVDDDsQ_AU IBigB

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0ah UKEwiWte-BrsXOAhVpCZoKHfv2Dl4QjBwIBA&url=https%3A%2F%2Fpoly technic.purdue.edu%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fima ges%2FHighAltitudeWeb.jpg&bvm=bv.129759880,d.bGs&p sig=AFQjCNHyTeJAIY5ydal47Lb4usC-O4-F6w&ust=1471416976952431&cad=rjt
Citera
2016-08-16, 11:25
Medlem
Citat:
Siffrorna varierar efter behov ser jag.
Att det finns kablar över världshaven är ingen hemlighet och motsäger inte satelliter.

Signalen till min gamla parabolantenn för satellit TV studsade inte i jonosfären, frekvensen är för hög för det. Dessutom måste alla paraboler riktas alldeles för noga mot en specifik punkt långt ut i rymden för att vara en signal reflekterad i atmosfären.

Fattar du inte att folk håller på och testar sånt här och ser vad som fungerar och vad som inte fungerar?

Håller inte med. Dagens sändarantenner ser ut som din hemmaparabol men av jätteformat och till skillnad från dom gamla antennerna, som t.ex. Grimeton så skickar dom en riktad signal mot det som kallas jonosfären och du riktar din parabol mot samma punkt.
http://grimeton.org/
Men du får gärna tro att du riktar parabolen mot en satellit, som knuffas och släpas genom rymden av den magiska gravitationen, i en så kallad geostationär bana.
Citera
2016-08-16, 11:31
Medlem
Citat:
Densitet är massa per volymenhet, det tror jag alla vet. Tändstickorna sjunker eftersom de komprimeras mer än vattnet när trycket ökar. Vid tillräckligt högt tryck får de högre densitet än vattnet och gravitationen drar ner dem till botten i flaskan.

Nu är det din tur att svara på den enkla frågan.
Om föremålens vikt inte spelar någon roll och gravitation inte finns. Hur kommer det sig att mätresultatet varierar trots att föremålens densitet är desamma och att omgivningen är lika på båda föremålen vid respektive mätning.

Så du tror att man kan ändra tändstickans densitet genom att trycka på flaskan och skapa tryck? Din förklaring håller inte för om du hade hållit ner tändstickan ett antal meter under vatten där trycket motsvarar trycket i flaskan så hade inte trycket förändrat tändstickans densitet och den hade flutit upp till ytan. Enda sättet att ändra tändstickans densitet är att använda den som tändsticka.

Men jag märker att du inte är seriös så det här får bli mitt sista svar.
Notera att vattennivån försvinner upp bakom kapsylen när han trycker på flaskan. En del av luften som är fångad mellan vattennivån och kapsylen försvinner ner i vattnet vid tryck och ändrar vattnets densitet och dess flytkraft. När trycket upphör sjunker vattennivån och tändstickorna flyter upp till ytan.
https://www.youtube.com/watch?v=JwAFUTv4Zo4
Citera
2016-08-16, 12:50
Moderator
Citat:
Beror på observationshöjden...
Då är vi tillbaka till den ursprungliga frågan.
Citat:
En liten kontrollfråga bara, vad bestämmer avståndet till horisonten där allt befinner sig i ögonhöjd?
Vilka variabler finns det och hur ser formeln ut?
Citera
2016-08-16, 13:35
Medlem
Citat:
Då är vi tillbaka till den ursprungliga frågan.

Citat:
En liten kontrollfråga bara, vad bestämmer avståndet till horisonten där allt befinner sig i ögonhöjd?
Vilka variabler finns det och hur ser formeln ut?

Fortfarande observations höjden. Horisonten kommer alltid va i ögonhöjd oavsett höjd.
Och ju högre du är. Ju högre upp höjs horisonten och du ser längre.

Vilket skiljer sig lite från en rund boll. Då borde horisonten sjunka längre ner ju högre du kommer.. Men det gör den inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in