2016-08-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hur kan man få tag på en hyresrätt på dagen bara för det är marknadshyra? Det beror inte på att hyran var så dyr att ingen haft råd att hyra den....?
Av samma skäl som du kan gå till en bilhandlare och köpa en begagnad bil. Är det så enligt ditt förmenande att begagnade bilar är osålda för att de är så dyra att ingen har råd att köpa de?

Vid marknadshyra skulle du hitta lika många HR som BR på Hemnet. (Låt vara att majoriteten av dessa har ett tillträde som ligger 1-3 månader fram i tiden. Några är för omedelbart tillträde).
Citera
2016-08-14, 21:49
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Åk till Tyskland exempelvis. Där är det marknadshyror och du kan få ett kontrakt på dagen. Dyrt är det inte heller.
Just hyrorna i Tyskland är ju känt för att vara svindyra. T.ex så hittade jag denna gamla artikel jag läst innan: http://www.svd.se/har-finns-redan-marknadshyror

"– Du får alltid tag på något om du vill hyra lägenhet i Tyskland. Men det kan kosta. Du kan hitta en lägenhet mitt i Frankfurt, men du får betala kanske 20 000 i månaden,"

Då har man ju inte ens råd till mat när hyran är betald.

Citat:
Man kan redan idag få en HR utan kö, bara man betalar för sig för övrigt.
I nyproduktion ja. För det är näst intill marknadshyra. Vad gör det då om det gamla beståendet är reglerat? Då finns det något för oss som vill bo billigare och dom som behöver en bostad akut kan ta dom dyra utan kötid.
Citera
2016-08-14, 22:07
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Av samma skäl som du kan gå till en bilhandlare och köpa en begagnad bil. Är det så enligt ditt förmenande att begagnade bilar är osålda för att de är så dyra att ingen har råd att köpa de?

Vid marknadshyra skulle du hitta lika många HR som BR på Hemnet. (Låt vara att majoriteten av dessa har ett tillträde som ligger 1-3 månader fram i tiden. Några är för omedelbart tillträde).
Vad skulle göra att så många vill bli av med sin hyresrätt helt plötsligt? Vart ska alla tomma bostäder komma ifrån?
Citera
2016-08-14, 22:12
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Just hyrorna i Tyskland är ju känt för att vara svindyra. T.ex så hittade jag denna gamla artikel jag läst innan: http://www.svd.se/har-finns-redan-marknadshyror

"– Du får alltid tag på något om du vill hyra lägenhet i Tyskland. Men det kan kosta. Du kan hitta en lägenhet mitt i Frankfurt, men du får betala kanske 20 000 i månaden,"

I nyproduktion ja. För det är näst intill marknadshyra. Vad gör det då om det gamla beståendet är reglerat? Då finns det något för oss som vill bo billigare och dom som behöver en bostad akut kan ta dom dyra utan kötid.

Gör man en sökning så hittar man billiga lägenheter att hyra runt om i Frankfurt till överkomliga priser. Ingen konst att hitta något för 500 Euro/månad.
Citera
2016-08-14, 22:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad skulle göra att så många vill bli av med sin hyresrätt helt plötsligt? Vart ska alla tomma bostäder komma ifrån?

Ja Annyca skulle givetvis vara tvungen att flytta till en 2:a.

Och vips så frigjordes hela 3 rum...

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast

(Annyca bor tack vare hyresregleringen själv i en femrumsvåning)
Citera
2016-08-14, 22:17
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Gör man en sökning så hittar man billiga lägenheter att hyra runt om i Frankfurt till överkomliga priser. Ingen konst att hitta något för 500 Euro/månad.
Det är inte Frankfurts motsvarigheter till Rinkeby och Tensta?
Citera
2016-08-14, 22:20
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ja Annyca skulle givetvis vara tvungen att flytta till en 2:a.

Och vips så frigjordes hela 3 rum...

http://www.hemhyra.se/skane/kraftig-hojning-slar-hart-mot-hyresgast

(Annyca bor tack vare hyresregleringen själv i en femrumsvåning)
Ja det är sjukt att en ensam person ska bo i en så stor lägenhet. Hon bör vräkas för att den inte utnyttjas som den ska. Det finns ju maxgränser för hur många som får bo i en lägenhet och det bör även införas minimumgränser.

Men detta problem finns ju även för bostadsrätter och villor, hur löser vi det?
Citera
2016-08-14, 22:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nej det är verkligen inte dyrt överallt, men det är klart att det är svindyrt mitt i finansmeckat Frankfurt. Måste alla bo där really?

Citat:

Ja medan du i Berlin kan hyra en 3:a för 4-5 k per månad..

Citat:
ja om man är så dum så man tar den dyraste lgh ja.

Citat:

Men vänta här? Vill inte alla bo billigare? Inser du inte problematiken här? De billiga lgh kommer ingen att lämna ifrån sig frivilligt.
Citera
2016-08-14, 22:27
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Nej det är verkligen inte dyrt överallt, men det är klart att det är svindyrt mitt i finansmeckat Frankfurt. Måste alla bo där really?
Nej det är sant att man inte behöver. Nu har ju vi i Sverige inte lika många bra städer som kanske Tyskland har men jag letar ju bostad i Stockholm för att jag har mitt jobb, vänner och familj här.

Citat:
Ja medan du i Berlin kan hyra en 3:a för 4-5 k per månad..
I deras motsvarighet till Rinkeby? Eller ett område där man vågar vara ute efter kl 18 på kvällen?

Citat:
ja om man är så dum så man tar den dyraste lgh ja.
Varför skulle någon släppa iväg dom billigaste lägenheterna?

Citat:
Men vänta här? Vill inte alla bo billigare? Inser du inte problematiken här? De billiga lgh kommer ingen att lämna ifrån sig frivilligt.
Dom får jobb och flyttar någon annanstans. Dom får barn och behöver större. Dom dör. Det kommer alltid finnas lägenheter som blir lediga. Det finns det även idag i Stockholm.
Citera
2016-08-14, 23:47
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Det är inte Frankfurts motsvarigheter till Rinkeby och Tensta?

Det finns givetvis alla typer av lägenheter att hyra till korta eller långa kontrakt, allt från skabbiga 1r från 200 Euro per månad till hög standard för 2000 Euro per månad.

Brydde mig inte om att kolla hela utbudet då det fanns 300 sidor med 10 lediga lägenheter per sida.
För 400 Euro kan du hitta centrala lägenheter att hyra.
Citera
2016-08-15, 01:29
Medlem
Citat:
Vad skulle göra att så många vill bli av med sin hyresrätt helt plötsligt?
Tja, vad gör att så många vill bli av med sina BR och småhus som du ser på Hemnet?

Citat:
Vart ska alla tomma bostäder komma ifrån?
Vart kommer alla tomma BR och småhus ifrån?
Citera
2016-08-15, 01:32
Medlem
Citat:

Om man har 50 000 i månaden efter skatt så är väl inte det något problem.
Du behöver ju inte nödvändigtvis titta efter de mest attraktiva och påkostade lägenheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in