2016-08-14, 15:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tror ???

Jag efterfrågade fakta (av någon kvalitet).

Jag vet hur mycket en ung metallarbetare med hemmafru fick låna 1955 för att bygga hus. Men jag tänkte höra vilka fakta folk som pratar om "tillgång på pengar" har för att utlåning i relation till lön ändrats.
Och när skulle lånet vara avbetalt för metallaren? Tror du bankerna körde med lån som skulle rullas framåt och vara delvis kvar när låntagarna flyttade in hos sankte Per?
2016-08-14, 17:15
Medlem
Idag (Juli) släpptes första statistiken för bankernas penningskapande (aka ”utlåning till hushåll) efter amorteringskravet infördes (juni). Tillväxttakten för pengar som används till bostadsrelaterade transaktioner (bostadslånen) minskade för första gången på över fyra år. Länk till SCB:s rapport: Lägre tillväxttakt för hushållslån http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Amnesovergripande-statistik/Finansmarknadsstatistik/Aktuell-Pong/37270/Behallare-for-Press/406763/

https://dave1bs.wordpress.com/
2016-08-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Idag (Juli) släpptes första statistiken för bankernas penningskapande (aka ”utlåning till hushåll) efter amorteringskravet infördes (juni). Tillväxttakten för pengar som används till bostadsrelaterade transaktioner (bostadslånen) minskade för första gången på över fyra år. Länk till SCB:s rapport: Lägre tillväxttakt för hushållslån http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Amnesovergripande-statistik/Finansmarknadsstatistik/Aktuell-Pong/37270/Behallare-for-Press/406763/

https://dave1bs.wordpress.com/

bevis på att det inte finns nån bubbla. Priserna är snarare undervärderade, i Sthlm iallafall.

2016-08-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
bevis på att det inte finns nån bubbla. Priserna är snarare undervärderade, i Sthlm iallafall.

Det måste vara jobbigt att vara lite bakom flötet.

Det är snarare ett tydligt bevis på att alla torskar har köpt och kvar är alla kloka människor med båda fötterna på jorden!

Btw, har polletten trillat ner ännu?
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-14 kl. 18:00. Anledning: Tor
2016-08-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Det måste vara jobbigt att vara lite bakom flötet.

Det är snarare ett tydligt bevis på att alla torskar har köpt och kvar är alla kloka människor med båda fötterna på jorden!

Btw, har polletten trillat ner ännu?
Och dom som inte köpt betalar hyresvärdens lön?
2016-08-14, 18:24
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

....

Om däremot bankernas vilja att låna ut ändrats, då kan man för den saken på tal.

Därav min fråga om det finns något stöd för att bankernas vilja att låna ut har ändrats.
Den frågan är synnerligen relevant, så länge som du och andra för det på tal.

Nu vet jag inte hur det ligger till i Sverige, men i USA och även inom EU så verkar ju too-big-to-fail vara något många större låneinstitut och banker kallt räknar med.

Om makthavarna på allvar går ut och säger att de inte kommer täcka upp kraftiga förluster i framtiden, så kanske banker blir lite räddare att låna ut till vissa grupper samt höjer kraven för att få låna.

Vet som sagt inte hur det är i Sverige, men även om det kanske inte är politiska pluspoäng att rädda storbanker som tagit allt för stora risker med skattepengar, så är alternativet att låta de falla och dra ner en massa andra i fallet något de inte vågar låta hända hursomhelst.

Sånt kan ändå ändras, om det blir allt för opopulärt bland väljarna.
2016-08-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Och dom som inte köpt betalar hyresvärdens lön?

Dom sitter säkert!
2016-08-14, 19:18
Medlem
Hela denna tråden borde slängas i papperskorgen. Alla med BR påstår att det inte existerar någon bubbla och alla med HR påstår att bubblan existerar och är påväg att spricka. De enda jag kan säga är att jag av en slump såg The Big Short för ett par dagar sedan och kom genast att tänka på hur bostadsmarknaden är idag:

1. Det är busenkelt att låna, så länge man har kontantinsatsen. Man behöver inte ens prata med banken utan gör allting online.

2. Det är extremt lätt att värdera upp sitt hus och göra ytterligare belåningar på bostaden. Man behöver bara lyfta luren, så kollar de lite statistik och vips så minskar ens belåningsgrad markant, utan att de ens stigit in i bostaden.

3. Folk tror att priserna kommer stiga i all oändlighet och man inser inte hur pass extremt det är att låna tre miljoner för en 50kvm stor bostad i centrala Gbg/Sthlm.

4. Innan sågs bostäder som tillgångar, idag äger ingen sin bostad utan bankerna äger allting.

5. Det är inget hållbart samhälle när dagens ungdomar inte har råd med bostäder pga. den höga belåningen och kontantinsatsen som krävs.

Visst, många teoretisk skulle kunna fortsätta betala på sina bostäder om räntan skulle vara uppe i "normala" 4-5% men det skulle inte innebära en dräglig livssituation för individerna. Jag tror att vi kommer få ett scenario likt år 2008-2009 inom den kommande tiden, ingen uppgång varar föralltid och samtidigt så får man alltid en overshoot på priserna just innan de rasar och samtidigt även ett undershoot när det är som värst.
2016-08-14, 19:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Dom sitter säkert!

Nej i längden blir det dyrt.
2016-08-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej i längden blir det dyrt.

Men dom sitter åtminstone säkert!
2016-08-14, 20:10
Medlem
Citat:
Vilket svammel
Insiktsfull och uttömmande redogörelse.

Citat:
hur pass lätt det är att få lån påverkar folkets förmåga att buda på bostäder och det påverkar prisbilden
Och då är min fråga om det ändrats.

Om den är samma som på 60-talet så har all prispåverkan tagits för decennier sedan.

Citat:
Edit, Jag tog tre upp faktorer som påverkat prisbilden på bostäder och en eventuell bubbla som följd, om dom sedan förändrats spelar ingen djävla roll.
Om jag började syna ett av dina påståenden.
Och det går inte så bra för dig att klara den granskningen.

Notera att jag frågade hur du mätte upp bubblan. Jag frågade inte efter några påståenden.
2016-08-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och när skulle lånet vara avbetalt för metallaren?
Nu var det flera lån.
De i botten var troligen på 40-50 år. Jag vet att de var kvar i slutet på 80-talet iaf.
De i toppen kan ha varit kortare. Kanske 30 år. Jag tror inte de var direkt kortare, för de vet jag också var kvar länge.

Troligen var de annuitetslån, men vet inte säkert. (Alla mina lån har varit annuitetslån. Men det där har ändrat på sig på senare tid).

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du bankerna körde med lån som skulle rullas framåt och vara delvis kvar när låntagarna flyttade in hos sankte Per?
Nu är du igång med tro igen.

Det är dock ovidkommande iom att det bara är för husägare att ta nya lån när de gamla är amorterade en bit. Eftersom man bara belånar under marknadspris är det helt egalt för långivaren. När bostaden säljs så löses lånet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in