2016-08-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är inte relevant, bankernas vilja att låna ut påverkar hur som helst bostadspriserna.
Nu skrev jag bara en mening, men när jag ser ditt svar måste jag fråga om du verkligen läste den.

Om bankernas vilja att låna ut har varit oförändrad de senaste 60 åren, då behöver vi inte nämna den saken i den här tråden. För då är inte det något som påverkat bostadspriserna.

Om däremot bankernas vilja att låna ut ändrats, då kan man för den saken på tal.

Därav min fråga om det finns något stöd för att bankernas vilja att låna ut har ändrats.
Den frågan är synnerligen relevant, så länge som du och andra för det på tal.
2016-08-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu skrev jag bara en mening, men när jag ser ditt svar måste jag fråga om du verkligen läste den.

Om bankernas vilja att låna ut har varit oförändrad de senaste 60 åren, då behöver vi inte nämna den saken i den här tråden. För då är inte det något som påverkat bostadspriserna.

Om däremot bankernas vilja att låna ut ändrats, då kan man för den saken på tal.

Därav min fråga om det finns något stöd för att bankernas vilja att låna ut har ändrats.
Den frågan är synnerligen relevant, så länge som du och andra för det på tal.
Tråden handlar om det är en bobubbla eller inte och bankernas vilja att låna ut pengar påverkar bubbelbilden oavsett om den förändrats eller inte.

Vet du vad tråden handlar om?
2016-08-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och vad tror du kommer hända med bankernas höga kalkylräntor ju längre tid de verkliga räntorna är så här låga?
Vilka kalkylräntor avser du?
Om du tänker på bolånarnas räntor så kommer nog bankerna fortsätta begära att man klarar viss räntehöjning.
2016-08-14, 10:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vilka kalkylräntor avser du?
Om du tänker på bolånarnas räntor så kommer nog bankerna fortsätta begära att man klarar viss räntehöjning.

Jag tänker på att bankerna i regel kräver att låntagaren klarar minst 7 till 8% i ränta trots att den verkliga räntan är mycket lägre.
2016-08-14, 10:46
Medlem
Citat:
Jag tänker på att bankerna i regel kräver att låntagaren klarar minst 7 till 8% i ränta trots att den verkliga räntan är mycket lägre.
Om begreppet normalränta ändras kan även bankernas krav sänkas, jag tror och hoppas inte det.
2016-08-14, 11:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om begreppet normalränta ändras kan även bankernas krav sänkas, jag tror och hoppas inte det.

Varför inte?

Det som folk ofta tror är normalräntor är de onormalt höga räntorna vi hade under 90-talet. Detta var ute ett historiskt perspektiv allt annat än normalt och nu längre de nuvarande räntorna kvarstår desto fler kommer inse att detta är mer normalt. Jag gav tidigare en källa över realräntorna de senaste 100 åren, studera gärna det.
2016-08-14, 13:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför inte?

Det som folk ofta tror är normalräntor är de onormalt höga räntorna vi hade under 90-talet. Detta var ute ett historiskt perspektiv allt annat än normalt och nu längre de nuvarande räntorna kvarstår desto fler kommer inse att detta är mer normalt. Jag gav tidigare en källa över realräntorna de senaste 100 åren, studera gärna det.

Mobilen "rättade" lite för mycket i texten så jag skriver om den.

Det som folk ofta tror är normalräntor är de onormalt höga räntorna vi hade under 90-talet. Detta var ur ett historiskt perspektiv allt annat än normalt och ju längre de nuvarande räntorna besår desto fler kommer inse att detta är mer normalt. Jag gav tidigare en källa över realräntorna de senaste 100 åren, studera gärna det.
2016-08-14, 13:45
Medlem
Citat:
Mobilen "rättade" lite för mycket i texten så jag skriver om den.

Det som folk ofta tror är normalräntor är de onormalt höga räntorna vi hade under 90-talet. Detta var ur ett historiskt perspektiv allt annat än normalt och ju längre de nuvarande räntorna besår desto fler kommer inse att detta är mer normalt. Jag gav tidigare en källa över realräntorna de senaste 100 åren, studera gärna det.

ja, du verkar veta mer än bankerna.

Ett stort bevis hur enögd du är!
2016-08-14, 13:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
ja, du verkar veta mer än bankerna.

Ett stort bevis hur enögd du är!

Vad vet jag mer om än bankerna menar du?
Förnekar du att de höga räntorna som gällde under 90-talet var något ovanligt historiskt sett?
2016-08-14, 13:59
Medlem
Citat:
Tråden handlar om det är en bobubbla eller inte och bankernas vilja att låna ut pengar påverkar bubbelbilden oavsett om den förändrats eller inte.
1. Har du mätt upp någon bobubbla? I så fall hur?

2. Om bankernas vilja att låna ut inte förändrats under tiden en ev bobubbla gällt så är det lika ovidkommande för en bobubbla som att vi har årstider. Och då behöver inte det nämnas.
Men nu nämner du och andra "bankernas vilja att låna ut". Och då är det skäligt att ni redogör för hur det ändrats och bidragit till en bobubbla.

Om du nu inte har den blekaste aning om bankernas vilja att låna ut ändrats, så är det väl bara att du säger det och slutar föra den saken på tal.
2016-08-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1. Har du mätt upp någon bobubbla? I så fall hur?

2. Om bankernas vilja att låna ut inte förändrats under tiden en ev bobubbla gällt så är det lika ovidkommande för en bobubbla som att vi har årstider. Och då behöver inte det nämnas.
Men nu nämner du och andra "bankernas vilja att låna ut". Och då är det skäligt att ni redogör för hur det ändrats och bidragit till en bobubbla.

Om du nu inte har den blekaste aning om bankernas vilja att låna ut ändrats, så är det väl bara att du säger det och slutar föra den saken på tal.
Vilket svammel, hur pass lätt det är att få lån påverkar folkets förmåga att buda på bostäder och det påverkar prisbilden, vad du tycker spelar ingen roll.

Edit, Jag tog tre upp faktorer som påverkat prisbilden på bostäder och en eventuell bubbla som följd, om dom sedan förändrats spelar ingen djävla roll.
Senast redigerad av kroppskultur 2016-08-14 kl. 15:12.
2016-08-14, 15:12
Medlem
Citat:
Varför inte?

Ja kanske, världen är inte statisk och vad som är normalt ändras hela tiden, frågan blir väl då om det är bra med ökad belåning, jag tror inte att belåningen är så farligt som många andra och jag är tveksam till bobubblan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in