Citat:
Ursprungligen postat av
toby79
Citat:
Instrument för privatkunder inom OBD2 visar inte alltid batteriets laddning.
Nej visst kan det vara så, men är ganska troligt då det är en av de enklaste sensorerna.
Citat:
Ett batteri som är fulladdat har 12,6 volt då varje cell (6st) ska ha 2,1 volts laddning.
Då har jag överladdat mina batterier rätt länge... är ju givetvis inte heller bra... jaja där ser man... Har trott det varit högre då volt regulatorn för generatorn ligger runt 14.4 vilket borde ge mer laddning än 12,6... ajaj...
Tack för infon!
Citat:
Vad avancerat du gör det. En multimeter för 100 spänn räcker gott för att kontrollera.
Byta batteri? avancerat? Visst kan man köpa en multimeter och kolla volten (och ja... det är ett bra instrument till mycket)... men batteriet är antagligen kasst (även om det är inte problemet utan bara en symptom)... så det blir alltså ett batteri och voltmeter då...
Eller tänkte du på en ODBII läsare? jo visst... men det finns enkla BT varianter som du kan koppla till mobil/tablet för 300 kronor typ...
Citat:
Sen är det inte bara volt som räknas. Hur många ampere kan batteriet leverera?
Absolut men ampere är rätt svår mätt (egentligen inte, men du behöver en last som du vet EXAKT vilket motstånd och sedan mäta under tid för att avgöra batteriets ampere/timmar) och med batteriet's egenskaper kan man faktiskt utläsa om batteriet är dåligt eller bra vid full laddning genom att mäta volt talet ett par dagar... utan last...
Citat:
Nu är det förmodligen inte batteriet som är kass, men, ett dåligt batteri kan vara upphov till att komponenter inte fungerar som de ska.
Citat:
Vad tror du är problemet med den beskrivningen då?
Att kontrollera ett batteri kan vilken verkstad eller hemmapulare som helst göra med en batteritestare och en multimeter. Kostnaden för kontrollen bör vara gratis, men det skadar ju inte att fråga först.
Jag felsöker hellre hela systemet än att slänga dit delar på måfå. Det ger bara onödiga kostnader.
Jag kan hålla med dig absolut... men känner man på sig att batteriet inte är bytt på 12+ år så kommer det bli en felsökningskostnad+batteribyte... men du kanske inte talar i form av privat person utan som en bilmek?