Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-28, 13:25
  #3373
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
Vad menar du? Jag ser väl vägen framför dem och kan kolla in i bilen när jag kör om? Det är just därför jag säger omotiverat låg hastighet, det är lika förbjudet att göra det som att köra för fort.
Så resonerade tydligen taxibilarna som var på väg till sjukhuset i Karlstad med när jag körd 30 på 50-vägen. De tutade när de körde om. De visade med fingrar vad de tyckte. Ja, jag kunde klart se att de inte gillade mig.
Men jag tyckte att jag redan låg på gränsen då det först small i framvagnen när jag bromsade samt att det rasslade konstant efter det.
Själv ville jag bara ta mig hem den korta sträcka jag hade kvar hem till mitt garage.
Men detta hade självklart du förstått om du hamnat bakom mig i det läget?
Citera
2016-07-28, 13:39
  #3374
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nyfiken, vilka är det som exklusivt kör på sommaren? Pensionärer kör inte på vintern?

Som någon påpekade så är det många som under semestern kör i ovana trafikmiljöer och som dessutom kör mycket längre körsträckor än vanligt.
Citera
2016-07-28, 13:44
  #3375
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
Inte folk som kör långsamt men håller omotiverat låg hastighet.

Har inte haft körkort speciellt länge men hur jävla svårt är det att köra 90 om det står 90 och det inte finns någon anledning öht att inte köra i 90?

Annars tycker jag överlag att folk faktiskt kör ganska så bra.

Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
Vad menar du? Jag ser väl vägen framför dem och kan kolla in i bilen när jag kör om? Det är just därför jag säger omotiverat låg hastighet, det är lika förbjudet att göra det som att köra för fort.

Det är givetvis inte lika förbjudet att köra under hastighetsbegränsningen som över den.

Det finns säkerligen åtskilliga anledningar att t.ex. ligga i 80-85 på en 90-väg under några kilometer eller en mil som du inte kan ha den blekaste aning om när du sitter i en annan bil.
Det kan handla om allt från bränsleekonomi, funderingar över kommande vägval, material- eller mekaniska fel till huvudvärk eller ömtålig last som inte går att säkra bättre.
Citera
2016-07-28, 14:03
  #3376
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är givetvis inte lika förbjudet att köra under hastighetsbegränsningen som över den.

Det finns säkerligen åtskilliga anledningar att t.ex. ligga i 80-85 på en 90-väg under några kilometer eller en mil som du inte kan ha den blekaste aning om när du sitter i en annan bil.
Det kan handla om allt från bränsleekonomi, funderingar över kommande vägval, material- eller mekaniska fel till huvudvärk eller ömtålig last som inte går att säkra bättre.
Jag erkänner att jag inte kan lagen om för låg hastighet.
Som många säger får man inte köra för sakta utan giltig anledning.
Vad är då giltig anledning? Är det för att man vill se den fina utsikten utmed gamla E4 mellan Ödeshög o Jönköping? För detta sker konstant.

Jag själv körde sakta en gång.
Detta var en planerad resa o med tanke på alla gånger jag läst här om omotiverat låg hastighet så rådfrågade jag polisen innan resa.
Anledningen till resan berodde på att min bil var så trasig att den var trafikfarlig. Redan här borde polisen sagt nej.
Jag frågade om det krävde LGF-skylt då jag planerade att köra i 30km/h. Svaret var att jag gör som jag vill.
Inte ens när jag berättade att Volvo har verkstad på orten sa han nej.
Enda anledningen till denna resa var att Rejmes i Linköping kunde fixa bilen två dagar snabbare än Volvoverkstaden på orten.
Det han sa som jag redan visste var att jag fick ta en alternativ väg den sista biten in mot Linköping som är skyltad till 100km/h.

Nu valde jag att vara snäll o körde med varningsblinkers hela resan. Först inne i Linköping visade mina medmänniskor sitt missnöje.

Så vart går gränsen för omotiverat låg hastighet?
Min hastighet i sig var motiverad för resan. Men satan så omotiverad den var sett ur perspektivet att jag hade verkstad på orten samt att jag indirekt berättade att jag kan ta mig hem från samt till verkstaden igen för att hämta min bil.
Citera
2016-07-28, 14:21
  #3377
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag erkänner att jag inte kan lagen om för låg hastighet.
Som många säger får man inte köra för sakta utan giltig anledning.
Vad är då giltig anledning? Är det för att man vill se den fina utsikten utmed gamla E4 mellan Ödeshög o Jönköping? För detta sker konstant.

Jag själv körde sakta en gång.
Detta var en planerad resa o med tanke på alla gånger jag läst här om omotiverat låg hastighet så rådfrågade jag polisen innan resa.
Anledningen till resan berodde på att min bil var så trasig att den var trafikfarlig. Redan här borde polisen sagt nej.
Jag frågade om det krävde LGF-skylt då jag planerade att köra i 30km/h. Svaret var att jag gör som jag vill.
Inte ens när jag berättade att Volvo har verkstad på orten sa han nej.
Enda anledningen till denna resa var att Rejmes i Linköping kunde fixa bilen två dagar snabbare än Volvoverkstaden på orten.
Det han sa som jag redan visste var att jag fick ta en alternativ väg den sista biten in mot Linköping som är skyltad till 100km/h.

Nu valde jag att vara snäll o körde med varningsblinkers hela resan. Först inne i Linköping visade mina medmänniskor sitt missnöje.

Så vart går gränsen för omotiverat låg hastighet?
Min hastighet i sig var motiverad för resan. Men satan så omotiverad den var sett ur perspektivet att jag hade verkstad på orten samt att jag indirekt berättade att jag kan ta mig hem från samt till verkstaden igen för att hämta min bil.

Jag kan inte lagen jag heller. Men som jag har förstått det så är det väldigt ospecificerat.

När det gäller t.ex. vägen mellan Ödeshög och Jönköping så har jag aldrig tagit den själv (eller ens passerat Ödeshög på över 10 år) men den är väl brunskyltad?
Även om det rent tekniskt inte betyder att omgivningen är värd att kolla in så är det ju ofta underförstått att den är det. Då skulle det kännas lite kafkaeskt ifall det stod poliser med laser och bötfällde folk som körde under hastighetsbegränsningen.

När det gäller tunga lastbilar så förekommer det att åkerierna av bränsleekonomiska skäl stryper maxhastigheten på dessa så att de inte kan köra så snabbt som de enligt lag får. Är det lagligt?
Om så är fallet borde det i rimlighetens namn vara lagligt för mig att göra 80 på 90-väg för att spara soppa.
Citera
2016-07-28, 15:31
  #3378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det behövs för att hindra bilister att köra om vid möte eller skymd sikt. Då kan bilisten inte tränga ut cyklisten i diket.
jag undrar hur ofta det har hänt egentligen. Själv tror jag de bara är idioter som gillar att snacka med varandra istället för att motionera.
Citera
2016-07-28, 15:58
  #3379
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag kan inte lagen jag heller. Men som jag har förstått det så är det väldigt ospecificerat.


Så är det och anledningen är att lagstiftaren VILL att lagtexten skall vara ospecificerad eftersom man av lätt förståeliga skäl inte kan lagstifta om lägsta gällande hastighet.
Citera
2016-07-28, 16:22
  #3380
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
jag undrar hur ofta det har hänt egentligen. Själv tror jag de bara är idioter som gillar att snacka med varandra istället för att motionera.

Jag har visserligen inga trikåer och cyklar ensam men jag har blivit utträngd i diket två gånger.
En gång av en mötande BMW som tyckte det var lämpligt att göra en omkörning i ca 180 km/h som inte lämnade någon plats över för min cykel och för nån vecka sen av två a-traktorer vars förare tydligen inte var så förtjusta i cyklister med dreadlocks.

Båda de fallen tillhör helt klart det mer irriterande jag varit med om i trafiken. BMW-föraren pga hans totala hänsynslöshet (vanligt drag hos folk som kör just BMW av någon anledning.).

Eparaggarna för att de faktiskt ansträngde sig för att irritera mig.
Först lade de sig framför mig längst ut till höger på vägbanan så att jag inte kunde cykla förbi trots att de körde i 30. Där låg de och höll på och trixade med gasen för att dumpa bensin ut i avgasröret för att fixa avgasknallar i typ 5 minuter (jag misstänker att de verkligen önskade att de hade en diesel så att de kunde blåsa ut sot på mig).
Sen började de kasta ut tomma pepsiburkar och annat skräp på mig och efter det så placerade sig den andra a-traktorn jämsides med mig och helt sonika prejade ut mig i diket.

Kanske inte hör till vanligheterna, men det var definitivt bland det mest irriterande jag varit med om i trafiken.

På det stora hela så är det rätt irriterande med bilister som inte visar hänsyn gentemot cyklister. De allra flesta svänger ut och lämnar gott om utrymme när de kör om på landsväg men 15-20% verkar tro att 50 cm är lagom. Det är klart läskigt att bli omkörd på mindre än en armslängds avstånd av en bil som kör i 90-100 km/h. Speciellt när man har packväskor på cykeln. Allra värst är det när det är i backar eller kurvor som har räcke på sidan, då känner man sig rätt utsatt.
Jag försöker ligga så långt till höger jag kan, men jag undrar om det egentligen kanske vore vettigare att lägga sig lite längre ut i körbanan för att på så vis tvinga bilar att svänga ut vid omkörning.
Citera
2016-07-28, 19:12
  #3381
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

På det stora hela så är det rätt irriterande med bilister som inte visar hänsyn gentemot cyklister.

Det pågår en evig kamp mellan cyklister och bilister. Som både cyklist och bilist så vet jag mycket väl att båda sidorna slarvar med trafikregler och hänsynstagande.

Som bilist blir jag förbannad när en cyklist förvandlar sig själv till ett trafikoffer genom att i mörker och regn cykla på ett övergångsställe för fotgängare.

Som cyklist är det irriterande att vissa bilister försöker tränga upp mig på trottoaren eller öppnar sin bildörr på vänstersidan utan att kolla om det är fritt bakåt.

Citera
2016-07-28, 19:28
  #3382
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det pågår en evig kamp mellan cyklister och bilister. Som både cyklist och bilist så vet jag mycket väl att båda sidorna slarvar med trafikregler och hänsynstagande.

Som bilist blir jag förbannad när en cyklist förvandlar sig själv till ett trafikoffer genom att i mörker och regn cykla på ett övergångsställe för fotgängare.

Som cyklist är det irriterande att vissa bilister försöker tränga upp mig på trottoaren eller öppnar sin bildörr på vänstersidan utan att kolla om det är fritt bakåt.


Visst slarvar många cyklister med en hel del trafikregler, men frågan är om de visar samma brist på hänsyn som vissa bilister? Om inte annat så är konsekvenserna ofta rätt skilda ifall någon går över gränsen för vad som är säkert. Kommer jag för nära en bil i stadstrafik och nuddar bilen så är det i regel repor i lacken som är konsekvensen. Kommer en bil för nära mig när jag cyklar med packning på cykeln på en landsväg så blir utgången antagligen väldigt allvarliga kroppsskador eller att jag mister livet.

Det är dock förbluffande många som cyklar utan lyse även under vinterhalvåret, det känns rätt dumt och onödigt.
Men att cykla på övergångsställen för fotgängare är det inget fel i att göra, och väldigt många cykelvägar leder till just sådana.

När det gäller bildörrar som slängs upp så försöker jag på vissa vägar (ofta enkelriktade gator där man får parkera längst med trottoaren) helt enkelt hålla ett avstånd i sidled som gör att jag har utrymme att undvika plötsligt uppslagna dörrar. Men det verkar många bilister se som okynnesbeteende från min sida och det händer att det tutas rätt friskt eller att bilisterna till och med kör på ett hotfullt vis.
__________________
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2016-07-28 kl. 19:31.
Citera
2016-07-28, 19:40
  #3383
Moderator
Rassas avatar
Det känns som om nonchalans och aggresivitet i trafiken har ökat de senaste tio åren. Antalet trafikanter som bara tänker på sig själva och tycker att dom kan åsidosätta regler och hänsyn om det är för egen vinning är fler.

Man kan dra över heldraget på motorvägspåfarten för att kunna köra om bilen framför bara för att tjäna tre sekunder i tid. Parkera framför dörren på mataffären istället för i p-rutan 10 meter längre bort. Parkera på cykelbanor och trottoarer. Försöka knulla kofångaren på bilen framför bara för att dom tycker att 50 km/h i stan är för långsamt. Med mera med mera.

Idag råkade jag ut för två sådana stressmongon. Gick på trottoaren på en ganska smal gata, bilar parkerade på motsatt sida också, så det fanns inte plats för två bilar att mötas. En bil kommer rullandes bakom mig och får möte med en bil som då är på min sida av vägen. Föraren i den första bilen ska förstås vänta, eftersom den har hindret i form av en parkerad bil på sin sida. Men det det hinns inte med, här ska inte stannas. Föraren rullar upp jämsides med den parkerade bilen. Jag är i jämnhöjd med den bilen då. Den mötande bilisten har ingen lust att stanna heller, utan kör helt sonika upp på trottoaren och blåser förbi mig i sådär 30 knyck, ett par decimeter från att skicka mig till sjukhuset med några brutna ben.

Jag vrålar en massa fula ord och sätter upp två långfingrar åt fanskapet. Ingen reaktion, här gäller bara jag och min bil, det är viktigast i hela världen.
Citera
2016-07-28, 19:42
  #3384
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Visst slarvar många cyklister med en hel del trafikregler, men frågan är om de visar samma brist på hänsyn som vissa bilister? Om inte annat så är konsekvenserna ofta rätt skilda ifall någon går över gränsen för vad som är säkert.

Självklart innebär bilisters slarv med hänsyn en mycket större fara. Cyklister är oskyddade trafikanter och bilkörning är en farlig verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Men att cykla på övergångsställen för fotgängare är det inget fel i att göra, och väldigt många cykelvägar leder till just sådana.


Cyklar man på ett övergångsställe för fotgängare så råder ingen väjningsplikt från bilisternas sida. Att cykla på övergångsställe är i sig inte förbjudet men gör man det så utsätter man sig för en dödsfara. Utan väjningsplikt så kan man som cyklist till och med bli åtalad om man orsakar en olycka där en bil eller en fotgängare är inblandad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback