Citat:
Ursprungligen postat av
duqu
Kommer bara ihåg att Zaharie var jävligt upprörd över domen på 5 år när han gick ut från domstolen, dagen innan han lyfte från KUL, och bar en omtalad t-shirt i protest, så stora chanser är att domslutet blev den utlösande faktorn. Men att han haft denna plan i datorn var väl före domslutet om nu rapporten stämmer, då hade han haft denna idé innan domen föll, så han hade redan då planerat något jävelskap.
Här en länk:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2581817/Doomed-airliner-pilot-political-fanatic-Hours-taking-control-flight-MH370-attended-trial-jailed-oppo sition-leader-sodomite.html
Ja fastän han ser ju inte direkt sur ut, han ser glad ut på den bilden. Fast det kan ju bero på att fotografen valde ut den bild som tycktes bäst. Om han planerade försvinnandet en månad tidigare så bör han haft någon slags förhandsinfo om vart domslutet skulle bli. Å andra sidan så om man är 53 år gammal så vet man att livet har många motgångar, och att det är bättre att skaka av sig dem än att göra tjurrusningar emot evigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Ok, tack. MEN att krascha ner i havet borde innebära flisor. Jag är varken pilot eller fysiker.
Jag är inte heller pilot eller fysiker, jag är psykiatriker, fast jag är en sk hobbylåtsaspsykiatriker
Ja vid brant dykning ner emot vattenytan i brant vinkel så är det som att köra in i en bergvägg, när flygplanet träffar vattenytan, det krossas, och det blir mängder med småbitar, dock så blir det ju ett verk utav slumpen att somliga delar kan klara sig. De strukturellt starkaste delarna, dvs motorerna kommer troligen att klara sig rätt så intakta. De lättaste delarna såsom delar av isoleringen kan ju klara sig - men det blir små fragment av det, och kan ju flyta på vattnet..
Är dykningen mindre brant och träffen emot vattenytan är mindre brant så kan det bli större delar kvar. Det mesta lär ju sjunka ganska snabbt.
Å andra sidan så an det hända att flygplanet bryts sönder i luften innan det når vattenytan om hastigheten är hög och de G-krafterna blir för stora. Vet ej vad flygplanet ska tåla, förr tror jag specen var drygt 4,0 - 4,5 G + säkerhetsmarginal. Denna gräns på 4,5 G var satt därför att en oskyddad pilot utan G-dräkt kan vanligtvis inte klara mer än 4,5 G utan att svimma. Det var därför inte någon mening att konstruera flygplanen starkare än så, pga att om piloten svimmar, flygplanet störtar ändå, man hade på den tiden inga automatiska styrsystem.
Är flygplanet olastat och har nästan tomma bränsletankar så kan det ju sannolikt klara större G-tal utan att brytas sönder. Tex det här aktuella flygplanet hade 48 ton bränsle, och vid en 4G-manöver utgör enbart bränslet en mekanisk belastning på hela 4 X 48 ton = 192 ton på den bärande strukturen. Fast nu vet vi ju att det var tomt på bränsle när det störtade.
Stridsflygplan är dock betydligt starkare och kan tåla mera i G-tal, bla pga att bränsletankarna är mindre och samtidigt starkare, men piloten är dock rejält fastspänd och har G-dräkt, och dessutom har tränats i sån där centrifug att tåla höga G-tal.
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Förstår inte heller diskussionerna huruvida piloten skulle möta vågorna. Alla borde redan varit döda vid nedslag? Ursäkta mitt amatöra inlägg.
Ska man buklanda på en vattenyta, så är det bästa att försöka släpa i rumpan först, dvs man gör nos-upp precis innan man når vattenytan. Och man måste försöka hålla det vågrätt. Om ena vingen dippar ner så tar motorgondolen i vattnet och hela alltet kan slå runt, och vingen brytas av. Bryts vingen av så så spricker säkert kabinen, flygplanet delas itu. Det finns nämligen ingen brottanvisning, brytpunkt vid vingens infästning. Flygplan är inte gjorda för att landas på vatten, Så snart det når vattenytan så har man just ingen styrning, eftersom vattenmotståndet bestämmer hur det rör sig, roderutslag gör just ingen verkan. När motorgondolerna tar i vattnet så blir det mycket motstånd på en gång.
Snilleblixten:

Om man inte skulle kunna vända flygplanet upp och ner (rolla 180 grader) så man kan styra lite med stjärtrodret längs med vågkammen förstås, och landa på taket, men jag vet ingen som lyckats med en sådan manöver och överlevt. Då slipper man i och för sig att motorgondolerna tar i vattnet och det blir tvärstopp.
Det lutar ju åt att alla var döda, förmodligen pga tryckfall och syrebrist, så det rörde sig om ett spökflygplan.
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Varför var planet ur kurs och varför ingen radiokontakt?
Det vet vi inte varför flygplanet inte följde kursen. Antingen kan flygplanet ha flugits manuellt genom kursändringarna, eller att någon flygkunnig person, tex piloten hade matat in en ny flygrutt i autopiloten, med alla kursändringar och ändringar i höjd, varpå piloten lagt sig att sova (eller satt sig att spela Tetris på en C64 han hade i bakfickan) ?
Det sista radiokontakten var att kaptenen Zaharie sade "goodnight". Några minuter senare slutar transpondern att sända. Transpondern är en manick som sänder flygplanets position, fart, kurs och höjd. Det går vad jag vet inte att avgöra om transpondern har stängts av manuellt eller att den gått sönder eller om strömförsörjningen upphört.
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
I den videon går det rent läsa ut de lagrade waypointsen från det inzoomade dokumentet. Äkta ? Ett par har "no data" men det gick utmärkt att lägga ut det i google maps. (
https://postimg.org/image/x1vxwjf93/ )
Ganska tydligt att det är en liknande väg, ut i Malackasundet för att komma undan radarn och sen sväng söderut. En bit längre bort i simulatorn, å andra sidan startade simmen fulltankad, samt gick direkt mot Malackasundet utan att passera IGARI norr om Malaysia.
Är dokumenten äkta och rapporterna om den simflygning inte båg, så är det klart. Ingen tvekan.
Men den verkliga flygningen hade fler kursändringar än den som refereras i simmen. Piloten kan ha haft med sig anteckningar om lämpliga kursändringar innan flygningens start.
Vare sig om kaptenen Zaharie var en massmords-självmords-sodomit-psykopat-kamikazepilot eller inte så tror jag den här historien har fler komponenter än vad vi redan vet.
Tex om Zaharie ville göra ett politiskt statement av domstolsbeslutet dagen innan så tror jag att det varit enklare och bättre att flyga till Australien och begära politisk asyl där. Det hade antagligen tagit skruv ordentligt, och blivit enormt uppmärksammat i media.
Jag förstår egentligen inte meningen med att kapa transpondern och de övriga länkarna, är man en kapare så ger nog själva kapningsmomentet sån kick att man känner sig odödlig ett ögonblick och kan bara strunta i att följa anvisningarna och anropen. Så länge man håller kärran i luften så håller man i alla trumfkorten, hela kortleken i handen, man blir sårbar först när man landat.
Märk att man försökte anropa MH370 efter senaste lyckade kontakten, och man hörde ett mumlande och statics (radio-knastrande) - det kan ju tyda på något elektriskt fel ? Det vet vi ju inte om detta "knaster" kom ifrån MH370 heller ? Hur är det med elförsörjningen på dessa kärror ? Om det bara finns en generator + likriktarbrygga så är man ju sårbar ifall den brinner ihop, eller fungerar hjälpligt eller bara ibland.
Det är svårt att bygga säkra redundanta elektriska system pga att man måste då hålla dem elektriskt isolerade med tex optokopplare och kan vanligtvis inte ha gemensam jord. Tex en elektrisk motor som ska ha elektrisk redundans och måste fungera måste i såfall ha minst två olika lindningar. Det är synnerligen ovanligt med sådana konstruktioner. De enda jag känner till har varit sk stegmotorer som bara kan röra sig lite grand . Det har också funnits sådana med två motorer, och en slags växellåda dem emellan, så att den felande kopplas ur.
En del större generatorer har också byggts på det viset med skilda lindningar, just för att säkra strömtillgång även om en lindning brinner ihop.
Historiskt sett så har det hänt några flygningar där besättningen flugit till annan destination än det var tänkt för att tex begära politisk asyl, dvs avhoppare. Bla ifrån forna Östblocket.
Jag tycker att det här med röstmeddelanden ifrån cockpit skulle kunna moduleras som en ljudfil eller en stream, med diverse digital Flight-ID-data inprogrammerad, Då vet man att ljudet man hör verkligen kommer ifrån den flighten, man kan också lägga till checkprotokoll så att det tas emot korrekt. Det skulle göra en dramatisk förbättring av ljudkvaliteten. Men kan i sin tur innebära att om signalen är dålig så blir det bara tystnad på spåret.