2016-08-13, 04:07
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om nu denna teori har diskuterats i två år i tråden så vore det bra om du länkade till ett (eller flera) två år gammalt/gamla inlägg där det föreslås att

- motorerna lade av med cirka 15 minuters mellanrum.

- planet rätades upp temporärt mot slutet av sin branta slutfärd ner mot vattenytan.
Igen, ursäkta.. men hur kommer fakta fram att motorerna lade av med 15 min emellan? Tänker man då att all typ av elektronisk kommunikation bröts innan haveri i planet?

M a o, finns det någon som har koll på vad som ryker först? Flygplan har ju två uppbackningar på system/funktioner som inte fungerar. Och visst, brand eller t ex explosion slår ut dem snabb. Men i detta fall pratar vi minuter.
Citera
2016-08-13, 04:10
Medlem
vichy6s avatar
Och glömde...

Om piloten var vid medvetandet och lyckades räta upp i slutet innebär ju att också passagerna upplevt minuterna innan krasch, eller?
Citera
2016-08-13, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den hypotesen lider av att då (feb./mars 2014) så hade MS inte hunnit stoppa in så mycket jävelskap i Win-10 ännu...

Hehe - Nä han hade troligen Windows Millennium eller Windows Vista ?
Jag kommer ihåg att fastighetskrisen/bolånekrisen i USA kom straxt efter lanseringen av Vista, så visst finns det troligen ett samband där

Och så var det en uppdatering som sket sig när han ominstallerade sin egen dator och det gick åt helvete, och en rollback i två dygn Så då vart han sned och tänkte att nu sänker jag det dära jävla flygplanet i havet. Eller så hade han somnat i cockpiten och vaknade upp några minuter senare och trodde att han flög simulatorn, javisst fan nu ska jag undvika radarn o sen sänka kärran i havet ? Jag tänker på filmen Falling Down som jag tycker är bra, underhållande i sitt nästan episka vansinne. Hur klok människan än kommer att bli i framtiden så blir vi nog aldrig säkra på att vi inte kan bete oss som dårar ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det känner vi inte till - Kan ha hittats flera. Bara att EN gick söderut i Indiska Oceanen.

Nja, Jo precis vi vet inte mera än vad de har gått ut med heller. Och de sa ju straxt efter försvinnandet att Malaysiska myndigheter undersökt datorn och den här artikeln var publicerad 29e mars 2014:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2592215/Nothing-sinister-say-FBI-investigators-examining-home-built-flight-simulator-MH370-captain.html

"Nothing sinister" betyder att inget misstänkt hittats. Men det var då det.
Det är ju helt normalt att i en jobbsituation att man raderar sånt man inte behöver, så att man hittat en simflygning nu med någorlunda liknande kurs mm kan ju vara en tillfällighet jag vet inte ?

Håller man på med sådant ihopbygge som detta verkar vara brukar man få ominstallera hela klabbet för det räcker med en felande drivrutin för att den ska fungera knackigt. Och han kanske brukade ominstallera ifrån scratch med full radering som man gjorde förr ?

Jag skulle gissa att han i sin hobby ville kanske förbättra sina färdigheter att bygga simulatorer och att han hoppades få arbeta med detta hos något större företag, alltså som någon slags utvecklingskonsult osv ?

Fast han ser ju ut att ha varit mycket kunnig i att kunna bygga ihop sådant, och dessa personlighetstyperna brukar ju ha en mängd med hårddiskar som de kan bara byta ut ifall en setup skiter sig helt, dvs såna som jag själv är.

Malaysia är ju ett land som det går framåt med och det med stormsteg, och mycket elektronik- och programvaru-utveckling sker ju där. Å andra sidan så har det förmodligen blivit dyrare att leva där under senare år.

Å andra sidan så var ju kapten Zaharie 53 år vid det förmodade frånfället, och det betyder att han växte upp under 1970-talet då Malaysia var rätt så hårt ansatt av gangstersyndikat, bla gällande illegala spel, smuggling, opium, heroin mm. Men inget har ju framkommit om att det skulle finnas ngn sådan koppling. Jag känner inte mycket till Malaysia landet som sådant, men gangster- och pirat-verksamhet förekommer ju där ännu tyvärr:
https://en.wikipedia.org/wiki/Piracy_in_the_Strait_of_Malacca
http://sea-globe.com/public-enemies-gangs-crime-malaysia/

Piratgängen kan ju ha försökt ta ett high-value-target och försökte "kidnappa flygplanet" men allt gick snett ?
Fast det låter ju alltför otroligt, tycker jag själv.

En annan smått osannolik teori vore att hela besättningen slogs ut av någon förgiftning av något slag ? De flesta gifter är relativt långsamverkande så jag har svårt att tro att de inte skulle hinna sända ut åtminstone ett mayday under flygningen. Det enda som snabbt kan slå ut hela besättningen + passagerare är ju typ vissa gaser, vätecyanid, koldioxid, narkosgaserna (tex Halotan), brandskyddsgaserna såsom Halon mfl. Även några av de sk freonerna ska visst kunna göra folk medvetslösa mycket snabbt, fast man brukar inte dö av dem. Tex Helium eller Argon är andra men det behövs ju i så fall mycket av dem, det räcker inte med bara en liten flaska.

Om han möjligen skulle ha flugit flygplanet emot undergången som en slags protest så tycker man ju att han borde ha efterlämnat något mera konkret om detta ? Protesten får ju ingen effekt annars

- Det låter ju extremt långsökt att det var en aktiv medveten gärning i att enbart skapa ett mysterium, eller hur ?
- Ville han tex tysta CVR-en så kunde han ju bara trycka tuggummin i mickarna.
Jag har funderat och funderat men tanken på att alla de kursändringarna för att undvika radarn plus kursen rakt söderut att det skulle varit ett aktivt val att göra så låter mera som en fantasi inifrån oss själva.

Vi vill gärna förstora ett mysterium om vi kan, fantasin är gränslös, tänker bla på DC3-an, Estonia och Titanic.
Även för Titanics efterspel så spekulerades det bla om försäkringsbedrägeri mm.
Jag vill gärna tro det bästa om besättningen men om det är ett vansinnesdåd så är det ju otroligt tragiskt. Fast många sådana dåd brukar ha syftet att få publik - men detta verkar inte vara fallet här.

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Och glömde...
Om piloten var vid medvetandet och lyckades räta upp i slutet innebär ju att också passagerna upplevt minuterna innan krasch, eller?

Vi vet inte om piloten rätade upp planet innan, så mycket information finns just nu inte, det är bara en gissning utifrån de knapphändiga data som finns. Nej alla de andra var förmodligen döda sen länge pga att kabintrycket troligen hade sänkts, om det var avsiktligt eller oavsiktligt eller olycka - det vet vi inte, åtminstone inte för stunden. Om vraket hittas så finns det ju mycket av händelseförloppet som behöver pusslas ihop.

Om kaptenen möjligen skulle ha flugit flygplanet emot undergången som en slags protest så tycker man ju att han borde ha efterlämnat något mera konkret om detta ? Protesten får ju ingen effekt annars

- Det låter ju extremt långsökt att det var en aktiv medveten gärning i att enbart skapa ett mysterium, eller hur ?
Citera
2016-08-13, 11:52
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Igen, ursäkta.. men hur kommer fakta fram att motorerna lade av med 15 min emellan? Tänker man då att all typ av elektronisk kommunikation bröts innan haveri i planet?

M a o, finns det någon som har koll på vad som ryker först? Flygplan har ju två uppbackningar på system/funktioner som inte fungerar. Och visst, brand eller t ex explosion slår ut dem snabb. Men i detta fall pratar vi minuter.

Det är inte fakta, det är ett antagande p.ga fakta man har tillgång till. Man vet totala mängden bränsle vid sista ACARS-meddelandet innan maskiner försvinner. Man vet också att ena motorn tar 1.5T mer bränsle per timme, det är säkerställt sedan långt innan händelsen. Eftersom inga svängar ser ut at ha skett(dvs inte fakta, utan ett antagande) samt de data man har från slutet( BFO pekar på hög vertical speed nedåt samt ett tredje "ping" förväntades strax efter de två sista så har man kunnat dra slutsatsen att maskinen inte längre fanns i luften strax efter sista pinget. Vilket i sin tur också tyder på att ingen satt vid rodret. Har ingen suttit vid rodret och därmed kanske transfererat bränsle så har man ganska klart för sig att bränsletanken i ena vingen( förser ena motorn) blev tom 15 min före den andra.
Notera att detta inte är haveriutredningen, utan utredningen som ATSB(Australiens haverikommission) har gjort för att försöka räkna ut var man bör söka. Denna utredningen försöker endast ta reda på var flygmaskinen havererade och inte varför.

Haveriutredningen är Malaysias ansvar och de har kommit md en prel rapport ett år efter händelsen, och antagligen kommer det en slutlig även om man inte hittar maskínen.
Citera
2016-08-13, 11:57
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är inte fakta, det är ett antagande p.ga fakta man har tillgång till. Man vet totala mängden bränsle vid sista ACARS-meddelandet innan maskiner försvinner. Man vet också att ena motorn tar 1.5T mer bränsle per timme, det är säkerställt sedan långt innan händelsen. Eftersom inga svängar ser ut at ha skett(dvs inte fakta, utan ett antagande) samt de data man har från slutet( BFO pekar på hög vertical speed nedåt samt ett tredje "ping" förväntades strax efter de två sista så har man kunnat dra slutsatsen att maskinen inte längre fanns i luften strax efter sista pinget. Vilket i sin tur också tyder på att ingen satt vid rodret. Har ingen suttit vid rodret och därmed kanske transfererat bränsle så har man ganska klart för sig att bränsletanken i ena vingen( förser ena motorn) blev tom 15 min före den andra.
Notera att detta inte är haveriutredningen, utan utredningen som ATSB(Australiens haverikommission) har gjort för att försöka räkna ut var man bör söka. Denna utredningen försöker endast ta reda på var flygmaskinen havererade och inte varför.

Haveriutredningen är Malaysias ansvar och de har kommit md en prel rapport ett år efter händelsen, och antagligen kommer det en slutlig även om man inte hittar maskínen.
Tack för ditt svar!
Citera
2016-08-13, 12:03
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Och glömde...

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Vi vet inte om piloten rätade upp planet innan, så mycket information finns just nu inte, det är bara en gissning utifrån de knapphändiga data som finns. Nej alla de andra var förmodligen döda sen länge pga att kabintrycket troligen hade sänkts, om det var avsiktligt eller oavsiktligt eller olycka - det vet vi inte, åtminstone inte för stunden. Om vraket hittas så finns det ju mycket av händelseförloppet som behöver pusslas ihop.

Om kaptenen möjligen skulle ha flugit flygplanet emot undergången som en slags protest så tycker man ju att han borde ha efterlämnat något mera konkret om detta ? Protesten får ju ingen effekt annars

Exakt. Oavsett olycka eller aktiv gärning kan vi förutsätta att alla passagerare var döda(eller minst inte vid medvetande) när olyckan skedde. Från cockpit kan man styra kabintrycket så att passagerarna blir utan syre, det sker i alla fall inom en timme innan lagret för passagerarnas masker tar slut. (vill minnas utredningen skrev 18 minuter...men det är syrgasgeneratorer tror jag).
Piloternas syrgasförråd är i flaskor och är anpassat för upp till 4 i cockpit en betydligt längre tid. Beroende på flyghöjd, men det räcker flera timmar till 4 personer, och absolut längre än bränslet för en.

Däremot, om det ser ut som en olycka eller aktiv gärning kan vi ha olika åsikt om. Som jag skrivit tidigare, när-hur-var det hände är kraftiga indicier. Dvs, att kontakten försvann precis där det passar bäst vid överlämningen till ett annat lands FIR. Färdvägen tillbaka, hur den genomfördes och att man rundade hela Sumatra/Indonesien på ett radaranpassat avstånd. Och att maskinen sedan svängde i princip rakt ned mot sydpolen.
Lägger vi till det senaste från simulatorn, det fanns spår i simulatorn om en liknande färdväg: rundat Sumatra/Indonesien och sedan svängt söderöver. Då har vi inte bara indicier, utan sammantaget bevis.
Citera
2016-08-13, 13:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Exakt. Oavsett olycka eller aktiv gärning kan vi förutsätta att alla passagerare var döda(eller minst inte vid medvetande) när olyckan skedde. Från cockpit kan man styra kabintrycket så att passagerarna blir utan syre, det sker i alla fall inom en timme innan lagret för passagerarnas masker tar slut. (vill minnas utredningen skrev 18 minuter...men det är syrgasgeneratorer tror jag).
Piloternas syrgasförråd är i flaskor och är anpassat för upp till 4 i cockpit en betydligt längre tid. Beroende på flyghöjd, men det räcker flera timmar till 4 personer, och absolut längre än bränslet för en.

Däremot, om det ser ut som en olycka eller aktiv gärning kan vi ha olika åsikt om. Som jag skrivit tidigare, när-hur-var det hände är kraftiga indicier. Dvs, att kontakten försvann precis där det passar bäst vid överlämningen till ett annat lands FIR. Färdvägen tillbaka, hur den genomfördes och att man rundade hela Sumatra/Indonesien på ett radaranpassat avstånd. Och att maskinen sedan svängde i princip rakt ned mot sydpolen.
Lägger vi till det senaste från simulatorn, det fanns spår i simulatorn om en liknande färdväg: rundat Sumatra/Indonesien och sedan svängt söderöver. Då har vi inte bara indicier, utan sammantaget bevis.
Intressant. Är det belagt, att simulatorflygningarnas rutt började öster om Sumatra och rundade Sumatra på samma sätt som sedan skedde i verkligheten?
Citera
2016-08-13, 14:12
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Intressant. Är det belagt, att simulatorflygningarnas rutt började öster om Sumatra och rundade Sumatra på samma sätt som sedan skedde i verkligheten?

Se nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Helt ny video just släppt på Mh370: https://www.youtube.com/watch?v=NWXBFuE7Cs8

Citat:
I den videon går det rent läsa ut de lagrade waypointsen från det inzoomade dokumentet. Äkta ? Ett par har "no data" men det gick utmärkt att lägga ut det i google maps. ( https://postimg.org/image/x1vxwjf93/ )

Ganska tydligt att det är en liknande väg, ut i Malackasundet för att komma undan radarn och sen sväng söderut. En bit längre bort i simulatorn, å andra sidan startade simmen fulltankad, samt gick direkt mot Malackasundet utan att passera IGARI norr om Malaysia.

Är dokumenten äkta och rapporterna om den simflygning inte båg, så är det klart. Ingen tvekan.

Citat:
Malaysia bekräftar att simflygningen till Södra indiska oceanen fanns på "simulatorn":
www.flightglobal.com/news/articles/mh370-southern-ocean-route-confirmed-on-captains-s-428247/

Belagt ? Japp, så belagt det kan bli för oss på FB innan en officiell rapport kommer.
ATSB som ansvarar för eftersöket säger att de har hört påståendena och säger att det kommer att finnas med i Malaysias slutliga haverirapport ( http://www.atsb.gov.au/media/5771061/mh370-operational-search-update-27-july-2016.pdf
Citera
2016-08-14, 02:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Belagt ? Japp, så belagt det kan bli för oss på FB innan en officiell rapport kommer.
ATSB som ansvarar för eftersöket säger att de har hört påståendena och säger att det kommer att finnas med i Malaysias slutliga haverirapport ( http://www.atsb.gov.au/media/5771061/mh370-operational-search-update-27-july-2016.pdf
Tack för bra länkar! Onekligen intressant.

Noterar dock att det tydligen fanns tusentals simuleringar på hans dator. Ur artikeln i Flightglobal:

Citat:
The simulator was used by the pilot for trial and error in many areas. There are thousands of simulations to many destinations.

Hade det funnits en handfull simuleringar och flera av dem liknade den verkliga flygningen så hade jag kanske kunnat tro på självmordsteorin.

Men en yrkespilot som gör tusentals simuleringar av trial-and-error-typ, där destinationerna förefaller mer eller mindre slumpmässiga, i åtminstone ett fall verkar ligga mitt ute till havs, och där ruttvalet i några fall möjligen antyder att man velat undvika radarn - det känns som något annat. Eller är det vanligt att erfarna yrkespiloter gör så många simuleringar med en enkel, PC-baserad simulator?

Har han suttit och lekt med något av sina barn, månntro? Eller kan något barn varit stort nog för att själv använda programmet? Eller kan det möjligen, möjligen handla om en person som tappat kontakten med verkligheten och vill göra en resa ut i det okända?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2016-08-14 kl. 02:43.
Citera
2016-08-14, 06:08
Medlem
Citat:
Men en yrkespilot som gör tusentals simuleringar av trial-and-error-typ, där destinationerna förefaller mer eller mindre slumpmässiga, i åtminstone ett fall verkar ligga mitt ute till havs, och där ruttvalet i några fall möjligen antyder att man velat undvika radarn - det känns som något annat. Eller är det vanligt att erfarna yrkespiloter gör så många simuleringar med en enkel, PC-baserad simulator?

Har han suttit och lekt med något av sina barn, månntro? Eller kan något barn varit stort nog för att själv använda programmet? Eller kan det möjligen, möjligen handla om en person som tappat kontakten med verkligheten och vill göra en resa ut i det okända?

Ja vi vet ju inte mer om de andra simflygningarna faktiskt. Men ofta används ju dessa för att träna på svårare inflygningar på svåra landningsbanor. Som simulator var hans skapelse nog bland de mest avancerade man kan bygga av standardkomponenter, det finns ju bild på den, bla en riktigt stor TV-skärm ingår, minns dock inte var bilden fanns. Tyder ju på ett stort genuint intresse för tekniska saker. Och troligen har han fått böka med denna i många timmar. Att han hade så stor TV-skärm tyder ju på att han behövde den extra visuella upplevelsen.

Förmodligen kan simflygningarna ha raderats utav att han ominstallerat den, Windows skriver bara en ny partitionstabell ovanpå den gamla. Innehållet i gamla filer kan alltså finnas kvar om man är tillräckligt envis att leta efter sådana spår på hårddisken. Ofta letar man efter sk file headers elr metadata av en viss typ, därpå försöker man pussla ihop filerna utifrån det. Det är dock inte alltid det lyckas, - Jag vet inte om hur de har satt ihop den simflygningsfilen, men i teorien kan den faktiskt ha varit längre, dvs att "svansen" saknas. Dvs fler kursändringar kan ha förekommit. Fast det vet jag inte om simflygningen egentligen är så underhållande, man flyger ju bara över öppet hav, om man inte stöter på en sharknado förstås

Troligen var han så tekniskt kunnig att han vetat hur han skulle göra för att radera hårddisken på ett riktigt sätt, så att inte ens FBI skulle kunna hitta något där. Sådana verktyg finns ju i tex Linux. Fast det är rätt så långsamt att skriva över/radera en hel stor hårddisk, kan ta flera timmar. Sen så tycker jag att egentligen saknar det betydelse om han raderat den, han hade ju lika gärna kunnat låta den ligga kvar ? Uppdraget var ju ändå fullbordat ?

Denna helgen verkar de ha dåligt väder i sökområdet, inga uppdateringar har inkommit. Det är ett omfattande arbete, ett svep tar 40 dygn för ett enda fartyg innan det måste gå in till hamn för bunkring mm
Citera
2016-08-14, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kommer bara ihåg att Zaharie var jävligt upprörd över domen på 5 år när han gick ut från domstolen, dagen innan han lyfte från KUL, och bar en omtalad t-shirt i protest, så stora chanser är att domslutet blev den utlösande faktorn. Men att han haft denna plan i datorn var väl före domslutet om nu rapporten stämmer, då hade han haft denna idé innan domen föll, så han hade redan då planerat något jävelskap.

Här en länk: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2581817/Doomed-airliner-pilot-political-fanatic-Hours-taking-control-flight-MH370-attended-trial-jailed-oppo sition-leader-sodomite.html

Ja fastän han ser ju inte direkt sur ut, han ser glad ut på den bilden. Fast det kan ju bero på att fotografen valde ut den bild som tycktes bäst. Om han planerade försvinnandet en månad tidigare så bör han haft någon slags förhandsinfo om vart domslutet skulle bli. Å andra sidan så om man är 53 år gammal så vet man att livet har många motgångar, och att det är bättre att skaka av sig dem än att göra tjurrusningar emot evigheten.

Citat:
Ok, tack. MEN att krascha ner i havet borde innebära flisor. Jag är varken pilot eller fysiker.

Jag är inte heller pilot eller fysiker, jag är psykiatriker, fast jag är en sk hobbylåtsaspsykiatriker
Ja vid brant dykning ner emot vattenytan i brant vinkel så är det som att köra in i en bergvägg, när flygplanet träffar vattenytan, det krossas, och det blir mängder med småbitar, dock så blir det ju ett verk utav slumpen att somliga delar kan klara sig. De strukturellt starkaste delarna, dvs motorerna kommer troligen att klara sig rätt så intakta. De lättaste delarna såsom delar av isoleringen kan ju klara sig - men det blir små fragment av det, och kan ju flyta på vattnet..

Är dykningen mindre brant och träffen emot vattenytan är mindre brant så kan det bli större delar kvar. Det mesta lär ju sjunka ganska snabbt.

Å andra sidan så an det hända att flygplanet bryts sönder i luften innan det når vattenytan om hastigheten är hög och de G-krafterna blir för stora. Vet ej vad flygplanet ska tåla, förr tror jag specen var drygt 4,0 - 4,5 G + säkerhetsmarginal. Denna gräns på 4,5 G var satt därför att en oskyddad pilot utan G-dräkt kan vanligtvis inte klara mer än 4,5 G utan att svimma. Det var därför inte någon mening att konstruera flygplanen starkare än så, pga att om piloten svimmar, flygplanet störtar ändå, man hade på den tiden inga automatiska styrsystem.

Är flygplanet olastat och har nästan tomma bränsletankar så kan det ju sannolikt klara större G-tal utan att brytas sönder. Tex det här aktuella flygplanet hade 48 ton bränsle, och vid en 4G-manöver utgör enbart bränslet en mekanisk belastning på hela 4 X 48 ton = 192 ton på den bärande strukturen. Fast nu vet vi ju att det var tomt på bränsle när det störtade.

Stridsflygplan är dock betydligt starkare och kan tåla mera i G-tal, bla pga att bränsletankarna är mindre och samtidigt starkare, men piloten är dock rejält fastspänd och har G-dräkt, och dessutom har tränats i sån där centrifug att tåla höga G-tal.

Citat:
Förstår inte heller diskussionerna huruvida piloten skulle möta vågorna. Alla borde redan varit döda vid nedslag? Ursäkta mitt amatöra inlägg.

Ska man buklanda på en vattenyta, så är det bästa att försöka släpa i rumpan först, dvs man gör nos-upp precis innan man når vattenytan. Och man måste försöka hålla det vågrätt. Om ena vingen dippar ner så tar motorgondolen i vattnet och hela alltet kan slå runt, och vingen brytas av. Bryts vingen av så så spricker säkert kabinen, flygplanet delas itu. Det finns nämligen ingen brottanvisning, brytpunkt vid vingens infästning. Flygplan är inte gjorda för att landas på vatten, Så snart det når vattenytan så har man just ingen styrning, eftersom vattenmotståndet bestämmer hur det rör sig, roderutslag gör just ingen verkan. När motorgondolerna tar i vattnet så blir det mycket motstånd på en gång.

Snilleblixten: Om man inte skulle kunna vända flygplanet upp och ner (rolla 180 grader) så man kan styra lite med stjärtrodret längs med vågkammen förstås, och landa på taket, men jag vet ingen som lyckats med en sådan manöver och överlevt. Då slipper man i och för sig att motorgondolerna tar i vattnet och det blir tvärstopp.

Det lutar ju åt att alla var döda, förmodligen pga tryckfall och syrebrist, så det rörde sig om ett spökflygplan.

Citat:
Varför var planet ur kurs och varför ingen radiokontakt?

Det vet vi inte varför flygplanet inte följde kursen. Antingen kan flygplanet ha flugits manuellt genom kursändringarna, eller att någon flygkunnig person, tex piloten hade matat in en ny flygrutt i autopiloten, med alla kursändringar och ändringar i höjd, varpå piloten lagt sig att sova (eller satt sig att spela Tetris på en C64 han hade i bakfickan) ?
Det sista radiokontakten var att kaptenen Zaharie sade "goodnight". Några minuter senare slutar transpondern att sända. Transpondern är en manick som sänder flygplanets position, fart, kurs och höjd. Det går vad jag vet inte att avgöra om transpondern har stängts av manuellt eller att den gått sönder eller om strömförsörjningen upphört.

Citat:
I den videon går det rent läsa ut de lagrade waypointsen från det inzoomade dokumentet. Äkta ? Ett par har "no data" men det gick utmärkt att lägga ut det i google maps. ( https://postimg.org/image/x1vxwjf93/ )

Ganska tydligt att det är en liknande väg, ut i Malackasundet för att komma undan radarn och sen sväng söderut. En bit längre bort i simulatorn, å andra sidan startade simmen fulltankad, samt gick direkt mot Malackasundet utan att passera IGARI norr om Malaysia.

Är dokumenten äkta och rapporterna om den simflygning inte båg, så är det klart. Ingen tvekan.

Men den verkliga flygningen hade fler kursändringar än den som refereras i simmen. Piloten kan ha haft med sig anteckningar om lämpliga kursändringar innan flygningens start.

Vare sig om kaptenen Zaharie var en massmords-självmords-sodomit-psykopat-kamikazepilot eller inte så tror jag den här historien har fler komponenter än vad vi redan vet.

Tex om Zaharie ville göra ett politiskt statement av domstolsbeslutet dagen innan så tror jag att det varit enklare och bättre att flyga till Australien och begära politisk asyl där. Det hade antagligen tagit skruv ordentligt, och blivit enormt uppmärksammat i media.

Jag förstår egentligen inte meningen med att kapa transpondern och de övriga länkarna, är man en kapare så ger nog själva kapningsmomentet sån kick att man känner sig odödlig ett ögonblick och kan bara strunta i att följa anvisningarna och anropen. Så länge man håller kärran i luften så håller man i alla trumfkorten, hela kortleken i handen, man blir sårbar först när man landat.

Märk att man försökte anropa MH370 efter senaste lyckade kontakten, och man hörde ett mumlande och statics (radio-knastrande) - det kan ju tyda på något elektriskt fel ? Det vet vi ju inte om detta "knaster" kom ifrån MH370 heller ? Hur är det med elförsörjningen på dessa kärror ? Om det bara finns en generator + likriktarbrygga så är man ju sårbar ifall den brinner ihop, eller fungerar hjälpligt eller bara ibland.
Det är svårt att bygga säkra redundanta elektriska system pga att man måste då hålla dem elektriskt isolerade med tex optokopplare och kan vanligtvis inte ha gemensam jord. Tex en elektrisk motor som ska ha elektrisk redundans och måste fungera måste i såfall ha minst två olika lindningar. Det är synnerligen ovanligt med sådana konstruktioner. De enda jag känner till har varit sk stegmotorer som bara kan röra sig lite grand . Det har också funnits sådana med två motorer, och en slags växellåda dem emellan, så att den felande kopplas ur.

En del större generatorer har också byggts på det viset med skilda lindningar, just för att säkra strömtillgång även om en lindning brinner ihop.

Historiskt sett så har det hänt några flygningar där besättningen flugit till annan destination än det var tänkt för att tex begära politisk asyl, dvs avhoppare. Bla ifrån forna Östblocket.

Jag tycker att det här med röstmeddelanden ifrån cockpit skulle kunna moduleras som en ljudfil eller en stream, med diverse digital Flight-ID-data inprogrammerad, Då vet man att ljudet man hör verkligen kommer ifrån den flighten, man kan också lägga till checkprotokoll så att det tas emot korrekt. Det skulle göra en dramatisk förbättring av ljudkvaliteten. Men kan i sin tur innebära att om signalen är dålig så blir det bara tystnad på spåret.
Senast redigerad av DrSvenne 2016-08-14 kl. 06:53.
Citera
2016-08-14, 13:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja vi vet ju inte mer om de andra simflygningarna faktiskt. Men ofta används ju dessa för att träna på svårare inflygningar på svåra landningsbanor. Som simulator var hans skapelse nog bland de mest avancerade man kan bygga av standardkomponenter, det finns ju bild på den, bla en riktigt stor TV-skärm ingår, minns dock inte var bilden fanns. Tyder ju på ett stort genuint intresse för tekniska saker. Och troligen har han fått böka med denna i många timmar. Att han hade så stor TV-skärm tyder ju på att han behövde den extra visuella upplevelsen.

Förmodligen kan simflygningarna ha raderats utav att han ominstallerat den, Windows skriver bara en ny partitionstabell ovanpå den gamla. Innehållet i gamla filer kan alltså finnas kvar om man är tillräckligt envis att leta efter sådana spår på hårddisken. Ofta letar man efter sk file headers elr metadata av en viss typ, därpå försöker man pussla ihop filerna utifrån det. Det är dock inte alltid det lyckas, - Jag vet inte om hur de har satt ihop den simflygningsfilen, men i teorien kan den faktiskt ha varit längre, dvs att "svansen" saknas. Dvs fler kursändringar kan ha förekommit. Fast det vet jag inte om simflygningen egentligen är så underhållande, man flyger ju bara över öppet hav, om man inte stöter på en sharknado förstås

Troligen var han så tekniskt kunnig att han vetat hur han skulle göra för att radera hårddisken på ett riktigt sätt, så att inte ens FBI skulle kunna hitta något där. Sådana verktyg finns ju i tex Linux. Fast det är rätt så långsamt att skriva över/radera en hel stor hårddisk, kan ta flera timmar. Sen så tycker jag att egentligen saknar det betydelse om han raderat den, han hade ju lika gärna kunnat låta den ligga kvar ? Uppdraget var ju ändå fullbordat ?

Denna helgen verkar de ha dåligt väder i sökområdet, inga uppdateringar har inkommit. Det är ett omfattande arbete, ett svep tar 40 dygn för ett enda fartyg innan det måste gå in till hamn för bunkring mm
Tusentals simflygningar (som det uppenbarligen fanns på hans dator) lär ju ta ett antal timmar att producera. Gissningsvis har han lagt en hygglig del av sin fritid på detta under en löngre tid. Är det vanligt att erfarna yrkespiloter som passerat och har mångs tusen flygtimmar håller på på det viset?

För övrigt fanns det väl ingen anledning att radera hårddisken för att dölja några planer; om den nu innehöll flera tusen simuleringar till mängder med olika mål så fanns inget i innehållet som pekade på annat än att han tydligen var rent nördigt intresserad av att leka med simulatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in