Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Malaysia bekräftar att simflygningen till Södra indiska oceanen fanns på "simulatorn":
www.flightglobal.com/news/articles/mh370-southern-ocean-route-confirmed-on-captains-s-428247/
Dåså.
Jag är helt säker på att anledningen till att simflygningarna var raderade var att hans dator uppdaterade sig till Windows 10, Kapten Zaharie blev då förbannad och ominstallerade datorn ifrån scratch, därmed höll datorjäveln på att uppdatera sig i flera dagar och det var kattskit av alltihop. Det var därför Zaharie blev sned och tänkte att han ska sänka flygplanet i havet, han var trött på allt jävelskap. Men tydligen glömde han att ta med datorn på samma gång.
Att han använt sin dator så mycket för flygsimuleringar tyder ju på ett genuint intresse för datorer och flygning förstås.
Jag citerar ifrån länken:
"There is no evidence to prove that Captain Zaharie piloted the aeroplane to that area. The simulator was used by the pilot for trial and error in many areas. There are thousands of simulations to many destinations.”
Övers:
Det finns inga bevis som skulle kunna styrka att Kapten Zaharie flög flygplanet till det området. Simulatorn användes för trial and error flygningar i många områden. Det fanns tusentals simuleringar till många destinationer.
Egentligen är det ju märkligt att den simflygningen finns överhuvudtaget, det finns ju inget behov att göra en sådan simflygning annat än för att räkna ut räckvidden innan bränslet är slut och flygplanet störtar. Men, men det vet vi inte hur han tänkte kring detta. Hur som helst så är det ju inte svårt att uppskatta räckvidden och vart man hamnar ifall man flyger en rakt sydlig kurs.
Men kom ihåg att det i artikeln står att det "fanns tusentals simflygningar" så det är ju lite futtigt med bara en sådan som lutar åt en mass-självmordspilot-personlighetstyp. Med tanke på att han hade lång erfarenhet som pilot så om han funderade på självmord så borde vederbörande ha researchat flera olika alternativ. Tex alternativa flygrutter mm.
Men sådana spår kanske redan var effektivt raderade, det vet vi ju inte ?
Det finns ju en övertro på våra digitala spår, men faktum är ju att all digital information kvarstår ju inte för evigt, tex om man kastar in datorn o smartphonen i en aktiv vulkan, eller skickar dem till Solen osv. Då är de ju borta för evigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
duqu
Om ett plan börjar dyka brant eller gå in i en spiral, är det högst tveksamt att Inmarsat-antennen kan upprätthålla kontakten med satelliten, eftersom det är fasta riktantenner inte klara hur mycket som helst.
Finns det data i rapporten på antenn-konfigurationen på denna kärra ?
Svar vet ej, men en antenn behöver bara sända under ett mycket kort ögonblick vad jag förstått. Radiovågorna färdas ju med 300 000 km/sek, och den hastighet vare sig vridning och hastighet efter XYZ-vektorn som flygplanet har har ju alltså mycket liten betydelse i sammanhanget. Men ärligt talat så vet jag inte om hur pass riktningskänslig antennen är
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Jorå, har setts nångång på modellfältet
En intressant iakttagelse faktiskt, Modellflygandet är ju bra därför att man får en överblick över hela förloppet på ett ett överskådligt sätt. Mycket svårare att göra det i fullskala, överblicken saknas ofta.. Kanske vore läge om att göra filmer av detta om såna modellflygsfenomen att användas som undervisningsmaterial i flygundervisningen ?
Samma fenomen upplevs ju ofta helt annorlunda inifrån cockpit, iallafall innan en viss rutin inövats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Det jag funderar över är om det samtidigt som det du beskriver även sker en störning i giraxeln i och med att en motor stannar och sannolikt så hinner inte autopiloten kompensera för det. Då påbörjas alltså en bankning pga. att den ena vingen går fortare genom luften än den andra. Bankningen ökar och om den kommer i "takt" med nosupp-rörelsen så kan flygplanet banka ordentligt just när nosen står som högst. Upplagt för att innervingen inte har någon lyftkraft kvar, medan yttervingen flyger. Om det blir spinn eller flatspinn vet nog bara de som provat.
Därför kan det ha en poäng att ha en susning om vad stallfarten utan bankning är så går det hyfsat att bedöma den vid bankning.
Men, som sagt, ingen vet, men det vore ju kul om det nån dag i framtiden kommer fram att en teori höll hela vägen...
Störning kan ju induceras av lite allt möjligt, turbulent luft, trasig vinge, asymmetrisk dragkraft, roderbortfall mm, När flygplanet kommer ner i täta moln så är det ju oundvikligt att luften är turbulent och då flyger nog inte kärran något vidare, nos ned - nos upp plus vridning runt axeln, allt händer på en gång. Att simulera sådant här även i den bästa flygsimulator tror jag att det ger väldigt olika utfall ifrån gång till gång. Åtminstone ska det bli olika utfall om simulatorn är korrekt programmerad. Men å andra sidan så är det ju i regel meningslöst att konstruera en simulator som kan simulera alla situationer av lyftkraftsbortfall med alla tänkbara variabler. Jag tror inte att dagens simulatorer har ett fullt beräkningsflöde för strömningsmekaniken ändå, det vore ändå slöseri med beräkningskraft (tycker jag !).
6 km/minut i fallhastighet är ju 100 meter/sek eller 360 km/tim dvs tillräckligt för att det mesta blir bara smått skrot vid träffen emot vattenytan. Föremål med låg densitet och rätt hög strukturell hållfasthet kan dock hålla ihop rätt bra i stora sjok.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Om det blir spinn eller flatspinn vet nog bara de som provat..
Ja, hehe, ja vi kanske får läsa i pressen de närmaste dagarna om att piloter världen över har läst denna tråd och satt igång och testat under pågående flygningar runt om i världen. Och det blir en massa klagomål ifrån skärrade passagerare ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Men, som sagt, ingen vet, men det vore ju kul om det nån dag i framtiden kommer fram att en teori höll hela vägen...
Ja, det torde ju bli en intressant utveckling. Jag gissar på meteoriten, eventuellt en av utav antimateria ? -- Förr så störtade flygplan lite då och då i otillgängliga områden och det tog åratal innan de hittades, och en del av dem har ju inte hittats än. Men tex det koreanska jumboplanet hittades ju dock först efter att Sovjet krackelerat ihop.
Ingen brydde sig ju om att flygplan försvann förr i tiden. Olyckor händer bara. Så var det på havet också och är så än idag att skeppsvraken ligger tätt på sina håll.
Idag har vi andra krav på att man ska kunna göra bättre eftersök osv och här finns ju mycket att fundera på att om hur man lättare ska kunna spåra flygplanen mm.