2016-08-10, 22:01
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephram
Tack för din förklaring, och dina synpunkter. Observera dock att allt jag ville förmedla angående figuren var att *jag* inte hade sett (just) den tidigare - om jag uttryckte mig oklart, och mitt inlägg på något sätt kunde uppfattas som att jag ville lyfta fram en ny förklaringsmodell, så ber jag hemskt mycket om ursäkt för att jag provocerade dig att ta fram pekpinnen... (Det är jävligt lågt i tak här ibland, speciellt när folk inte tar sig tid att läsa ordentligt vad andra skriver!)

Nej, det är lugnt. Jag förstod nog dig (tror jag). Mer för att förtydliga så tråden inte luras att skena igen när ngn flygexpert på Aftonbladet eller ngn annan får igång gammalt som "nytt" åsså drar det iväg. Kanske var jag som skrev för kort, borde haft med en smiley kanske. Absolut inte menat som en pekpinne. Ditt inlägg är bra
Citera
2016-08-11, 00:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, nej, nej ! Det är ingen nyhet. Om det finns ngt nytt behöver vi källa till källan, inte aftonskiten. Man har ju letat i > 2 års tid efter exakt den teorin...

Man fick fram med hjälp av BFO (frekvensskiftet som satcomen använder) att BFO troligen inte stämmer med planflykt utan man fick värdet att passa in i en relativt kraftig vertikal rörelse. Duncansteel och CO räknade nog fram det för 2(?) år sen ? Det finns med i officiella rapporter sen minst ett år, kanske mer. Minns inte riktigt. Jag citerade/länkade ATSB från en operational update 27 Juli i år där de repeterade detta som motpol mot ryktena om Zaharies simulatorflygning(dvs, "sökområdet är rätt mht det vi tror om BFO").

Så, teorin att maskinen havererade relativt strax efter motorstoppet med en ganska brant dykning är upptaget här sen två år tillbaka. Inget nytt, bara media som känner att lösnumrena slutar bita om Zaharies simulatorflygning, då kör de det gamla som nytt.

Förövrigt, den enda data som kan användas för detta är BFO, och den är till naturen ngt osäker då den beror på flygplanets position, kurs mm.

Hur skulle man veta det ? man har några BFO, det är allt.

6 kilometer per minut är ingen extrem vertikal hastighet. 360 kilometer i timmen.... Knappast en vertikal dykning, däremot en spiralliknande rörelse med låg nos låter klart rimligt. Med 800 km/h blir det en nos ned på cirka 25 grader, inte så mycket alltså. Dessutom är det beskrivet som 20.000 fot per minut och någon sensationstekniker på Aftonbladet har räknat om det och beskrivit det som 6km per minut för att få det att låta "EXTRA" så att fler köper tidningen. När man kör 120 på motorvägen är det 2km/minut.

Återigen, det här är lika gammalt som rapporten som kom ett år efter händelsen. Ena motorn drar mer bränsle, så den stannar cirka 15 min innan den andra. Om ingen styr när autopiloten kopplar ur blir följden att maskinen inte flyger rakt.
Datat, det enda data som existerar(officielt i alla fall, och fanns det mer skulle man troligen veta bättre vart man ska leta) är satcommens pingar. Man har loggat tiden det tog för signalen att få fram och tillbaka(BTO) samt frekvensskiftet(BFO). Det har gett viss ledning, tex pingringar samt en viss hint om flygläget. Men, man har inte kunnat presentera varken kurs, flygläge eller annat vid alla andra BFO, så att de BFO som säger att maskinen spiralade ned i havet med högt sjunk är inte så säkra. Man har kunnat säga att mellan ping 2 och 3 (eller 3 och 4, minns ej, ej viktigt) så har kursen ändrats eftersom BFO ändrats, men man kunde bara säga att krusen ändrats, inget mer.

Se ovan om "vertikal dykning"...med 800km/h blir det 25 grader nos ned. Flatspinn, för att hamna i spinn måste man stalla eller vika maskinen först( ena vingen stallad, den andra flyger). Det är överhuvudtaget inte troligt att maskinen stallade om inte ngn satt vid rodret och ville att den skulle göra det(ännu mindre troligt). Nej, inte spinn.

Exakt !
Om nu denna teori har diskuterats i två år i tråden så vore det bra om du länkade till ett (eller flera) två år gammalt/gamla inlägg där det föreslås att

- motorerna lade av med cirka 15 minuters mellanrum.

- planet rätades upp temporärt mot slutet av sin branta slutfärd ner mot vattenytan.
Citera
2016-08-11, 01:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tror man ska ta Aftonbladets artikel med en stor nypa salt. Kollade lite snabbt på andra mer trovärdiga källor (bla avherald) och där nämns inte ett ord om några nya signaler som man analyserat.

Vad det nog handlar om är att någon har förklarat ett möjligt scenario för vad som händer när soppan tar slut. Enligt simuleringar så är det troligt att planet går in ett slags oscillerade fall där planet börjar med pitch ner för att inte komma i stall och att planet därefter rätar upp sig när hastigheten ökar. Skrivs lite mer här:
http://www.theweek.co.uk/mh370/57641/mh370-secrecy-undermines-search-team-says-aviation-expert

Jag skrev ett inlägg för drygt 1 år sedan om någon som i en simulator hade testat hur en 777:a uppför sig vid motorbortfall:
(FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-08
Ja, du verkar ha rätt i det fetade; artikeln i din länk, samt den australiska, Daily Mail och andra beskriver det också på det viset.

Nu vet jag inte hur stor tilltro man kan sätta till en simulering gjord på de rätt magra data man har, men om planet betett sig på detta vis kan man väl i alla fall utesluta att någon försökt mjuklanda planet.

Sen kan man fråga sig hur ett så brant fall går ihop med skadebilden på de delar som hittats. Men ett plan som faller på det oscillerande vis du föreslår kan rimligtvis slå i vattnet i olika vinklar. Vidare kan det nog vara skillnad på att, vid hög sjö, slå i en brytande vågtopp och en lågpunkt mellan två vågtoppar.
Citera
2016-08-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag skrev ett inlägg för drygt 1 år sedan om någon som i en simulator hade testat hur en 777:a uppför sig vid motorbortfall:
(FB) Malaysia Airlines Flygning MH370 saknas 2014-03-08
Jag tolkade dock att det tredje försöket slutade i en störspiral och inte i en spinn.

Citat:
Flatspinn, för att hamna i spinn måste man stalla eller vika maskinen först( ena vingen stallad, den andra flyger). Det är överhuvudtaget inte troligt att maskinen stallade om inte ngn satt vid rodret och ville att den skulle göra det(ännu mindre troligt). Nej, inte spinn.
Frågan är bara hur långt ifrån stall med ett rent flygplan man är på den höjden vid motorbortfallet. Coffin corner är litet och om det madtop länkade till är relevant så är ju utgången ganska oförutsägbar, men spinn torde vara en möjlighet.
Citera
2016-08-11, 11:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nu vet jag inte hur stor tilltro man kan sätta till en simulering gjord på de rätt magra data man har, men om planet betett sig på detta vis kan man väl i alla fall utesluta att någon försökt mjuklanda planet.

Nja det kan man nog inte. Om jag förstod det rätt så testade de hur planet uppför sig utan pilotpåverkan.

Om det satt en aktiv pilot bakom ratten (och hydraulik mm funkade) så går det att glidflyga planet kontrollerat. Och det är väl lite det som det spekulerats om den sista tiden: en kontrollerad glidflygning ner från 10km höjd flyttar sökområdet söderut.
Citera
2016-08-11, 23:16
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Om nu denna teori har diskuterats i två år i tråden så vore det bra om du länkade till ett (eller flera) två år gammalt/gamla inlägg där det föreslås att

- motorerna lade av med cirka 15 minuters mellanrum.

- planet rätades upp temporärt mot slutet av sin branta slutfärd ner mot vattenytan.

Det jag säger är att inget i den informationen är nytt(från det som framgick i AB), utom att maskinen skulle ha rätats upp i slutet av färden nedåt. Den informationen är mkt tveksam, därför ifrågasätter jag det och vill ha en bättre källa än AB. Aftonbladet skriver: "Nya uppgifter: MH370 dök i hög hastighet före kraschen". Det är inte nytt, utan två år gammalt. Eftersöket har levt efter den tesen i mer än två år. Finns en källa till snubbens beräkningar, ja tack.

När det gäller "upprätningen" så finns det endast två "satellitping" under descenden. Det är åtta sekunders mellanrum så ingen extrem förändring hinner ske. En 2G upptagning skulle ge att sjunket på 6km/min lite mer än halveras(förutsatt att man är rätt på vingarna och drar 2G hela tiden). När någon påstår att maskinen skulle först sjunka kraftigt för att sedan "rätas upp" så känns det mkt tveksamt rent sannolikhetsmässigt. Antingen satt piloten där och flög, då gledflög han eller dök för att göra slut. Att först dyka brant och sedan räta upp = inte troligt.
Ingen vet hur högt maskinen flög före sista motorn stannade. Ingen vet på vilken höjd de två pingen med tillhörande BFO skedde. Så "rätas upp i slutet" är de fakto helt omöjligt att veta oavsett hur snubben räknat.

Det som är troligt är att planets dynamiska stabilitet skapat fugoid-svängingar. Låt oss säga att maskinen är uttrimmad och sista motorn stannar. AP kopplar ur och nosen doppar, dels därför att motorerna som de sitter ger nos upp moment när de ger dragraft och bromsar som en ladugårdsvägg när de stannat, vilket ger nosned-moment. När farten sjunker kommer flygplanet ur trim och nosen doppar också av den anledningen. Med sänkt nos ökar farten, vilket ger nos-upp-moment, farten sjunker igen, å så är fugoiden igång. Det enda rimliga i frågan om "upprätning", ifall den här snubben har räknat rätt är det man har skrivit i alla rapporter sedan MH370 försvann: fugoid-svängningar är en trolig del av händelseförloppet, och eventuell skillnad i vertikal hastighet beror sannolikt på det.

När det gäller motorerna och att de troligen inte stannade samtidigt har det var känt väldigt länge. Det bygger dock på tesen att ingen satt vid rodret sista delen av flygningen(för då är det rent utan troligt att denne skulle transfererat bränsle så att det skulle stanna relativt samtidigt). Tesen var, vilket finns beskrivet i rapporterna, att vänster motor drog mer bränsle och därför stannade först.

2014-06-28 kl.23:21
Citat:
I fall där besättningen varit medvetslösa/döda pga tex hypoxi har flygningen slutat i en spiral ned i marken, väldigt kort avstånd lateralt från bränslestopp till haveri. Flera anledningar= motorerna fåt bränsle från varsin tank och det tar inte slut exakt samtidigt vilket ger upphov till assymetrisk dragkraft. När sista motorn stannar kopplar autopiloten ut och det blir en spiral ned i marken.

Om någon suttit vid rodret pratar vi omkring 100Nm om man stretchar gliden.

2014-10-20 kl. 22:42
Citat:
Har det snackats i tråden om att man räknat på de allra sista BFO :na och anser sig kunna ange en vertikal hastighet(vilken är accelererande och ganska hög). Såg att Duncan Steel & co beskrev det för någon tid sen. Den nya uppstickaren Dr Bobby Ulich har fått fram liknande siffror.

http://www.duncansteel.com/archives/1104 (punkten 2.3)
https://drive.google.com/file/d/0BzOIIFNlx2aUVy0tLXZFUjVic0E/edit?pli=1 (sid 38)

Ska man dra någon slutsats av det pekar det på att ingen försökt landa maskinen så mjukt det gått.
"Möjligheten" till att ingen är vid medvetande finns definitivt. Scenariot tekniskt fel (brand, dekompression osv) får större möjligheter här.
Citera
2016-08-11, 23:17
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Jag tolkade dock att det tredje försöket slutade i en störspiral och inte i en spinn.

Frågan är bara hur långt ifrån stall med ett rent flygplan man är på den höjden vid motorbortfallet. Coffin corner är litet och om det madtop länkade till är relevant så är ju utgången ganska oförutsägbar, men spinn torde vara en möjlighet.

Läs mitt inlägg ovan om fugoidsvängningarna, stall inte så troligt kanske.
Citera
2016-08-11, 23:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

ATSB har ju i sina rapporter(tex sid 12 i www.atsb.gov.au/media/5163181/AE-2014-054_MH370%20-FlightPathAnalysisUpdate.pdf från 8 oktober 2014, meddelat att Boeing varit inblandade i tester med sin 777-simulator. Den är troligen relativt rätt programmerad, Boeing bör veta. Det är inte säkert att det stämmer exakt, men den beter sig troligen inte helt off. Precis som med en riktig maskin kan det exakta rörelsemönstret skilja sig från gång till gång beroende på slump/kaosartade betingelser. Det man kan anta stämma, är det man fick fram att maskinen havererar relativt nära platsen där bränslet tar slut om ingen sitter vid rodret. Det ligger till grund för nuvarande sökområde. De indikatorer som finns på att man skulle ha rätt är dels BFO som indikerar en hög vertical speed, och faktumet att det inte kom en inloggning från IFE-systemet efter den påloggningen som skedde under det förmodade sjunket.
Många verkar ju överens om att BFO är konsistent med en hög vertikal hastighet. Stämmer det, är det nog rätt. Avsaknaden av IFE-inloggningen skulle kunna bero på att APU bara gick ett kort tag och stannade innan IFE hann med det.
Citera
2016-08-12, 10:49
Medlem
duqus avatar
Citat:
......Avsaknaden av IFE-inloggningen skulle kunna bero på att APU bara gick ett kort tag och stannade innan IFE hann med det.

Om ett plan börjar dyka brant eller gå in i en spiral, är det högst tveksamt att Inmarsat-antennen kan upprätthålla kontakten med satelliten, eftersom det är fasta riktantenner inte klara hur mycket som helst.
Finns det data i rapporten på antenn-konfigurationen på denna kärra ?
Citera
2016-08-12, 11:12
Medlem
Citat:
Läs mitt inlägg ovan om fugoidsvängningarna, stall inte så troligt kanske.
Jorå, har setts nångång på modellfältet
Det jag funderar över är om det samtidigt som det du beskriver även sker en störning i giraxeln i och med att en motor stannar och sannolikt så hinner inte autopiloten kompensera för det. Då påbörjas alltså en bankning pga. att den ena vingen går fortare genom luften än den andra. Bankningen ökar och om den kommer i "takt" med nosupp-rörelsen så kan flygplanet banka ordentligt just när nosen står som högst. Upplagt för att innervingen inte har någon lyftkraft kvar, medan yttervingen flyger. Om det blir spinn eller flatspinn vet nog bara de som provat.

Därför kan det ha en poäng att ha en susning om vad stallfarten utan bankning är så går det hyfsat att bedöma den vid bankning.

Men, som sagt, ingen vet, men det vore ju kul om det nån dag i framtiden kommer fram att en teori höll hela vägen...
Citera
2016-08-12, 17:44
Medlem
Citat:
Malaysia bekräftar att simflygningen till Södra indiska oceanen fanns på "simulatorn":
www.flightglobal.com/news/articles/mh370-southern-ocean-route-confirmed-on-captains-s-428247/

Dåså.

Jag är helt säker på att anledningen till att simflygningarna var raderade var att hans dator uppdaterade sig till Windows 10, Kapten Zaharie blev då förbannad och ominstallerade datorn ifrån scratch, därmed höll datorjäveln på att uppdatera sig i flera dagar och det var kattskit av alltihop. Det var därför Zaharie blev sned och tänkte att han ska sänka flygplanet i havet, han var trött på allt jävelskap. Men tydligen glömde han att ta med datorn på samma gång.

Att han använt sin dator så mycket för flygsimuleringar tyder ju på ett genuint intresse för datorer och flygning förstås.
Jag citerar ifrån länken:
"There is no evidence to prove that Captain Zaharie piloted the aeroplane to that area. The simulator was used by the pilot for trial and error in many areas. There are thousands of simulations to many destinations.”

Övers: Det finns inga bevis som skulle kunna styrka att Kapten Zaharie flög flygplanet till det området. Simulatorn användes för trial and error flygningar i många områden. Det fanns tusentals simuleringar till många destinationer.

Egentligen är det ju märkligt att den simflygningen finns överhuvudtaget, det finns ju inget behov att göra en sådan simflygning annat än för att räkna ut räckvidden innan bränslet är slut och flygplanet störtar. Men, men det vet vi inte hur han tänkte kring detta. Hur som helst så är det ju inte svårt att uppskatta räckvidden och vart man hamnar ifall man flyger en rakt sydlig kurs.

Men kom ihåg att det i artikeln står att det "fanns tusentals simflygningar" så det är ju lite futtigt med bara en sådan som lutar åt en mass-självmordspilot-personlighetstyp. Med tanke på att han hade lång erfarenhet som pilot så om han funderade på självmord så borde vederbörande ha researchat flera olika alternativ. Tex alternativa flygrutter mm.

Men sådana spår kanske redan var effektivt raderade, det vet vi ju inte ?

Det finns ju en övertro på våra digitala spår, men faktum är ju att all digital information kvarstår ju inte för evigt, tex om man kastar in datorn o smartphonen i en aktiv vulkan, eller skickar dem till Solen osv. Då är de ju borta för evigt.

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Om ett plan börjar dyka brant eller gå in i en spiral, är det högst tveksamt att Inmarsat-antennen kan upprätthålla kontakten med satelliten, eftersom det är fasta riktantenner inte klara hur mycket som helst.
Finns det data i rapporten på antenn-konfigurationen på denna kärra ?

Svar vet ej, men en antenn behöver bara sända under ett mycket kort ögonblick vad jag förstått. Radiovågorna färdas ju med 300 000 km/sek, och den hastighet vare sig vridning och hastighet efter XYZ-vektorn som flygplanet har har ju alltså mycket liten betydelse i sammanhanget. Men ärligt talat så vet jag inte om hur pass riktningskänslig antennen är

Citat:
Jorå, har setts nångång på modellfältet

En intressant iakttagelse faktiskt, Modellflygandet är ju bra därför att man får en överblick över hela förloppet på ett ett överskådligt sätt. Mycket svårare att göra det i fullskala, överblicken saknas ofta.. Kanske vore läge om att göra filmer av detta om såna modellflygsfenomen att användas som undervisningsmaterial i flygundervisningen ?
Samma fenomen upplevs ju ofta helt annorlunda inifrån cockpit, iallafall innan en viss rutin inövats.

Citat:
Det jag funderar över är om det samtidigt som det du beskriver även sker en störning i giraxeln i och med att en motor stannar och sannolikt så hinner inte autopiloten kompensera för det. Då påbörjas alltså en bankning pga. att den ena vingen går fortare genom luften än den andra. Bankningen ökar och om den kommer i "takt" med nosupp-rörelsen så kan flygplanet banka ordentligt just när nosen står som högst. Upplagt för att innervingen inte har någon lyftkraft kvar, medan yttervingen flyger. Om det blir spinn eller flatspinn vet nog bara de som provat.

Därför kan det ha en poäng att ha en susning om vad stallfarten utan bankning är så går det hyfsat att bedöma den vid bankning.

Men, som sagt, ingen vet, men det vore ju kul om det nån dag i framtiden kommer fram att en teori höll hela vägen...

Störning kan ju induceras av lite allt möjligt, turbulent luft, trasig vinge, asymmetrisk dragkraft, roderbortfall mm, När flygplanet kommer ner i täta moln så är det ju oundvikligt att luften är turbulent och då flyger nog inte kärran något vidare, nos ned - nos upp plus vridning runt axeln, allt händer på en gång. Att simulera sådant här även i den bästa flygsimulator tror jag att det ger väldigt olika utfall ifrån gång till gång. Åtminstone ska det bli olika utfall om simulatorn är korrekt programmerad. Men å andra sidan så är det ju i regel meningslöst att konstruera en simulator som kan simulera alla situationer av lyftkraftsbortfall med alla tänkbara variabler. Jag tror inte att dagens simulatorer har ett fullt beräkningsflöde för strömningsmekaniken ändå, det vore ändå slöseri med beräkningskraft (tycker jag !).

6 km/minut i fallhastighet är ju 100 meter/sek eller 360 km/tim dvs tillräckligt för att det mesta blir bara smått skrot vid träffen emot vattenytan. Föremål med låg densitet och rätt hög strukturell hållfasthet kan dock hålla ihop rätt bra i stora sjok.

Citat:
Om det blir spinn eller flatspinn vet nog bara de som provat..

Ja, hehe, ja vi kanske får läsa i pressen de närmaste dagarna om att piloter världen över har läst denna tråd och satt igång och testat under pågående flygningar runt om i världen. Och det blir en massa klagomål ifrån skärrade passagerare ?

Citat:

Ja, det torde ju bli en intressant utveckling. Jag gissar på meteoriten, eventuellt en av utav antimateria ? -- Förr så störtade flygplan lite då och då i otillgängliga områden och det tog åratal innan de hittades, och en del av dem har ju inte hittats än. Men tex det koreanska jumboplanet hittades ju dock först efter att Sovjet krackelerat ihop.

Ingen brydde sig ju om att flygplan försvann förr i tiden. Olyckor händer bara. Så var det på havet också och är så än idag att skeppsvraken ligger tätt på sina håll.

Idag har vi andra krav på att man ska kunna göra bättre eftersök osv och här finns ju mycket att fundera på att om hur man lättare ska kunna spåra flygplanen mm.
Senast redigerad av DrSvenne 2016-08-12 kl. 17:55.
Citera
2016-08-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag är helt säker på att anledningen till att simflygningarna var raderade var att hans dator uppdaterade sig till Windows 10, Kapten Zaharie blev då förbannad och ominstallerade datorn ifrån scratch, därmed höll datorjäveln på att uppdatera sig i flera dagar och det var kattskit av alltihop. Det var därför Zaharie blev sned och tänkte att han ska sänka flygplanet i havet, han var trött på allt jävelskap. Men tydligen glömde han att ta med datorn på samma gång.
Den hypotesen lider av att då (feb./mars 2014) så hade MS inte hunnit stoppa in så mycket jävelskap i Win-10 ännu...

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men kom ihåg att det i artikeln står att det "fanns tusentals simflygningar" så det är ju lite futtigt med bara en sådan som lutar åt en mass-självmordspilot-personlighetstyp. Med tanke på att han hade lång erfarenhet som pilot så om han funderade på självmord så borde vederbörande ha researchat flera olika alternativ. Tex alternativa flygrutter mm.

Men sådana spår kanske redan var effektivt raderade, det vet vi ju inte ?

Det känner vi inte till - Kan ha hittats flera. Bara att EN gick söderut i Indiska Oceanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in