2016-08-12, 07:25
Medlem
Autismpowers avatar
Jag söker ett spel som funkade på 486a 66Mhz DX2, tror det var ett Windowsspel. Man styrde en helikopter, spelet var sidscrollande. Man skulle fånga tankar med flygbränsle för att kunna fortsätta flyga, minns att det var riktigt nice midi-musik också. Tror det var ett freewarespel. Vore roligt att spela det igen för att nostalgitrippa lite
Citera
2016-08-12, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keminörd
Söker ett spela jag spelade på rasterna i mellanstadiet.
Ni vet tiden man skyndade sig att äta upp sin lunch för att springa till datorn man hade i klassrummet och hoppas på att den var ledig så man kunde få spela med sina kompisar!
  • - Det var ett Mario-spel där målet var att man skulle hoppa varandra på huvudet.
  • - Spelet var 2D och det rörde sig inte utan var en "fast" bakgrund.
  • - Man spelade multiplayer på samma dator
  • - Alla hade olika tangenter till sin gubbe för att gå höger-vänster och hoppa
  • - Man kunde även förstöra blocks genom att hoppa upp på dom underifrån, men det fungerade inte på alla blocks.
  • - Man kunde även bygga sina egna nivåer och banor.

Är det någon som har spelat detta spelet och vet vad det heter?

Super Mario War?
Citera
2016-08-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Jag söker ett spel som funkade på 486a 66Mhz DX2, tror det var ett Windowsspel. Man styrde en helikopter, spelet var sidscrollande. Man skulle fånga tankar med flygbränsle för att kunna fortsätta flyga, minns att det var riktigt nice midi-musik också. Tror det var ett freewarespel. Vore roligt att spela det igen för att nostalgitrippa lite
Striker?
Citera
2016-08-13, 16:24
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Striker?
Nej skrev ju att det var för Windows. Fan vill så gärna köra det igen!
Citera
2016-08-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupsu
Det är inte indie men I am Setsuna skall ju vara i samma anda som bl.a. Chrono Trigger.

Citat:
Stardew Valley?

Nix inte dessa, även om chrono trigger är ett av mina absoluta favoritspel. Vilket drömspel.

Jag tror ni är ute på fel spår. Det är INTE som "vanliga" spel och inte ett "äkta" rpgspel heller. Det ifrågasätter hela spelindustrins syn på hur ett spel ska vara och vad man ska göra i spel. Jag tror att man bl. a. möter konstiga bossar som en hund och sånt och man behöver inte fighta dom utan kan t.ex. vara vänlig och bli vän med dom och prata sig igenom spelet också som ett exempel på hur annorlunda det är. Det är också alltså uppföljaren till ett redan tidigare lika konstigt och kultförkalrat spel.
Citera
2016-08-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
Nix inte dessa, även om chrono trigger är ett av mina absoluta favoritspel. Vilket drömspel.

Jag tror ni är ute på fel spår. Det är INTE som "vanliga" spel och inte ett "äkta" rpgspel heller. Det ifrågasätter hela spelindustrins syn på hur ett spel ska vara och vad man ska göra i spel. Jag tror att man bl. a. möter konstiga bossar som en hund och sånt och man behöver inte fighta dom utan kan t.ex. vara vänlig och bli vän med dom och prata sig igenom spelet också som ett exempel på hur annorlunda det är. Det är också alltså uppföljaren till ett redan tidigare lika konstigt och kultförkalrat spel.
Låter som Undertale, men det är ingen uppföljare?
Citera
2016-08-15, 02:30
Medlem
Citat:
Låter som Undertale, men det är ingen uppföljare?

Tack!

Undertale var det och det var nog mer baserat på Earthbound än en uppföljare. tack igen! <3
Citera
2016-08-15, 12:31
Medlem
Söker ett spel som jag minns att jag spelade för ca 10 år sedan. Det gick ut på att man skulle bygga upp ett "nät" av diverse byggnader som samlade mineraler, skickade runt energi, och skyddade mot fiender som kom utmed kanterna. Fienderna bestod till störst del av UFO:n. Jag minns att de defensiva byggnader man hade var några slags lasertorn och även någon slags bunker som skickade iväg ett gäng lysande bollar mot fienderna.

Man började med att välja vilken planet man ville spela på, där alla varierade i svårighet och miljö.

Med lite tur är det någon som känner igen detta, vore kul att spela det för nostalgins skull!
Citera
2016-08-24, 17:55
Medlem
Tobbsans avatar
Söker ett gammalt PC spel.. det var på svenska och spelet var lite likt Diablo. Man såg ovanfrån, och spelet var väldigt mörkt. Man kunde välja olika gubbar men minns inte om man kunde gå upp i level.. vet att en av gubbarna var en anka. Om jag minns rätt började man i ett fängelse och skulle ta sig ut där, har för mig att man även var på ett skepp. Ja, någon som vet??
Citera
2016-08-31, 13:08
Medlem
majorapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbsan
Söker ett gammalt PC spel.. det var på svenska och spelet var lite likt Diablo. Man såg ovanfrån, och spelet var väldigt mörkt. Man kunde välja olika gubbar men minns inte om man kunde gå upp i level.. vet att en av gubbarna var en anka. Om jag minns rätt började man i ett fängelse och skulle ta sig ut där, har för mig att man även var på ett skepp. Ja, någon som vet??

Drakar och Demoner: Själarnas Brunn.
Citera
2016-09-09, 08:03
Medlem
Hej. Jag söker namnet på ett datorspel som jag inte spelat på säkert 10-12 år. Jag vet inte om det finns idag men på något sätt måste det ju göra det.

Spelet var ett spel där man fick tänka till ordentligt. Spelplanen var ungefär som ett rutat område där man med hjälp av en "grej" som var en ruta skulle putta in vissa andra "grejer" i sitt bo för att klara spelet och komma till nästa Level.

Märker hur illa jag förklarar nu..
Men tänk er ett rutfält på typ 15x15 rutor. Sen fanns det vissa rutor som var ett block som inte gick rubba. Man använder piltangenter. Tänk er typ att man är en röd ruta och så finns det vissa gula rutor och med hjälp av piltangenterna är man den röda rutan och ska lyckas putta in de gula rutorna till ett mål, ett grönt fält i rutsystemet kan vi kalla det. Och när alla gula rutor befinner sig på de gröna fältet är banan avklarad.

Har inte sätt detta spel sedan tidigt 2000-tal då jag spelade det på den tjocka datorn vi hade på den tiden.

Efter mycket funderande trodde jag att det kunde hetat Subaku men det hittar jag inget på så det är fel. Kan vara ett liknande namn eller så är det något helt annat. Tack för hjälp
Citera
2016-09-09, 09:10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wierop
Hej. Jag söker namnet på ett datorspel som jag inte spelat på säkert 10-12 år. Jag vet inte om det finns idag men på något sätt måste det ju göra det.

Spelet var ett spel där man fick tänka till ordentligt. Spelplanen var ungefär som ett rutat område där man med hjälp av en "grej" som var en ruta skulle putta in vissa andra "grejer" i sitt bo för att klara spelet och komma till nästa Level.

Märker hur illa jag förklarar nu..
Men tänk er ett rutfält på typ 15x15 rutor. Sen fanns det vissa rutor som var ett block som inte gick rubba. Man använder piltangenter. Tänk er typ att man är en röd ruta och så finns det vissa gula rutor och med hjälp av piltangenterna är man den röda rutan och ska lyckas putta in de gula rutorna till ett mål, ett grönt fält i rutsystemet kan vi kalla det. Och när alla gula rutor befinner sig på de gröna fältet är banan avklarad.

Har inte sätt detta spel sedan tidigt 2000-tal då jag spelade det på den tjocka datorn vi hade på den tiden.

Efter mycket funderande trodde jag att det kunde hetat Subaku men det hittar jag inget på så det är fel. Kan vara ett liknande namn eller så är det något helt annat. Tack för hjälp

Låter som någon variant/klon av sokoban.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sokoban

Det finns flertalet kloner att hitta idag så det ska inte vara några problem att spela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in