Citat:
Ursprungligen postat av
Jobola
Blir nyfiken. Är bollens utveckling ok eller vill du fortfarande att den ska vara gjord av inälvor? Eller viss utveckling kanske är ok så de ganska tunga läderbollarna från 50-60 talet kanske vi ska köra med?
Dagens konstgräsplaner ger absolut ett visst annat spel. Jag var tveksam i början men anser nu att vi får se ett mycket roligare och intressantare spel på konstgräs jämfört med spelet på en sämre gräsplan (vilket oftast är fallet i Sverige). Jag förstår att vi inte kommer vara enade i det här fallet men statistiken visar ändå att konstgräshatarna inte längre kan köra med argumentet att lag med konstgräs får fördelar.
Jag har inte använt just det argumentet att det skulle vara en fördel för lag utan fotbollsplan sedan det kom till Örebro och Borås i mitten av 00-talet.
Då var alla så ovana vid det att det blev en fördel.
Det gillades sannerligen inte alls då och gillas inte nu, fotboll skall spelas på en fotbollsplan, inte på plastaskit. Att sedan plastaskiten är skönare än grus är en annan sak. Dock tror jag att teknikträning på en grusplan var väl så viktig för teknikutvecklingen som att försöka spela på plastaskit.
Citat:
Ursprungligen postat av
bagarn29
Närkampsspelet har blivit mindre, skaderisken för vissa typer av skador är större på plast. Olika typer av plast ger olika studsar.
Jag tror att den stora förloraren på sikt är svensk landslagsfotboll. Vi har sett i allsvenskan att spelare som varit tongivande i allsvenskan haft svårt att komma upp i samma standard på gräs i sina nya klubbar t.ex Zeneli.
Precis, det har tidigare lagts fram nån koll på de spelare som lämnade Sverige för utländska klubbar "uppåt" i systemet så att säga och det visade ju att det är spelare som lämnat en klubb med en fotbollsplan som lyckats bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tlagnoj
Okej, lugna ner er nu. Konstgräs är asbra för ungdomar. Ni minns inte hur det var att spela på grus som yngre? Spelade på grus fram till jag var 14 typ. Både hemma och borta. Halva min generation är fan knäskadade innan 25.
Grus var la gött? Speciellt i januari när det var fruset och morsan svor för att hon få sy ihop ens knickersbrallor efter varenda vinterträning om det inte lyckades bokas tid i gympahallen.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Om svenska lag tvingades lägga lite av de resurser de lägger på haldassiga utländska spelare på att hålla hyfsade gräsplaner hade der givetvis gynnat svensk fotboll.
Precis, klubbarna kan sätta press på kommunerna (kan Falkenberg få igenom kravet på en fotbollsplan på sin nya arena och gbgklubbarna kunde det på Gamla så kan alla) att lägga en fotbollsplan på nya arenor. Det handlar om att lägga pengar på underhåll själva med.
Beträffande matchen igår behöver inget sägas, det var rötet men Enock Kwakwa i Falkenberg hade jag inte sett innan (vad jag minns) och han var duktig, han kan om han nu alltid är så bra få ett nytt allsvenskt kontrakt när FFF tyvärr stämplar ut.