2016-08-12, 23:56
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobola
Men vad är fel med att välja ett ekonomiskt bättre alternativ när det dessutom visat sig att många lag med konstgräs lyckats få fram fler talanger?

Vänta nu. Att få fram talanger kan omöjligen ha någon (varken positiv eller negativ) korrelation med representationslagets underlag. När de väl kommer till A-laget har de redan fått sin grundfotbollsutbildning, och det är knappast en säsong där som främst avgör om de kommer bli något eller ej. Talangframtagningen skulle möjligen kunna ha ett samband med om juniorlagen spelar på konstgräs eller ej. Men det finns säkerligen många juniorlag till våra allsvenska gräslag som främst tränar och/eller spelar på plastmattor (typ IFK Göteborgs i PSA-hallen). Att A-laget spelar på riktigt gräs är då helt irrelevant.

Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
1: Bra naturgräs.
2: Bra konstgräs. (definitionsfråga)
3: Uselt naturgräs.
4: Uselt konstgräs.

Är vi alla eniga såhär långt? Sen utklassar givetvis konstgräs valfri grusplan året om.

Skulle vilja lägga till en nivå:
1: Bra gräs.
2: Ok gräs.
3: Bra plast.
4: Uselt gräs.
5: Ok plast.
6: Usel plast.

Personligen skulle jag vilja se någon form av dispensförfarande när det gäller plast. Att en elitförening måste visa på goda skäl att det inte är möjligt att ha en gräsmatta under säsong, för att man ska få spela allsvensk fotboll på en plastmatta. Men det lär aldrig hända tyvärr, trots att det finns massa andra (delvis löjliga) regler för hur en allsvensk arena måste vara.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2016-08-13 kl. 00:01.
Citera
2016-08-13, 00:03
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Skulle vilja lägga till en nivå:
1: Bra gräs.
2: Ok gräs.
3: Bra plast.
4: Uselt gräs.
5: Ok plast.
6: Usel plast.

/feldgrau
Tänkte på det men åsikterna är jävligt subjektiva om vad som är okej eller inte. Typ om Boråsare tycker sitt plast är okej kommer skåningarna garanterat tycka det är uselt i alla fall.
Citera
2016-08-13, 00:12
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tänkte på det men åsikterna är jävligt subjektiva om vad som är okej eller inte. Typ om Boråsare tycker sitt plast är okej kommer skåningarna garanterat tycka det är uselt i alla fall.

Sen kommer ju massa andra faktorer in och påverkar också. Är det bättre att ha en bra plastmatta 15 matcher på en säsong, än att ha en usel gräsmatta 3 matcher, ok gräsmatta 5 matcher och bra gräsmatta 7 matcher? Eller alla andra möjliga kombinationer. Det är klart att för den enskilda matchen är en bra plastmatta bättre än en usel gräsmatta, men för hela säsongen kanske man får stå ut med den usla gräsmattan någon gång.

/feldgrau
Citera
2016-08-13, 02:06
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
När jag började spela boll i slutet av 60-talet så spelade vi på gräs. Jag spelade min första gräsmatch i början på 90-talet i Korpen. Allt i Skåne, bodde du i ödemarken?

Nej jag är inte uppväxt i ödemarken utan i tätort. Stockholm om du har hört talas om det.
Citera
2016-08-13, 08:30
Avslutad
Citat:
Hur många tackade nej? 100? Så OS var väl inget vidare exempel. Däremot är Sverige regerande mästare i EM för U21. U17 tog brons i VM 2013.

Det är ganska självklart att det är ekonomi som ligger bakom. Alternativet är ett antal gräsplaner som dessutom kräver uppvärmning mm. Oklart hur många som skulle behövas för att kunna ge lika mycket användningstid som konstgräs. När kommunen äger dem ska de som sagt dessutom kunna användas till annat.

Peking har spottat ur sig talanger de senaste åren. På rak arm: Muamer Tankovic, Kristoffer Olsson, Alexander Fransson, Christoffer Nyman, Linus Wahlqvist, Filip Dagerstål, David Mitov Nilsson. Och många fler på väg upp. Tack vare konstgräset vill jag påstå.

Ja, visst är det härligt med en riktigt fin leråker. Blir ett fantastiskt fint spel som man har nytta av i internationella matcher. http://www.fotbolldirekt.se/wp-content/uploads/2013/03/Leråker.jpg

Mff spottar också talanger.

Har du spelat fotboll själv? Det spel man sefr på konstgräs skiljer sig väsentligt från riktig fotboll. Tex kan man inte glidtackla.

Du kan inte säga att det gynnar svenska lag internationellt med konstgräs. Tvärtom. Många tränare erkänner att deras lag får stora problem att spela på naturgräs, nu senast Axen, vilket givetvis missgynnar dem internationellt.

Om svenska lag tvingades lägga lite av de resurser de lägger på haldassiga utländska spelare på att hålla hyfsade gräsplaner hade der givetvis gynnat svensk fotboll.
Citera
2016-08-13, 08:52
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Blir nyfiken. Är bollens utveckling ok eller vill du fortfarande att den ska vara gjord av inälvor? Eller viss utveckling kanske är ok så de ganska tunga läderbollarna från 50-60 talet kanske vi ska köra med?

Dagens konstgräsplaner ger absolut ett visst annat spel. Jag var tveksam i början men anser nu att vi får se ett mycket roligare och intressantare spel på konstgräs jämfört med spelet på en sämre gräsplan (vilket oftast är fallet i Sverige). Jag förstår att vi inte kommer vara enade i det här fallet men statistiken visar ändå att konstgräshatarna inte längre kan köra med argumentet att lag med konstgräs får fördelar.

Jag har inte använt just det argumentet att det skulle vara en fördel för lag utan fotbollsplan sedan det kom till Örebro och Borås i mitten av 00-talet.
Då var alla så ovana vid det att det blev en fördel.
Det gillades sannerligen inte alls då och gillas inte nu, fotboll skall spelas på en fotbollsplan, inte på plastaskit. Att sedan plastaskiten är skönare än grus är en annan sak. Dock tror jag att teknikträning på en grusplan var väl så viktig för teknikutvecklingen som att försöka spela på plastaskit.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Närkampsspelet har blivit mindre, skaderisken för vissa typer av skador är större på plast. Olika typer av plast ger olika studsar.

Jag tror att den stora förloraren på sikt är svensk landslagsfotboll. Vi har sett i allsvenskan att spelare som varit tongivande i allsvenskan haft svårt att komma upp i samma standard på gräs i sina nya klubbar t.ex Zeneli.

Precis, det har tidigare lagts fram nån koll på de spelare som lämnade Sverige för utländska klubbar "uppåt" i systemet så att säga och det visade ju att det är spelare som lämnat en klubb med en fotbollsplan som lyckats bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Okej, lugna ner er nu. Konstgräs är asbra för ungdomar. Ni minns inte hur det var att spela på grus som yngre? Spelade på grus fram till jag var 14 typ. Både hemma och borta. Halva min generation är fan knäskadade innan 25.

Grus var la gött? Speciellt i januari när det var fruset och morsan svor för att hon få sy ihop ens knickersbrallor efter varenda vinterträning om det inte lyckades bokas tid i gympahallen.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om svenska lag tvingades lägga lite av de resurser de lägger på haldassiga utländska spelare på att hålla hyfsade gräsplaner hade der givetvis gynnat svensk fotboll.

Precis, klubbarna kan sätta press på kommunerna (kan Falkenberg få igenom kravet på en fotbollsplan på sin nya arena och gbgklubbarna kunde det på Gamla så kan alla) att lägga en fotbollsplan på nya arenor. Det handlar om att lägga pengar på underhåll själva med.

Beträffande matchen igår behöver inget sägas, det var rötet men Enock Kwakwa i Falkenberg hade jag inte sett innan (vad jag minns) och han var duktig, han kan om han nu alltid är så bra få ett nytt allsvenskt kontrakt när FFF tyvärr stämplar ut.
Citera
2016-08-13, 12:11
Medlem
Fick Billy assist igår, han slog inlägget(blandar och ger på den punkten, bra och dassiga)?
Citera
2016-08-13, 16:27
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Var ju helt slut i Bröndby, och inte speciellt stor skillnad mellan Superligan och allsvenskan. Plus Djurgården spelar på ett underlag som många gamla spelare inte klarar av.
Har väl i stort sett bara suttit på bänken där den närmaste tiden. Ser gärna att man skippar honom.
Citera
2016-08-13, 16:55
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Fick Billy assist igår, han slog inlägget(blandar och ger på den punkten, bra och dassiga)?

Visst men skarvade inte Hysén den vidare till MSD?
Citera
2016-08-13, 17:21
Medlem
Vad har hänt med AIK:s Wonderkid: ISAK. Har han lagt av eller är han i frysboxen? Var han kanske inte helt enkelt så jäkla vass trots allt?
Citera
2016-08-13, 17:28
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Vad har hänt med AIK:s Wonderkid: ISAK. Har han lagt av eller är han i frysboxen? Var han kanske inte helt enkelt så jäkla vass trots allt?
Ja, han slutade med fotboll och valde att öppna ett doro wat-hak i Ursvik.

Har väl varit sjuk men är tillbaka nu.
Citera
2016-08-13, 18:43
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Jaha, man får väl hoppas att Superettan har bättre domare. Felaktigare straff är nog svår att hitta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in