2016-08-12, 15:58
Moderator
vfs avatar
Onda aningar inför IFK-FFF, tur det är fredag så man kan ta några öl före och efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Jobola
Blir nyfiken. Är bollens utveckling ok eller vill du fortfarande att den ska vara gjord av inälvor? Eller viss utveckling kanske är ok så de ganska tunga läderbollarna från 50-60 talet kanske vi ska köra med?

Dagens konstgräsplaner ger absolut ett visst annat spel. Jag var tveksam i början men anser nu att vi får se ett mycket roligare och intressantare spel på konstgräs jämfört med spelet på en sämre gräsplan (vilket oftast är fallet i Sverige). Jag förstår att vi inte kommer vara enade i det här fallet men statistiken visar ändå att konstgräshatarna inte längre kan köra med argumentet att lag med konstgräs får fördelar.

Nu handlar det inte om att flera lag fått konstgräs som ett led i en utveckling, det handlar enbart om ekonomiska skäl. Dvs att om kommunerna ska bygga arenor alternativt gå i borgen så kräver dom konstgräs för att arenan ska kunna utnyttjas till annat än fotboll.

Utveckling? Du menar att Svensk fotboll utvecklats i positiv riktning?

1994 fanns det noll konstgräsplaner i allsvenskan, då rankades Sverige som trea i världen, 93 var vi nia. Fram till 2006 låg Sverige bland dom 20 bästa varje år, nu ligger vi väl på plats 40?
Citera
2016-08-12, 16:09
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf

1994 fanns det noll konstgräsplaner i allsvenskan, då rankades Sverige som trea i världen, 93 var vi nia. Fram till 2006 låg Sverige bland dom 20 bästa varje år, nu ligger vi väl på plats 40?
Herre jävla gud
1994 fanns det noll konstgräsplaner på Island...
Citera
2016-08-12, 16:39
Medlem
[quote=vf|58147134]Onda aningar inför IFK-FFF, tur det är fredag så man kan ta några öl före och efter.
/QUOTE]
Unibet är inte tveksamma.
1. 1.24
X. 6.60
2. 12.00

Läge att satsa en biljettkostnad på X, om du känner så
Citera
2016-08-12, 16:40
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Herre jävla gud
1994 fanns det noll konstgräsplaner på Island...

Nu var frågan utveckling och att konstgräset på något sätt skulle utveckla svensk fotboll och att utvecklingen skulle vara själva incitamentet för konstgräs.

Så är inte fallet, incitamentet är ekonomiskt men det förnekar alla supportrar till plastlag.
Citera
2016-08-12, 17:34
Medlem
Citat:
Nu handlar det inte om att flera lag fått konstgräs som ett led i en utveckling, det handlar enbart om ekonomiska skäl. Dvs att om kommunerna ska bygga arenor alternativt gå i borgen så kräver dom konstgräs för att arenan ska kunna utnyttjas till annat än fotboll.

De spelare som representerat Sverige fram till nu har ju inte spelat mycket på konstgräs. Framförallt inte när de var unga. Det intressanta är de unga spelarna som börjar ta över. Både U21 och yngre landslag har tagit enorma steg.
Citera
2016-08-12, 17:43
Medlem
Tlagnojs avatar
Okej, lugna ner er nu. Konstgräs är asbra för ungdomar. Ni minns inte hur det var att spela på grus som yngre? Spelade på grus fram till jag var 14 typ. Både hemma och borta. Halva min generation är fan knäskadade innan 25.
Citera
2016-08-12, 17:54
Medlem
Citat:
Nu var frågan utveckling och att konstgräset på något sätt skulle utveckla svensk fotboll och att utvecklingen skulle vara själva incitamentet för konstgräs.

Så är inte fallet, incitamentet är ekonomiskt men det förnekar alla supportrar till plastlag.

Ekonomin är absolut den största anledningen till att man väljer konstgräs. De flesta klubbar har det tufft ekonomiskt så det är inget konstigt med det. Oftast är det dessutom kommunerna som kräver det när arenorna byggs. Men vad är fel med att välja ett ekonomiskt bättre alternativ när det dessutom visat sig att många lag med konstgräs lyckats få fram fler talanger?
Citera
2016-08-12, 19:16
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Okej, lugna ner er nu. Konstgräs är asbra för ungdomar. Ni minns inte hur det var att spela på grus som yngre? Spelade på grus fram till jag var 14 typ. Både hemma och borta. Halva min generation är fan knäskadade innan 25.

När jag började spela boll i slutet av 60-talet så spelade vi på gräs. Jag spelade min första gräsmatch i början på 90-talet i Korpen. Allt i Skåne, bodde du i ödemarken?
Citera
2016-08-12, 19:23
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
När jag började spela boll i slutet av 60-talet så spelade vi på gräs. Jag spelade min första gräsmatch i början på 90-talet i Korpen. Allt i Skåne, bodde du i ödemarken?

Det är är helt beroende på var du bor/bodde och vilka förutsättningar som finns/fanns på orten du växte/växer upp på. Född och uppvuxen i Skåne, började spela fotboll i en liten klubb utanför Lund men inte fasiken fick vi träna eller spela på gräsplanerna förrän vi blivit juniorspelare. Spelade och tränade med få undantag i huvudsak på grusplaner ända upp till U16. först därefter vart det gräsplaner under säsongen. Hade tagit en (modern) konstgräsplan alla dar i veckan om det funnits då istället för gruset.
Citera
2016-08-12, 19:26
Medlem
Citat:

Är ni dumma i huvudet i Skåne eller varför förstår ni inte att förutsättningarna är andra i Skåne jämfört med största delen av Sverige. Klart som fan att man fick träna en hel del på grusplaner under vår, höst och vinter.

Edit: Tydligen även i Skåne trots mycket bättre förutsättningar.
Citera
2016-08-12, 19:37
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Det är är helt beroende på var du bor/bodde och vilka förutsättningar som finns/fanns på orten du växte/växer upp på. Född och uppvuxen i Skåne, började spela fotboll i en liten klubb utanför Lund men inte fasiken fick vi träna eller spela på gräsplanerna förrän vi blivit juniorspelare. Spelade och tränade med få undantag i huvudsak på grusplaner ända upp till U16. först därefter vart det gräsplaner under säsongen. Hade tagit en (modern) konstgräsplan alla dar i veckan om det funnits då istället för gruset.

Lustigt, jag började i en liten klubb utanför Eslöv. Vi tränade på gräs men inte på matchplanen.
Citera
2016-08-12, 19:43
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Fast nu är det du som är bonde med turen att spela på gräs. Alla lag i huvudstaden körde på grus upp till ca 15 förr, alla. Bara ni grisfösare som kunde frottera er med gräs helt enkelt. Sporthatande Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in