2016-08-12, 17:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Det är inte den låga räntan i sig som driver bostadspriserna, utan tillgången på krediter. Detta har lett till en ökad skuldsättning, vilket på sikt gör hushållen mer räntekänsliga.

Jag tror att de festa kan enas kring detta. Sedan kan vi ha olika uppfattning om skuldsättningen är "för hög" eller inte.

Ja utan pengar blir det svårt att köpa något alls, det tror jag alla är överens om, men nu var det billiga krediter det talades om.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-12 kl. 17:27.
2016-08-12, 17:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är förstås den som driver tesen som bör styrka sin tes, det förstår du va?
Att lånefinansierade objekt blir dyrare när kostnaden för lånen sjunker är ett samband som till och med du borde fatta, eller menar du att sjunkande räntor från 90 tal till 00 tal inte hade en signifikant betydelse för att kreditvolymerna kopplade till bostäder ökade?

Var det de stora tältlägren med bostadslösa som drev priserna på 90/00 och 10 talet?
2016-08-12, 17:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja utan pengar blir det svårt att köpa något alls, det tror jag alla är överens om, men nu var det billiga krediter det talades om.
Så bostadspriserna sköt fart när guldmyntfoten avskaffades, du kommer få nobelpris.
2016-08-12, 17:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är inte den låga räntan i sig som driver bostadspriserna, utan tillgången på krediter. Detta har lett till en ökad skuldsättning, vilket på sikt gör hushållen mer räntekänsliga.

Jag tror att de festa kan enas kring detta. Sedan kan vi ha olika uppfattning om skuldsättningen är "för hög" eller inte.
Om krediter är allt billigare så ökar efterfrågan på gratispengar, så vad kommer först?
2016-08-12, 17:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att lånefinansierade objekt blir dyrare när kostnaden för lånen sjunker är ett samband som till och med du borde fatta, eller menar du att sjunkande räntor från 90 tal till 00 tal inte hade en signifikant betydelse för att kreditvolymerna kopplade till bostäder ökade?

Var det de stora tältlägren med bostadslösa som drev priserna på 90/00 och 10 talet?

Nu verkar du vara lite förvirrad, eventuella tältläger har inget med det här att göra.

Men istället för att folk "borde fatta" vissa saker så kan man testa om en tes stämmer med verkligheten. Det torde vara rätt enkelt att påvisa att låga driver upp priserna och att då också högre räntor håller tillbaks dem om det nu är sant. Kan du påvisa det som du anser är självklart?

Glöm inte att klargöra om det är nominella eller reala räntor du avser.
2016-08-12, 17:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu verkar du vara lite förvirrad, eventuella tältläger har inget med det här att göra.

Men istället för att folk "borde fatta" vissa saker så kan man testa om en tes stämmer med verkligheten. Det torde vara rätt enkelt att påvisa att låga driver upp priserna och att då också högre räntor håller tillbaks dem om det nu är sant. Kan du påvisa det som du anser är självklart?

Glöm inte att klargöra om det är nominella eller reala räntor du avser.
Korrelationen mellan sjunkade räntor och stigande priser är så tydlig som den kan bli på den svenska bostadsmarknaden, titta på statistiken.

Om du hävdar att den korrelationen är falsk så motbevisa mig gärna.
2016-08-12, 17:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Är det när jag efterfrågar förklaring och detaljering på det som du skriver, som jag beter mig som en barnunge?
Eller förklarar basala mekanismer som du verkar okunnig om?

* Jag efterfrågade förklaring från din sida. Det är som vanligt helt tomt på sådant.

* Du förde resonemang om en fri marknad. Jag pekade på att för de flesta produkter sitter leverantörerna fast med mängder av bivillkor från stater och standardiseringsorgan.

* Du skulle förklara varför mitt resonemang inte skulle gälla. Med golv som exempel. Var är den statliga regleringen som hindrar konkurrens på golv? Det är tomt på förklaringar.

* Jag hävdar att leverantörer av byggvaror konkurrerar och den som inte rationaliserar och följer priserosionen går i kk. Du får gärna visa motsatsen.
Först och främst ska du då bevisa en jävla massa saker, du kan börja vid Nash och fortsätta.

Här har du faktum:
- Du påstår att det är lämpligt att generalisera mätning för vitt skilda reglerade system. Det är efterblivet. Riktigt korkat. Det innebär att om jag ska förklara och "bevisa" en sådan sak för dig ska du i minsta bete dig som en respektabel människa, och antagligen även uppvisa viss ödmjukhet inför att du är borta i ämnet om du vill ha några längre utläggningar.

Annars är vi som sagt klara. Att visa sådan fenomenal nonchalans över din inkompetens inom detta betyder att all din input förlorar sin relevans.
Senast redigerad av Trillske 2016-08-12 kl. 17:53.
2016-08-12, 17:52
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Om krediter är allt billigare så ökar efterfrågan på gratispengar, så vad kommer först?

Tillgången på krediter kommer först. Detta pressar i sin tur ner räntorna (pga konkurrensen mellan långivare).

Men du har rätt i att hushåll lockas att ta på sig större lån om räntorna uppfattas som låga. Mäklarna är mer än beredvilliga att visa på lockande kostnadskalkyler.

Sen handlade ju just den här dispyten om realräntorna verkligen är historiskt låga.
2016-08-12, 17:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tillgången på krediter kommer först. Detta pressar i sin tur ner räntorna (pga konkurrensen mellan långivare).

Men du har rätt i att hushåll lockas att ta på sig större lån om räntorna uppfattas som låga. Mäklarna är mer än beredvilliga att visa på lockande kostnadskalkyler.

Sen handlade ju just den här dispyten om realräntorna verkligen är historiskt låga.
Kredigivare träder in där marknaden finns och desto större marknad desto fler intresserade.
Dock skapas det ingen lika stor marknad om priset på pengar är högt, hönan och ägget.
2016-08-12, 17:56
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:

Ränteläget i sig blir en faktor först när det börjar påverka hushållens betalningsförmåga. Om du hävdar att så inte är fallet i nuläget så håller jag med.
2016-08-12, 18:02
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Kredigivare träder in där marknaden finns och desto större marknad desto fler intresserade.
Dock skapas det ingen lika stor marknad om priset på pengar är högt, hönan och ägget.

Jag skulle säga tillgång och efterfrågan. Tillgången på krediter har ökat, vilket drivit ned räntorna. Centralbankerna gör också sitt för att hålla nere räntorna.

Men du har förstås rätt i att detta i sin tur kan öka efterfrågan på krediter (bolån) och att detta också har skett. Jag säger inte emot dig på den punkten.
2016-08-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ja, utan tvekan.

Det är nu en tid sedan jag senast kollade in tråden, och jag kan konstatera att striden rasar för fullt. Med mer eller mindre seriösa argument. Känslorna svallar.
Mja, just nu verkar Trillske, Highbanker och Pompripossa synnerligen uppretade och koleriska, och svingar vilt omkring sig.
Nästa så man kunde tro att något som stör deras världsbild hade inträffat.

Citat:
Sanningen är ju den att INGEN vet hur fastighetspriserna kommer att utvecklas.
Visst är det så. Det vi kan göra dock är att beräkna hur det troligen skulle bli om business as usual gäller.

Citat:
Den enda faktor som jag tror på sikt kommer att påverka marknaden är hushållens betalningsförmåga. Och där är deras skuldsättning naturligtvis avgörande. Och oroande. Jag menar att hushållens skuldsättning i förhållande till inkomsterna går åt fel håll:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Finansrakenskaper/Finansrakenskaper-kvartal-och-ar/7773/7780/Arstabeller/377111/

Även du ser väl riskerna med denna utveckling?
Jag tror inte att det är rimlig att boendeutgiften går över drygt 32% av lönen. Där har det varit tidigare och då var det nog i mesta laget.
http://hurvibor.se/boendekostnader/boutgift-i-procent/
Se översta figuren till höger.
Där ser vi att boendeutgift för villaägare var ca 13% 2013. Även om den kan ha stigit sedan dess så finns det en hel del marginal.

Skulle boendeutgiften börja krypa uppåt så kommer folk anpassa sig så att man har lägre krav på standard, lägre krav på boyta, lägre krav på läge. Den nyproduktion som då skulle ske skulle främst vara för folk med högre inkomster.
Sedan lär det bero på varför boendeutgifterna stiger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in