2016-08-12, 15:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja Alpha101 har en Idé om att det inte är billiga krediter, demografi och urbanisering som drivit priserna på bostäder de senaste 20 åren, utan håller på sin tes att det är byggpriserna som skapat ökningen.

Något som är lika roligt som det är verklighetsfrånvänt.

Här har vi återigen ett exempel på hur oseriösa ni bubbelbabblare är. Ni använder konstant halmgubbar där ni påstår att andra har sagt saker men ni ger aldrig ett citat som visar att det är korrekt.

Tre stycken bubbelbabblare som direkt kommer in och visar vilken oseriös nivå ni genomgående kör med och ändå låtsas ni som att det är ni som är de seriösa. Och då har ändå de mest extrema bubbelbabblarna inte dykt upp än, tänker förstås på bajsbosse och slemhögen.
2016-08-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allebaggen
Förstår inte riktigt hur du tänker här..
Märker det.

Citat:
Antar att du menar att byggkostnaderna hela tiden ökar och att det är det som driver upp priserna på BR?
Ja.

Citat:
Men priserna för nyproduktion är ju lägre än andra lägenheter..
Har de ny lägre boendekostnad än likvärdiga befintliga med motsvarande läge?

Citat:
Och om nyproduktion upphör kan ju det även driva priserna uppåt eftersom utbudet minskar?
Och det är väl precis det som hänt. Byggbolagen har inte sett att de kan bygga BRF och gruppbyggda småhus och vara någorlunda säkra på att kunna gå runt på det. Därför har de hållit ned nivån och bara byggt på lägen de kunna räkna med att gå runt. Och det är därför så pass många byggrätter förfaller outnyttjade.
Och då har priserna krupit upp varvid byggbolagen sett att de kan bygga mer.

Citat:
Det är ju även det som drivit priserna uppåt eftersom det finns för få lägenheter.
Möjligen har du skrivit fel här, för det ser faktiskt ut som att du förstår.

Citat:
Har du missat helt hur utbud/efterfråga fungerar? Om det hade byggts massor med lägenheter som inte blir sålda kommer ju inte det direkt att öka priserna på lägenheter?
Här verkar du umgås med någon bisarr tanke på att byggbolagen skulle bygga bostäder som de inte varit rimligt säkra på att få sålda. Och skulle fortsätta bygga trots att de går back.

Det har förekommit då och då att man inte fått alla BR sålda, utan måste rabattera bostäderna och ta förlust på de. T ex var de så vid Liljeholmen. Men då blir dom desto försiktigare sedan. Och mer restriktiva med att bygga, och väntar in högre priser.
2016-08-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ja Alpha101 har en Idé om att det inte är billiga krediter, demografi och urbanisering som drivit priserna på bostäder de senaste 20 åren, utan håller på sin tes att det är byggpriserna som skapat ökningen.

Något som är lika roligt som det är verklighetsfrånvänt.
Du skulle kunna få visa det. Men det är tomt på sådant från din sida. Det vi ser av dig är slagord. Ingen substans, inga resonemang. Alla frågorna du får på förklaring och detaljering lämnar du obesvarade.
2016-08-12, 16:07
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är tvärtom så att staten vill öka skuldsättningen. Det är därför som Riksbanken håller negativ ränta.

Ja, utan tvekan.

Det är nu en tid sedan jag senast kollade in tråden, och jag kan konstatera att striden rasar för fullt. Med mer eller mindre seriösa argument. Känslorna svallar.

Trots att vi har olika uppfattning har jag därför kommit att uppskatta din förmåga att hålla huvudet kallt och endast klargöra dina argument på ett civiliserat sätt.

Sanningen är ju den att INGEN vet hur fastighetspriserna kommer att utvecklas.

Den enda faktor som jag tror på sikt kommer att påverka marknaden är hushållens betalningsförmåga. Och där är deras skuldsättning naturligtvis avgörande. Och oroande. Jag menar att hushållens skuldsättning i förhållande till inkomsterna går åt fel håll:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Finansrakenskaper/Finansrakenskaper-kvartal-och-ar/7773/7780/Arstabeller/377111/

Även du ser väl riskerna med denna utveckling?
2016-08-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ibland faller du ned till en nivå där du beter dig som en barnunge och blir minst lika korkad som en sådan också. Exempel här ovan.
Är det när jag efterfrågar förklaring och detaljering på det som du skriver, som jag beter mig som en barnunge?
Eller förklarar basala mekanismer som du verkar okunnig om?

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
1) Att flera marknader är reglerade gör inte den svenska marknaden mindre reglerad. Det är ett argument som förtjänar allvarlig diagnos. Än mindre gör flera olika typer av regleringar att vi har större möjlighet till generalisering, ett ord du antagligen nte begriper när du når det här apstadiet.

2) Repetera ovan. Om du inte begriper att ditt inlägg - och hela din ansats till generalisering - är korkat behöver så vi inte prata mer, om något någonsin.
* Jag efterfrågade förklaring från din sida. Det är som vanligt helt tomt på sådant.

* Du förde resonemang om en fri marknad. Jag pekade på att för de flesta produkter sitter leverantörerna fast med mängder av bivillkor från stater och standardiseringsorgan.

* Du skulle förklara varför mitt resonemang inte skulle gälla. Med golv som exempel. Var är den statliga regleringen som hindrar konkurrens på golv? Det är tomt på förklaringar.

* Jag hävdar att leverantörer av byggvaror konkurrerar och den som inte rationaliserar och följer priserosionen går i kk. Du får gärna visa motsatsen.

2016-08-12, 16:26
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Kraftiga slag på Valueguard, ned kraftigt i juni och upp kraftigt i juli. Även börsen upp kraftigt i juli liksom folkets förväntningar på framtida priser i SEB's återkommande mätning.
Det blir en intressant höst, antingen orkar det tuffa på ett tag till drivet av låga räntor och stark arbetsmarknad eller så viker det ned av kreditoro eller någon annan orsak.
2016-08-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Här har vi återigen ett exempel på hur oseriösa ni bubbelbabblare är. Ni använder konstant halmgubbar där ni påstår att andra har sagt saker men ni ger aldrig ett citat som visar att det är korrekt.

Tre stycken bubbelbabblare som direkt kommer in och visar vilken oseriös nivå ni genomgående kör med och ändå låtsas ni som att det är ni som är de seriösa. Och då har ändå de mest extrema bubbelbabblarna inte dykt upp än, tänker förstås på bajsbosse och slemhögen.

Men Alpha101 har ju drivit ett resonemang som kretsar kring att byggkostnaden drivit priserna, det kan du väl knappast anklaga mig för att fara med osanning kring?

Eller ska varje inlägg man gör, först följas av en 500 sidor lång deklarering av alla ingångsparametrar, så att du får lättare att läsa och förstå?
2016-08-12, 16:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men Alpha101 har ju drivit ett resonemang som kretsar kring att byggkostnaden drivit priserna, det kan du väl knappast anklaga mig för att fara med osanning kring?

Eller ska varje inlägg man gör, först följas av en 500 sidor lång deklarering av alla ingångsparametrar, så att du får lättare att läsa och förstå?

Ofta kommer ni med rena lögner som inte har någon koppling till vad personen faktiskt har sagt och ibland förvränger ni bara det som har sagt i högre eller lägre utsträckning. Det är inte svårt att citera något som har sagts och bemöta det men detta struntar ni helt i väldigt ofta. Halmgubbe kallas det för.
2016-08-12, 16:38
Medlem
FreeWorldNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Kraftiga slag på Valueguard, ned kraftigt i juni och upp kraftigt i juli. Även börsen upp kraftigt i juli liksom folkets förväntningar på framtida priser i SEB's återkommande mätning.
Det blir en intressant höst, antingen orkar det tuffa på ett tag till drivet av låga räntor och stark arbetsmarknad eller så viker det ned av kreditoro eller någon annan orsak.

Ja verkligen en intressant höst. Är nog väldigt dumt att köpa hus nu, super-mega-stor bostadsbubbla i åtminstone Stockholm.
2016-08-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ofta kommer ni med rena lögner som inte har någon koppling till vad personen faktiskt har sagt och ibland förvränger ni bara det som har sagt i högre eller lägre utsträckning. Det är inte svårt att citera något som har sagts och bemöta det men detta struntar ni helt i väldigt ofta. Halmgubbe kallas det för.

Du vet ju själv vad han har sagt, varför måste jag definera ingångsparametrar som jag vet att du redan känner till när vi för en diskussion?

Du har en taktik som bygger på att vara så obstinat som du bara orkar, vilket gör att vi aldrig kommer någonvart eftersom vi fastnar i ditt ordbajsande.
2016-08-12, 16:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du vet ju själv vad han har sagt, varför måste jag definera ingångsparametrar som jag vet att du redan känner till när vi för en diskussion?

Du har en taktik som bygger på att vara så obstinat som du bara orkar, vilket gör att vi aldrig kommer någonvart eftersom vi fastnar i ditt ordbajsande.

För att ni regelbundet rakt upp och ner ljuger om vad folk faktiskt sagt och i andra fall förvränger ni det bara. 100% halmgubbe är vad du och andra är.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-12 kl. 16:58.
2016-08-12, 16:56
Medlem
Citat:
För att ni regelbundet rakt upp och ner ljuger om vad folk faktiskt sagt och i andra fall förvränger ni det bara. 100% halmgubbe är vad du och andra är.

Vad har Alpha101 sagt då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in