2016-03-01, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
efterfrågan har ingen som helst koppling till hur mycket folk kan, vill och får låna?

Domedagsprofeter?

Du är dum i huvudet om du tror att sannolikheten för att ett ekonomiskt mönster skall upprepa sig ännu en gång är likställt med ( och lika sannolikt ) som domedagen.

men fortsätt låna du, det blir nog bra ska du se.
Om folk har ett behov kommer de finna sätt att uppfylla det. Det som framförallt är problemet för unga människor är kontantinsatsen, inte månadskostnaden. Kan de inte ta ett blancolån kan det bli svårt att köpa en bostad. Därför kommer förmögenheter omfördelas snabbare än tidigare mellan generationerna. Föräldrarna tar ett lån på sitt lågbelånade hus till barnens kontantinsatser. Sen är ungarna inne på bostadsmarknaden. Ingen har blivit fattigare, pengarna har stannat inom familjen men växlat över till den yngre generationen tidigare än förr. Behovet leder till att man hittar en lösning på problemet.
2016-03-02, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om folk har ett behov kommer de finna sätt att uppfylla det. Det som framförallt är problemet för unga människor är kontantinsatsen, inte månadskostnaden. Kan de inte ta ett blancolån kan det bli svårt att köpa en bostad. Därför kommer förmögenheter omfördelas snabbare än tidigare mellan generationerna. Föräldrarna tar ett lån på sitt lågbelånade hus till barnens kontantinsatser. Sen är ungarna inne på bostadsmarknaden. Ingen har blivit fattigare, pengarna har stannat inom familjen men växlat över till den yngre generationen tidigare än förr. Behovet leder till att man hittar en lösning på problemet.

Att sätta sin framtid i pant på att det såklart garanterat blir som du skriver, det min vän är naivt om något.

2016-03-02, 08:31
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Citat:
Där är det stora problemet. Att ordna kontantinsatsen kräver föräldrar eller släktingar som har pengarna. Har man inte det så blir det ingen bostadsrätt. Därför innebär de här skyhöga priserna att klasskillnaderna ökar, och således också spänningarna i samhället.

Lyfter man blicken så inser man att bostadsbubblan kan leda till en katastrof.

Och ja, jag är faktiskt en domedagsprofet. Jag tror att vi lever i en bostadsbubbla och att den kommer att krascha inom tio år, och att det kommer att leda till en katastrof. Det tycker jag man har goda grunder att tro, med tanke på vilka priser vi har på bostäderna i de attraktiva områdena och att vi är en av världens högst belånade folk.
2016-03-02, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Give-Em-All
Där är det stora problemet. Att ordna kontantinsatsen kräver föräldrar eller släktingar som har pengarna. Har man inte det så blir det ingen bostadsrätt. Därför innebär de här skyhöga priserna att klasskillnaderna ökar, och således också spänningarna i samhället.

Lyfter man blicken så inser man att bostadsbubblan kan leda till en katastrof.

Och ja, jag är faktiskt en domedagsprofet. Jag tror att vi lever i en bostadsbubbla och att den kommer att krascha inom tio år, och att det kommer att leda till en katastrof. Det tycker jag man har goda grunder att tro, med tanke på vilka priser vi har på bostäderna i de attraktiva områdena och att vi är en av världens högst belånade folk.
Att klyftorna i samhället ökar har du helt rätt i. Ökad spänning i samhället kommer då som ett brev på posten. Jag ser dock inte kopplingen till att det ska leda till att bostadsmarknaden ska krascha? Det finns som sagt gott om "ledigt kapital" i form av en äldre generation som sitter i lågbelånade bostäder. Jag tror som sagt att man kommer arvsskifta större delen av arvet redan under arvsgivarens livstid i framtiden. Det är en typ av inkomstutjämning utanför skattesystemet, som annars används för inkomstutjämning.

Räntorna förblir antagligen låga under överskådlig tid (om inget oväntat händer), dvs betalförmågan för driftskostnaderna kvarstår. Efterfrågetrycket ökar eftersom invandrarna får hyresrätterna. Jag ser inte kraschen.

Men visst, allt kan hända. Om EU kapsejsar går vi in i en orolig tid, Sverige dock förmodligen i mindre utsträckning än många andra länder då vi har kvar vår valuta. Ibland lönar det sig att inte gå all in.
2016-03-02, 10:09
Medlem
Citat:
Det finns som sagt gott om "ledigt kapital" i form av en äldre generation som sitter i lågbelånade bostäder. Jag tror som sagt att man kommer arvsskifta större delen av arvet redan under arvsgivarens livstid i framtiden.

Du glömmer två saker.

1. Dagens äldre sitter mycket riktigt ofta i lågt belånade bostäder, dock närmar dom sig pensionen med stormsteg och där kommer en stor del av detta kapital konsumeras när pensionssystemet visar sitt rätta ansikte och man vill fortsätta leva gott och kunna unna sig saker, och man lever längre vilket gör att kapitalet urholkas.

2. De som inte är äldre utan fortfarande jobbar på kommer inte efterlämna samma arv till sina generationer som de tidigare gjort, helt enkelt för att dom inte kommer betala av sina bostäder i samma utsträckning, restskulder och vinstskatter kommer belasta framtidens dödsbon till förbannelse, något som förhindrar förtida arvsskiften.

Och dagens unga, dom som lever ur hand i mun, som aldrig tänker betala av sina lån utan som ser bostadsaffären som att dom köper en tjänst, en funktion till en viss månadskostnad, dom kommer aldrig kunna bidra till sina efterkommande överhuvudtaget.

Det har varit en bra affär att äga sin bostad senaste 15 åren, på grund av engångseffekter samt en serie osedvanligt idiotiska politiska beslut i en tid då Europa förändras.

Att tro att det är en mall för hur framtiden ser ut är ovanligt naivt och visar på en oförmåga att se mönster utanför den egna sfären och historien.
2016-03-02, 10:36
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Citat:
Att klyftorna i samhället ökar har du helt rätt i. Ökad spänning i samhället kommer då som ett brev på posten. Jag ser dock inte kopplingen till att det ska leda till att bostadsmarknaden ska krascha?
Var kanske lite otydlig, men jag menar inte att ökade klasskillnader leder till en bostadskrasch utan snarare att dagens "inofficiella system" av arvsskiften leder till ökade klasskillnader som får svåra politiska konsekvenser.
2016-03-02, 12:32
Medlem
Citat:

Det har varit en bra affär att äga sin bostad senaste 15 åren, på grund av engångseffekter samt en serie osedvanligt idiotiska politiska beslut i en tid då Europa förändras.
bra affär?? kanske årets underdrift det har varit rena "jackpotten" är mer korrekt. Säljer nu i vår ytterligare en spekulationslägenhet, räknar med ca 1,1 miljoner i bruttovinst återigen.
2016-03-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
bra affär?? kanske årets underdrift det har varit rena "jackpotten" är mer korrekt. Säljer nu i vår ytterligare en spekulationslägenhet, räknar med ca 1,1 miljoner i bruttovinst återigen.

kul för dig, totalt ointressant för diskussionen.
2016-03-02, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Give-Em-All
Var kanske lite otydlig, men jag menar inte att ökade klasskillnader leder till en bostadskrasch utan snarare att dagens "inofficiella system" av arvsskiften leder till ökade klasskillnader som får svåra politiska konsekvenser.
Ok, då är jag med och helt enig. Dock finns ju ingen annan väg att gå för svenskarna. Idag måste man - i alla fall i storstadsområdena - köpa sin bostad. Man måste också ha en kontantinsats som är mellan 500000-1000000 kr för att köpa en mindre lägenhet i ett hyfsat område. Lösningen blir nog i många fall att låna på arvet. Jag har svårt att se att den verkligheten kommer ändras under överskådlig tid, bostadsbristen är för svår.
2016-03-02, 14:59
Avslutad
Citat:
Du glömmer två saker.

1. Dagens äldre sitter mycket riktigt ofta i lågt belånade bostäder, dock närmar dom sig pensionen med stormsteg och där kommer en stor del av detta kapital konsumeras när pensionssystemet visar sitt rätta ansikte och man vill fortsätta leva gott och kunna unna sig saker, och man lever längre vilket gör att kapitalet urholkas.

2. De som inte är äldre utan fortfarande jobbar på kommer inte efterlämna samma arv till sina generationer som de tidigare gjort, helt enkelt för att dom inte kommer betala av sina bostäder i samma utsträckning, restskulder och vinstskatter kommer belasta framtidens dödsbon till förbannelse, något som förhindrar förtida arvsskiften.

Och dagens unga, dom som lever ur hand i mun, som aldrig tänker betala av sina lån utan som ser bostadsaffären som att dom köper en tjänst, en funktion till en viss månadskostnad, dom kommer aldrig kunna bidra till sina efterkommande överhuvudtaget.

Att tro att det är en mall för hur framtiden ser ut är ovanligt naivt och visar på en oförmåga att se mönster utanför den egna sfären och historien.
Tack vare den ökade medellivslängden har många kvar sina mor-och farföräldrar till vuxen ålder. Samtidigt är normen färre barn än tidigare, så arvingarna är färre. Ett exempel: Arvet från mormor o morfar faller först ut när mormor dör vid 90, då är dottern 60 o dotterdottern 30. Mamman avstår arvet till fördel för sin dotter som behöver pengarna till en bostad. Alt mamman tar arv för att dryga ut sitt stundande pensionärsliv o låter dottern låna del av arvet till kontantinsats på bostad.

Så gruppen 2 som du talar om ovan är faktiskt de som just nu tar arv efter föräldrarna. De får med detta möjlighet att hjälpa sina barn som just nu etablerar sig på bostadsmarknaden.

Vad dessa unga kommer göra och hur mycket kapital de kommer kunna bidra med till sina efterkommande är inte topic för tråden, om vi inte ska försöka förutspå en krasch om 30 år...

Edit: ska kommentera dina sista rader också. Ja, det är utomordentligt dumt att förutspå framtiden utifrån de senaste årens utveckling. Man åkte naturligtvis titta på de parametrar som föreligger inför framtiden.

Vad man ser är ett fortsatt tryck mot jobben i storstäderna. Det drar med sig behov av bostäder. Vad vi ser är en sönderreglerad och stängd hyresmarknad idag, och inga tecken på att den kommer öppnas upp inom överskådlig framtid. Väntetiderna i bostadsköerna är orimligt långa.

Vad man ser är ett uppdämt behov från Migrationsverket att kunna putta ut människor med PUT till kommunerna. Igår gavs MV laglig möjlighet till detta. Detta kommer öka bostadsbristen. Vad man ser är ytterligare många människor som väntar på PUT/TUT. De ska sen ha bostad. Det är dessutom rätt sannolikt att det kommer en ny våg människor i år.

Kommunerna kommer vara helt upptagna med att fixa tak över huvudet till dessa människor. Svenska ungdomars behov av bostad avförs från kommunernas dagordning och blir helt och hållet den enskildes angelägenhet. Utestängd från hyresmarknaden blir den enda chansen till bostad att köpa något.

Räntorna ser, enligt alla bedömare och övriga tecken, ut att ligga lågt under överskådlig tid framöver. Arbetslösheten bland etniska svenskar och välintegrerade invandrare ligger lågt och ser ut att fortsätta på samma sätt.

Om jag skådar in i framtiden så ser jag stor och akut bostadsbrist med åtföljande eftersfrågetryck. Jag ser låga räntor och människor i jobb som kan betala månadskostnaderna. Jag ser inte marknaden vika de närmaste åren.

Förr eller senare måste skatterna höjas för att kostnaderna skenar för invandringen. Om det sammanfaller med en lågkonjunktur med ökande arbetslöshet och höjda räntor så kan det däremot bli intressanta tider på bostadsmarknaden. Då behöver man ha lite cash redo så man kan handla.
Senast redigerad av Zurfarn08 2016-03-02 kl. 15:20.
2016-03-02, 15:15
Medlem
Citat:
Tack vare den ökade medellivslängden har många kvar sina mor-och farföräldrar till vuxen ålder. Samtidigt är normen färre barn än tidigare, så arvingarna är färre. Ett exempel: Arvet från mormor o morfar faller först ut när mormor dör vid 90, då är dottern 60 o dotterdottern 30. Mamman avstår arvet till fördel för sin dotter som behöver pengarna till en bostad. Alt mamman tar arv för att dryga ut sitt stundande pensionärsliv o låter dottern låna del av arvet till kontantinsats på bostad.

Så gruppen 2 som du talar om ovan är faktiskt de som just nu tar arv efter föräldrarna. De får med detta möjlighet att hjälpa sina barn som just nu etablerar sig på bostadsmarknaden.

Vad dessa unga kommer göra och hur mycket kapital de kommer kunna bidra med till sina efterkommande är inte topic för tråden, om vi inte ska försöka förutspå en krasch om 30 år...
bra inlägg, du har huvet på skaft, verkligen
2016-03-02, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
bra inlägg, du har huvet på skaft, verkligen
Tack. Det beror nog på att jag själv gjort resan. Tror att det finns ett inre motstånd mot att hjälpa sina barn hos svenskar, man tycker inte att det ska behövas utan samhället ska vara så beskaffat att ungdomen själv kan flyga ur boet. Det är bara att vakna upp till verkligheten o inse att Sverige har förändrats. Idag måste man hålla ihop inom familjen och hjälpas åt för att få ungarna att flyga ur boet samtidigt som man hjälper gamla mamma att få en bra äldreomsorgsplats. Och kanske slår man två flugor i en smäll, där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in