Citat:
Ursprungligen postat av
johnez
1. Jag tycker en avtrappning av ränteavdraget skulle vara ett bättre lösning pga den inlåsnings effekten jag tro amorteringskravet ger. Jag vet inte vad du menar med dubbelbeskattning av räntan men jag tycker att det 30 %"iga" avdrag du idag kan göra upp till 100.000 per år mot din inkomst av tjänst eller andra inkomster av värdepapper är bättre att ta bort än amorteringskravet de nu infört.
Räntan beskattas som kapitalinkomst hos mottagaren. Av det skälet finns ränteavdraget för att inte dubbelbeskattning skall uppstå. Det är en av det fundamentala principer som skattesystemet baseras på.
Tar du däremot bort skatt på inkomst av kapital så försvinner avdrag för underskott av kapital som en konsekvens.
Just nu ser det ut som du ägnar dig åt godtyckliga ändringar i skattesystemet för att du gillar de. Men skattesystemet är baserat på ett antal principer. Och det bör vara principer som gäller. Inte godtycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
johnez
2. Staten har ett ansvar (tycker de själva iaf) att undvika en finansiell kris som uppstår på sikt vid den lånetillväxt som sker och efterföljande rusning i bostadspriserna.
Det är tvärtom så att staten vill öka skuldsättningen. Det är därför som Riksbanken håller negativ ränta.
Du behöver bestämma dig för vad den finansiella krisen du talar om är för något, mer exakt. Är det konkursrisk för banker? I så fall har staten möjlighet att öka på kapitaltäckningskrav. Eller kontracykliska fonder mm. Eller ställa hårdare krav på hur riskvikterna beräknas.
Att strypa finansiering till bostäder så att nyproduktion stannar av och arbetslösheten eskalerar som i USA 2008-2009 ligger INTE i statens intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av
johnez
3. Ja men om inte lönerna hänger med i ökningen av räntekostnader så kommer det påverka kassaflödet negativt för hushållen och det är vad jag tror de flesta hushåll tittar mest på när det räknar på köpa av fastighet eller bostadsrätt.
Lönerna lär inte stiga lika mycket (i kronor) som nominell ränta (i kronor).
I praktiken innebär stigande ränta (pga inflation) en snabbare "amortering". Det kan nog göra att några köpare blir mer försiktiga. Men vi ser historiskt att det inte varit så. Priserna har stigit.
Vad ser du om du tittar på prisförändringarna när räntan steg för ca 10 år sedan, som du själv listade för några inlägg sedan. Enligt ditt resonemang skulle priserna ha fallit. Men vad hände?
Citat:
Ursprungligen postat av
johnez
4. Inget av det du skriver om verkar handla om att bostadspriserna är speciellt höga.
De ligger på en hög nivå historiskt sätt jämfört med KPI så länge det finns mätdata.
Vad har bostadsprisernas relation till KPI för betydelse? Du behöver förklara det.