2016-08-12, 11:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag har inte så stort behov av att ha rätt på Internet så att jag skulle få orgasm av det, men alla är vi väl olika men låt säga att det passar bra ihop med din övriga personlighetsprofil

Nu var det ju inte jag som har varit helt i extas den senaste tiden här i tråden, det är bara att gå tillbaks och läsa inläggen så ser man vilka som bör känna sig träffade.

Men det är ju bra att du inte har behov av att ha rätt, annars skulle du ha ett stort problem.

Edit: behöver för övrigt inte gå tillbaks, det är bara att kolla på inlägget efter detta
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-12 kl. 11:50.
2016-08-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Äntligen! Köp, köp!

Haha, förstår att ni torskar börjar bli desperata.

Varsågod: http://www.dn.se/ekonomi/borattspriser-backar/
2016-08-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Haha, förstår att ni torskar börjar bli desperata.

Varsågod: http://www.dn.se/ekonomi/borattspriser-backar/

Vet ej om du läste hela? Men verkar...som med allt, att det finns delade meningar??

Erik Olsson, vd för Erik Olsson Fastighetsförmedling, menar dock i ett skriftlig uttalande att prisnedgångarna bara är "ett hack i priskurvan". Han påpekar bland annat att det råder bostadsbrist.

– Sysselsättning, räntenivå, disponibla inkomster och annat som styr bostadspriserna är väldigt gynnsamt för bostadsmarknaden, tillägger Olsson
2016-08-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Vet ej om du läste hela? Men verkar...som med allt, att det finns delade meningar??

Erik Olsson, vd för Erik Olsson Fastighetsförmedling, menar dock i ett skriftlig uttalande att prisnedgångarna bara är "ett hack i priskurvan". Han påpekar bland annat att det råder bostadsbrist.

– Sysselsättning, räntenivå, disponibla inkomster och annat som styr bostadspriserna är väldigt gynnsamt för bostadsmarknaden, tillägger Olsson

Jodå, jag vet att Eriks jobb gjorde bäst i att sälja så dyrt som möjligt och det vore också konstigt om han, inte gjorde just sitt jobb..

Jag vet också att priserna fortsätter att sjunka!
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-12 kl. 11:56. Anledning: Red
2016-08-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Sysselsättning, räntenivå, disponibla inkomster och annat som styr bostadspriserna är väldigt gynnsamt för bostadsmarknaden, tillägger Olsson

Men...men.... nu blir jag lite konfunderad.

[IRONI]
Jag trodde Alpha101 "bevisat" att bostadspriserna styrs av kostnaden att bygga.
[/IRONI]

Märkligt att så kunnigt folk som arbetar med bostadsmarknaden vet så mycket sämre än vår egen lille internetmatematiker.

2016-08-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men det är ju bra att du inte har behov av att ha rätt, annars skulle du ha ett stort problem.

Ja, iaf i den här tråden och med tanke på utfall hittills, i andra avseenden har jag rätt ibland, som med Brexit till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Edit: behöver för övrigt inte gå tillbaks, det är bara att kolla på inlägget efter detta

Jodå jag förstår precis vad du menar, en del här är aningen mer excentriska än andra, om vi säger så.
2016-08-12, 12:28
Medlem
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/08/12/boratter-sjunker-i-pris.html

"Per-Arne Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik, noterar i en kommentar att antalet försäljningar sjunker på sommaren, och att antalet sålda villor och bostadsrätter i juli nästan halverades jämfört med i maj."

Värt att notera att många som försökte sälja i maj/juni verkar ha dragit bort sina objekt från marknaden då de inte fått sålt för begärda priset. Det är iallafall uppfattningen jag fått.

Om nu antalet objekt sjunkigt så kraftigt så kanske det maskerar ett mindre fall. Då de som nu flyttar till stockholm måste få ett boende, och då är BR oftast det enda alternativet. Blir intressant att se nu när alla som vill sälja lägger ut dem i aug-september. Överutbud möjligen?
2016-08-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/08/12/boratter-sjunker-i-pris.html

"Per-Arne Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik, noterar i en kommentar att antalet försäljningar sjunker på sommaren, och att antalet sålda villor och bostadsrätter i juli nästan halverades jämfört med i maj."

Värt att notera att många som försökte sälja i maj/juni verkar ha dragit bort sina objekt från marknaden då de inte fått sålt för begärda priset. Det är iallafall uppfattningen jag fått.

Om nu antalet objekt sjunkigt så kraftigt så kanske det maskerar ett mindre fall. Då de som nu flyttar till stockholm måste få ett boende, och då är BR oftast det enda alternativet. Blir intressant att se nu när alla som vill sälja lägger ut dem i aug-september. Överutbud möjligen?

jaha, nu börjar bubbelbabblarna prata om överutbud ni söker hela tiden desperat efter anledningar som ska få priserna att rasa med löjliga påståenden som -50% eller liknande. Är det inte att räntan är "artificiellt" låg, så är det KPI, och nu ska det tydligen bli ett överutbud.

Stackars patetiska losers är ni bubbelbabblare.

Stockholm BR279
Senaste mån+3,5%

priserna på väg upp kraftigt ...

2016-08-12, 12:43
Medlem
Kn0llas avatar
Världens hemskaste ras genom alla tider kommer att ske i höst.
Senast redigerad av Kn0lla 2016-08-12 kl. 12:53.
2016-08-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
jaha, nu börjar bubbelbabblarna prata om överutbud ni söker hela tiden desperat efter anledningar som ska få priserna att rasa med löjliga påståenden som -50% eller liknande. Är det inte att räntan är "artificiellt" låg, så är det KPI, och nu ska det tydligen bli ett överutbud.

Stackars patetiska losers är ni bubbelbabblare.

Stockholm BR279
Senaste mån+3,5%

priserna på väg upp kraftigt ...

Båda lägren gör precis samma sak.

Du är fortfarande på -1,5% då du verkar äga BR i sthlm. Kass avkastning senaste 3 mån (-1,5%). Om du haft pengarna fria hade du kunnat få en bättre avkastning. Jag hoppas du blir ruinerad i framtiden.
2016-08-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det låter som du här tänker dig en lågkonjunktur eller liknande.
Det lär sänka bostadspriserna iom att hushållens ekonomi försämras. Men det säger inget om att bostadspriserna är speciellt höga. Även bilförsäljningen kommer att påverkas i ett sådant läge. Samt mycket annat.
Det handlar mer om att ekonomin försämras och man rättar munnen efter matsäcken.
(Och priserna/konsumtionen lär återgå när problemen är över).

Du vill införa dubbelbeskattning av räntan? Eller handlade det om att du vill ta bort kapitalskatterna (och därmed tillhörande avdrag)?

Problemen för Grekland höjde de grekiska räntorna. Men inte andra räntor. Stabila länder kan istället få se fallande riskpremie i sådana situationer.
De svenska bankerna har hög kreditvärdighet och väldigt låga försäkringspremier, och gör bra ifrån sig i överhetens stresstester. Sådant kan för all del ändras med tiden men i närtid ser det inte ut som att man ska vänta sig någon ökad riskpremie.

Stiger inflationen så är det troligt att real boränta efter skatt snarast minskar. Dvs lånekostnaden minskar. (Däremot så stiger utgiften för boende, och lånet minskar snabbare i förhållande till lönen).

Det låter mer som att du talar om någon händelse som kan få hushållen att minska sin konsumtion i största allmänhet.
Inget av det du skriver om verkar handla om att bostadspriserna är speciellt höga.

Och du skriver inget om vilken kostnadsminskning som skall ske för nyproduktionen. I det du talar om ovan så verkar det mest handla om att nyproduktionen upphör. (Och byggjobbare hantverkare mfl blir arbetslösa).
Dvs tämligen temporära förändringar. Där priserna återgår när den tillfälliga störningen är över.

1. Du vill införa dubbelbeskattning av räntan? Eller handlade det om att du vill ta bort kapitalskatterna (och därmed tillhörande avdrag)?
Långivarna har ett tak i förhållande till lön. Varför skall staten lägga sig i detta? Det är väl en fråga för avtalsparterna.

Jag tycker en avtrappning av ränteavdraget skulle vara ett bättre lösning pga den inlåsnings effekten jag tro amorteringskravet ger. Jag vet inte vad du menar med dubbelbeskattning av räntan men jag tycker att det 30 %"iga" avdrag du idag kan göra upp till 100.000 per år mot din inkomst av tjänst eller andra inkomster av värdepapper är bättre att ta bort än amorteringskravet de nu infört.

2. Långivarna har ett tak i förhållande till lön. Varför skall staten lägga sig i detta? Det är väl en fråga för avtalsparterna.

Staten har ett ansvar (tycker de själva iaf) att undvika en finansiell kris som uppstår på sikt vid den lånetillväxt som sker och efterföljande rusning i bostadspriserna.

3. Stiger inflationen så är det troligt att real boränta efter skatt snarast minskar. Dvs lånekostnaden minskar. (Däremot så stiger utgiften för boende, och lånet minskar snabbare i förhållande till lönen).

Ja men om inte lönerna hänger med i ökningen av räntekostnader så kommer det påverka kassaflödet negativt för hushållen och det är vad jag tror de flesta hushåll tittar mest på när det räknar på köpa av fastighet eller bostadsrätt.

4. Inget av det du skriver om verkar handla om att bostadspriserna är speciellt höga.

De ligger på en hög nivå historiskt sätt jämfört med KPI så länge det finns mätdata.
Senast redigerad av johnez 2016-08-12 kl. 13:27.
2016-08-12, 13:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn0lla
Världens hemskaste ras genom alla tider kommer att ske i höst.

Tur att du använder ett konto där du bara har skrivit 2 inlägg när du skriver detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in