2016-08-12, 09:56
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Vart kan du se statistik härifrån?

Ser slutpriser varje vecka. Jämför storlek o pris vs samma storlek o pris i samma hus tidigare. Senaste månaden har det mesta legat kring 2015s nivåer.

https://www.booli.se/slutpriser/innanfor+tullarna/883816/

Dock har ettor dragit i väg lite innan skolstarten. Tror ettor är fortfarande nåt folk har råd med. Tanken med ett amorteringskrav är ändå att sänka priserna, vilket folk ofta glömmer.
Senast redigerad av ecu971 2016-08-12 kl. 09:59.
2016-08-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej jag säger alltid att man inte bör dra slutsatser på enstaka samples under tunn handel utan att man bör filtrera bruset. Detta följer däremot inte majoriteten av bubbelbabblarna som istället skriker sälj så fort vi får ett tick som indikerar nedgång. Jag hoppas därför att de han komma innan de såg detta, de har ju varit helt i extas under sommaren.

Jag tror du klassar mig till en av "bubbelbabblarna" men jag har sagt att bubblan kan fortsättas att blåsas upp under lång tid, men vid något tillfälle kommer det punkteras, snabbt eller i ett utdraget förlopp, sen om det sker i höst eller om 2 år eller 4 år det har jag ingen aning om.
2016-08-12, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Ser slutpriser varje vecka. Jämför storlek o pris vs samma storlek o pris i samma hus tidigare. Senaste månaden har det mesta legat kring 2015s nivåer.

https://www.booli.se/slutpriser/innanfor+tullarna/883816/

Dock har ettor dragit i väg lite innan skolstarten. Tror ettor är fortfarande nåt folk har råd med. Tanken med ett amorteringskrav är ändå att sänka priserna, vilket folk ofta glömmer.

ja du har säkert bättre statitisk koll än Valueguard

Stockholm BR279
Senaste mån+3,5%

http://www.valueguard.se/stockholmbr

2016-08-12, 10:04
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg

Stockholm BR279
Senaste mån+3,5%

Gäller hela länet
2016-08-12, 10:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Det är bara information från min sida om ränta och realräntan var ungefär som det senaste 20 årens genomsnitt genomsnittlig.

Okej, ja det stämde rätt bra med det normala läget men jag tycker man ändå bör se lite längre skeenden än bara enstaka år. Många ha fått för sig att räntorna, både de nominella och realräntorna, var i ett normalläge under delar av 80/90-talet. Men den perioden med höga räntor var inte alls normal utan den sticker ut ordentligt historiskt sett.

Läget som vi har nu med låga realräntor är mycket mer i linje med vad som varit normalt tidigare än högränteperioden vi hade tidigare. Ingenting tyder heller på att vi ska få markant högre räntor under överskådlig tid och ju längre denna tid består desto fler kommer inse att detta är normalt.
2016-08-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Tanken med ett amorteringskrav är ändå att sänka priserna, vilket folk ofta glömmer.
Var har du fått det ifrån?
2016-08-12, 10:11
Medlem
Citat:
Jag tror du klassar mig till en av "bubbelbabblarna" men jag har sagt att bubblan kan fortsättas att blåsas upp under lång tid, men vid något tillfälle kommer det punkteras, snabbt eller i ett utdraget förlopp, sen om det sker i höst eller om 2 år eller 4 år det har jag ingen aning om.
Ska byggkostnaderna falla då, eller ska nyproduktion upphöra, eller vad är det du har räknat ut ska hända?
2016-08-12, 10:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jag har faktiskt inte så bra koll på vad du har skrivit tidigare men det betyder att du i mina ögon inte har utmärkt dig som en extrem bubbelbabblare som om och om igen kommer med rena lögner och förnekar verkligheten. I mina ögon är man inte en bubbelbabblare bara för att man tror på nedgång om man kan argumentera någorlunda sakligt utan ständiga personangrepp och halmgubbar.
2016-08-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ska byggkostnaderna falla då, eller ska nyproduktion upphöra, eller vad är det du har räknat ut ska hända?

Exakt vad som ska hända för att det ska ske vet jag inte, men en kombination av politiska beslut och/eller omvärldshändelser tro jag det kommer vara. Amorterings kravet verkar ju inte påverkat om nu uppgången tar fart igen.

Men det kan bli ett avvecklande av räntebidraget (som jag tycker hade varit bättre än amorterings kravet)
och/eller
Bolånetak i förhållande till lön lagstadgas och det sätts rätt "snävt".
och/eller
Oväntad hastig ökning av inflationen eller ökade upplåningskostnader för bankerna vid en bankkris i EU som höjer bolåneräntorna kraftigt.
och/eller
Svensk lågkonjunktur och med kraftigt ökad arbetslöshet.
och/eller
Eller någon annan "svart svan" som inte går att förutse eller som det inte talas om.
2016-08-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Hoppas bubbelbabblarna han komma innan de såg detta.

Jag har inte så stort behov av att ha rätt på Internet så att jag skulle få orgasm av det, men alla är vi väl olika men låt säga att det passar bra ihop med din övriga personlighetsprofil
2016-08-12, 11:04
Medlem
Citat:
Exakt vad som ska hända för att det ska ske vet jag inte, men en kombination av politiska beslut och/eller omvärldshändelser tro jag det kommer vara. Amorterings kravet verkar ju inte påverkat om nu uppgången tar fart igen.
Det låter som du här tänker dig en lågkonjunktur eller liknande.
Det lär sänka bostadspriserna iom att hushållens ekonomi försämras. Men det säger inget om att bostadspriserna är speciellt höga. Även bilförsäljningen kommer att påverkas i ett sådant läge. Samt mycket annat.
Det handlar mer om att ekonomin försämras och man rättar munnen efter matsäcken.
(Och priserna/konsumtionen lär återgå när problemen är över).

Citat:
Men det kan bli ett avvecklande av räntebidraget (som jag tycker hade varit bättre än amorterings kravet)
Du vill införa dubbelbeskattning av räntan? Eller handlade det om att du vill ta bort kapitalskatterna (och därmed tillhörande avdrag)?

Citat:
och/eller
Bolånetak i förhållande till lön lagstadgas och det sätts rätt "snävt".
Långivarna har ett tak i förhållande till lön. Varför skall staten lägga sig i detta? Det är väl en fråga för avtalsparterna.

Citat:
och/eller
Oväntad hastig ökning av inflationen eller ökade upplåningskostnader för bankerna vid en bankkris i EU som höjer bolåneräntorna kraftigt.
Problemen för Grekland höjde de grekiska räntorna. Men inte andra räntor. Stabila länder kan istället få se fallande riskpremie i sådana situationer.
De svenska bankerna har hög kreditvärdighet och väldigt låga försäkringspremier, och gör bra ifrån sig i överhetens stresstester. Sådant kan för all del ändras med tiden men i närtid ser det inte ut som att man ska vänta sig någon ökad riskpremie.

Stiger inflationen så är det troligt att real boränta efter skatt snarast minskar. Dvs lånekostnaden minskar. (Däremot så stiger utgiften för boende, och lånet minskar snabbare i förhållande till lönen).

Citat:
Eller någon annan "svart svan" som inte går att förutse eller som det inte talas om.
Det låter mer som att du talar om någon händelse som kan få hushållen att minska sin konsumtion i största allmänhet.
Inget av det du skriver om verkar handla om att bostadspriserna är speciellt höga.

Och du skriver inget om vilken kostnadsminskning som skall ske för nyproduktionen. I det du talar om ovan så verkar det mest handla om att nyproduktionen upphör. (Och byggjobbare hantverkare mfl blir arbetslösa).
Dvs tämligen temporära förändringar. Där priserna återgår när den tillfälliga störningen är över.
2016-08-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg

Stockholm BR279
Senaste mån+3,5%

Han pratade om hela länet din fåntratt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto