2016-08-12, 09:58
  #9613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ni som vill ha marknadshyra kan ju börja bygga och sedan införa marknadshyra när ni byggt bort bristen. Då lär nog få vara emot marknadshyror. Så bara börja bygga. Se så chop chop.
Hyresregleringen gör det ointressant för oss att bygga.

Så det är ni som vill ha hyresregleringen som får ta ansvar för den som ta av era pengar och bygga.

Min fråga är varför ni inte tar ansvar för er reglerings konsekvenser.
Är ni dåliga människor? Eller vad är det frågan om?
Citera
2016-08-12, 10:03
  #9614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingolol
Fast... ferrari är dyra för att det produceras relativt få... kostnaden för produktion står knappast i paritet vad försäljningspriset.
Det finns väldigt stora fasta kostnader. Dessa ska slås ut på en väldigt liten försäljningsvolym. Därav det mycket höga priset.

Att producera fler och sälja lite billigare skulle antagligen göra att man inte fick alla sålda och gick i kk.

Företag som överlever har en hygglig förståelse för vilka priser som lever till vilken försäljning.
Citera
2016-08-12, 10:12
  #9615
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu smiter ni bara undan frågan och börjar prata om annat.

Frågan var hur Schweiz har kunnat ordna fram bostäder, så att man inte har långa köer, trots att man har dubbelt så många utlandsfödda i landet.

Ni har inte svarat på den.

Schweiz invandrare har köpkraft, arbetar och betalar skatt. Är du medveten om att det förts en omfattande debatt i Schweiz om att stänga gränsen för invandring, just för att invandringen ledde till uppblåsta priser på bomarknaden? Det kulminerade i en folkomröstning.

Har du fler totalt ointressanta internationella utblickar att bidra med?
Citera
2016-08-12, 10:14
  #9616
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag förklarar verkligheten för dig. Det behövs.

Borde du inte ta in informationen så att du får en bättre förståelse och kan göra mindre fel i framtiden.
Du inser rimligen att du är svarslös, och det är därför du inte kan ge några svar utan behöver förfalla till personangrepp.

Det enda du gör är att få det att framstå som om att lagar och regler är omöjliga att förrändra. Ingenting annat. Det är rent pajaseri i en diskussion som främst, ja kanske endast, handlar om att just ändra lagar och regler (t.ex. för att kunna införa marknadshyror).
Citera
2016-08-12, 10:27
  #9617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Se där! Det finns trots allt hyresrätter utan kö...

http://www.svd.se/bostadskon-nya-lagenheter-slapptes-utan-vantetid/om/rekordlanga-bostadskon

Är priset rätt så finns det ingen kö, så varför skulle det bli så mycket dyrare än så med marknadshyror?
Citat:
Samtidigt är trycket stenhårt även på nyproduktion när läget uppfattas som helt rätt. Till exempel var den genomsnittliga kötiden för de 46 hyresrätter i nyproduktion som hittills i år har förmedlats i Stockholms innerstad 8,5 år. Då var snitthyran likväl 2 624 kronor per kvadratmeter och år – för 77 kvadratmeter en månadshyra på hela 16 800 kronor.
Dvs när läge/standard/mm är bra så kan folk förbruka sin plats i bostadskön.

Citat:
Det finns förstahandskontrakt på hyresrätter som ibland måste förmedlas nästan utan kötid även i Storstockholm. Vissa delar av nyproduktionen har så höga hyror att det i praktiken inte finns någon bostadskö.
Men när läget (eller något annat) inte är bra så behåller man hellre sin plats i kön. Dvs det handlar inte om någon bostadsbrist.
Citera
2016-08-12, 10:33
  #9618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Schweiz invandrare har köpkraft, arbetar och betalar skatt. Är du medveten om att det förts en omfattande debatt i Schweiz om att stänga gränsen för invandring, just för att invandringen ledde till uppblåsta priser på bomarknaden? Det kulminerade i en folkomröstning.

Har du fler totalt ointressanta internationella utblickar att bidra med?
Nu svarar du fortfarande inte på frågan. Du berör den inte ens. Utan håller på och orerar om helt andra saker.

Varför är det så svårt att svara på den ställda frågan? Vet du inte varför? I så fall är det väl bara att du säger det.

Varför är det inte bostadsköer på 20 år till HR i Schweiz?
Hur kan min i Schweiz ha lyckats bygga bostäder till alla utlänningar?
Citera
2016-08-12, 11:21
  #9619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är möjligt att det blir så. Och så ska jag givetvis vara dig tacksam som försvarar vansinnet

När ska du inse att ombildningarna är en konsekvens av den illafungerande hyresmarknaden?

Ombildningarna i Stockholm (100.000tals) är en konsekvens av att dåvarande politiska
majoritet anser att allmännyttan skall avvecklas. Gick bra i Stockholms innerstad. Har
ännu inte gått i Rinkeby ...
Citera
2016-08-12, 11:30
  #9620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Äntligen lite sossar som kan tänka utanför den ideologiska boxen...

http://www.dn.se/debatt/hyresregleringen-minskar-inte-bostadssegregeringen/

Notera att det i artikeln inte sägs ett ord om utförsäljningen av allmännyttan från den
förutvarande majoriteten. Men inne på Handels kanske man inte vet om det ...

Denna process har inte minskat, men heller inte ökat antalet lägenheter och med tanke
på den inbyggda gentrifieringen i denna process är det t o m troligt att den genomsnittliga
lägenhetsytan per boende har ÖKAT och inte minskat. Precis som Kurtan vill. Eller hur var
det nu han tänkte ?
Citera
2016-08-12, 11:40
  #9621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
* Lagen stipulerar att hyresgästerna har rätt att skapa en BRF och vara med och offerera på fastigheter som är ute till försäljning. Detta har du fått förklarat för dig massor med ggr. Vad är skälet till att du inte kan ta emot den informationen. Är det för komplicerat för dig?

* Allmännyttan har krav på sig att vara affärsmässiga. Det tvingar dom att ta in bud från andra fastighetsbolag. Och tvingar dom att sälja till den som betalar bäst. (Annars förskingrar dom offentliga medel). HGF skulle omedelbart anmäla det kommunala fastighetsbolag som sålde till någon annan än högstbjudande. Det handlar om att Allmännyttan skall få in pengar till nyproduktion.

* Det betyder att Allmännyttan fått in så bra betalt som det går.

Vad i ovanstående är det som är för komplicerat att förstå?
Något måste det vara för vi måste förklara det om och om igen.

Det är inget brott att vara svårt enfaldig, men ni som nu är det borde väl begära förtydligande på det som ni inte förstår, snarare än att bara repetitivt upprepa fantasier utan verklighetsförankring.

Ditt vanliga gamla trams ...

https://hagsatrabormotikanobostad.wordpress.com/

http://stockholm.etc.se/debatt/varfor-vi-ockuperar-nya-allmanna-aulan-i-hagsatra

https://mitti.se/hyrorna-chockhojs-%C2%ADefter-stambytet/

De hyresgäster (i förorten) som vägrade bilda BRF straffades med att säljas till en
privat hyresvärd som givetvis genast satte igång sin process för att få rejält höjda
hyror. Den fasta politiska viljan hos dåvarande majoritet är helt uppenbar för alla
och inte ens dessa politiker skulle försvara sitt agerande idag utan bara prata på
om något annat. Det är sådant som gör dig lite pinsam. Men både du och jag vet
ju vad du vill.

Och det var inte bara allmännyttan som slumpades ut utan även t ex vårdcentraler
och förskolor som i princip skänktes bort till de som råkade arbeta där. Inte fick
någon utomstående lägga några bud där inte !

Men, när vansinnet uppmärksammades, slog dåvarande majoriteten faktiskt till
en smula reträtt. Hade kunnat bli riktigt pinsamt i nästa valrörelse. Och det här
är alltså en klar parallell till när Sovjetunionen skulle bli Ryssland och oligarkerna
fick ta över och skapa sig förmögenheter.

Du har all rätt i världen att gilla de här processerna, men lite mera tänkande
människor än du ser konsekvenserna av den brutala politiken ...
Citera
2016-08-12, 13:07
  #9622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det enda du gör är att få det att framstå som om att lagar och regler är omöjliga att förrändra. Ingenting annat. Det är rent pajaseri i en diskussion som främst, ja kanske endast, handlar om att just ändra lagar och regler (t.ex. för att kunna införa marknadshyror).
Nej, det jag gör är att informera dig om vad gällande lagar leder till för konsekvenser, och vad man kan göra och inte.

Det är vad diskussionen har handlat om.

Ändrar man lagarna så blir det andra konsekvenser. Men det var inte diskussionen.
Citera
2016-08-12, 13:19
  #9623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Ditt vanliga gamla trams ...
...
De hyresgäster (i förorten) som vägrade bilda BRF straffades med att säljas till en
privat hyresvärd som givetvis genast satte igång sin process för att få rejält höjda
hyror. Den fasta politiska viljan hos dåvarande majoritet är helt uppenbar för alla
och inte ens dessa politiker skulle försvara sitt agerande idag utan bara prata på
om något annat. Det är sådant som gör dig lite pinsam. Men både du och jag vet
ju vad du vill.
Här visar du bara att du inte förstår, trots att vi förklarat för dig om och om igen.

Det skulle passa bättre för dig att skriva i forum för konspirationsteorier. Du visar här att du ignorerar verkligheten och använder istället några fantasier som axiom för dina skriverier.

Fakta är i stället följande:
* Det är när fastighetsbolaget avser att sälja som hyresgästerna har rätt att offererar på fastigheterna.

* Om hyresgästerna väljer att inte offerera, eller offererar för lågt bud, så säljs fastigheterna till den som offererar högst.

* Dvs när fastighetsbolaget annonserar en försäljning blir det antingen till ett annat fastighetsbolag eller till hyresgästerna som bildat en BRF. Beroende på vem som bjuder högst.

Hur kan det vara så hopplöst svårt för dig att förstå detta extremt enkla och simpla?
Vilken punkt är det du inte begriper?

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Du har all rätt i världen att gilla de här processerna, men lite mera tänkande
människor än du ser konsekvenserna av den brutala politiken ...
Jag skulle istället säga att jag har inga som helst problem med att andra har andra preferenser. T ex att du föredrar den Nordkoreanska vänsterpolitiken, som leder till att svälten står för dörren.

Men det som inte är acceptabelt är verklighetsförfalskning som du och andra ägnar er åt. Och det är när ni ägnar er åt den som jag säger ifrån.
Citera
2016-08-13, 08:48
  #9624
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Ombildningarna i Stockholm (100.000tals) är en konsekvens av att dåvarande politiska
majoritet anser att allmännyttan skall avvecklas. Gick bra i Stockholms innerstad. Har
ännu inte gått i Rinkeby ...

Nej du gör inte rätt analys. Ombildningar av stora mått är en konsekvens av en hyresmarknad som inte fungerar. Vid rätt hyressättning är incitamenten till ombildning lika med noll.

Så du får bara tillbaka din egen skit som du konstigt nog försvarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in