2016-08-10, 13:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Se där! Det finns trots allt hyresrätter utan kö...

http://www.svd.se/bostadskon-nya-lagenheter-slapptes-utan-vantetid/om/rekordlanga-bostadskon

Är priset rätt så finns det ingen kö, så varför skulle det bli så mycket dyrare än så med marknadshyror?
Citera
2016-08-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Se där! Det finns trots allt hyresrätter utan kö...

http://www.svd.se/bostadskon-nya-lagenheter-slapptes-utan-vantetid/om/rekordlanga-bostadskon

Är priset rätt så finns det ingen kö, så varför skulle det bli så mycket dyrare än så med marknadshyror?

Även som den skulle kunna betala t ex 11.500 för 77 m2 kan få underkänt av en
hyresvärd som inte vill ta minsta lilla chans och sänka sina inkomstkrav.

Dock, vid 85, skall alla få välja ett äldreboende vi kan flytta till utan prövning. Bara
att hålla sig vid liv på den hårda marknaden alltså. Visst är livet underbart ...

http://www.svd.se/85-aringar-lovas-aldreboende
Citera
2016-08-10, 16:16
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Skillnaden skulle väl vara att hyresgästerna har någon form av företrädesrätt pga. besittningsskyddet i hyresrätten. Dvs. annan person/juridisk person kan inte lägga bud på själva hyresrätten utan måste köpa hela fastigheten. Normalt sett finns det alltid enstaka eller grupper av hyresgäster som vägrar delta och då får dessa bli hyresgäster till bostadsrättsföreningen.

2. Det går alldeles utmärkt att sälja mark också. Problemet är att mark med nyttjanderätter vanligtvis tillskrivs lägre värden, såvida dessa inte är inkomstbringande&tidsbegränsade. Den ultimata värdeförstöringen av mark torde vara Stockholms stads upplägg med oändliga tomträttsarrenden för hyresbyggnader, där så att säga avgälden inte utan problem kan överskrivas eller individualiseras på en markköpare. Man kan väl anta att problemet kommer att lösas i framtiden, med någon form av rätt att köpa mark för tomträttsinnehavarna.

Jo, jo och ja, ja. Min poäng är att samma personer som förespråjar omfattande ombildning av allmännytta till brf, påstår att det är lagvidrigt och omöjligt med omfattande markförsäljning.
Citera
2016-08-10, 17:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jo, jo och ja, ja. Min poäng är att samma personer som förespråjar omfattande ombildning av allmännytta till brf, påstår att det är lagvidrigt och omöjligt med omfattande markförsäljning.

Du jämför äpplen med bananer när du gör den liknelsen.

Att vräka ut mark för att pressa marknadspriset är lagvidrigt av förståeliga skäl.

Men att sälja hyresfastigheter till marknadspris är något helt annat.
Citera
2016-08-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang

1. Jaså det där. Det var bara svammel. De menade nog att ifall Stockholms stad hugger upp 5000hektar i 1 hektarsbitar och lägger ut det på ebay samma dag, så kan det bli lite si och så med budgivningen, när 100.000 personer springer runt och ska mäta avstånd, strandsskydd, fornlämningar, spekulation och läsa hundratals gamla fastighets, myndighets och domstolshandlingar.

2. Givetvis kan kommunen sälja mark. Frågan är väl om marken kan bebyggas, hur lång tid det tar etc. osv. Ska de bygga högt&mycket så måste de ju skaffa detaljplan idag - det är nog något som tar 5-10år... enligt tidningarna.
Citera
2016-08-10, 18:09
Medlem
Citat:
Du jämför äpplen med bananer när du gör den liknelsen.

Att vräka ut mark för att pressa marknadspriset är lagvidrigt av förståeliga skäl.

Men att sälja hyresfastigheter till marknadspris är något helt annat.

1. Det tror jag inte på. Förövrigt är det ganska osannolikt att så sker då det vore något nytt i den politiska lådan för den styrande koalitionen. Rent historiskt har den sortens koalitioner på sin höjd upplåtit 50hektar i stöten för tidsbegränsade tomträtter för typ egnahemsbyggen, med krav på egnahemsbyggarna att bygga och bekosta vägar, avlopp etc. osv.

2. Så jag tror att du oroar dig i onödan, även om det skulle vara kul med lite markförsäljningar. Detaljplanerna tar dock som tidigare nämnt omfattande tid att få till, liksom infrastruktur.
Citera
2016-08-10, 18:18
Medlem
Hela Fältöversten borde rivas och istället bygga nya lyxlägenheter,lyxhotell och en riktigt lyxig galleria inte för stor.
Citera
2016-08-10, 23:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Bra rapport från WSP om rörlighetens betydelse för svenska bostadsmarknaden.

http://www.fastighetsagarna.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=22f9984c -0a67-4dd3-8089-616bc7a162ec&FileName=Den+or%C3%B6rliga+bostadsmar knaden+webb.pdf
Citera
2016-08-11, 00:47
Medlem
Citat:
När hade du själv tänkt börja bygga och ge "kartellen" en match?

Du får ju ta och läsa vad han skriver innan du börjar hojta om att någon är partisk.

Är det konstigt att bolag är vinstdrivande menar du?

Bra svar, not. Kurtan, när ska du börja bygga ferraribilar? Va? Om du inte tänker göra det varför använder du dom som referens? Ska du köpa en fabrik och börja producera?

Jävla idiot.

Menar du att en sådan person som han är opartisk och skriver objektivt?
Citera
2016-08-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Måste läsning i tråden för alla idioter som inte förstår orsak och verkan.

Nu kommer nya tecken på bostadskrisen. Bostadskön i Stockholm går baklänges. På ett år har kötiden förlängts med upp till två år, visar färsk statistik.

http://www.svd.se/nya-krissiffor-bostadskon-gar-baklanges/om/naringsliv

Orsaken står det bara lite grand om att fler ställt sig i kön till exempel. Då blir kön självklart längre, men hur kan det gå bakåt om det inte läcker ut lägenheter på ett mystiskt sätt?
Ni får själv räkna ut hur det kan gå bakåt, hur man kan hamna allt längre bak.

Invandring.
Citera
2016-08-11, 06:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Bra svar, not. Kurtan, när ska du börja bygga ferraribilar? Va? Om du inte tänker göra det varför använder du dom som referens? Ska du köpa en fabrik och börja producera?

Jävla idiot.

Menar du att en sådan person som han är opartisk och skriver objektivt?

Varför ska jag bygga en fabrik som bygger Ferraribilar? Det får väl folk göra som har den kompetensen och vill göra den investeringen.

Själv finner jag ingen brist på Ferraribilar, så jag vet inte varför jag skulle behövs bygga sådana.

Men du däremot har sett en "bostadsbrist" som du klagar högljutt på, men gör inte ett piss åt. Varför gör du inte det? Ni är ju så många där ute som sett "bristen". Det är bara för er att bilda klubb och börja hosta till att bygga bort "bristen". Vill ni inte bygga själva kan ni anlita någon annan med kompetensen.

Själv finner jag ingen bostadsbrist då jag köpt alla mina bostäder till marknadspris.

Och sanningen som du vägrar ta till dig är att "bristen" egentligen är på hyresrätter under marknadspris. Inget annat.

Han skriver som en skolbok för dummies om hur planprocessen går till, då blir det lättare att förstå varför det ser ut som det gör.

Tyckte inget av det han skrev var särskilt partiskt ärligt talat, men du blev väl som vanligt provocerad av sanningen.
Senast redigerad av kurt-sune 2016-08-11 kl. 06:58.
Citera
2016-08-11, 07:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Även som den skulle kunna betala t ex 11.500 för 77 m2 kan få underkänt av en
hyresvärd som inte vill ta minsta lilla chans och sänka sina inkomstkrav.

Dock, vid 85, skall alla få välja ett äldreboende vi kan flytta till utan prövning. Bara
att hålla sig vid liv på den hårda marknaden alltså. Visst är livet underbart ...

http://www.svd.se/85-aringar-lovas-aldreboende

Då kan väl du bli hyresvärd och sänka kraven? Varför blir du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in