Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Det finns inget pseudovetenskapligt med blogginlägget jag länkade till. Eftersom det är rå data som plottats. Sen är korrelationen mellan SAT-scores och IQ mycket hög liksom mellan verbal IQ och övergripande IQ. Korrelationen mellan utbildning och IQ är däremot betydligt mer komplex. Vilket är vad datan jag länkat till visar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Som korrelerar med g-faktorn runt 0.8. SAT är en väldigt bra proxy för generell intelligens.
Korrelationen mellan IQ och SAT är förmodligen mycket högre än IQ och utbildningstid.
Jo, det enkla faktumet är att SAT inte är ett IQ-test. Det här har jag förstås gått igenom med dig Oantastlig flera gånger förut, det är synd att du aldrig klarar av att ta till dig av tillrättavisningar.
Här är några snabba korrelationer:
WORDSUM & IQ: 0.7 (
Länk)
Utbildningstid (högre undervisning) & IQ: 0.5-0.6 (
Länk;
Länk Länk (s. 6))
IQ & Betyg: 0.5 (
Länk(s. 5))
IQ & SAT: 0.4-0.5 (
Länk (tabell s. 3))
Vad som finns att säga om den sista studien om SAT och IQ är att bättre korrelationstal (0.6-0.7) uppnås genom att ekvationen justeras för urvalets sammansättning. Fast detta är givetvis inget som er älskade hobbybloggare ägnar sig åt.
Korrelationen på 0.8 mellan SAT och
g som Oantastlig talar om uppnås endast när
g uppskattas med hjälp av ASVAB, som dock inte heller är något verkligt IQ-test. Korrelationerna med Raven's och RIAS - som är faktiska IQ-test - blir betydligt lägre (det finns en anledning till att forskarna upprepade experimentet med nytt material.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Rent intuitivt förstår nog även du att kommunalanställda kvinnliga akademiker, som utgör Miljöpartiets kärnväljare, har markant lägre IQ än fysiker, astronomer och matematiker. Lärare och socialarbetare har inte ett IQ som ligger över medel för befolkningen som helhet utifrån datan. Men du kanske menar att vanliga "knegare" ligger väsentligt under medel?
Om man läser hobbybloggarens inlägg så ser man klart och tydligt att alla yrkesgrupper har ett resultat över 100 (som alltså är genomsnittet). Eftersom akademiker i gemen ligger över medelresultatet säger enkel matematik också givetvis att vanliga knegare kommer ligga något under det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Nej, jag vill inte byta analysmetod. Det är nämligen två helt olika saker som diskuteras.
Jo, Lupac påstod att miljöpartister i genomsnitt har högre utbildning, och då försöker du byta ämne. Men nog om det nu, jag har tröttnat på det här.
Citat:
Nu skrev jag förvisso "vi kan utifrån detta dra hyfsade slutsatser kring halva befolkningen". Båda könen i USA och män i Sverige. Vi har alltså information om 3 av 4 grupper och dessa pekar i samma riktning.
Som sagt, jag håller med om att det finns goda grunder för spekulation, men spekulation är fortfarande inte fakta.
Citat:
Så är det, men frågan är om de som svarar på frågan uppfattar det så. Jag skulle tro att många på vänsterkanten skulle hävda att dessa saker inte är medfött och således inte infattas i tur.
Det här är däremot fullständigt grundlösa spekulationer, och därför inte värt ett skvatt. Du kan ju fantisera om hur vänsterväljare tänker bäst du vill, har du inga fakta i ryggen bryr jag mig inte.
Citat:
Om jag inte missminner mig så är tron på att man är sin egen lyckas smed en viktig faktor som avgör om man röstar höger eller vänster, inte bara själviskhet (även om det såklart också spelar in). Även gener spelar en viktig roll. Som vi diskuterat tidigare så "The fact that the correlation between verbal intelligence and economically liberal beliefs persists after controlling for characteristics like race, education and income suggests it cannot simply be attributed to selfishness on the parts of people with higher verbal intelligence. In particular, it contradicts the hypothesis that such people only have economically liberal beliefs because they believe they have personally benefitted from economically liberal policies". Republikaner är också de som är mest generösa när det gäller att ge till välgörenhet, jobba frivilligt etc.
Det skrev jag inte heller. Om du tittar på hela befolkningen når du självklart inte slutsatsen att de röstar 100% själviskt eller 100% osjälviskt. Människor är lite mer komplexa än så. Mig veterligen finns det inga indikationer på att synen på tur och hårt arbete inte skulle härröra ur människors livssituation.