Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
du vill byta analysmetod
Nej, jag vill inte byta analysmetod. Det är nämligen två helt olika saker som diskuteras. Vad vi började diskutera var om högerväljare har högre snittintelligens. Svaret på den frågan är ja. Vi har inte diskuterat huruvida det finns fler smarta demokrater i absoluta tal. Det kanske det gör men jag har inte sett någon intelligensdistribution så det är svårt att avgöra. Att bara titta på andel akademiker blir missvisande eftersom det beror helt på vilka akademiker som finns i varje grupp.
Citat:
var det vad du lärde dig i forskarskolan?
Nja, jag prata med bönder på bönders vis.
Citat:
jag tycker det är skitkul att se hur du skruvar dig i vånda
Nej, möjligen i frustration eftersom det hade varit kul att ha en intellektuellt stimulerande diskussion för en gång skull. Jag tror absolut du är kapabel till detta och jag kommer fortsätta försöka bemöta dig värdig ett tag i hopp om att du känner att även du skulle vilja ha detta.
Citat:
påstå att det finns "utmärkta data" när halva befolkningen inte representeras
Nu skrev jag förvisso "vi kan utifrån detta dra hyfsade slutsatser kring halva befolkningen". Båda könen i USA och män i Sverige. Vi har alltså information om 3 av 4 grupper och dessa pekar i samma riktning.
Citat:
Det komiska här är ju att intelligens rimligtvis skulle innefattas inom tur, såvida du inte menar att gener och en ordnad uppväxtmiljö är något man når genom personlig ansträngning.
Så är det, men frågan är om de som svarar på frågan uppfattar det så. Jag skulle tro att många på vänsterkanten skulle hävda att dessa saker inte är medfött och således inte infattas i tur. Hur som, vi behöver inte diskutera detta mer, den som vill kan ju själv
läsa uppsatsen och sedan dra sina egna slutsatser.
Citat:
höginkomsttagare är generellt sätt mindre positiva till statlig omfördelning än låginkomsttagare
Om jag inte missminner mig så är tron på att man är sin egen lyckas smed en viktig faktor som avgör om man röstar höger eller vänster, inte bara själviskhet (även om det såklart också spelar in). Även gener spelar en viktig roll. Som vi diskuterat tidigare så "
The fact that the correlation between verbal intelligence and economically liberal beliefs persists after controlling for characteristics like race, education and income suggests it cannot simply be attributed to selfishness on the parts of people with higher verbal intelligence. In particular, it contradicts the hypothesis that such people only have economically liberal beliefs because they believe they have personally benefitted from economically liberal policies". Republikaner är också de som är mest generösa när det gäller att ge till välgörenhet, jobba frivilligt etc.