2016-08-10, 00:01
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Inte alls oväntat att han väljer att stanna i Juve tillsammans med Barzagli och Chiellini. De tillsammans med Buffon är en fantastisk enhet, förmodligen världens bästa försvar.

Och Bonucci är en hårding.

Från 2012:

(FB) Allt om Calcio!

Dessutom bilder han familj, vilket kan påverka äventyrslystnaden?

Men juventini kan säkert förklara mer ingående.

Leonardo Bonucci är ett intressant fall. Det är klart att han är talangfull i grunden men från 2010 till någonstans runt 2014 var han både en säkerhetsrisk bakåt och en vattenspridare i bollfördelningen.

Men så hände något. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte känner till någon bättre mittback i världen idag, räknat senaste två säsongerna. Detta kommer från en tung Bonucci-kritiker som ville ha bort honom från klubben i flera år.

Ett exempel på vad kontinuitet kan innebära i dagens slit- och slängfotboll där spelare köps för hutlösa summor för att klassas som floppar ett halvår senare. Tålamod har skapat en världsback åt Juventus, även om det tog ett par år. Fler klubbar borde ta efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Hur ska man kolla på Serie A denna säsong då? Viasat har det nu, får man se vilka matcher man vill eller blir det Juventus för hela slanten? Funkar sopcast streams/sajter fortfarande?

Viaplay sänder alla matcher. Några av matcherna kommer väl att gå i Viasats tv-kanaler också men bara så länge inte ett prestigemöte i stil med Bournemouth-Hull pågår på öarna.
Citera
2016-08-10, 00:14
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Leonardo Bonucci är ett intressant fall. Det är klart att han är talangfull i grunden men från 2010 till någonstans runt 2014 var han både en säkerhetsrisk bakåt och en vattenspridare i bollfördelningen.

Men så hände något. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte känner till någon bättre mittback i världen idag, räknat senaste två säsongerna. Detta kommer från en tung Bonucci-kritiker som ville ha bort honom från klubben i flera år.

Ett exempel på vad kontinuitet kan innebära i dagens slit- och slängfotboll där spelare köps för hutlösa summor för att klassas som floppar ett halvår senare. Tålamod har skapat en världsback åt Juventus, även om det tog ett par år. Fler klubbar borde ta efter.

Viaplay sänder alla matcher. Några av matcherna kommer väl att gå i Viasats tv-kanaler också men bara så länge inte ett prestigemöte i stil med Bournemouth-Hull pågår på öarna.

Suck 400 spänn/månaden tycker jag var rätt saftigt för en som bara vill se Serie A.
Citera
2016-08-10, 00:23
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Juventus trupp känns starkare än något av dessa fem Scudetto-år.

Det är svårt att ta ut en elva, men det spel man visade upp första halvtimmen mot West Ham var ett spel som jag inte kommer ihåg att jag sett Juve spela senaste 20 åren. Att ha kvalitet och mjuka fötter på samtliga spelare gör så fruktansvärt mycket för lagets självbild. Man verkligen märker hur kvalitetsspelare njuter av att spela med varandra.

Under alla dessa år av dominans i Italien har det alltid funnits en De Ceglie, en Matri, en Sturaro, m.fl som är funktionella men som inte har fötterna. Juventus överlägsenhet har legat i det maskinella, toppat med ett antal fötter av världsklass som avgör matcherna genom individuella prestationer.

Nu är det nya tider. Med ytterbackar (A.Sandro och D.Alves) som har bättre teknik och problemlösningsförmåga än vad övriga Serie A-lags fantasister ligger inne med så öppnas helt nya möjligheter.

Så. Nu gäller det alltså för Allegri att integrera det Juventinskt maskinella med det flärdfullt spelskickliga. Lyckas han med det så kommer Juventus att nå nästa nivå i Europa. Spelarna finns där på pappret, men allting avgörs på planen.
Citera
2016-08-10, 00:54
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Det är svårt att ta ut en elva, men det spel man visade upp första halvtimmen mot West Ham var ett spel som jag inte kommer ihåg att jag sett Juve spela senaste 20 åren. Att ha kvalitet och mjuka fötter på samtliga spelare gör så fruktansvärt mycket för lagets självbild. Man verkligen märker hur kvalitetsspelare njuter av att spela med varandra.

Under alla dessa år av dominans i Italien har det alltid funnits en De Ceglie, en Matri, en Sturaro, m.fl som är funktionella men som inte har fötterna. Juventus överlägsenhet har legat i det maskinella, toppat med ett antal fötter av världsklass som avgör matcherna genom individuella prestationer.

Nu är det nya tider. Med ytterbackar (A.Sandro och D.Alves) som har bättre teknik och problemlösningsförmåga än vad övriga Serie A-lags fantasister ligger inne med så öppnas helt nya möjligheter.

Så. Nu gäller det alltså för Allegri att integrera det Juventinskt maskinella med det flärdfullt spelskickliga. Lyckas han med det så kommer Juventus att nå nästa nivå i Europa. Spelarna finns där på pappret, men allting avgörs på planen.

Instämmer. Intressant att se Dybalas första halvlek. Han såg ytterligare en nivå bättre ut än förra säsongen. Förra säsongen var han jävligt bra...
Citera
2016-08-10, 18:53
Medlem
tjenaretjenares avatar
Lorenzo Medici har ju lagt ner sin blogg till i år vilket säkert nämnts och han verkar nu skriva mer om engelsk fotboll. Ännu en nutida bandiera som verkar tröttnat på il Calcio och inte tar det lika seriöst längre som förr.
Citera
2016-08-10, 20:26
Medlem
Citat:

Har skrivits en del om att Bonucci har tagit hjälp av en mental coach som har hjälp honom att växa. Följande är från en artikel i The Guardian tidigare i år:

"To thrive under the strain of Conte’s ruthless gaze takes a high level of mental fortitude. Bonucci excelled thanks to some strange methods of psychological training. The centre-back began working with a motivational coach, Alberto Ferrarini, while on loan at Treviso. Ferrarini utilised some unusual practises, which he alluded to in a Facebook post in September 2014. “Over the years I took Bonucci into my basement. Underground. In the dark,” he wrote. “There … I offended him in every way possible. I judged him. I insulted him. If he made even the slightest attempt to glance at me, he’d receive a punch straight to the stomach. The objective? To win over judgement, so Leo would always be focused and ignore everything else … That’s how I made him into a soldier.”

Även Simon Bank skrev om detta under EM.

Också jag instämmer i att Bonucci är en ruggigt fin lirare. En av mina absoluta favoriter. Fast jag föredrar - av personliga skäl - honom i Italiens tröja snarare än Juventus dito.
Citera
2016-08-10, 22:40
Medlem
Citat:

Jag håller med. Juventus utmanar inte längre de stora, utan man är en av de stora. Real Madrid, Barcelona, Bayern München och nu Juventus. Manchester City, PSG osv kan utmana de stora...

Vilken jävla resa de senaste tio åren. Från toppen i världen till Serie B, med världens bästa spelare och legendariska ledare som dog. Tog sats från sin historia, och trott på sitt uppdrag. Satsat, men alltid haft stenkoll på ekonomin. Och nu detta. Fint som snus, mi piace...

Och jag gillar den gode Del Piero. Från hans Facebook:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13932899_10153641852561227_4128902046905177519_n.j pg?oh=9fe063546c746e17e24dba2dfe93de6b&oe=58217C2F

Mycket tyder på att Milan nu kommer att tillsätta flera legendarer typ Maldini, Albertini, Costacurta osv för att visa på sin historia samtidigt som de ser framåt. Stridbara och kunniga personer med stort hjärta för färgerna.

Den absolut största trivs bäst i bakgrunden. På planen var han däremot en general och härförare. Styrde allt och alla. Med-och-motspelare, samt domarna. Han var i fullständig kontroll... Baresi! Min första husgud. Följdes av Baggio, och sedan av Pirlo....

Men av dagens spelare så älskar jag inte minst Totti. Vilken jävla Bandiera! Så underbart vackert.

Och låt oss njuta av att detta blir säsongen som han avslutar sin karriär. På sina villkor, som han var tvungen att tvinga fram. Klubben ville bara begrava honom som ett svunnet minne, men han och fansen tvingade klubben att köra ett ärevarv. Som han såklart förtjänar.

Denna säsong tillhör Totti, men jag har svårt att se Roma lyckas ta någon titel. Kanske CI, men det blir tufft...
Citera
2016-08-11, 15:19
Medlem
Klopeks avatar
Måste bara nämna hela pogba karusellen för det har väl inte undgått någon, oavsett om man är Calciofantast eller föredrar någon utav de andra ligorna.

För min egen del så bryr jag mig inte nämnvärt, det tog hårdare på mig när Vidal lämnade. Känslan var att Vidal hade kunnat köra karriären ut i Juventus. Pogba visste alla att han skulle lämna tillslut, varför är alla så förvånade?

Och om vi säger såhär, den investeringen för pogba pengarna är riktigt jäkla bra. Hade någon sagt till mig ni får Pjanic + Higuain vid en försäljning av Pogba, gör det bara! För det är precis så det gick till. För dessa pengarna fick vi båda dessa klass-spelare. En pjanic med fin fot och offensiv. En Higuain som slog Serie A målrekord förra säsongen på 35-36 mål. Hiuagin är top 5-6 strikers i hela världen, lätt. Världens bästa strikers utan inbördes ordrning: Suarez, Benzema, Higuain, Cavani, lewandowski och Muller.

Räknar ändå Muller där då han kan spela där och gör mycket mål i den postionen.

Säkert missat någon men det är dessa spelare som är toppen på skitet i creme de la creme när det kommer till riktiga målspottare som kan göra mål i alla olika vinklar och lägen som "inte finns". Spelare som gör sig väldigt bra bredvid en mer teknisk spelare som t.e.x Dybala.

Sedan är det ett helt annat Juve vi ser växa fram, förr tycker jag Milan alltid hade fler spelare med finess, mer offensiv och briljans. Juventus var som en maskin, hård defensiv och kryddat med några offensiva kreatörer typ Del Piero, Camoranesi, Nedved som skulle sköta det offensiva. Om vi drar den tidspeoken som exempel.

Tror aldrig jag sett så mycket offensiva spelare med fin teknik i ett Juventus:

Pjanic
Alves
Sandro
Marchisio
Dybala
Higuain
Pjaca

Utav dessa nämnda kommer vi få se 6st av dessa som startspelare, alltså 6 av 5 spelare på planen har teknik i offensiva förmågor i världsklass. Pjaca får ändå ses som ett wildecard men jag tror på honom.

Frågan är dock, vad vi ska med en ytter till när vi inte spelar med yttrar i ett 4-3-3 Kommer allegri använda pjaca som en trequartista eller anfallare, skola om honom. Jag hoppas han kan utecklas till en fin trequartista.

Kolla man på honom så är han lång, 186cm och han är rejält bitig.
Citera
2016-08-11, 22:41
Medlem
zachs avatar
Vet inte vad jag ska tycka och tänka om Juve. Benatia, vad är planen? Tror någon på allvar att Pjanic kan fylla Pogbas roll? Marchisio skadad ett tag med. Och så har man en sketadyr köttbulle längst där uppe. Borde bli tillräckligt bra för att jogga hem Serie A, men vet inte riktigt.

Liseberg, Trebello. Åk dit. Oavsett om ni inte tänkt åka till Liseberg eller ens bor i närheten. Finns Ichnusa där. Trots allt så har dom flesta närmare till Göteborg än Sardinien.

(Finns dock ett hak nära Largo Argentina i Rom med Ichnusa med)
Citera
2016-08-12, 10:54
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Vet inte vad jag ska tycka och tänka om Juve. Benatia, vad är planen? Tror någon på allvar att Pjanic kan fylla Pogbas roll? Marchisio skadad ett tag med. Och så har man en sketadyr köttbulle längst där uppe. Borde bli tillräckligt bra för att jogga hem Serie A, men vet inte riktigt.

Liseberg, Trebello. Åk dit. Oavsett om ni inte tänkt åka till Liseberg eller ens bor i närheten. Finns Ichnusa där. Trots allt så har dom flesta närmare till Göteborg än Sardinien.

(Finns dock ett hak nära Largo Argentina i Rom med Ichnusa med)

Både ja och nej. Det har varit mycket snack om Pjanic som mezzala vs regista. Allegri verkar föredra Pjanic som regista vilket betyder att marchisio tar mezzala position när han är tillbaka från sin skada. Så sätt är Pjanic inte Pogbas ersättare. Det är ju också helt olika typ av spelare. Pogba är kraft, offensiv och defensiv. Pjanic är offensiv, sämre defensiv men en fin fot + fina frisparkar. Är det något Pjanic ligger mil före Pogba är det frisparkar, det finns en Pirlo light i Pjanic.

Senaste ryktet är att Marchisio blir borta till mitten av oktober, räkna med han i form nov/dec. Och med återkommande skador på Khedira så vore det katastrof om marchsio och khedira är borta samtidigt utan ytterligare en värvning. Förövrigt skadade sig Khedira i EM i landslaget och vad jag sett så har han inte varit med på plan någon träningsmatch ännu så han missar förmodligen säsongsstarten. Han är världsklass när han väl spelar, tyvärr är han gjort av glass. Förra säsongen mäktade han med 25 matcher vilket måste anses som underkänt om man räknar ligan, CL och coppa Italia. Alltså ingen spelare att förlita sig på.

Det kommer med stor sannolikhet att värvas en ny innemitt som blir Pogbas ersättare, en liknande spelare helt enkelt men såklart inte lika bra. Witsel mycket snack om men kommer gå gratis som bosman nästa sommar till Juve då Juve bara ville ge 15 miljoner euro men zenit vill ha 30 mille euro. Där tycker jag juve ska vänta om han blir gratis.

Jag hoppas på någon med brett register som har fina färdigheter både defensivt som offensivt, som lirar mezzala.

Det är rätt sjukt från att mittfält faktiskt varit den bästa lagdelen, förmodligen topp 3 i världen:

Pirlo
Vidal
Pogba
Marchisio

Till att mittfältet faktiskt är den tunnaste lagdelen nu. Backlinjen är bättre än nånsin 5st kvalitativa mittbackar och 2st grymma vänster och högerbackar. Anfallet även det de bästa på många många år i Dybala och higuain.

Nu:

Marchisio (skadad till oktober!)
Khedira (gjord av glashus)
Pjanic (given som startman)
Lemina (kan han ta sista steget?)

Alltså finns det många frågetecken, Pjanic är den enda som kan leverera från start av säsongen alltså. Minns hur det såg ut med sturaro + padoin/hernanes ihop med pogba i början av säsongen. Katastrof! Det får aldrig vara mer än en reserv utav de 3st innemittfält spelarna. Det blir dock svårt nu iomed Khedira är varannan match man och Marchisio skadad en längre tid. Vill se någon som går direkt in i startelvan.

Till sist angående Benatia så är det för att Juventus oftast kör med 3 mittbackar. Då räcker inte 4st BBC + rugani. Barzagli och Chiellini har återkommande skador, speciellt Chiellini som har mycket återkommande skador. Men Barzagli börjar bli gammal och lär köra en eller max 2 säsonger till. Så Benatia kommer att behövas ännu mer på sikt.

Tanken kan vara att när Barzagli lägger av att Juve övergår till 4-backslinje och lägger all kraft på en trequartista typ isco.

Och kör man då med 2st mittbackar så räcker chiellini, rugani, bonucci och benatia. För då har min täckning med dubbelt antal vilket man bör ha. Det finns däremot möjlighet att övergå till 3-backslinje men inte i samma utsträckning då det sliter för mycket på så få backar men bra att kunna göra om det behövs.
Senast redigerad av Klopek 2016-08-12 kl. 11:02.
Citera
2016-08-12, 12:26
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Och om vi säger såhär, den investeringen för pogba pengarna är riktigt jäkla bra. Hade någon sagt till mig ni får Pjanic + Higuain vid en försäljning av Pogba, gör det bara! För det är precis så det gick till. För dessa pengarna fick vi båda dessa klass-spelare.

Blir inte klok på hur det egentligen ligger till med Pogba-affären. Motsträviga uppgifter florerar, ingen verkar säker.

http://www.calcioefinanza.it/2016/08/11/pogba-commissioni-raiola-tpo-mascherata/

Om det stämmer att Juventus fick betala Raiolas andel (+ betala Pogbas jävla boende!) och att man bara får 72,6 miljoner Euro rent så har man alltså betalat 17,4 miljoner mer för en snart 29-årig Higuain. Pjanic kostade dessutom 32 miljoner så i vilket fall täcker inte Pogba-pengarna dessa två spelare.

Hur som helst så visar detta på en sak som tidigare varit oklar. Juventus har pengar och man menar allvar.
Citera
2016-08-12, 13:18
Medlem
tjenaretjenares avatar
I England så har ju Hull City Tigers Rapids Vipers eller vad de heter enorma problem de står utan tränare, ägaren är gammal och sjuk och vill inte skjuta in pengar pga att han vill sälja, sen har de bara nio a-lagspelare tillgängliga. Hur ser det ut i Serie A och Serie B med lag som har kris? Brukar ju alltid vara något lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in