2016-05-31, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
2-1 på Pino Zaccheria (5-3 totalt) och Foggia i play-off final mot Pisa! Che bello.
För en sekund eller två, så bör vi njuta av att Moscardelli fortfarande spelar kvar i Lecce. Fint som fan!

Jag har älskat Foggia sedan Zemanlandia. Och de var länge Cagliaris enda vänner. Tills de drabbades av ekonomiska bekymmer och vägrade släppa Sau... De gick åt råttorna och Sau hamnade såklart på den vackra ön där han hör hemma. Hans fullständiga svacka de senaste två åren har inte med saken att göra...

Foggia försvann ner till amatörligorna, men har sedan ”trollats” upp igen. Jag har inte koll på alla turer. Men deras resa upp är onaturligt snabb. Men nu kan de åter kanske ta sig till Serie B. Jag anser inte att de är riktigt redo.

Oavsett har jag kvar känslor för Foggia. Men låt oss konstatera att Pisa tränas av Gattuso! Den alldeles underbara krigaren Gattuso.

https://slyvi-tstorage.s3.amazonaws.com/r0_tml1617778685697_183003010261_1464543372497395. jpg

Även Pisa flyttades ned till Serie D 2009. Gick upp till Lega Pro direkt, men har sedan kämpat där. Nu kan de vara redo för nästa steg. Med gattuso tror jag att de är redo. Jag gillar honom som spelare och som person.

Jag har såklart läst Pirlos bok, och andra artiklar samt böcker som avhandlar honom. Men jag tror att de missar väsentliga bitar. Lätt att göra sig lustig över Gattuso som stereotyp, men han är mer än så. Han är en kämpe som förstår Calcio. Han har kämpat sig till en position i världens bästa lag utan att vara bland världens bästa fotbollspelare rent tekniskt. Det betyder att du måste förstå spelet. Jag hoppas att han kan bli en fin tränare, och han har valt helt rätt väg. Han kämpar och bevisar sig från smålag. Inte olikt t ex Allegri...

Kommer att bli två fina matcher.
Citera
2016-05-31, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Den matchen gick väl samtidigt som Italien mötte Skottland? Om du valde Foggia mot Lecce fick du med all sannolikhet njuta av större underhållning. Vafan kolla in denna uppställning:

ITALIA (3-5-2): Buffon; Barzagli, Bonucci, Chiellini; Candreva, Florenzi, De Rossi, Giaccherini, Darmian; Pellè, Eder.

Fantastiskt försvar, stabilt spel utan någon offensiv kreativitet. Och mycket riktigt hade inte Skottland en enda avslutning på mål... Gli Azzurri vann med 1-0.

Och nu tyder allt på att Montolivo får åka hem eftersom man inte kan ha en skadad spelare i truppen. Upp till bevis i morgon?

Många av de som twittrar anser sarkastiskt att det är den första goda nyheten om gli Azzurri på väldigt länge... Men vafan vet de som twittrar?! Om man kollar in statistiken för LEGA Calcio 2015-16 så är Montolivo Serie A:s bästa bollvinnare, och den som löper mest i Milan.

Eftersom jag har koll på Nainggolan sedan tidigare, och att han haft ännu en bra säsong så kan det vara kul att jämföra de båda. Erövrade bollar; Montolivo 129, Nainggolan 100. Km per match; Montolivo 10,692, Nainggolan 10,096. Självklart briljerar han med antal passningar och korrekt passningsprocent, men det är förmodligen mer väntat.

Oavsett är det en förlust för gli Azzurri att han inte kan delta. Inte en stor förlust, men en förlust. Framförallt under omständigheterna. Fast om man vill spela hårt, tätt och snabbt så kan man klara sig utan honom. Och det verkar vara Contes vilja. Kämpa ner motståndarna istället för att spela ut dem med briljans. Grinta!

Jag hoppas förtvivlat på att åtminstone Insigne får utrymme... Samtidigt ser jag styrkan i ett lag med superstarkt försvar, stabilt mittfält och uppoffrande offensiva spelare. Italienskt i all sin enkelhet, och kämpaglöd. Stenhårda och svettiga, med ett taktiskt kunnande och möjligheterna detta ger.

Vem har Italien som kan sätt färg och briljans åt det tämliga trista gli Azzurri. Det självklara svaret är Insigne, Bonaventura och kanske Saponara. Tre spelare som skulle kunna försöka fånga nummer tio.

Men tänk tillbaka till 1990-talet då vi hade Mancini, Baggio, Del Piero, Zola och Totti som kämpade om samma tröja samtidigt. Trequartista. Fantasista! Sätta färg på spelet och uppfinna nya sätt som ingen motståndare kan förutse. Bryta igenom alla taktiska dimensioner för att skapa möjligheter ur inget.

Jag saknar dem. Totti kan vi alla njuta av, mot alla odds. Och jag njuter såklart av Cossu. En renodlad trequartista. Tog upp Olbia till Lega Pro...

Genier! Men jag ser allt färre inom Calcio. Det gör mig ledsen...

Baggio är för mig den allra största, men jag njuter av varje minut som Totti får möjlighet att briljera.
Citera
2016-05-31, 09:37
Medlem
Den slutliga truppen enligt la Gazzetta:

Portieri: Buffon (Juve), Marchetti (Lazio), Sirigu (Psg);

Difensori: Barzagli (Juve), Bonucci (Juve), Chiellini (Juve), Darmian (Manchester United), De Sciglio (Milan), Ogbonna (West Ham)

Centrocampisti:Bernardeschi (Fiorentina), Candreva (Lazio), De Rossi (Roma), El Shaarawy (Roma), Florenzi (Roma), Giaccherini (Bologna), Sturaro (Juventus), Thiago Motta (Psg), Parolo (Lazio)

Attaccanti: Eder (Inter), Immobile (Torino), Insigne (Napoli), Pellè (Southampton), Zaza (Juve). Riserve: Zappacosta (Torino), Rugani (Juventus), Benassi (Torino)

Dvs ingen Jorginho eller Bonaventura. Om la Gazzetta har rätt...
Citera
2016-05-31, 13:33
Medlem
Knugen37s avatar
Idioten tar alltså ut Sturaro istället för Bonaventura, jag saknar fan ord.
Citera
2016-05-31, 15:22
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Vill lyfta fram denna fantastiska människa och riktigt duktiga målvakt. Har såklart kontrakt även för nästa år. Och han har själv deklarerat at det är för livet... Han fyller 40 nästa år, och jag hoppas att han fortsätter ett par år till...

Han kom första gången till Cagliari under mercato invernale 2007/2008. Cagliari hade efter halva säsongen genomusla 10 poäng och var såklart därmed dömda till nedflyttning. Men då genomfördes den historiska la Salvezza. Ballardini kom in och framförallt Cossu samt Storari. Även Jeda...Cagliari slutade på 14.e plats och 42 poäng. Bland de allra bästa lagen under andra halvan av säsongen.

Och jag inbillar mig att det var där och då han blev förälskad i Cagliari och den vackra ön. Han fortsatte sedan vidare i sin karriär, till Fiorentina, Milan, Sampdoria och framförallt Juventus. Men han ville återvända och avsluta sin karriär på den vackra ön...

Och nu lyfter han Cagliari till Serie A. Och han har haft kaptensbindeln sedan Dessena skadades. Och han har erfarenheten, moralen och inte minst den positiva sociala egenskapen som kunnat samla laget kring positiva upplevelser. Gemensamma middagar och utflykter, för att svetsa samman laget. Alltid med en fantastisk inställning... Jag kan inte tänka mig att någon har ett ont ord om honom.

Matri var i Cagliari mellan år 2007-2011 och öste in mål? Innan han begav sig till Juve. Vem vet kanske en återkomst av MITRA MATRI till Cagliari, avslutar sin karriär där.

Håller ju på Juve men är det något smålag i Italien som jag alltid tyckt är mysigt är det Atalanta och det är inte p.g.a att Strömberg spelat där utan det är för jag fastnade för några spelare och Bergamo verkar vara en supermysig stad, två av dem Cigarini (hur skönt namn är inte det?) och även Denis såklart, går ju inte att ogilla honom. En till spelare som jag glömt av namnet på Raimondi eller vem det nu var, kan ha slutat förra säsongen. Du kanske vet vem jag syftar på? Kan ju blandat ihop spelaren med något annat lag. Men en som varit där länge iaf.

Edit: Gjorde lite efterforskningar, hade namnet på tungan! Moralez heter han såklart.

Denis, Raimondi, Cigarini och Moralez. Såg av min förfäran att Moralez inte är med i Atalantas trupp numera. Har han lagt skorna på hyllan tro? Han var ju en riktig trollgubbe i Atalanta, vem behöver messi när moralez finns!
Senast redigerad av Klopek 2016-05-31 kl. 15:33.
Citera
2016-05-31, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
2-1 på Pino Zaccheria (5-3 totalt) och Foggia i play-off final mot Pisa! Che bello.

Foggia hemma hittills i Play Off:

Foggia mot Alessandria (2:23):
https://www.youtube.com/watch?v=hjHD032aGN4

Foggia mot Lecce (1:30):
https://www.youtube.com/watch?v=O8P4g6nE86Y
Citera
2016-05-31, 20:41
Medlem
Endast De Sciglio från Milan. Montolivo hade säkert varit med i truppen, men där borde även Donnarumma och Bonaventura finnas. Dock inga som borde vara med i startelvan om alla hade varit friska (dvs främst Verratti och Marchisio).

Säker defensiv, stabilt mittfält och raka avslut. Enkelt spel med taktiskt skickliga spelare, men utan briljans och kreativitet. Och ingen riktig plan b, även om Conte kan ändra uppställningen utan att göra ett enda byte. 3-5-2 blir 4-4-2 om De Rossi tar steget ned till mittback. Som sedan kan förändras offensivt om Conte väljer att ta in Insigne som en tia.Han är ingen klassisk tia eftersom han söker sig till kanterna, men jag skulle trots allt vilja räkna in honom i den kategorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Idioten tar alltså ut Sturaro istället för Bonaventura, jag saknar fan ord.

Si, trist att Jorginho och Bonaventura saknas. Men i linje med vad Conte är ute efter... Får se hur långt det håller, samtidigt kan jag respektera att han tror på sin idé att spela utan teknisk kreativitet. Stenhårt.

Samtidigt så hatar jag när man inte vågar spela med briljans. När man bara vågade ha en av Mancini, Baggio, Zola, Del Piero och Totti på planen... Nu har man inte tillgång till spelare av den kvaliteten, men trots det väljer Conte aktivt bort de få tekniskt kreativa spelarna för att satsa på ett rakt och stabilt spel. Det kan fungera...
Citera
2016-05-31, 21:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Den slutliga truppen enligt la Gazzetta:

Portieri: Buffon (Juve), Marchetti (Lazio), Sirigu (Psg);

Difensori: Barzagli (Juve), Bonucci (Juve), Chiellini (Juve), Darmian (Manchester United), De Sciglio (Milan), Ogbonna (West Ham)

Centrocampisti:Bernardeschi (Fiorentina), Candreva (Lazio), De Rossi (Roma), El Shaarawy (Roma), Florenzi (Roma), Giaccherini (Bologna), Sturaro (Juventus), Thiago Motta (Psg), Parolo (Lazio)

Attaccanti: Eder (Inter), Immobile (Torino), Insigne (Napoli), Pellè (Southampton), Zaza (Juve). Riserve: Zappacosta (Torino), Rugani (Juventus), Benassi (Torino)

Dvs ingen Jorginho eller Bonaventura. Om la Gazzetta har rätt...
La Gazzetta hade rätt. Truppen presenterades live ikväll på RAI i "Sogno Azzurro". Shaarawy presenterades med anfallarna men kan likaväl hamna på mittfältet.
Reserverna (ännu) inte omnämnda.
Citera
2016-05-31, 21:59
Medlem
tjenaretjenares avatar
Medici lägger ner sin blogg, ännu en som sviker när det blåser snålt för calcion!
Citera
2016-05-31, 22:34
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Jag har i ett tidigare inlägg för inte så längesedan nämnt just Tacchinardi. Minns han inte just från 1998 men lite senare i karriären. En annan att nämna är också Di Livio, en sådan spelare som alla tränare älskar. Slitvarg och gör sitt bästa i alla moment.

Åter till Tacchinardi, han måste varit en av världens bästa defensiva mittfältare under sin prime period. På den tiden fanns väl inget som hette "två vägs spelare" utan man var väl oftast antingen defensivt eller offensivt lagd om man spelade på mittfältet. Tacchinardi käkade upp allt på mittfältet.
Samme Di Livio som sedan följde med Fiorentina till graven och sedan var med vid nystarten i de lägre seriesystemen. Skön karaktär!

----------------------------------

Thiago Motta som nummer tio. Eder. Pelle. Ciro Orörligsson.

Nej, det blir defensiven som får dra det stora lasset för Gli Azzurri. Vilket i och för sig inte är så främmande. Italiens sämsta landslagstrupp sedan...?
Citera
2016-05-31, 23:20
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Samme Di Livio som sedan följde med Fiorentina till graven och sedan var med vid nystarten i de lägre seriesystemen. Skön karaktär!

----------------------------------

Thiago Motta som nummer tio. Eder. Pelle. Ciro Orörligsson.

Nej, det blir defensiven som får dra det stora lasset för Gli Azzurri. Vilket i och för sig inte är så främmande. Italiens sämsta landslagstrupp sedan...?

Prata inte ner Pellé han kan bli en kultlirare och är en av få offensiva spelare i detta italienska landslag som faktiskt levererar kontinuerligt. En latebloomer som förtjänar respekt, han har inte varit uppsnackad som ung jämfört med många andra och han har fått gå den långa vägen till framgång.
Citera
2016-05-31, 23:53
Medlem
snillet_1s avatar
Jag har aldrig gillat Conte, och inte gillar jag honom mer nu. Vedervärdig trupp. Att Jorginho med sin fantastiska säsong bakom sig inte är med helt jävla otroligt. Även Bonaventura är en smärre skandal. Ogbonna är ju inte särskilt bra heller. Jag hade föredragit Rugani (kan förstå att man inte tar med Astori trots bra säsong, lite för mycket rött kort hängande över huvudet på honom). Hade Conte fått välja hade väl hela elvan bestått av Gattuso, Lichtsteiner, Chiellini och några andra såna typer. Tror han floppar i EM och floppar nog även i Chelsea.
Senast redigerad av snillet_1 2016-06-01 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in