2016-08-10, 10:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast är det inte så att man faktiskt "niar" alla i modern engelska (you) medan "du" (thou) i princip helt har försvunnit?

Ja det har du rätt i. Jag tänkte helt galet i mitt nyvakna tillstånd.

Det inte är ens möjligt att dua någon i modern engelska.

Hursomhelst så är du/ni-distinktionen icke existerande i engelskan, vilket skulle ha varit min poäng. Att använda you är därför varken artigt eller oartigt.

I inlägget jag citerade så jämställdes att använda sir eller madam med att använda ni, vilket alltså är helt uppåt väggarna. Den av engelskan så bländade skribenten borde, för att efterlikna engelskan, säga ni till alla (även till små barn) och använda herr/fru/fröken etc. Jag tvivlar dock på att denne gör så...
Citera
2016-08-10, 10:32
Medlem
swimp78s avatar
Det är en ganska märklig invändning mot att dua, detta med att påpeka att i andra språk, där gör man minsann.. Vi lever väl och är uppväxta i Sverige, inte Frankrike?

Jag är snart 40 år och har aldrig någonsin niat eller niats under min uppväxt. Mitt enda möte med att nias är från sista 10-15 åren då av ouppfostrade ungdomar i serviceyrken typ kassapersonal. Mina föräldrar tar illa vid sig av sånt bemötande, de med.

Kan det vara så att nyniandet och missuppfattningen av att det är artigt är en underklassmarkör? Typ som rökning svanktatuering och callcenterjobb?
Citera
2016-08-10, 12:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast är det inte så att man faktiskt "niar" alla i modern engelska (you) medan "du" (thou) i princip helt har försvunnit?

Det väsentliga är att man använder samma pronomen för alla, inte åtskillnad mellan kända och okända eller yngre och äldre.

När det gäller det svenska »Ni« så kommer det ursprungligen från »I« och en sammandragning med verbändelsen. Så att börja jämföra med att engelskan »Niar« alla blir fel. De »Iar« i så fall alla och det blir bara fånigt att göra den jämförelsen.
Citera
2016-08-10, 12:39
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det väsentliga är att man använder samma pronomen för alla, inte åtskillnad mellan kända och okända eller yngre och äldre.

När det gäller det svenska »Ni« så kommer det ursprungligen från »I« och en sammandragning med verbändelsen. Så att börja jämföra med att engelskan »Niar« alla blir fel. De »Iar« i så fall alla och det blir bara fånigt att göra den jämförelsen.

Ja, att använda samma pronomen känns helt klart rätt. Men jag skulle absolut föredra du före ni.
ni (eller för den delen you) är trots allt plural och har ett annat användningsområde.
Citera
2016-08-10, 13:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Kan det vara så att nyniandet och missuppfattningen av att det är artigt är en underklassmarkör? Typ som rökning svanktatuering och callcenterjobb?

Tror att det ska ses som en »märkvärdighetsmarkör«.
Citera
2016-08-10, 16:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag har inte mött en enda "äldre" person som uppskattat att nias.
Det är ert missförstånd detta, att det skulle vara artigt

Var har en ung generation fått det ifrån detta med att det är "intimt" att dua eller duas?
Varifrån kommer idén ? Det är ju inget någon uppvuxen de senaste 50 åren växt upp med.

Har någon antropolog studerat detta ny-niandet som främst utövas av outbildade snorungar som jobbar i lågstatusyrken typ butiksbiträden ?

Citat:
Det är en ganska märklig invändning mot att dua, detta med att påpeka att i andra språk, där gör man minsann.. Vi lever väl och är uppväxta i Sverige, inte Frankrike?

Jag är snart 40 år och har aldrig någonsin niat eller niats under min uppväxt. Mitt enda möte med att nias är från sista 10-15 åren då av ouppfostrade ungdomar i serviceyrken typ kassapersonal. Mina föräldrar tar illa vid sig av sånt bemötande, de med.

Jo, du har niat folk. Hur kan du annars veta att de tar illa upp? Hur vet du att de tar illa upp överhuvudtaget? Visar de det på något sätt? Hur?
Citera
2016-08-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jo, du har niat folk. Hur kan du annars veta att de tar illa upp? Hur vet du att de tar illa upp överhuvudtaget? Visar de det på något sätt? Hur?

ÄR också av uppfattningen att de som tar illa upp av att tilltalas med "ni" tillhöra de färre. Det är ett fullt normalt och accepterat tilltal i många sammanhang, framförallt då namnet på den som skall tilltalas ej är känt. Det förr så vanliga sättet att tilltala med titlar fungerar däremot knappast längre, framförallt eftersom kännedomen om personers titlar sällan föreligger. Det var tillämpbart exempelvis i butiker där expediterna kände till flertalet av sina kunder och kunde korrekt tilltala såväl överstinnan som häradshövdingen.
Citera
2016-08-10, 23:43
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Därför att de berättat det för mig att någon niat dem och att de uppfattat det som konstigt och oförskämt .

Det är ett nytt påfund bland tacky white trash att tro att nians är "artigt".
Citera
2016-08-10, 23:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror att det ska ses som en »märkvärdighetsmarkör«.

Jag tror att du hittat precis rätt uttryck. Det är ett sätt att göra sig själva lite märkvärdiga.
Citera
2016-08-11, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tror att du hittat precis rätt uttryck. Det är ett sätt att göra sig själva lite märkvärdiga.
Inte helt säker på det, "ni" är väl en kompromiss då man inte anser att "du" passar, men saknar alternativ, kanske varken vet vad personen heter eller dennes titel. I skrift är "ni" ännu vanligare, alltså i brev som riktar sig till personer som för brevskrivaren är okända.
Citera
2016-08-11, 13:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte helt säker på det, "ni" är väl en kompromiss då man inte anser att "du" passar, men saknar alternativ, kanske varken vet vad personen heter eller dennes titel. I skrift är "ni" ännu vanligare, alltså i brev som riktar sig till personer som för brevskrivaren är okända.

Du svarar på din egen fråga. Den som »letar« alternativ till det du-tilltal som varit självklart och en del i den svenska kultursjälen är redan där ute efter att »utmärka« ett annat »värde« för »sig själv«.
Citera
2016-08-26, 05:14
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Därför att de berättat det för mig att någon niat dem och att de uppfattat det som konstigt och oförskämt .

Det är ett nytt påfund bland tacky white trash att tro att nians är "artigt".

Så fan heller. Jag tycker det skriker medelklassunge om en niande yngre person.
20-åringen med tatueringar bakom kassan på Max duar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Hursomhelst så är du/ni-distinktionen icke existerande i engelskan, vilket skulle ha varit min poäng. Att använda you är därför varken artigt eller oartigt.

I inlägget jag citerade så jämställdes att använda sir eller madam med att använda ni, vilket alltså är helt uppåt väggarna. Den av engelskan så bländade skribenten borde, för att efterlikna engelskan, säga ni till alla (även till små barn) och använda herr/fru/fröken etc. Jag tvivlar dock på att denne gör så...

Här har vi ju pudelns kärna. Niarna tror att nia är svenskans vis att säga sir/mam.
Senast redigerad av langaocb 2016-08-26 kl. 05:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in