2016-08-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att du inte är i närheten av att vara min jämnårig - och naturligtvis inte äldre - är alldeles uppenbart, kära du.
Och här kom lite härskarteknik. Vad är det man säger om svaga argument?
Citera
2016-08-09, 21:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Något som användes förr i tiden var uttrycket "tant" och "farbror". Min mormor, som inte alls är någon märkvärdig person, kallade sina svärföräldrar för "tant " och "farbror".
Min svärfar, som levde mellan 1913 och 1999, inte bara tilltalade sina svärföräldrar så på fyrtio- femtio- och sextiotalen, utan fortsatte att omtala dem så till sin död. Jag kommer särskilt ihåg en gång då min svärmor hade gjort något som han retade sig på, och han, utom hörhåll för henne, suckade Tant var precis likadan! - och utgick ifrån att alla närvarande skulle fatta precis vilken tant han avsåg.

Och när jag var liten, var det normala för väluppfostrade barn att tilltala vuxna som de kände väl med tant/farbror + förnamn och, när behov uppkom, tilltala okända vuxna med bara tant eller farbror.
Citera
2016-08-09, 21:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Och här kom lite härskarteknik. Vad är det man säger om svaga argument?
Men du är ju yngre än jag! Att påpeka det har inte med härskartekniker att göra, utan bara att klargöra att vi har olika referensramar, och att mina, men inte dina, går tillbaka till tiden före du-reformens införande i slutet av sextiotalet.
Citera
2016-08-09, 21:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det finns all anledning att väcka frågor och ifrågasätta forskning, särskilt när det gäller mjuka ämnen. Alltför ofta finner man när man tittar på forskningsresultat att de så kallade forskarna utgått från en hypotes som ska bevisas. Därvidlag bortser de från data som inte passar in i det förväntade resultatet. Detta är inte bara ett problem inom humaniora, det förekommer även i andra discipliner.

Absolut kan det förekomma, men det går ju inte att ha som hypotes att forskningen generellt är felaktig och därmed råder det motsatta. Att vidare ha utgångspunkten som du tycks ha, att allt som strider mot din uppfattning är fel, känns oerhört märkligt.

När det gäller den undersökning jag hänvisade till från The University of Melbourne så var ansatsen att bedöma, inte att bevisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men du är ju yngre än jag! Att påpeka det har inte med härskartekniker att göra, utan bara att klargöra att vi har olika referensramar, och att mina, men inte dina, går tillbaka till tiden före du-reformens införande i slutet av sextiotalet.

I ärlighetens namn: »kära du« har en inte odelat positiv konnotation.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-08-09 kl. 22:02.
Citera
2016-08-09, 22:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulTemple
Jag personligen har som princip att tilltala alla med ni tills vi blivit formellt presenterade, slängt titlarna som man sa förr. Man skakar hand och säger förnamnet, därefter blir det du, som tilltal.
På den tid då titelbortlägging var i allmänt bruk var det faktiskt efternamnet man sa när man skakade i hand. Och något riktigt knäsatt protokoll fanns bara mellan personer som avlagt studentexamen. Då var det den "äldste" - dvs den som hade tidigast studentår - som skulle föreslå titelbortläggning. Formeln var något i stil med detta:
- Jag tror att jag äldst. Får jag föreslå att vi lägger bort titlarna. Lundström, -44!
- Pettersson, -51, tack ska du ha!
Varefter man kallade varandra för du och/eller efternamn - eller möjligen i högakademiska sammanhang, bror. Att övergå till att kalla varandra för förnamn fanns det inga särskilda protokoll för, och titelbortläggningen användes inte till det.
Citera
2016-08-10, 01:03
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag föreslår att du läser tråden och sedan lägger av med din lismande och falska artighet.
Om du föreslår att jag ska läsa en tråd på över 800 inlägg så föreslår jag i stället att du sammanfattar den! Jag besvarade helt enkelt rubriken.
Citera
2016-08-10, 01:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Om du föreslår att jag ska läsa en tråd på över 800 inlägg så föreslår jag i stället att du sammanfattar den! Jag besvarade helt enkelt rubriken.

Sammanfattning: Ytterst få äldre vill bli tilltalade med »Ni«. Det innebär att »Ni« inte är ett artigt tilltal. Det är i stället distanserande från den man pratar med och ett sätt att implicit etikettera den tilltalade som varande »gammal« eller »främmande«. Tilltalet »du« signalerar däremot förtrolighet.
Citera
2016-08-10, 01:24
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sammanfattning: Ytterst få äldre vill bli tilltalade med »Ni«. Det innebär att »Ni« inte är ett artigt tilltal. Det är i stället distanserande från den man pratar med och ett sätt att implicit etikettera den tilltalade som varande »gammal« eller »främmande«. Tilltalet »du« signalerar däremot förtrolighet.
Finns det studier eller statistik på detta eller är det något som ett gäng användare på Flashback hävdar?
Citera
2016-08-10, 01:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Finns det studier eller statistik på detta eller är det något som ett gäng användare på Flashback hävdar?

Det finns belagt i tråden från studier. Om du bara bemödar dig att söka lite på nätet så kommer du att hitta flera olika artiklar som stödjer det.
Citera
2016-08-10, 06:42
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljefaerg
Det är helt i sin ordning att säga "sir" eller "mum" till äldre engelska personer. Det uppskattas och ses som god ton och artighet.
Tror tvärtom att det är väldigt sällsynt med kvinnor som uppskattar att kallas "mum" av främmande personer. "ma'am" är nog ett bättre val i så fall.
Citera
2016-08-10, 08:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljefaerg
Smithers duar inte Mr. Burns.

Vi måste komma ihåg att det är bara i sverige som vi lagt titlarna på hyllan.

Jo, Smithers duar visst Mr Burns.

I modern engelska så duar man (you). Däremot använder man ofta titlar (Sir, Ma(da)m, Mr, Mrs, Miss, Ms). Så om du vill efterlikna hur man gör i engelskan (varför du nu vill göra det när du talar svenska) så borde du säga min herre, herr, fru, fröken etc istället för att nia.
Citera
2016-08-10, 09:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jo, Smithers duar visst Mr Burns.

I modern engelska så duar man (you). Däremot använder man ofta titlar (Sir, Ma(da)m, Mr, Mrs, Miss, Ms). Så om du vill efterlikna hur man gör i engelskan (varför du nu vill göra det när du talar svenska) så borde du säga min herre, herr, fru, fröken etc istället för att nia.

Fast är det inte så att man faktiskt "niar" alla i modern engelska (you) medan "du" (thou) i princip helt har försvunnit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in