2016-08-08, 19:31
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
assimilering i det långa loppet om man sköter korten rätt, det har historien klart påvisat.

Vi är också människor och människor är tänkande varelser som klarar resonera, vi måste alltså inte ta hänsyn till saker/ beteenden som vi med logik fattar är rent känslostyrning på gränsen till reflexmässiga ex. främlingsskräck, trångsynthet, fördomar, sexism, rasism etc. Vi kan jobba emot dessa saker och därmed utveckla vår civilisation.

Typiskt vänstervridet ignorant önsketänkande. För du har verkligen inte empirin på din sida. Segregation väljer alla raser/etniska grupper när de har den möjligheten. Eftersom det är hårdkodat i vår biologi att föredra att leva med de som genetiskt liknar oss själva.
Citera
2016-08-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Vem har påstått att kvinnor inte kan göra vinst? Vi diskuterade om det var bättre att bara satsa ekonomiska resurser på kvinnor, vilket det givetvis inte är. Man skall investera i de som är mest produktiva och/eller har bäst idéer, oavsett kön. Nu visade sig mycket riktigt att det inte fanns något vetenskapligt stöd för att investeringar på kvinnor hade någon större, om ens någon, effekt.

Ja, det var därför Amnesty, och alla andra stora människorättsorganisationer, landade i min ståndpunkt? Du vet, jag vet, alla andra vet att jag i princip alltid har rätt när vi diskuterar.

och ingen pratar om att "bara" satsa på kvinnor.
Innan så satsade man på enbart män så gott som, man byggde kanske lite brunnar någonstans och det var ju schysst för kvinnor som då slapp knalla 3 mil för en hink vatten.

nej man ska satsa på ungarna. Och för att göra det bäst så ligger kvinnorna bättre till än männen.
Kvinnor sätter sina barn först…män sätter mer sig själva först…sorry men så är det i många utvecklingsländer. Är också oftare kvinnorna i dessa länder som står för matproduktionen ex. Är kvinnor som är jordbrukare mer än män. Åk till liten indisk by i någon utkant någonstans och det du finner är kvinnor som jobbar arslet av sig på åkerlapparna och män som sitter och dricker öl och te och röker nånstans och snackar dagarna i ända. Kvinnor som kånkar och bär saker precis överallt + unge på ryggen och före släntrar man helt utan börda…I've seen it.
Samhällen som funkar så…är det verkligen vettigt satsa pengar på män, så de kan ta sig en öl till, eller skaffa moppe så de kan fortare ta sig till nästa ölställe eller bordell, eller på kvinnor så de kan
köpa höns eller cykel att forsla sina grönsaker till marknaden snabbare?

jag är ett big fan av Bill Gates…maken till bright och sympatisk man.

och detta är vad han säger och satsar i saken:

http://gcgh.grandchallenges.org/challenge/putting-women-and-girls-center-development
Citera
2016-08-08, 20:39
Medlem
Citat:

Ja, det är ju det vi hoppas skall hända inom några generationer. Tills dess kommer det med största sannolikhet att finnas ett tryck på att sänka skatter (eller minska välfärden) etc. Dock kommer detta motverkas av att en stor del av populationen kommer ha incitament att tvinga till sig pengar från den andra delen av populationen. Här kommer det såklart bli spänningar.

Ja, till viss del, när det gäller sexism och rasism är de i det närmaste redan obefintliga, de flesta stereotyper stämmer (vanligen tenderar vi snarare att underskatta dem) etc. dock kommer dessa saker öka i takt med att man ständigt lyfter fram dem. Det är därför rasrelationerna i USA blivit otroligt mycket sämre tack vara Obama och demokraterna försöker vinna svarta/latinamerikanska/kvinnliga väljare genom att gå ut med massa falsk statistik och måla upp konflikter där det inte finns några.
Citera
2016-08-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Kan ni inte hålla invandringsfrågor till någon av de 5 miljarder trådarna med identiskt innehåll på I & I istället?

Kan inte du svara på frågor gällande ditt påstående att man bör rikta stöd till kvinnor för att motverka fattigdom? Här är frågan.
Citera
2016-08-08, 20:45
Medlem
Citat:

Fel, Udon skrev: "De flesta vetenskapliga undersökningar kring bekämpning av fattigdom i tredje världen visar att man bör rikta ekonomiska medel mot kvinnor, inte män."

Nu framför ju du samma tramsargument, vem hittar på den skiten att män bara skulle supa upp pengarna? När man gör randomiserade studier på området slösar inte män bort mer pengar än kvinnor om man korrigerar för att de tar större risker, vilket bl.a. bidrar till att de även får större avkastning. I genomsnitt får männen högre avkastning på sitt kapital än kvinnorna (ofta lär dig sig ett yrke). Vilket går tvärt emot det du skriver. Aldrig får du något rätt.

Bill Gates för investera sina privata pengar hur han vill, han har dock inget vetenskapligt stöd för att pengar riktat till kvinnor skulle ge bättre resultat, snarare tvärtom.
Citera
2016-08-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ja, det är ju det vi hoppas skall hända inom några generationer. Tills dess kommer det med största sannolikhet att finnas ett tryck på att sänka skatter (eller minska välfärden) etc. Dock kommer detta motverkas av att en stor del av populationen kommer ha incitament att tvinga till sig pengar från den andra delen av populationen. Här kommer det såklart bli spänningar.

Ja, till viss del, när det gäller sexism och rasism är de i det närmaste redan obefintliga, de flesta stereotyper stämmer (vanligen tenderar vi snarare att underskatta dem) etc. dock kommer dessa saker öka i takt med att man ständigt lyfter fram dem. Det är därför rasrelationerna i USA blivit otroligt mycket sämre tack vara Obama och demokraterna försöker vinna svarta/latinamerikanska/kvinnliga väljare genom att gå ut med massa falsk statistik och måla upp konflikter där det inte finns några.

Obefintliga vet jag ju inte om det stämmer, du själv är ju ett levande bevis på båda dessa existenser i din skalle.

Vad Sverige och större delarna av västvärlden har lyckats åstadkomma, större balans mellan olika grupper i samhället vare sig det nu gäller kön, etnicitet eller klass etc. måste vi försöka fixa globalt.
Gör vi det kommer vi ha avsevärt mindre av konflikter i världen.

Klass ex. är ju så gott som en obefintlig fråga i svenskt nutida debatt, det tog oss kanske 200 år att få till om man räknar från franska revolutionen ex. Kön börjar vi så smått få fason på. Vad som var helt naturligt att häva ur sig för 200 år sen gällande kvinnor ex. och som sågs på som sanning med stort S är idag inte ok eller under lupp. Så nej de flesta sterotyper stämmer inte skulle jag säga.
Rasism verkar vara det som tar längst tid, eller också löper dessa två parallellt.
Citera
2016-08-08, 21:07
Medlem
Citat:

Ja, och du är både pedofil och tjuv. Bara för att du inte klarar av att bemöta min argument så behöver du inte hänfalla åt rena påhitt.

Ja, kapitalism och fria marknader har gjort underverk för fred och välstånd. Du kommenterade aldrig Milton Friedman jag länkade till.

Nu är förvisso inte klass en obefintlig fråga, bara att marxismen inte har lika stort utrymme. I stället har vi feminismen som är exakt samma sak fast man har bytt ut klass mot kön. Samma trams. Det spelar dock ingen roll vad du tycker, vi vet redan att stereotyper tenderar att stämma och om något tenderar vi att underskatta dem (inte alla dock). Vilken rasism pratar du om?
Citera
2016-08-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ja, och du är både pedofil och tjuv. Bara för att du inte klarar av att bemöta min argument så behöver du inte hänfalla åt rena påhitt.

Ja, kapitalism och fria marknader har gjort underverk för fred och välstånd. Du kommenterade aldrig Milton Friedman jag länkade till.

Nu är förvisso inte klass en obefintlig fråga, bara att marxismen inte har lika stort utrymme. I stället har vi feminismen som är exakt samma sak fast man har bytt ut klass mot kön. Samma trams. Det spelar dock ingen roll vad du tycker, vi vet redan att stereotyper tenderar att stämma och om något tenderar vi att underskatta dem (inte alla dock). Vilken rasism pratar du om?

Rena påhitt?

Sexism=åsikt kring könsskillnader och att dessa ska rendera olika roller för vardera kön som inte ska få lov överträdas..typ (min definition)

har du inte skapat x antal trådar som ständigt tar upp dessa frågor?, och brukar du inte med den största iver sitta och tragglat könsskillnader konstant? Och ALLTID satt män över kvinnor i varenda av dina 30 km texter med punkter hit och dit och oändliga citeringar?
Din fixering vid detta skulle jag hävda är sexism ja.

Rasist däremot får jag kanske lov droppa gällande dig, inte tillräckliga bevis för att lägga det påståendet om dig, men jag märker antydningar.

Inga större fel på Milton Friedman, dock tycker jag han kanske är lite väl passé?
Ska man diskutera dagens ekonomiska situation så tycker jag nog lite modernare ekonomer är mer intressanta.

Och ingen, i vart fall inte mig har motsatt mig detta. Hur mpågna ggr måste jag skriva detta?
Jag är också FÖR marknadsekonomi, dock inte den extrema varianten du verkar vilja ha…

All rasism.
Citera
2016-08-09, 08:39
Medlem
udons avatar
Citat:
Detta påstående finner jag högst orimligt. Det är en gammal ekonomisk sanning att man bör investera pengarna där de ger bäst avkastning d.v.s. mest ekonomisk tillväxt (produktivitet). Att kvinnor skulle vara mer produktiva än män i tredje världen är knappast troligt. En snabb googling gav vid handen:

Give well avfärdar detta som en myt och skriver: "Another sacred cow of microfinance is that women make best use of the money – the Grameen Bank says that 97 per cent of its borrowers are women. But another randomised trial, conducted in Sri Lanka by a team of researchers including David McKenzie of the World Bank, found that male borrowers seemed to make a far higher return on their capital."

I en artikel i New York Times "Here’s a thoughtful, evidence-based analysis by three economics professors: Abhijit Vinayak Banerjee and Esther Duflo of M.I.T, and Dean Karlan of Yale... there is no evidence that microcredit has any effect on health, education, or women’s empowerment"

Sitter du på några randomiserade studier som vi andra inte känner till?

Jag håller med om att mitt inlägg var otydligt, men jag skrev knappast att det gällde microlån heller. Med ekonomiska medel menade jag alla insatser riktade mot kvinnor i tredje världen. Den främsta och mest effektiva satsningen gäller kvinnors utbildning för att bekämpa fattigdom.
Citera
2016-08-09, 08:49
Medlem
udons avatar
Citat:
Vem har påstått att kvinnor inte kan göra vinst? Vi diskuterade om det var bättre att bara satsa ekonomiska resurser på kvinnor, vilket det givetvis inte är. Man skall investera i de som är mest produktiva och/eller har bäst idéer, oavsett kön. Nu visade sig mycket riktigt att det inte fanns något vetenskapligt stöd för att investeringar på kvinnor hade någon större, om ens någon, effekt.

Ja, det var därför Amnesty, och alla andra stora människorättsorganisationer, landade i min ståndpunkt? Du vet, jag vet, alla andra vet att jag i princip alltid har rätt när vi diskuterar.

Givetvis ska det inte bara satsas på kvinnor. Problemet är ju att man inte satsar på kvinnor överhuvudtaget i många utvecklingsländer. Därför ger det stor effekt att satsa på kvinnor, samt erkännandet att kvinnors enorma arbetsinsats på det obetalda arbetet i dessa länder erkänns som en viktig faktor.
Citera
2016-08-09, 10:57
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Givetvis ska det inte bara satsas på kvinnor. Problemet är ju att man inte satsar på kvinnor överhuvudtaget i många utvecklingsländer. Därför ger det stor effekt att satsa på kvinnor, samt erkännandet att kvinnors enorma arbetsinsats på det obetalda arbetet i dessa länder erkänns som en viktig faktor.

1) Om kvinnor inte vill göra "obetalt arbete" kan de leva själva vad är problemet?

2) Är det fortfarande "obetalt arbete" om kvinnan lever själv?

3) Om män gör hemarbete när de lever med kvinnor är det "mäns obetalda arbete" då?
Citera
2016-08-09, 11:05
Medlem
Citat:
Obefintliga vet jag ju inte om det stämmer, du själv är ju ett levande bevis på båda dessa existenser i din skalle.

Vad Sverige och större delarna av västvärlden har lyckats åstadkomma, större balans mellan olika grupper i samhället vare sig det nu gäller kön, etnicitet eller klass etc. måste vi försöka fixa globalt.
Gör vi det kommer vi ha avsevärt mindre av konflikter i världen.

Västvärlden ska alltså försöka fostra övriga världen in i rätt värderingar? Det om något kommer ses som rasistiskt och nykolonialt.

Citat:
Klass ex. är ju så gott som en obefintlig fråga i svenskt nutida debatt, det tog oss kanske 200 år att få till om man räknar från franska revolutionen ex. Kön börjar vi så smått få fason på. Vad som var helt naturligt att häva ur sig för 200 år sen gällande kvinnor ex. och som sågs på som sanning med stort S är idag inte ok eller under lupp. Så nej de flesta sterotyper stämmer inte skulle jag säga.
Rasism verkar vara det som tar längst tid, eller också löper dessa två parallellt.

Läser man vänsterskribenter är klass ej irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in