2016-08-06, 14:15
Moderator
Tinuviels avatar
Observera att fokus ska ligga på bostadsbristen, om diskussionen ska gälla bostadsbubblan och en eventuell bostadskrasch kanske den här tråden passar bättre:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

// mod
Citera
2016-08-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Amorteringskravet verkar ha dödat prisrallyt. S.k. analytiker i pressen skriver om att priserna "planar ut" nu. Har någon något exempel på att bostadspriser någonstans någonsin har "planat ut"? De går ju alltid starkt uppåt eller kraschar.

Det är för tidigt att prata om att priserna har planat ut. Det har dessutom varit sommar och aktiviteten varit låg på köp/sälj i bostadsmarknaden.

Logiskt sett har amorteringskravet två tydliga effekter. Färre ungdomar kan flytta hemifrån eftersom de är den första gruppen som drabbas av ytterligare kostnader. Den andra effekten är att benägenheten att flytta minskar. Jag gissar att vi får se färre som vill sälja eftersom de vill undvika att få lån med amorteringskrav.

Så jag tror vi får sen en svalare aktivitet i bostadsmarknaden i höst. Men dessvärre är ändå trycket stort att hitta en bostad. Bostadsbristen lär öka nu närmaste halvåret när migrationsverket kommer ikapp med sina utredningar och delar ut svensk medborgarskap, PUT / TUT till alla asylsökande från förra hösten. När de fått sina besked vill ingen part att den extremt dyra flyktinganläggningen består.

Jag har för mig att kommunerna är skyldiga nu att ta emot migranter och det kommer att skapa en trend där kommunerna i högre grad köper upp bostadsrätter.

Vilket återigen kommer att i första hand drabba just ungdomar. Min gissning är därför att vi närmaste två åren kommer att få se en statistik där svenskar flyttar hemifrån senare i livet.

En viss ökning av bostadsbyggandet kan vi se också. Men min gissning är att den största delen av bostadsbyggandet sker och betalas med skattepengar. Den kommer dock ändå att vara långtifrån vad som behövs för att få bort den stora bostadsbrist som vi ser. Jag tror därför att bostadsbristen som fenomen kommer att bli en allt allvarligare situation de närmaste åren.

Vilket får många praktiska följder inom arbetsmarknaden som inte kan få den arbetskraft de behöver. Något som lär drabba Stockholm hårdast.

Inget utesluter heller att vi får sen nya och starkare trender på andra lösningar inom bostadsområdet. Tänker då mest på sådant folk själva kan fixa och på att andrahandsmarknaden lär bli glödande het. Man kanske även kommer se en trend där fler personer delar på en andrahandslya, så att priserna kan höjas ytterligare.
Senast redigerad av endumbonde 2016-08-06 kl. 14:36.
Citera
2016-08-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag svarade på vad du skrev. Inte på vad någon annan skriver.

Om du inser att du inte skrev fullständig information så får du väl skriva ett nytt inlägg.

Vet inte vad du menar med ovanstående. Det är väldigt ofullständigt.

Tydligare exempel på REA och ideologisk halsstarrighet från dåvarande majoriteten
går inte att hitta. Men du tycks inte förstå det ...
Citera
2016-08-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde

Jag har för mig att kommunerna är skyldiga nu att ta emot migranter och det kommer att skapa en trend där kommunerna i högre grad köper upp bostadsrätter.

Speciellt lustigt är det väl om kommunerna till rejäla priser tvingas återköpa
lägenheter som de tidigare sålt ut till underpriser ...
Citera
2016-08-08, 13:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde

Vilket återigen kommer att i första hand drabba just ungdomar. Min gissning är därför att vi närmaste två åren kommer att få se en statistik där svenskar flyttar hemifrån senare i livet.
Finns ingen möjlighet att inkvartera 160 000 nyanlända år 2015 plus deras minst 200 000 anhöriga som kommer inom några år, i bostadsrätter.

Inkompetenta kommunpolitiker och -byråkrater ser förvisso ett borättsköp som en nollkostnad. En ren omvandling av cash till en bostad som är värd lika mycket, enligt den allra enklaste bokföringsteorin på komvux, kommunens högsta kompetensnivå. Men de måste låna till det och det accelererar skuldbubblans växt till bristningsgränsen ännu mer. Och när den brister så kan ingen kommun låna någonting, för de är alla i bankrutt utan någon kreditvärdighet. De har då att kontant återbetala alla sina skulder varteftersom de löper ut. Samtidigt som staten, själv med gigantiskt underskott, genomför besparingsåtgärden att upphöra med alla slags bidrag till kommuner (25% av Malmö kommuns inkomster år 2014).

Det kommunala borättsköpande till anonyma arabiska män kommer inte att ta nån större fart. Bostadsrättsföreningar vill inte ha socialbidragstagande islamistiska analfabeter som grannar vägg i vägg med de bilbränder, mordhot, knarkhandel och oväsensstörningar varenda natt som det innebär. Efter ett par år av eskalerande våld och slum och polisen aldrig ens försökt påbörja förundersökning av något enda fall, inte ens våldtäkterna och rånen, så kommer borättsföreningens styrelse att ångra sig och sälja sina bostäder med 50% arabgrannerabatt. Och andra lär sig av deras naiva fel och de svåra misslyckanden som de nödvändigtvis ledde till. Det kommer att bli en extremt impopulär åtgärd för kommuner att köpa borätter åt anonyma arabiska män.

Citat:
En viss ökning av bostadsbyggandet kan vi se också.
Nä du! När Deutsche Bank konkar imorgon, eller hur det nu börjar, så kommer alltt planerat bostadsbyggande i Sverige att ställas in. Allt. Och även allt pågående bostadsbyggande kommer abrupt att avbrytas. När skuldbubblan kraschar, vilket det finns goda anledningar att tro att den gör denna höst, så har vi därefter att hålla oss med de befintliga bostäderna helt utan någon nyproduktion alls under 5-10 år om inte för all framtid.

Bostadsbristen kommer att förvärras snabbt när priserna rasar. Ökad brist och lägre priser samtidigt, helt enligt den "plan"ekonomiska logiken.
Citera
2016-08-08, 14:17
Medlem

När kommunen går in och köper har bostadsrättsföreningarna noll och inget att säga till om. Så även om de inte vill ha våldtäkts Mohammad och Ali som grannar så kan dom inte göra något åt det.
Citera
2016-08-08, 14:27
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch

När kommunen går in och köper har bostadsrättsföreningarna noll och inget att säga till om. Så även om de inte vill ha våldtäkts Mohammad och Ali som grannar så kan dom inte göra något åt det.
De hittar på nåt! Som att föreningen själv direkt köper varje lägenhet någon medlem har till salu. Fast kommunen kan ju lätt bjuda över eftersom priset inte spelar någon roll för dem. De söker ju främst lägenheter åt sjubarnsfamiljer och så många rum har ju mest bara centrala sekelskiftesvåningar som industrialisterna byggde när de gjorde Sverige rikt för 100 år sedan. De blir lediga när sjukåldriga förrädarsvenskar dör och barnen säljer arvet för de har braindrainat Sverige till UK. Men deras grannar är dock själva politiskt inflytelserika via blodband och tar helt enkelt ett snack med socialförvaltningens chef så att denne bara köper bostadsrätter i medelklassens och slumklassens områden. Det där med det trängande behovet av sjurumsvåningar åt anonyma egendomslösa analfabetiska islamistiska somaliska familjer är en bristvara är dock ett svårt dilemma för socialförvaltningarna. Det står i lagen att varje anonym arabisk man automatiskt har rätt till en bostadsrätt. Men så säger chefen, von Knorrenhane, att jag INTE ska köpa de bostadsrätter åt dem som lagen kräver, fundrar socialsekreteraren.
Citera
2016-08-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Tydligare exempel på REA och ideologisk halsstarrighet från dåvarande majoriteten
går inte att hitta. Men du tycks inte förstå det ...
Det är i stället så att du misslyckas med att beskriva sagda REA. Du har ju inte beskrivit något med ett ord.

Kommunala bostadsbolag får inte sälja under marknadspris. De har krav på sig att vara affärsmässiga.
Vad du inte förstår är att hyrorna är så pass låga att inget fastighetsbolag kan betala mer. Och därför är det inte REA. Istället är det marknadspris givet de gällande hyrorna.
s
När fastigheten säljs till en BRF å gäller i samma sekund marknadsprissättning utan bivillkoret med hyrorna. Hyresregleringen gäller inte längre. Och då är priset ett annat.
Men det säljande kommunala fastighetsbolaget kan inte få ut mer än vad andra fastighetsbolag är beredda att betala med de gällande hyrorna.

Detta har förklarats massor med gånger i tråden. Vad skulle du säga är skälet att du inte lyckas förstå så pass enkla saker?
Citera
2016-08-08, 19:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är i stället så att du misslyckas med att beskriva sagda REA. Du har ju inte beskrivit något med ett ord.

Kommunala bostadsbolag får inte sälja under marknadspris. De har krav på sig att vara affärsmässiga.
Vad du inte förstår är att hyrorna är så pass låga att inget fastighetsbolag kan betala mer. Och därför är det inte REA. Istället är det marknadspris givet de gällande hyrorna.
s
När fastigheten säljs till en BRF å gäller i samma sekund marknadsprissättning utan bivillkoret med hyrorna. Hyresregleringen gäller inte längre. Och då är priset ett annat.
Men det säljande kommunala fastighetsbolaget kan inte få ut mer än vad andra fastighetsbolag är beredda att betala med de gällande hyrorna.

Detta har förklarats massor med gånger i tråden. Vad skulle du säga är skälet att du inte lyckas förstå så pass enkla saker?

Problemet för vänstertomtarna är att de tror att den reglerade hyran är marknadspriset.
Citera
2016-08-08, 20:02
Medlem
brutalares avatar
Hur tror ni det kommer att gå med nyproduktionen om 5-10 år? Jag menar folk som är i stort behov av bostad (Ungdomar och invandrare) har inte råd att köpa en bostadsrätt. Kommer vi inte till en tid då byggbolagen slutar bygga nytt då den rika delen redan har köpt en bostad? Nyproducerade hyresrätter är redan idag för dyra och eventuell marknadshyra i framtiden kommer förvärra det ytterligare. Vart ska människor bo som har en lön under 30.000 i månaden och inte får ett fett lånelöfte ifrån banken?
Citera
2016-08-08, 20:49
Medlem
Fris avatar
Citat:
Kommer någon att verkställa några kännbara påföljder mot de ansvariga tjänstemännen personligen, om de bryter mot dessa så kallade "krav" som står på pappret? De kanske GÖR fast de inte FÅR. Och sen händer ingenting med det.
Citera
2016-08-08, 21:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Måsteläsning för alla klåpare i tråden som på allvar trodde att byggbolag sitter och håller på mark för att hålla upp priserna...

http://www.dn.se/debatt/politikerna-bar-skulden-for-krisen-inte-byggforetagen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in