Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Vi vet ju att Hillary fuskade i nomineringsvalet för att krossa Bernie Sanders.
Att inte ha ID-kontroller i valstugorna gör ju att vem som helst kan rösta hur många gånger som helst anonymt. Behöver inte ens vara amerikansk medborgare.
Det är de naiva tanklösa blinda lydarna som lever i en fantasivärld.
Ok, nu har det här hjärndöda retweetandet gått för långt. Jag kommer aldrig att lägga sån här tid på ett svar till dig igen. Men here goes:
Jag utgår ifrån att du utgår från WikiLeaks-pushade uppgifter om e-post. Du har nog inte läst mejlen, eller så har du det och sett något ingen annan sett. Du har hur som helst fallit offer för flera av varandra oberoende fel och hamnat jättefel.
1. Jag har inte läst eller hört talas om mejl som ens
antyder valfusk. Snälla Fri, visa mig dem, eller hoppa ner i någon lokal brunn.
2. WikiLeaks har agerat klumpiga spin doctors och antytt allehanda mörka motiv, som vissa, kanske du, har spunnit vidare på självständigt. Eller så har man gjort raka påståenden - exempelvis "DNC knew of Hillary paid troll factory attacking Sanders online" (
https://twitter.com/wikileaks/status/757067627357360128). Vid en läsning av det
refererade mejlet upptäcker en riktig journalist, som inte bott på en luftmadrass på en ambassad i flera år, vid faktakontroll att det är ett referat från en
paneldiskussion i Fox News Sunday.
Det illustrerar en viktig poäng; att riktig journalistik tar viss tid samtidigt som det går på nolltid att basunera ut ett (i bästa fall) missförstått budskap från ett mejl.
3. Mejlen visar andra mindre smickrande saker, som säkerligen också skulle hittas hos RNC, men ingenting som ger grund för dina fantasier.
4. Men bortse från mejlen och kolla vilka regler som gäller för de val som skulle ha fuskats bort av DNC: När det gäller primärval sköts dessa av respektive delstats regering. DNC är inte inblandat och har ingen makt alls över dessa. När det gäller caucus kan DNC möjligen utöva makt genom den delstatliga partiorganisationen.
5. Men vem vann vad? Clinton vann primärvalen (som DNC inte administrerar) medan Sanders dominerade caucus"-valen" (där DNC teoretiskt kunde ha kommunicerat till partiet på delstatsnivå, men såklart inte skulle kunna hålla ihop en sådan konspiration).
6. Vilka id-kontroller i vilka valstugor är det du beskriver? I vilka delstater? Enligt vems regler?
Sludder...