2016-08-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Hur är det t ex med skapelseordningen i 1 Mos 1 jämfört med i kap 2? Vilka kom först; människorna eller djuren?

Djuren kom först, det är två berättelser genom två olika synvinklar.
Citera
2016-08-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Det är helt riktigt två olika berättelser.....som absolut inte är samstämmiga.
1 Mos 2:15Herren Gud tog människan och satte henne i Edens trädgård att bruka och vårda den. 16Herren Gud gav detta bud: ”Du får äta av alla träd i trädgården 17utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag du äter av det trädet skall du dö.”

18Herren Gud sade: ”Det är inte bra att mannen är ensam. Jag skall ge honom någon som kan vara honom till hjälp.” 19Så formade Herren Gud av jord alla markens djur och alla himlens fåglar och förde fram dem till mannen för att se vad han skulle kalla dem. Varje levande varelse fick det namn som mannen gav den.

Enligt andra kapitlet är det tydligt att djuren skapades efter människorna.

Dessutom använder de två olikia berättelserna genomgående olika gudsnamn, Elohim respektive Yaweh.
Citera
2016-08-06, 20:16
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Inte för att det hör till saken men har du tänkt på att alla djur samt människan skulle leva endast på träd med fröbärande örter samt övriga fröbärande örter 1 Mos 1:27-30

27.Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. 1 Mos. 9:6

28.Och Gud välsignade dem; Gud sade till dem: "Varen fruktsamma och föröken eder, och uppfyllen jorden och läggen den under eder; och råden över fiskarna i havet och över fåglarna under himmelen och över alla djur som röra sig på jorden."

29.Och Gud sade: "Se, jag giver eder alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med fröbärande trädfrukt; detta skolen I hava till föda. 1 Mos. 9:3

30.Men åt alla djur på jorden och åt alla fåglar under himmelen och åt allt som krälar på jorden, vad som i sig har en levande själ, åt dessa giver jag alla gröna örter till föda." Och det skedde så.

Blev både djur och människan köttätande från att varit vegetarianer efter syndafallet då????? Vad tror du om detta???
Citera
2016-08-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Inte för att det hör till saken men har du tänkt på att alla djur samt människan skulle leva endast på träd med fröbärande örter samt övriga fröbärande örter 1 Mos 1:27-30

27.Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. 1 Mos. 9:6

28.Och Gud välsignade dem; Gud sade till dem: "Varen fruktsamma och föröken eder, och uppfyllen jorden och läggen den under eder; och råden över fiskarna i havet och över fåglarna under himmelen och över alla djur som röra sig på jorden."

29.Och Gud sade: "Se, jag giver eder alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med fröbärande trädfrukt; detta skolen I hava till föda. 1 Mos. 9:3

30.Men åt alla djur på jorden och åt alla fåglar under himmelen och åt allt som krälar på jorden, vad som i sig har en levande själ, åt dessa giver jag alla gröna örter till föda." Och det skedde så.

Blev både djur och människan köttätande från att varit vegetarianer efter syndafallet då????? Vad tror du om detta???

För att inte tala om vilken ekologisk katastrof det skulle bli om inte rovdjur käkade upp råttor, gnagare och andra skadedjur. Men de som skrev moseböckerna kunde nog inte så mycket biologi.
Citera
2016-08-06, 20:40
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
För att inte tala om vilken ekologisk katastrof det skulle bli om inte rovdjur käkade upp råttor, gnagare och andra skadedjur. Men de som skrev moseböckerna kunde nog inte så mycket biologi.

Mmm och i Jesaja står det i kap 11 en profetia ang tillbaka till Eden ungefär att lejon och björnar mfl av köttätande arter skall äta gräs och annat grönt. Men som sagt va de visste väl inte bättre på den tiden.
Citera
2016-08-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Förstår fortfarande inte vad du antyder med 50/ 50.
Kan du förklara hur du tänker.
Du säger typ "Bibeln finns, teister finns, ateister finns". Det har du sagt ung. 10 ggr förut i olika trådar.
Ett ganska menlöst uttalande, så därför försöker jag få fram vad du vill ha sagt med det?
Citera
2016-08-06, 22:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du säger typ "Bibeln finns, teister finns, ateister finns". Det har du sagt ung. 10 ggr förut i olika trådar.
Ett ganska menlöst uttalande, så därför försöker jag få fram vad du vill ha sagt med det?
Nej ,nej! Försök inte smita undan nu.
Förklara för mig nu exakt vad du menade med ditt 50/ 50 snack.
Citera
2016-08-06, 22:14
Medlem
Citat:
Nej ,nej! Försök inte smita undan nu.
Förklara för mig nu exakt vad du menade med ditt 50/ 50 snack.
Har gjort det tre ggr nu.
Citera
2016-08-06, 22:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Har gjort det tre ggr nu.
Ja då så. Tyvär så förstår jag inte vart du vill komma med ditt tjatter 😉.
Och du vill inte förklara. Då är det färdigdiskuterat om 50/50 problemet anser jag.
Obs läs mitt inlägg igen får se om det klarnar i skallen på dig....
Du har ju en förmåga att inte läsa det man skriver.
Kan inte vara roligt att vara du.
Får väl skriva det igen då eftersom du har sirap som hjärnsubstans.

Att Bibeln finns är SANT.
Det som står i Bibeln med all dess text, personer ( Jesus till exempel) samt händelser.
Kan vara sant. Kan vara osant.
Det är ingen som vet sanningen om den saken.
Teister tror på det som står i Bibeln.
Ateister tror inte på det som står i Bibeln.
Hur kan du få detta till 50 / 50 och VAD leder dig till denna 50/ 50 slutsats?
Hur menar du? Hur kan du få detta till 50/50 och vad i mitt tidigare inlägg och det här nu då kan få din sirapsfyllda hjärna till denna slutsats???????
Senast redigerad av goran744 2016-08-06 kl. 22:35.
Citera
2016-08-06, 22:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det är helt riktigt två olika berättelser.....som absolut inte är samstämmiga.
1 Mos 2:15Herren Gud tog människan och satte henne i Edens trädgård att bruka och vårda den. 16Herren Gud gav detta bud: ”Du får äta av alla träd i trädgården 17utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag du äter av det trädet skall du dö.”

18Herren Gud sade: ”Det är inte bra att mannen är ensam. Jag skall ge honom någon som kan vara honom till hjälp.” 19Så formade Herren Gud av jord alla markens djur och alla himlens fåglar och förde fram dem till mannen för att se vad han skulle kalla dem. Varje levande varelse fick det namn som mannen gav den.

Enligt andra kapitlet är det tydligt att djuren skapades efter människorna.

Dessutom använder de två olikia berättelserna genomgående olika gudsnamn, Elohim respektive Yaweh.
Det var väl Eva som skapades för att Adam var ensam.
Det är inte bra att mannen är ensam. Jag skall ge honom NÅGON= en alltså, som kan vara honom till hjälp. Det var ju Eva den här meningen handlade om.
Några = fler.
Människan ska råda över djuren.
Så står det
Djuren skapades på fjärde dagen står det i skapelseberättelsen.
Och Adam och Eva blev till efter djuren men fick som uppgift att råda över de redan skapade djuren.
Senast redigerad av goran744 2016-08-06 kl. 22:59.
Citera
2016-08-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ja då så. Tyvär så förstår jag inte vart du vill komma med ditt tjatter 😉.
Och du vill inte förklara. Då är det färdigdiskuterat om 50/50 problemet anser jag.
Obs läs mitt inlägg igen får se om det klarnar i skallen på dig....
Du har ju en förmåga att inte läsa det man skriver.
Kan inte vara roligt att vara du.
Får väl skriva det igen då eftersom du har sirap som hjärnsubstans.

Att Bibeln finns är SANT.
Det som står i Bibeln med all dess text, personer ( Jesus till exempel) samt händelser.
Kan vara sant. Kan vara osant.
Det är ingen som vet sanningen om den saken.
Teister tror på det som står i Bibeln.
Ateister tror inte på det som står i Bibeln.
Hur kan du få detta till 50 / 50 och VAD leder dig till denna 50/ 50 slutsats?
Hur menar du? Hur kan du få detta till 50/50 och vad i mitt tidigare inlägg och det här nu då kan få din sirapsfyllda hjärna till denna slutsats???????
Även om ingen vet sanningen, så kan man ganska lätt utesluta vissa saker här i världen. Men det verkar inte du vilja, därav min fråga om sanningshalten i Bibeln. Att då svara "Bibeln finns, kan vara sann, kan vara osann" säger ingenting.
Citera
2016-08-07, 00:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Även om ingen vet sanningen, så kan man ganska lätt utesluta vissa saker här i världen. Men det verkar inte du vilja, därav min fråga om sanningshalten i Bibeln. Att då svara "Bibeln finns, kan vara sann, kan vara osann" säger ingenting.
Kan du endast prata ÅT MIG? ( VERKAR SOM DU....BLA, BLA ,BLA....)

Jag skiter i om det säger bu eller bä till dig.
Det var min kommentar till TS fråga.

Vad säger du om frågan då istället för att bete dig som en förhörsledare till mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in