2016-08-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Övervärderat för din smak möjligen, vilket inte betyder att det är det för andra. Ett äldre objekt har kanske en annan charm eller andra fördelar som t ex lägre månadsavgift, som gör att den blir lika attraktiv som nyproduktion i samma område. Även om köparen behöver renovera en del.

Du har ju berättat ett par anekdoter, jag ska berätta en från ca -95.

På mitt dåvarande jobb jobbade en kille inflyttad från Värmland. Han tyckte bostadspriserna i Stockholm vansinniga. På helgerna gick han på visningar, på måndan kom han till jobbet och beklagade sig över helgens överprissatta objekt som han hade tittat på. Jag minns att han tittade på radhus i Vallentuna för runt 800000 och varje måndag var det samma visa "Det får jag en herrgård för hemma i Värmland!".

Vi förklarade och förklarade att marknaden sätter priset, men han hade en blockering vid att radhuset inte kunde "vara värt" att lägga lika mycket pengar på som en hel herrgård. Han skulle minsann leta vidare och hitta ett radhus med ett - som han tyckte - vettigt pris. Det hittade han förstås inte. Marknaden sätter priset, och det marknaden värderar objektet till är exakt vad det är värt.

Jo marknaden sätter priset men problemet är att Mr Market är manodepressiv , eller du köpte kanske på börsen för ett par månader sedan när den stod på 1700, för marknaden har ju rätt?
2016-08-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är klart jag förstår att alla inte har mina möjligheter men nu var det bajsbosses argumentation jag invände emot. Enligt honom hade jag dålig karaktär som tog detta bolån trots att jag kan göra en riskfri vinst på det då jag har högre ränta på mitt sparkonto (ja han skrev detta uttryckligen). Enligt honom är det fel att ta bolån även med dessa lysande villkor och det trots att han själv har bolån med sämre villkor. Med andra ord anser han själv att han hade dålig karaktär när han tog sitt bolån men löser inte in det, vilket han förstås skulle kunna göra om han sålde.

Min inställning är att aldrig stirra sig blind på en enskild faktor när man bedömer risken, man bör istället väga in hela sin ekonomi. Du verkar förstå detta men det finns flera rabiata bubbelbabblare som resonerar att det alltid är fel att använda pengarna till annat sparande istället för att amortera.
Kvittar hur många spaltmil du skriver, en dålig karaktär är fortsatt en dålig karaktär.
2016-08-05, 20:59
Medlem
Citat:
Boendet är både en placering och ett boende.
Mitt boende är inte en placering, det är min bostad som inte skall säljas. Det har liksom noll betydelse vad villan blir värd på ett papper om den aldrig skall säljas.
2016-08-05, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Ja och där är skillnaden mellan dig och mig att jag inte ser mitt boende som en regelrätt investering. (Förstå mig rätt).

Jag och min familj har köpt vårt boende för att leva i resten av livet, och får vi tillbaka pengarna vi lagt in i bostaden när vi dör så är jag glad. Jag begär inte att mitt boende skall öka med 12% på årlig basis.

Hade jag köpt mitt boende i ren spekulation för att göra en bra affär kortsiktigt så hade i alla fall jag varit väldigt nervös idag.
Det där låter farligt. Tänk om du av någon anledning vill eller behöver sälja. Om du då inte tänkt strategiskt när du anskaffade bostaden kan du få problem. Om värdet på ditt boende utvecklats sämre än resten av marknaden kan du få svårt att röra på dig. Ett boende är en alldeles för stor investering enligt mig för att man ska lägga in de pengarna lättvindigt.
2016-08-05, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Gratispengar är inget för mig, jag har så jag klarar mig och blir över.
Det där är faktiskt en signaturtext:

Gratispengar är inget för mig, sa Bajsbosse.

Nämen, slit för dina pengar då så plockar vi andra dem gratis.
2016-08-05, 21:39
Medlem
Hur ser marknaden ut för nära och kära? - Ingen som har färska anektdoter att bjuda på?
2016-08-05, 22:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Gratispengar är inget för mig, jag har så jag klarar mig och blir över.

Men du har inte tillräckligt för att betala av ditt bolån trots att du anser att det är dålig karaktär att ha tagit ett bolån.
2016-08-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det där är faktiskt en signaturtext:

Gratispengar är inget för mig, sa Bajsbosse.

Nämen, slit för dina pengar då så plockar vi andra dem gratis.
Va det inte du som hade lån på 4 mille?
2016-08-05, 22:31
Medlem
Citat:
Men du har inte tillräckligt för att betala av ditt bolån trots att du anser att det är dålig karaktär att ha tagit ett bolån.
Jag betalar ju ner mitt lån medan du utökar ditt.
2016-08-05, 22:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag betalar ju ner mitt lån medan du utökar ditt.

Men du har inte tillräckligt för att betala av hela trots att du tycker det är dålig karaktär att ta ett bolån. Kan inte vara lätt att se ned på sig själv på det här sättet, ska du inte sälja istället och betala tillbaks lånet när du dessutom vet att priserna ska falla?
2016-08-05, 22:52
Medlem
Citat:
Men du har inte tillräckligt för att betala av hela trots att du tycker det är dålig karaktär att ta ett bolån. Kan inte vara lätt att se ned på sig själv på det här sättet, ska du inte sälja istället och betala tillbaks lånet när du dessutom vet att priserna ska falla?
Som jag skrivit flera gånger så är inte mina boende till salu.
Däremot amorteras lånet bort och är borta om 5-6 år.
Du gör ju tvärtom, du lånar i detta nu. Du får naturligtvis låna om du vill det, men låt oss som inte vill slippa.
Hur kan det vara så fruktansvärt provocerande att betala av sitt lån, ni är flera som går bananas över att vi är några som vill bli skuldfria, men är väl det som är "den nya ekonomi" , låna tills det spricker.
2016-08-05, 23:16
Medlem
http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/booli-bostadspriserna-har-kraschat-i.html?m=1

Något har ju hänt senaste månaderna. Boolis statistik är jag lite fundersam kring men dessa nedgångar verkar ha hänt. Mäklaren som sålde min bostad för 1,5 mån sen sa att priset gått ner med 10-15% för 1-2 veckor sedan i Stockholm.

Om bara amortering kan ha denna effekten på bostadsmarkanden. Tänk er när finanskrisen kommer. Man behöver inte vara nostradamus för att inse att en sådan är på ingång inom en 0-2 års period. Nissarna som styr världens ekonomier har inte lärt sig av sina misstag sen förra gången.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in