2016-08-05, 16:59
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad var tecknet i skyn här? Vilket ras?

Du kanske får på dig glasögonen under valuegards nästa rapport.
2016-08-05, 17:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
B-bosse må ha många intressanta infallsvinklar och annat skoj, men jag tycker ändå precis som honom att bolån är någonting man ska ha inställningen till att betala av.

Så som ekonomin ser ut med inflation (högst troligen inom en 30års period) så kanske det inte är hela världen om skulden inte är avbetald, men den borde iaf ha minskat för att klara motgångar (tragedier)

Även när man som jag har lägre bolåneränta än vad jag har på mitt banksparande?
Varför skänka bort gratis pengar till bankerna?
2016-08-05, 17:11
Medlem
Citat:
Vad var tecknet i skyn här? Vilket ras?

Varför inga kommentarer på detta?

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/experterna-bopriserna-bromsar-in/

Det är helt sjukt vad blinda vissa av er är.
Medlem
Självklart kommer det att stanna av och möjligen gå ner senare i höst.

Jag hävdar ändå att så länge inte räntorna sticker upp flera procentenheter, så blir det ingen krasch av anledningen att det fortfarande är väldigt billigt att bo och att White flight pågår för fullt.

Blir det krasch så blir det enbart pga psykologi.
Avslutad
Citat:
B-bosse må ha många intressanta infallsvinklar och annat skoj, men jag tycker ändå precis som honom att bolån är någonting man ska ha inställningen till att betala av.

Så som ekonomin ser ut med inflation (högst troligen inom en 30års period) så kanske det inte är hela världen om skulden inte är avbetald, men den borde iaf ha minskat för att klara motgångar (tragedier)
Det viktiga är att ha en sund och stabil ekonomi. Det kan åstadkommas på många sätt. Att amortera bostadslån är verkligen inte det enda sättet. Vissa personer blir väldigt låsta på just den parametern och missar den stora bilden.

I just det här fallet har Svenne-i-banan fått möjlighet till bolån under bankräntan, dvs gratis pengar. Kan han placera pengarna till bättre än bankräntan är det väldigt mycket gratis pengar. Bara en idiot är så rädd för att under en period öka på sina bolån, att man skulle tacka nej till detta. Tyvärr ser vi just den idiotin manifesteras hos BB.
2016-08-05, 17:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Du kanske får på dig glasögonen under valuegards nästa rapport.
Är det ett löfte att du avvaktar nästa rapport istället för att länka till en enstaka försäljning som inte var jämförbar med tidgare på adressen? Gott!
2016-08-05, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Varför inga kommentarer på detta?

http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/experterna-bopriserna-bromsar-in/

Det är helt sjukt vad blinda vissa av er är.
Du är senil. Det där har jag tidigare kommenterat genom att lyfta fram det här citatet ur artikeln:

Citat:
Claudia Wörmann tror att vi kommer att få se många objekt till salu när hösten drar i gång, vilket kommer leda till en avmattning av bostadspriserna. Men något prisfall blir det inte, enligt henne.

– Nej, jag tror faktiskt inte det. Vi har fortfarande bostadsbrist i storstäderna, det byggs men inte tillräckligt. Och vi har låga räntor och många i arbete.

Det är helt sjukt vad blinda vissa är.

Förrrsten, har du hittat nåt faktaunderlag till dina påståenden om att 14% inte klarar 1000 kr i höjd bostadskostnad än?
2016-08-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Även när man som jag har lägre bolåneränta än vad jag har på mitt banksparande?
Varför skänka bort gratis pengar till bankerna?

Nej men du måste förstå att de flesta har inte möjlighet att få bolån via Avanza eller Nordnet. Jag känner säkert ett tiotal (enskilt) som taxerar över 1MSEK om året, men ingen har 3MSEK placerat i någon av dessa banker.

Enda gången jag instämmer att man inte ska amortera är när man har så löjligt låga lån sett till sin säkerhet så vilken idiot som helst vet att man får tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning i alla scenarion.

Jag ligger på 67% belåningsgrad på en villa i Sthlms län och jag är inte 100% att jag skulle få tillbaka pengarna vid alla scenarion som är teoretiskt möjliga. Därför väljer jag att amortera.

Självklart har jag annat sparande också, däremot ligger jag helt likvid då jag inte vågar ligga på börsen idag.
2016-08-05, 17:27
Medlem
Citat:
Det viktiga är att ha en sund och stabil ekonomi. Det kan åstadkommas på många sätt. Att amortera bostadslån är verkligen inte det enda sättet. Vissa personer blir väldigt låsta på just den parametern och missar den stora bilden.

I just det här fallet har Svenne-i-banan fått möjlighet till bolån under bankräntan, dvs gratis pengar. Kan han placera pengarna till bättre än bankräntan är det väldigt mycket gratis pengar. Bara en idiot är så rädd för att under en period öka på sina bolån, att man skulle tacka nej till detta. Tyvärr ser vi just den idiotin manifesteras hos BB.

Bubbelbabblarna (som ni kallar dom) verkar allmänt rädda för lån vilket de flesta sunda människor förstår är det som gör att vår ekonomi går runt (i många fall på ett bra sätt).

Men! Jag ska poängtera att jag var på många visningar 2014 runt om i Sthlm på rent skit.
Hus som har så dålig kvalité att anticimex förmodligen ger fullt nedslag. . Sådana objekt kunde säljas för samma pris som nyproducerat i samma område! Det är bubbla för mig.
2016-08-05, 17:35
Medlem
Jag har redan skickat länk på det tidigare i tråden!

https://sparabloggen.com/author/mrpik/page/6/

Vad tycker du om den senaste rapporten gjord av booli?

Hack i kurvan?
Senast redigerad av Pompripossan 2016-08-05 kl. 17:51. Anledning: Gt
2016-08-05, 17:56
Avslutad
Citat:
Bubbelbabblarna (som ni kallar dom) verkar allmänt rädda för lån vilket de flesta sunda människor förstår är det som gör att vår ekonomi går runt (i många fall på ett bra sätt).

Men! Jag ska poängtera att jag var på många visningar 2014 runt om i Sthlm på rent skit.
Hus som har så dålig kvalité att anticimex förmodligen ger fullt nedslag. . Sådana objekt kunde säljas för samma pris som nyproducerat i samma område! Det är bubbla för mig.
Övervärderat för din smak möjligen, vilket inte betyder att det är det för andra. Ett äldre objekt har kanske en annan charm eller andra fördelar som t ex lägre månadsavgift, som gör att den blir lika attraktiv som nyproduktion i samma område. Även om köparen behöver renovera en del.

Du har ju berättat ett par anekdoter, jag ska berätta en från ca -95.

På mitt dåvarande jobb jobbade en kille inflyttad från Värmland. Han tyckte bostadspriserna i Stockholm vansinniga. På helgerna gick han på visningar, på måndan kom han till jobbet och beklagade sig över helgens överprissatta objekt som han hade tittat på. Jag minns att han tittade på radhus i Vallentuna för runt 800000 och varje måndag var det samma visa "Det får jag en herrgård för hemma i Värmland!".

Vi förklarade och förklarade att marknaden sätter priset, men han hade en blockering vid att radhuset inte kunde "vara värt" att lägga lika mycket pengar på som en hel herrgård. Han skulle minsann leta vidare och hitta ett radhus med ett - som han tyckte - vettigt pris. Det hittade han förstås inte. Marknaden sätter priset, och det marknaden värderar objektet till är exakt vad det är värt.
2016-08-05, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag har redan skickat länk på det tidigare i tråden!

https://sparabloggen.com/author/mrpik/page/6/

Vad tycker du om den senaste rapporten gjord av booli?

Hack i kurvan?
Nej, det här du inte. Du har länkat till blaha blaha -sidor där dina exakta uppgifter inte finns med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in