Citat:
Ursprungligen postat av
Hillarybill
Bubbelbabblarna (som ni kallar dom) verkar allmänt rädda för lån vilket de flesta sunda människor förstår är det som gör att vår ekonomi går runt (i många fall på ett bra sätt).
Men! Jag ska poängtera att jag var på många visningar 2014 runt om i Sthlm på rent skit.
Hus som har så dålig kvalité att anticimex förmodligen ger fullt nedslag. . Sådana objekt kunde säljas för samma pris som nyproducerat i samma område! Det är bubbla för mig.
Övervärderat för din smak möjligen, vilket inte betyder att det är det för andra. Ett äldre objekt har kanske en annan charm eller andra fördelar som t ex lägre månadsavgift, som gör att den blir lika attraktiv som nyproduktion i samma område. Även om köparen behöver renovera en del.
Du har ju berättat ett par anekdoter, jag ska berätta en från ca -95.
På mitt dåvarande jobb jobbade en kille inflyttad från Värmland. Han tyckte bostadspriserna i Stockholm vansinniga. På helgerna gick han på visningar, på måndan kom han till jobbet och beklagade sig över helgens överprissatta objekt som han hade tittat på. Jag minns att han tittade på radhus i Vallentuna för runt 800000 och varje måndag var det samma visa "Det får jag en herrgård för hemma i Värmland!".
Vi förklarade och förklarade att marknaden sätter priset, men han hade en blockering vid att radhuset inte kunde "vara värt" att lägga lika mycket pengar på som en hel herrgård. Han skulle minsann leta vidare och hitta ett radhus med ett - som han tyckte - vettigt pris. Det hittade han förstås inte. Marknaden sätter priset, och det marknaden värderar objektet till är exakt vad det är värt.